Я У СВІТІ 4 клас за підручником О. В. Тагліної - розробки уроків

ЛЮДИНА СЕРЕД ЛЮДЕЙ

 

Урок 13. КУЛЬТУРА СПІЛКУВАННЯ. ДАВАЙТЕ ЖИТИ ДРУЖНО

 

Мета: учити учнів поводитися таким чином, щоб уникати конфліктів, а в разі їх виникнення — вміти їх подолати; розвивати вміння володіти собою; виховувати бажання гідно виходити із конфліктної ситуації.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Учні презентують поради «Якщо ти в класі новачок...».

Потім колективно складають пам’ятку «Якщо ти в класі новачок...». Учитель коригує відповіді.

— Чи бувають у вашому класі конфліктні ситуації?

— Що може привести до конфлікту?

 

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як уникати конфліктів з іншими людьми.

 

ІVВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення вчителя

— Конфлікт — це невдоволеність, тривога, небажання спілкуватися з певними людьми. Конфліктів не уникнути, адже всі люди різні, мають різні думки, бажання, інтереси, тобто їхні зіткнення можливі. Помилковою є думка, начебто під час конфліктної ситуації краще удавати, ніби нічого не сталося. Потрібно його розв’язувати.

Можливі такі форми конфліктів.

• Зіткнення думок, незгода (конфлікт не зачіпає особистості);

• невдоволеність (з’являються негативні емоції);

• протидія;

• сварка (конфлікт зачіпає особистість у цілому);

• розрив (остаточне припинення стосунків).

— Можливі такі способи розв’язання конфлікту.

• «Чарівні» слова;

• компроміс (згода на основі взаємних поступок);

• вияв турботи, ніжності, любові;

• усвідомлення й визнання власної провини чи неправоти у суперечці;

• підняття престижу, самоповаги, гордості противника;

• жарт, гумор;

• віра в позитивне розв’язання конфлікту і добрі стосунки;

• уміння поставити себе на місце іншої сторони конфлікту.

— Чому ж існують конфлікти між людьми?

Конфлікти існують між людьми для того, щоб вони навчилися спочатку розв’язувати їх за законами любові й зрештою навчилися жити безконфліктно.

Але будь-який конфлікт — це початок біди, великої чи малої. Тому потрібно уникати конфліктів.

Якщо ж усе-таки конфлікту не вдалося уникнути, тоді, як радять психологи, необхідно вчинити так.

1. У конфлікті не буває переможців: програють завжди обидві сторони.

Отже, не порівнюй ступеня провини, а зроби першим крок назустріч — це показник твого характеру і самоповаги.

Розпочни розмову з опису конкретної ситуації, яка тебе не влаштовує. Намагайся бути при цьому щонайбільше об’єктивним.

2. Вислови те, що ти відчуваєш через конфліктну ситуацію. Безліч конфліктів між людьми ускладнюються наявністю невисловлених думок і почуттів. Іноді тільки завдяки їх висловленню можна залагодити ситуацію.

3. Намагайся вислухати протилежну сторону — це, мабуть, найважче. Необхідно пам’ятати, що ваші думки є різними, і саме це спричинило конфлікт. Уважно слухай співрозмовника, не перебивай, не заперечуй, не сперечайся. Продемонструй йому, що ти дійсно його уважно слухаєш і прагнеш досягти злагоди.

4. Утримуйся від коментарів, завершуючи будь-яку розмову. Звертай увагу на те, де ваші думки збігаються.

5. Вислови свої конкретні пропозиції, реалізація яких може змінити ситуацію, поведінку, стосунки.

— Запам’ятайте важливі правила!

• Бути розсудливим і виваженим краще, ніж сваритися;

• необхідно завжди шукати такі шляхи, щоб уникнути сварок, образ і конфліктів;

• ніколи сам не роби того, чого б не хотів, щоб зробили тобі.

 

2. Робота за підручником (с. 56-59)

Учні виконують завдання рубрики «Повтори те, що знаєш».

