Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Усі уроки курсу Я у світі 4 клас - 2015 рік

Людина серед людей

УРОК 12 КУЛЬТУРА ПОВЕДІНКИ В СІМ'Ї

Мета: формувати в учнів уявлення про культуру взаємин людей у сім'ї; розвивати вміння піклуватися про членів сім'ї; виховувати в школярів почуття поваги до рідних, увічливість у спілкуванні, готовність завжди прийти на допомогу.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Розгадування ребусів

Р1а

(Родина)

(Сім’я)

2. Бесіда

— Діти, скажіть, що ви розумієте під словом «сім’я»?

— Хто, зазвичай, входить до складу сім’ї?

— Чи є важливим для кожної людини проживати із сім’єю? Чому?

— Скажіть, як ви, зазвичай, поводитеся вдома?

— Як ви вважаєте, чи сприяє ваша поведінка настрою ваших близьких людей?

— Сім’я — найголовніше в житті для кожного з нас. Саме в родині ми вчимося любові, відповідальності, турботи і поваги.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про культуру поведінки в сім’ї.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення вчителя

— Дехто вважаєте, що в колі сім’ї немає потреби дотримувати тих норм поведінки, які вважають обов’язковими під час спілкування зі сторонніми. Так може вважати тільки людина низької культури, для якої увічливість — щось на зразок народного костюма: у домашній обстановці його швидко знімають, щоб не зім’явся і не запилився від зайвого користування.

Сім’я тим і відрізняється від інших колективів, що заснована на взаємній повазі, на близьких стосунках. Повага до старших — основа кожної сім’ї.

А тому великого значення набуває повсякденна ввічливість у спілкуванні, готовність завжди прийти на допомогу.

Молодші повинні уникати суперечок із старшими, не зчиняти галасу на захист своїх тверджень. Навіть коли старший дійсно в чомусь помиляється і ви не змогли спокійно переконати його в цьому, то краще перевести розмову на іншу тему.

2. Обговорення життєвих ситуацій

— Отже, ви в колі сім’ї, серед найрідніших, найближчих людей.

· Ви прокинулися вранці. Що ви скажете? (Доброго ранку! Добрий ранок! Привіт, мамочко (татусю, сестричко, братику)! Вітаю, дорога матусю (татусю, сестричко-голубонько, Сашко- братику)! Доброго здоров’я всім!)

· Ви йдете до школи. Що ви кажете, виходячи з кімнати? (На все добре! Хай вам щастить! До зустрічі! Бажаю вам вдалого дня!)

· Ви повертаєтесь зі школи. Що ви говорите, заходячи до кімнати? (А ось і я! Привіт! Вітаю! Як справи? Все добре? Доброго дня! Як ви тут? Усе гаразд? Радий вас бачити!)

· Ви лягаєте спати. Що говорите рідним? (Добраніч! На добраніч! Спокійної ночі! Гарних вам снів!)

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Читання й обговорення оповідання В. Асєєвої «Бабуся»

БАБУСЯ

Прийшов до Бориса товариш. Товариш сказав:

— Здрастуйте, бабусю!

Борис весело підштовхнув його ліктем.

— Ходімо, ходімо! Можеш із нею не вітатися. Вона стара старушенція.

Бабуся обсмикнула кофту, поправила хустину і тихо поворушила губами:

— Образити — що вдарити, приголубити — треба слово шукати.

А в сусідній кімнаті товариш казав Борці:

— А з нашою бабусею завжди вітаються і свої, і чужі. Вона у нас головна.

— Як це — головна? — зацікавився Борис.

— Ну, старенька... всіх зростила. Її не можна кривдити. А чого ж ти зі своєю так? Гляди, батько прочухана дасть за це.

— Не дасть! — насупився Борис.— Він сам з нею не вітається.

— Та ми свою бабусю не кривдимо,— зашарився Борис.— Вона у нас... сита і здорова.

Прощаючись із товаришем, Борис затримав його біля дверей.

— Бабо,— нетерпляче гукнув він,— іди-но сюди!

— Іду, іду! — зашкутильгала з кухні старенька.

— Ось,— сказав товаришеві Борис,— попрощайся з моєю бабусею.

Після цієї розмови Борис часто ні з того, ні з сього запитував у бабусі:

— Кривдимо ми тебе?

А батькам сказав:

— Наша баба — краща за всіх, а живе гірше від усіх — ніхто про неї не піклується!

— Хто це тебе навчив батьків осуджувати? Гляди мені, малий ще!

Розхвилювавшись, накидалися на бабусю:

— Це, мабуть, Ви, матусю, дитину підбурюєте? Якщо невдоволені, могли б й самі сказати.

Бабця, м’яко всміхаючись, хитала головою:

— Не я вчу, життя вчить. А вам би, дурненькі, радіти треба, для вас син зростає. Я своє віджила на світі, а ваша старість ще попереду. Що уб’єте, не вернете.

— Як ставився Борис до своєї бабусі?

— Яким було ставлення до бабусі у Борисового товариша?

— Чи змінилося ставлення Бориса до бабусі після зауваження товариша?

2. Робота в парах

— Складіть прислів’я.

Сім’я без батька —

Хто матір зневажає,

Від теплого слова і

Бабине слівце —

той добра не знає.

плідне зеренце.

як хата без даху.

лід розмерзає.

— Яке прислів’я висловлює основну думку оповідання?

3. Гра «Так чи ні?»

— Що заважає щастю родини?

Добробут

пошана

вірність

затишок

виховання

кохання

порада

байдужість

турбота

сварки

повага

піклування

допомога

розуміння

зрада

4. Ознайомлення з правилами культури поведінки і відносин у родині

1) На піклування і любов батьків відповідай чемністю і чуйним ставленням до них.

2) Не завдавай своїм близьким неприємностей, не ображай словами і вчинками.

3) Пам’ятай: запізнення з прогулянки — зайві хвилювання для рідних; обман — страшна образа.

4) Будь чуйним і ввічливим з усіма членами родини: бажай доброго ранку, на добраніч, вітай зі святом, роби послуги тощо.

5) Завжди зважай на думку батьків, старших.

6) Підтримуй порядок та чистоту в домі, квартирі. Не розкидай свої речі, прибирай за собою постіль, виконуй іншу посильну роботу щодо обслуговування.

7) Допомагай батькам у домашньому господарстві (піти в магазин, помити посуд, підлогу, доглянути менших братів чи сестер тощо).

8) Стеж за своїм одягом, зовнішністю. Удома завжди будь у чистому домашньому одязі, вмитим, зачесаним.

9) Будь завжди стриманим у виявленні своїх почуттів, терпимим до недоліків та вад інших членів сім’ї.

10) Ніколи не проси і не вимагай від батьків дорогі речі, особливо коли їх придбання виходить за межі матеріальних можливостей сім’ї.

5. Гра «Збери прислів'я»

— Прочитайте і складіть прислів’я. Поясніть його зміст.

Хто

й

ва

ра

знає.

той

зне

1

4

8

12

14

10

7

бать

ма

не

жає,

доб

ка

тір

2

5

13

9

11

3

6

(Хто батька й матір зневажає, той добра не знає)

— Кажуть, якщо ти хочеш, щоб до тебе добре ставилися, то й сам повинен ставитися до людей так, як хочеш, щоб ставилися до тебе. Нескладна думка сама по собі, але дуже точна. Вимагати від іншого можна тільки те, що ти здатний йому дати і даєш сам. Забувати цю немудру істину не слід ніде і ніколи. На жаль, її забувають. Особливо вдома, у відносинах з близькими родичами, у сімейних відносинах.

6. Читання й обговорення вірша Віри Багірової

· Ходить тиша в теплих капцях,

Задрімала в кріслі бабця.

А годинник цокотить:

— Бабця спить, бабця спить.

Я навшпиньки вийду з хати,

Щоби їй не заважати.

Не скавчи, собачко, цить!

Бабця спить. Бабця спить.

— Чи любить онук свою бабусю?

— Як ви піклуєтеся про своїх бабусю і дідуся?

7. Читання й обговорення оповідання В. Сухомлинського

БАТЬКІВСЬКІ ПОРАДИ

Жив в одному селі чоловік, і був у нього син. Якось батько каже йому:

— Слухай, сину. Живи так, щоб ти мав у кожному селі хату, на кожен день нові чоботи і щоб тобі всі люди кланялися.

Замислився син над батьковими словами й питає:

— Як це, батьку, я можу поставити в кожному селі хату, купувати щодня нові чоботи і примусити всіх мені кланятися?

Засміявся старий і каже:

— Дуже легко, сину. Матимеш у кожному селі доброго товариша — будеш мати свою хату. Щоб кожен день були нові чоботи, треба їх щовечора чистити, і на ранок вони будуть як нові. І вставай, синку, рано — раніше за всіх — і йди на роботу. А йтимуть люди, то всі будуть тобі кланятися і вітатися.

— Чому сина здивували батьківські поради?

— Що порадив батько своєму синові?

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Які правила поведінки в сім’ї ви вивчили на уроці?

— Які з вивчених сьогодні правил ви завжди виконуєте вдома?

— Які нові правила ви будете тепер виконувати?

— Над якими правилами треба ще попрацювати?

— Що нового ви дізналися?

— Чи вважаєте ви за потрібне щось змінити у своїх відносинах із членами родини?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти розповідь про свої обов’язки в сім’ї.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.