Я У СВІТІ 4 клас за підручником О. В. Тагліної - розробки уроків

ЛЮДИНА СЕРЕД ЛЮДЕЙ

 

Урок 8. РОЛЬ СПІЛКУВАННЯ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ

 

Мета: розповісти учням про роль спілкування в житті людини; формувати навички тактовного, цікавого спілкування; сприяти моральному розвитку.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Презентація малюнків учнів «Ким я бачу себе через 20 років»

 

2. Фронтальна робота

— Відновіть поради «Як досягти успіху».

1. Працюйте...

2. Умійте... на справі (не виконуйте кілька справ одразу)

3. Навчайтесь...

4. Учіться...

5. Не облишайте...

6. Не втрачайте...

7. Отримуйте... і від навчання, і від життя.

8. Успіх приходить до того, хто у нього...

Довідка: зібрано, співпрацювати, зосередитись, спілкуватися, надії, навчання, насолоду, вірить.

— Поясніть, як ви розумієте слова: «Отримуйте міцні знання, ідіть до успіху щодня».

— Завдяки чому люди розуміють одне одного?

— Що таке спілкування?

 

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про роль спілкування в житті людини.

 

ІVВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення вчителя

— Жодна людина не існує сама по собі. Кожен із нас може жити лише серед людей і пов’язаний з ними безліччю найрізноманітніших стосунків. Спробуйте пригадати, до скількох людей і у яких справах вам доводилося звертатися впродовж дня. Якщо скласти стислий перелік таких звернень, ви переконаєтесь, що все наше життя проходить у спілкуванні.

Спілкування — взаємини між людьми, що виявляються в обміні діяльністю, інформацією, досвідом, умінням і навичками, а також результатами діяльності.

Мистецтво спілкування — одна з найголовніших здібностей людини, вона піднімає її над усім живим і робить людиною!

Слово — найбільш виразний засіб людського спілкування. Уміння говорити, слухати — важливі умови взаєморозуміння. Немає у світі зброї, сильнішої за слова. Недарма говорять, що словом людським можна зсунути гору з місця. Словами борються, словами люблять, словами ненавидять, словами вбивають, словами творять величезні справи в історії людства.

Про вміння користуватися словом писали ще в давнину. У «Повчанні синам» Володимира Мономаха говориться: «При старих мовчати, мудрих слухати, старшим коритися, з рівними собі й молодшими... без лукавого наміру розмовляти і більше вдумуватися, не шаленіти словом, не осуджувати мовою».

 

2. Робота за підручником (с. 33-36)

Учні виконують завдання рубрики «Повтори те, що знаєш».

Вправа «Мікрофон»

Учні працюють за завданнями рубрики «Поділися своїми думками».

Потім читають текст рубрики «Я хочу дізнатися».

Опрацьовують матеріали рубрики «Ознайомся з думкою інших людей».

Робота в групах

Учні виконують завдання на с. 35-36.

— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 36. (Я дізнався, що... Я прагну...)

— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

 

3. Фізкультхвилинка

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота над прислів'ями та приказками

• Погане слово краще проковтнути, ніж промовити.

• Яка людина, така її мова.

• Умієш сказати — вмій і змовчати.

• Ласкаві слова — мов весняний день.

• Слово людини здатне обернутися злом.

• Слово — не стріла, а серце пробиває.

• Гарне слово дорожче за гроші.

• У легковажної людини язик довгий.

• Говорить гарно, мов горіхи гризе.

• Сухе дерево безплідне, пусте слово марне.

• Холодне слово поки до серця дійде — льодом стане.

• Птицю пізнають по пір’ю, а людину — по мові.

• Язик багато може зробити: і настрій піднести, і справу зіпсувати.

• На сухому дереві немає плодів, у порожньому слові — глузду.

 

2. Цікаво знати!

— Спілкування розпочинається з привітання.

Привітання має досить цікаву і давню історію. Історики вважають, що в часи, коли люди не вміли говорити, вони під час зустрічі одне з одним щось буркотіли.

В усі часи люди вітали одне одного. Рухи, жести, слова, якими здавна обмінювалися люди різних країн під час вітання, дуже різноманітні. Хоча привітання у різних народів було різним, воно відображало одну суть: «Я радий тебе бачити».

У багатьох країнах на прощання машуть рукою. А, скажімо, у Греції цей жест зрозуміють як «іди до біса». Якщо в Болгарії кивають головою, ніби погоджуючись, не помиліться, тому що це означає «ні, неможливо».

Майже скрізь постукування пальцем по лобі означає «ну й дурень». А в Голландії таким чином висловлюють захоплення: «Як розумно!».

Японці під час привітання схрещують на грудях руки, українці обіймаються і цілуються, росіяни також обіймаються і цілуються в обидві щоки, інколи тричі. Кількість поцілунків усюди різна: у Парижі — чотири, у Бельгії — три, в Англії — один. Американці усміхаються при зустрічі і поплескують одне одного по плечах.

Оригінальними є привітання у лапландців та деяких племен Нової Зеландії. При зустрічі вони труться носами. Туркмени, вітаючись, пхають одне одному руки в рукави халатів, а жителі Тибету знімають правою рукою головний убір, ліву руку закладають за вухо і, нахилившись, показують язик.

 

3. Вивчення правил спілкування

— Ми спілкуємося в транспорті, за столом, в театрі, у сім’ї, у колі друзів. Запам’ятайте, чого слід навчитися і до чого прагнути під час спілкування.

• Знати, з ким спілкуватися.

• Не хвилюватися і не боятися.

• Мати теми для розмов та ставити мету спілкування.

• Уміти ставити запитання.

• Тактовно і спокійно говорити.

• Уміти вчасно промовчати.

• Уміти керувати своїм настроєм.

• Прагнути до доброзичливості, справедливості.

• Прагнути, щоб люди були задоволені спілкуванням.

Чого потрібно уникати під час спілкування?

• Не говорити багато.

• Не докучати повчанням.

• Не розповідати про свої хвороби, біди, нещастя.

• Не говорити з іншими про те, що їх не цікавить.

• За можливості уникати критики.

• Не хвилюватися.

• Не говорити монотонно.

• Не говорити довгими реченнями.

• Не говорити спочатку про другорядне, дрібниці.

• Не зловживати мімікою, жестами.

• Не зловживати часом співрозмовника.

— Хоч якими ґречними ми не були в розмові, потрібно завжди пам’ятати, що зрештою нас оцінюють не за словами, а за нашими вчинками. Моральна норма «будь правдивим» безпосередньо стосується спілкування. Недарма кажуть: «Де багато слів, там мало правди».

 

4. Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

 

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Завдяки чому люди розуміють одне одного?

— Що таке спілкування?

— Яку роль відіграє спілкування в житті людини?

— Як ви вважаєте, чому кожна людина зацікавлена в тому, щоб уміти говорити, вдало спілкуватися?

— Чи можна за мовою людини судити про її культуру, вихованість?

— Чи позначаються особливості спілкування людей на їхніх взаєминах, настрої, самопочутті й працездатності?

— Що необхідно людині для того, щоб відчувати радість від спілкування?

— Чи можна навчитися правильно спілкуватися з людьми?

— Від якого спілкування слід відмовлятися?

 

VІІДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 33-36).

Скласти 3 запитання за темою.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.