Трудове навчання (дівчата) 5 клас
Розробки уроків

Розділ 2. ОЗДОБЛЕННЯ ВИРОБІВ АПЛІКАЦІЄЮ

 

Уроки № 11-12

Тема. ПРИКРІПЛЕННЯ ДЕТАЛЕЙ АПЛІКАЦІЇ ДО ОСНОВИ

 

Практична робота «Приметування деталей аплікації до основи»

 

Мета уроку:

навчальна: забезпечити засвоєння учнями знань про способи з'єднання деталей із різних конструкційних матеріалів, про прийоми виконання шва «уперед голку», його графічне зображення та застосування; формувати уміння виконувати ручні шви;

розвивальна: розвивати моторику рук, координації рухів (ознайомлення з професією швачки);

виховна: виховання акуратності та старанності під час вишивальних робіт.

Обладнання, матеріали та наочність: аплікації з тканини із закріпленням деталей різними способами, зразки шва «вперед голкою», тканина для основи аплікації з перенесеним малюнком, деталі аплікації, ножиці, шпильки, голка, гольник, наперсток, нитки, інструкції з БЖ під час ручних швейних робіт, різнокольорові таблички-«смайлики».

Об'єкт праці: виріб з аплікацією із тканини.

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка наявності учнів; підготовленості їх до уроку.

Створення позитивного емоційного настрою

Сподіваюсь, що ви прийшли на урок із чудовим настроєм, але все ж таки хочу запропонувати вам оцінити його за допомогою табличок-«смайликів». Оберіть і підніміть той «смайлик», що найбільше відповідає вашому настрою. (J — жовтий, К — зелений, L — синій). Можливо, хтось хоче поділитися з нами причинами свого піднесеного настрою? (Відповіді учнів.)

А що потрібно, щоб поганий настрій змінився на гарний? (Отримати позитивні емоції від вдалих відповідей, досягти успіху в роботі на уроці, відчути задоволення,радість від праці та її оцінювання її оточуючими тощо.)

Слід пам’ятати, що досягти успіху легше в тій справі, яку виконують за бажанням, а не в тій, що роблять за вказівкою.

Таку можливість ви маєте, адже кожен із вас на попередніх уроках вже обрав для виготовлення виріб із аплікацією з тканини, що вам до вподоби, та налаштувався на успіх у роботі. Повірте, що це вам під силу.

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Пропоную вам пригадати технологічну послідовність виготовлення виробу з аплікацією та проаналізувати, яку частину роботи вже виконано й що потрібно робити далі.              

(Наступний етап у роботі — розміщення та закріплення деталей на фоні відповідно до ескізу.)

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Кінцевий результат залежить від правильності й охайності виконаних операцій. Тому вам слід звернути увагу на процес виконання вашої роботи, обрати найкращий спосіб з’єднання деталей із основою.

 

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ

Тема нашого уроку — «Прикріплення деталей аплікації до основи»

 

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Демонстрування виставки аплікацій із тканини із закріпленням деталей різними способами (наклеювання/ пришивання вручну та на швейній машині)

2. Робота в парах (інтерактивна частина заняття)

Алгоритм роботи

•     Поділити дітей на пари.

•     Кожній парі роздати аплікацію.

•     Запропонувати учням поміркувати й розпізнати види з’єднань, використаних для виготовлення роботи, назвати їх.

3. Гра «Що в названому переліку зайве?»

Склеювання, з'єднання цвяхами, з’єднання заклепками, зшивання нитками вручну, з’єднання шурупами, з’єднання «липучкою», зшивання на швейній машині.

Висновок: найчастіше деталі з тканини нашивають на основу різними швами. Деякі з раніше вивчених швів можна застосувати для виготовлення аплікації.

4. Ознайомлення з професією швачки (с. 98-101 підручника)

 

VI. ФОРМУВАННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК

1. Бліцопитування

•     Назвіть ручні шви, вивчені вами в початковій школі.

•     Відповідаючи на підібрані учнями загадки (домашнє завдання), пригадайте, які інструменти використовували під час шиття.

•     Де потрібно зберігати шпильки й голки?

•     Як їх слід розміщувати на робочому столі під час роботи?

•     Які умови необхідні для роботи?

2. БЖ під час роботи з голками, шпильками, ножицями

Звернути увагу учнів на організацію робочого місця: правильне розміщення інструментів і матеріалів забезпечує зручність під час роботи, скорочує витрати часу на виконання робіт, обов'язково слід дотримувати правил безпечної роботи.

Перш ніж голку в руки брати,

Треба правила згадати:

Як із нею працювати,

Щоб проблем зовсім не мати.

 

В голок й шпильок гострі жала,

Їх не кидай де попало.