Вправа «Мікрофон»

Учні виконують завдання рубрики «Поділися своїми думками».

Потім читають текст рубрики «Я хочу дізнатися».

Робота в парах

Учні читають притчу про Езопа та відповідають на запитання за змістом прочитаного.

Опрацьовують матеріали рубрики «Ознайомся з думкою інших людей» та відповідають на запитання.

Робота в парах

Учні виконують завдання на с. 59.

— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 59. (Я дізнався, що... Я прагну...)

— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

 

3. Фізкультхвилинка

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Аналіз ситуацій

Ситуація 1

Ти стоїш на перерві та розмовляєш з друзями. Аж раптом тобі хтось боляче наступає на ногу. Ти розсердився, готовий полізти у бійку, та раптом чуєш: «Вибач, будь ласка. Мені дуже прикро, я не хотів зробити тобі боляче». Злість одразу минула, і ти несподівано для себе відповідаєш: «Та нічого, буває».

— Чому? (Ввічливі слова запобігають конфлікту, «гасять» його.)

Ситуація 2

Мама дала Дмитрикові цукерки, щоб він почастував своїх товаришів. Коли Дмитрик вийшов у двір, він побачив, що серед друзів був і його кривдник — Сергійко, який часто грубо його штовхав, обзивав. Дмитрик замислився, як йому вчинити: пригощати Сергійка чи ні?

— Дайте пораду Дмитрикові.

 

2. Робота в групах

Що ви зробите, якщо?..

1. Хтось ненавмисно вас штовхнув.

2. Друзі не поділяють ваших поглядів.

3. Однокласник вас образив.

4. Степан та Богдан почали битися, а навколо стоять хлопці, що їх підбадьорюють і підбурюють.

5. Хлопець навмисно підставив підніжку, ви впали і боляче вдарилися.

6. Дівчинка (хлопчик) не хочуть з вами товаришувати.

 

3. Робота над прислів'ями

— Які прислів’я допомагають розв’язати конфлікт, а які — загострюють?

• Око — за око, зуб — за зуб.

• Як гукнеться, так і відгукнеться.

• Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе.

• Хто сильніший, той і правий.

• Полюби ближнього свого як самого себе.

• Люди, які поважають тебе, не робитимуть боляче іншій людині.

• Шляхом зла не доходять до добра.

• У товаристві лад — усяк тому рад.

• Все добре переймай, а зла уникай.

 

4. Весела хвилинка

— Гумор, жарт, як відомо, часто допомагають уникнути сварок. Пропоную вам спробувати розв’язати цікаві задачки Г. Остера.

• Вовчик 10 разів смикнув за кіску Машу, 5 разів — Дашу, 7 разів — Клаву і 1 раз, помилково,— завуча Маргариту Іванівну. Скільки разів смикав за кіски Вовчик, і що йому за це буде?

• Повертаючись зі школи додому, Дмитрик штовхнув 9 дівчаток і підставив підніжку 3 дівчаткам. Половина дівчаток, скривджених Дмитриком, заплакали. А інша половина погналася за Дмитриком і надавала йому по шиї. Скільки разів Дмитрик отримав по шиї?

— Що хотів висміяти у цих задачах Г. Остер?

— Чому сваряться хлопчики і дівчатка?

— Чи можна уникнути сварок, образ?

— Як потрібно спілкуватися один з одним?

 

5. Робота в групах

Об’єднання в групи за буквами Д, Р, У, Г.

Картки зі словами потрібно розподілити на 2 групи: «Погано» та «Добре». Слова: пожалів, обманув, захистив, образив, посварився, злякав, відремонтував, допоміг, ударив, штовхнув, поділився, провідав, схитрив, зруйнував, прочитав, подарував, похвалив.

— Запишіть до кожної літери слова дружба позитивні риси характеру.

 

6. Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

 

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

— Чому виникають конфлікти?

— Як їх уникнути?

 

VІІДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 56-59).

Розповісти, як ви помирилися, коли з кимось посварилися.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.