Я У СВІТІ 4 клас за підручником О. В. Тагліної - розробки уроків

ЛЮДИНА І СВІТ

 

Урок 34. УСІМ СВІТОМ ОХОРОНЯЄМО КУЛЬТУРУ РІЗНИХ НАРОДІВ

 

Мета: поглибити знання учнів про внесок кожної людини у збереження різних культур; розвивати пізнавальний інтерес, уміння аналізувати та узагальнювати почуте, естетичний смак; виховувати у дітей інтерес, повагу до культурної спадщини, бажання берегти пам'ятки історії та культури для майбутніх поколінь.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Презентація розповідей учнів «Що я можу зробити для України, щоб наша держава стала найкращою в світі»

 

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, який внесок може зробити кожна людина у збереження культур різних народів.

 

ІVВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення вчителя

— Що таке культурна спадщина?

Культура — це духовні і матеріальні цінності, створені людиною протягом усієї історії.

Спадщина — майно і цінності, які після смерті людини переходять у власність когось іншого.

— Об’єднаймо значення цих слів — і одержимо поняття «культурна спадщина».

На вашу думку, що таке «культурна спадщина»? (Культурна спадщина — це все, що ми одержали у спадок від наших предків. Культурна спадщина — це пам’ятки нашої історії, це наша гордість, які ми маємо цінувати і берегти для того, щоб їх побачили наші нащадки.)

— Порівняймо свої відповіді зі словником.

Культурна спадщина — це цінності історії і культури, збережені від попередніх епох, або від діяльності окремих осіб.

Культурна спадщина народу — це створені ним матеріальні й духовні цінності. Це пам’ятники архітектури, скульптури, живопису, письма, друкування, фольклору, а також традиції в поведінці й звичаях.

 

 

Монумент — це споруда на честь видатної події, або особи (пам’ятник).

— Культурна спадщина — це своєрідна скарбниця матеріальних і духовних витворів минулого.

Відповідно до прийнятої 1972 року Конвенції ЮНЕСКО до культурної спадщини належать:

• пам’ятники — витвори архітектури, монументальної скульптури й живопису;

• структури археологічного характеру, написи, печери, що мають цінність з точки зору історії, мистецтва чи науки;

• архітектурно-паркові ансамблі — така архітектура, поєднання або зв’язок з пейзажем якої являють собою видатну цінність з точки зору історії, мистецтва чи науки;

• визначні місця — витвори людини чи спільні витвори людини й природи, що являють собою певну цінність з точки зору історії, естетики, етнології чи антропології.

— Конвенція ЮНЕСКО про охорону всесвітньої й природної спадщини стала одним із документів, що одержали світове визнання. Тоді до неї приєдналися 156 країн.

— Чому, на ваш погляд, необхідно зберігати культурну спадщину народу?

— Збиранням, збереженням і вивченням культурної спадщини займаються музеї, архіви й бібліотеки.

У XXI ст. з’являються інтернет-музеї, де у віртуальному просторі можна ознайомитися з культурною спадщиною різних епох і народів.

— Чи потрібні музеї в епоху Інтернету?

— Які музеї ви знаєте?

— Які найдавніші художні музеї світу, що існують і нині, вам відомі? (Лувр, Париж, Франція; Прадо, Мадрид, Іспанія; Дрезденська галерея, Німеччина; Ермітаж, Санкт-Петербург, Росія)

 

2. Робота за підручником (с. 129-131)

Вправа «Мікрофон»

Учні виконують завдання рубрики «Повтори те, що знаєш».

Робота в парах

Учні виконують завдання рубрики «Поділися своїми думками».

Читають текст рубрики «Я хочу дізнатися».

Робота в парах

Учні виконують завдання на с. 130.

Опрацьовують матеріали рубрики «Ознайомся з думкою інших людей» та виконують завдання на с. 130-131.

— Що із прочитаного було вам знайоме?

— Що нового ви дізналися?

— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 131. (Я дізнався, що... Я прагну...)

— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

 

3. Фізкультхвилинка

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Цікаво знати!

Нині на державному обліку в Україні перебуває 152 тис. пам’яток культури, з яких:

• 7 тис.— пам’ятки монументального мистецтва (пам’ятники Т. Шевченку, О. Кобилянській, Л. Липковській);

• близько 15 тис. — пам’ятки містобудування та архітектури (міста Львів, Чернівці, Київ);

• 56 тис. — пам’ятки історії (Кам’янець-Подільська фортеця, парк «Софіївка»).