Пам’ятай: під час роботи

Їх не слід тримати в роті.

Голку, завжди пам’ятай,

Без ниток не залишай,

Користуйся обережно

І в свій одяг не встромляй.

 

Дуже добре звичку мати —

Голку в гольнику тримати.

Раптом голка поламалась.

Далі, щоб біда не сталась,

Ти шматочки всі збери,

В папірець їх загорни,

Викинь все це у сміття,

Прибери все до пуття.

 

Всі ножиці в руках тримали, безперечно.

Та можуть і вони бути небезпечні.

Хай знає учениця кожна,

Як працювати з ними можна.

 

Праворуч ножиці лежать.

Якщо їх треба передать,

Сама за леза їх візьми,

Кому даєш, до того кільця поверни.

Тканину будеш розрізати,

Повинна пальці так тримати,

Щоб раптом їх не зачепить.

Уважна будь! І від біди це захистить!

3. Шви тимчасового з'єднання. Шов «уперед голкою» (с. 62-64 підручника)

•     Застосування шва «вперед голкою».

•     Вимоги до виконання шва «вперед голкою».

•     Графічне зображення шва та послідовність його виконання (рис. 68, 72, с. 61, 63 підручника)

•     Вправи на виконання шва «вперед голкою».

4. Фізкультхвилинка

Початкове положення: всі сидять; учитель, заплющивши очі (краще відвернувшись), задає класу число — і викидає над головою відповідну кількість пальців (якщо число більше п’яти, знадобляться обидві руки).

Потім він вимовляє: «Раз-два-три! Замри!» — розплющує очі (повертається до учнів). У класі має стояти рівно стільки учнів, скільки пальців їм було пред’явлено. Під час виконання ігрового завдання кожному з учнів доводиться швидко зорієнтуватися: якщо кількість менше заданої — схопитися самому; якщо ж більша — то миттєво сісти.

Родзинка цієї вправи — у своєрідній мобілізації всіх учасників.

5. Практична робота «Приметування деталей аплікації до основи» (інструкція в підручнику на с. 65)

1. Аналіз завдань практичної роботи

2. Забезпечення необхідними інструментами та матеріалами.

3. Правила безпечної праці, організація робочого місця та санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання завдань практичної роботи:

а) Організація робочого місця;

Ваші руки працьовиті, спритні і талановиті.

Лад, порядок вони знають, звично речі розкладають:

Все для правої — праворуч, все для лівої — ліворуч.

б) Правила безпечної праці під час ручних швейних робіт.

Санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання ручних швейних робіт

•     Перед виконанням ручних швейних робіт треба ретельно вимити руки, щоб не забруднити тканину.

•     Вишивати й шити треба сидячи на стільці зі спинкою. Сидіти потрібно прямо, не сутулячись.

•     Освітлення має бути хорошим, бажано природним. Під час вишивання правою рукою світло повинно падати зліва на робоче місце, лівою рукою — праворуч. Через кожну годину вишивання чи шиття необхідно робити відпочинок для очей на 5-10 хв. Під час відпочинку очі перевести на спокійне забарвлення. Корисно також використати цей час на виконання гімнастики для м’язів очей.

«Зорова» гімнастика

•     Міцно заплющити очі на 3-5 с, розплющити їх на такий самий час та знову зажмуритися. Повторити 7-10 раз.

•     Заплющити очі на 10 с, розплющити їх і подивитися вправо — вліво — вгору — вниз. Зробити ще декілька рухів очима по колу: вправо — вліво — вгору — вниз. Повторити 3-4 рази.

•     Швидко кліпати очима 20-25 секунд, заплющити очі, відхилитися на спинку стільця та хвилинку відпочити.

4. Самостійне виконання завдань практичної роботи за інструкційними картками                                                 

5. Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів

6. Поточний інструктаж (індивідуальний, груповий, якщо необхідно)

7. Підбиття підсумків практичної роботи:

•     демонстрування кращих робіт;

•     аналіз недоліків у результатах роботи та шляхи їх усунення;

•     оцінювання результатів практичної роботи.

 

VII. РЕФЛЕКСІЯ

Рефлексійне анкетування

На занятті з трудового навчання під час сьогоднішнього уроку я:

1. Дізнався _____________________________________________

2. Зрозумів _____________________________________________

3. Навчився ____________________________________________

4. Я не вмів, а тепер умію _________________________________

5. Надалі я хочу _________________________________________

 

VIII. МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК, ВИСТАВЛЕННЯ ЇХ У ЖУРНАЛ, ЩОДЕННИКИ

 

IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

•     Прочитати с. 61-64 підручника, відповісти на питання 3 (с. 65 підручника).

 

XI. ПРИБИРАННЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ

 

БАНК ІДЕЙ

 

 



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити