Я У СВІТІ 4 клас за підручником О. В. Тагліної - розробки уроків

ЛЮДИНА В СУСПІЛЬСТВІ

 

Урок 16. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ГРОМАДЯНСЬКИМИ ОБОВ'ЯЗКАМИ

 

Мета: розширити уявлення учнів про обов'язки людини; розвивати мислення; прищеплювати бажання виконувати свої обов'язки.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку)

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ

1. Фронтальне опитування

— Продовжіть думку: «Щоб життя моїх близьких і друзів стало кращим, а країна, у якій ми народилися і живемо, стала багатою і процвітаючою, щоб у нашій державі постійно був добробут і порядок, необхідно...» (Дотримувати законів, певних правил дорожнього руху, правил пішоходів, поведінки у громадських місцях, у гостях, удома, школі; усі повинні виконувати свої обов’язки на роботі, у сім'ї.)

— Потрібні, насамперед, зусилля кожного з нас — громадян держави Україна. І від того, як ви навчитеся бути її добрими громадянами, залежить і ваше майбутнє.

 

2. Презентація плакатів учнів «Усі діти мають права»

 

3. Гра «Добрі і погані вчинки»

— Я читатиму твердження. Якщо так учиняє добра людина, плескайте в долоні, а якщо невихована, то сидіть спокійно.

• Допомагати мамі мити посуд.

• Робити комусь зле, якщо він цього не бачить.

• Не вмиватися.

• Берегти рідну природу та охороняти її.

• Шанувати працю інших людей.

• Галасувати, коли хтось відпочиває.

• Бути вихованою, стриманою дитиною.

• Обманювати, хвалитися.

• Насміхатися з чужого горя.

• Добре вчитися, багато читати.

• Не слухати батьків.

• Допомагати друзям у біді.

• Ділитися тим, що є в тебе.

• Ображати інших.

• Захищати слабкого.

• Спати на уроках.

• Красти.

• Любити своїх батьків.

• Ображати тварин.

• Сваритися.

— Чи погоджуєтесь ви з думкою, що кожна людина має свої почуття, здібності, характер? Як же зробити, щоб такі різні, не схожі між собою люди жили в мирі та злагоді?

Для цього існують правила, що визначають стосунки між людьми. Життя змусило людей установити багато різних правил, і ми повсякчас з ними маємо справу.

— З якими правилами людського співжиття ви вже ознайомилися?

— Ви прийшли до школи й одразу ознайомилися із правилами для учнів, щоб легше було вчителям навчати, а вам — учитися.

Сідаєш у трамвай, автобус чи потяг — перед тобою інші правила — правила для пасажирів.

Заходиш у кінотеатр — і тут свої правила, яких повинні дотримувати глядачі.

Коли ти йдеш вулицею, ти — пішохід, і зобов’язаний виконувати правила дорожнього руху.

Але існують правила, обов’язкові для всіх громадян країни, ким би вони не були — дорослі чи діти, вчителі чи учні, люди різних професій, різного матеріального достатку, і якщо цих правил усі дотримують, тоді в такій державі все до ладу.

 

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про громадянські обов’язки.

 

ІVВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення вчителя

— У Конституції України спочатку перелічені особисті права, потім — політичні, а потім — соціально-економічні і культурні. Якщо ми говоримо «право», то завжди маємо на увазі «обов’язок», і навпаки. Ми — громадяни України, і у нас є обов’язки перед Вітчизною, перед своїм народом, перед іншими людьми, перед своїми рідними і близькими. Головний обов’язок — поважати права інших! А ще обов’язки описані у статтях: ст. 51— піклуватися батькам про дітей, а дорослим дітям — про непрацездатних батьків; ст. 65 — захищати Вітчизну; ст. 66 — охороняти природу; ст. 67 — платити податки.

— А які обов’язки мають люди?

(Ст. 65. Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов’язком громадян України.

Ст. 66. Кожен зобов’язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодувати завдані ним збитки.

Ст. 68. Кожен зобов’язаний неухильно додержуватися Конституції України...)

Метод «Мозковий штурм»

— Що ви повинні сьогодні робити, щоб виконати обов’язки, записані в Конституції?

Висновок. Люди повинні наполегливо трудитися, щоб Україна стала процвітаючою державою. Кожен громадянин зобов’язаний захищати свою Вітчизну. Діти повинні старанно вчитися, щоб у майбутньому здобути професію і працювати на благо України.

 

2. Робота за підручником (с. 69-71)

Учні виконують завдання рубрики «Повтори те, що знаєш».

Вправа «Мікрофон»

Учні виконують завдання рубрики «Поділися своїми думками».

Потім читають текст рубрики «Я хочу дізнатися».

Опрацьовують матеріали рубрики «Ознайомся з думкою інших людей» та виконують завдання на с. 70-71.

— Прочитайте та запам’ятайте висновки на с. 71. (Я дізнався, що... Я прагну...)

— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

 

3. Фізкультхвилинка

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота в групах

1-ша група. Якими є обов’язки дітей щодо навчання в школі?

2-га група. Якими є обов’язки дітей щодо правил поведінки в школі?

3-тя група. Якими є обов’язки дітей щодо поводження на вулиці?

4-та група. Якими є обов’язки дітей щодо старших, здоров’я, природи?

Презентація виконаної групами роботи.

 

2. Тестування

1. Який документ про права дітей прийнятий у 1989 році?

а) Декларація прав дитини;

б) Закон України про охорону дитинства.

2. Як називається основний Закон України, де записані всі права та обов’язки?

а) Декларація прав дитини;

б) Конвенція прав дитини;

в) Конституція України.

3. Те, що ти повинен робити, щоб бути корисним собі та іншим,— це:

а) право;

б) обов’язок.

4. Те, що ти можеш робити,— це:

а) обов’язок;

б) право.

 

3. Гра «Права та обов'язки»

— Сигналізуйте відповідними картками: «права», «обов’язки».

• Берегти книги;

• дотримувати правила руху;

• старанно вчитися;

• навчатися;

• ігри, відпочинок, розваги;

• піклуватися про життя, здоров’я;

• користуватися бібліотекою, спортивною залою;

• охороняти природу;

• дотримувати правил поведінки.

 

4. Гра «Так чи ні?»

• Кожна людина має своє ім’я.

• Можна бити дитину.

• Не можна відвідувати лікарів.

• Усі діти рівні між собою.

• Не можна ходити до школи.

• Можна примушувати дитину тяжко працювати.

• Можна ображати дітей.

• Треба жити в злагоді і мирі.

• Поважати своїх батьків.

 

5. Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

 

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що нового дізналися на уроці?

— Які ваші обов’язки в школі, у родині?

 

VІІДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 69-71).

Виконати малюнок «Мої обов’язки».






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.