 

2. Складання пам'ятки «Збереження культурної спадщини»

— Прекрасна наша Батьківщина! Чудові її краєвиди! То що ж ми маємо робити для того, щоб наші нащадки змогли теж побачити і пізнати культуру рідного краю? (Ми маємо цінувати і берегти пам’ятки культури.)

Куди не глянеш — чисті краплі срібла,

А в кожній краплі діамант блищить,

І, щоб не сталось, люди, з нами лиха,

Нащадкам це багатство збережіть!

— Любов до рідного краю неможлива без знання історії. Та ще вона неможлива без збереження пам’яток цієї історії. Тому зараз ми складемо пам’ятку, правила з якої будемо пам’ятати і виконувати, щоб зберегти все те, що дісталося нам у спадок.

Пам'ятка (учні вивішують на дошці)

1. Вивчати історію та культуру рідного краю.

2. Відвідувати історичні та культурні місця краю.

3. Улаштовувати зустрічі із старожилами нашого краю.

4. Упорядковувати місця, пов’язані з історією та культурою нашої місцевості.

5. Охороняти пам’ятки історії та культури.

 

3. Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

 

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Існує правило, яке неможливо просто записати, його потрібно викарбувати у своїй пам’яті: «хочеш знати майбутнє — вивчай минуле», адже «Народ, який не вивчає свого минулого, приречений на забуття».

— Що нового ви дізналися на уроці?

— Що вас здивувало?

 

VІІДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 129-131).

 

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ

Вірші про мир у всьому світі

 

МИР НА ЗЕМЛІ

Мир на землі — це затишок і тиша,

Це сміх дитячий і душі політ,

Коли поет чарівні вірші пише

Про незвичайний, дивовижний світ.

 

Мир на землі — це росяні світанки,

Краса і творчість, пісня у гаях.

Мир на землі — це вечори і ранки

Із радістю і щастям у серцях.

 

Мир на землі — це дім і мама, й тато,

Й любові стільки — просто через край!

Це та земля, де щастя є багато

І в кожній хаті — хліба коровай.

 

Це та земля, де сміх і пісня лине,

А діти йдуть до школи знов і знов.

Й ніколи у боях ніхто не гине,

Бо там господар — щастя і любов.

Н. Красоткіна

 

ОХ, ЯКЕ БУЛО БИ СВЯТО!

Ох, яке було би свято!

Хто би того не хотів,

щоб на всій землі гармати

заряджали конфетті.

 

Як раділи б мами й тата,

коли б скрізь, на всій землі,

йшли солдати в акробати,

у шевці і скрипалі.

 

Та якби ще стратостати

щедро сипали згори

всякі ласощі на свята

для земної дітвори.

 

Щоб гвоздиками стріляли

міномет і кулемет.

І при тому ще би грали,

як шарманка чи кларнет.

 

І щоб танки, вже не грізні,

скрізь катали малюків.

І щоб в жерлах вили гнізда

горобці, граки, шпаки.

 

І на честь такого свята

(буде ж свято! Вже в путі!)

ми зарядимо гармату

кольоровим конфетті.

 

Хай веселі будуть діти!

Хай щасливим буде люд!

Хай живе у всьому світі

мир і злагода! Салют!

І. Жиленко

 

ПІСНЯ ПРО МИР

Летить наша пісня

До сонця, до зір —

Це пісня про щастя,

Це пісня про мир.

 

Співають цю пісню,

Твою і мою,

Маленькі в’єтнамці

В далекім краю.

 

Співають цю пісню

Корейці малі,

Її не убили

Загарбники злі.

 

Вона долітає

З-за рік і з-за гір —

Це пісня про щастя,

Це пісня про мир.

М. Пригара

 

ХАЙ БУДЕ МИР НА ВСІЙ ЗЕМЛІ

Недавно ми гулять ходили

У парк до братської могили.

На всю алею тополину

Там пам’ятник стоїть: солдат

Тримає на руках дитину

І фронтовий свій автомат.

 

В могилі сплять бійці-герої,

Що віддали життя за те,

Щоб не було війни нової,

Не згасло сонце золоте!

 

Щоб не окоп чорнів на ниві —

Хліба цвіли, мов килими,

І щоб веселі та щасливі

У дитсадок ходили ми!

 

Щоб виростали ким захочем:

Хто — трактористом на полях,

Хто — будівельником робочим,

Хто — прокладе на Місяць шлях!..

 

Поклали на могильні плити

Свої букетики малі...

Ми хочемо без воєн жити!

Хай буде мир на всій землі!

І. Нехода






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.