Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Усі уроки курсу Я у світі 4 клас - 2015 рік

Людина серед людей

УРОК 13 КУЛЬТУРА ПОВЕДІНКИ В ШКОЛІ

Мета: формувати в учнів навички культурної поведінки в школі; виховувати повагу до однолітків, людей старшого віку; вчити доречно вживати слова етикету; виховувати бажання дотримувати встановлених норм етикету.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Гра «Незакінчене речення»

- Коли вітаються зранку, говорять...

- Дякуючи, людина каже...

- Коли звертаємося з проханням, говоримо...

— Серед багатьох наук, без яких не обійтися людям, є дуже особлива і необхідна для всіх — наука спілкування з людьми, наука поваги одне до одного, вміння поводитися так, щоб оточуючим було з нами приємно, зручно. Без цієї науки не можна було б людям жити, працювати і відпочивати разом. Дуже важливо знайти правильну лінію поведінки. І ось на допомогу цьому прийшли ще століття і тисячоліття тому загальноприйняті правила, які обов’язково повинен знати кожен із нас.

— Які правила вам відомі?

— Правил існує безліч, але коли ви з ними ознайомилися, то зрозуміли, що майже всі ви виконуєте, бо і мама з татом удома, а вчителі у школі вимагають одного і того самого — правильної поведінки, щоб ви привчилися змалку до порядку, а далі все буде дуже просто.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про правила культурної поведінки в школі.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя (за матеріалами уроку Н. Красоткіної)

— Говорять, що поведінка — це дзеркало, в якому кожен показує своє обличчя.

Більшу частину дня ви перебуваєте в школі і маєте пам’ятати правила культурної поведінки.

1) На уроки приходьте вчасно, ніколи не спізнюйтеся. Уявіть таку картину: ви вже зосередилися на роботі, а тут відчиняються двері і заходить запізняйло... (Відповіді учнів.) Запам’ятайте народну мудрість: «Краще прийти на п’ять хвилин раніше, ніж на секунду пізніше». А щоб не поспішати — вийдіть завчасно, щоб у вас був час на непередбачувані ситуації.

2) Поводьтеся чемно, вітайтеся з учнями, вчителями, працівниками школи, батьками. Вам цього часом робити не хочеться, і ви йдете шкільним коридором, як «буки-бяки», ні собі задоволення, ні людям радості... А хіба так гарно? (Відповіді учнів.) І взагалі, візьміть собі за звичку вітатися першими з усіма, бо коли ви вітаєтеся, то бажаєте добра людині, здоров’я, щастя. Запам’ятайте просту істину: чим більше людина доброти і тепла віддає іншим, тим більше одержує!

3) На уроці не розмовляйте, уважно слухайте пояснення вчителя і відповіді учнів. Чому треба бути уважним? (Відповіді учнів.) Навчіться слухати — це дуже потрібно для людини, адже коли ви неуважні, то запросто можете пропустити щось дуже важливе. Уміння слухати — це ознака високої культури!

4) Не вигукуйте, а підніміть руку, коли хочете про щось сказати чи запитати. Уявіть: коли всі почнуть вигукувати, що це буде? (Відповіді учнів.) Галас, гам, крик, а це негативно впливає на розумові здібності, знижується працездатність, настає втома.

5) На перерві не бігайте, не кричіть, а грайтеся з друзями в ігри. Не бийтеся і не штовхайтеся. Чому це від вас вимагають порядку і тиші ще й на перервах? (Відповіді учнів.) Гра — це завжди цікаво і весело, бо всі діти разом, радісно і приємно відпочивають. А ви добре знаєте, що хаотична біганина коридорами школи може призвести до зіткнення і тяжкої травми, а крик негативно впливає на психіку.

6) У роздягальні охайно вішайте свої речі і не розкидайте одяг дітей. Ви повісили свою нову курточку і дуже нею тішитесь, а після уроку заходите до роздягальні, а вона — на підлозі, і по ній топчуться діти... Чи сподобається вам така ситуація? (Відповіді учнів.) Це, по-перше, привчає вас до порядку і охайності, які вкрай потрібні у житті, та й речі коштують недешево, їх потрібно берегти. А ще в роздягальні треба особливо дотримувати порядку, щоб нікого не вдарити, бо ж місця там не так уже й багато, можна когось ненароком штовхнути.

7) Бережіть власне і шкільне майно, не псуйте парти, стільці, стіни, двері — це ваш дім. Коли краще: коли чисто й гарно чи коли брудно і все поламане? (Відповіді учнів.) А у власному домі треба дотримувати порядку, бо ж ви тут півдня проводите, то ж краще у чистоті і в затишку сидіти, ніж у бруді, чи не так?

8) Не псуйте книжок — вони дають вам знання. А в якому порядку у вас книжки? Чому їх треба берегти? (Відповіді учнів.) Ще зовсім малесеньку дитину мама навчає берегти книжку, а ви вже великі, самі розумієте, як культурна людина поводиться з книжкою, правда?

9) Тримайте у порядку своє робоче місце. Дотримуйте чистоти в класі, в школі. Ви згодні з цим правилом? Чому? (Відповіді учнів.) Порядок — це головне! Бо завжди під рукою потрібна річ, а коли такого порядку немає, людина не може своєчасно приступити до роботи, бо завжди щось шукає, а часу на уроці не так уже й багато, щоб розтринькувати його на пошуки ручки чи олівця. А чистота — це те, без чого не буває здоров’я. Ось так! Хочете бути здоровими — дотримуйте чистоти скрізь і в усьому!

10) В їдальні дотримуйте порядку і тиші, прибирайте за собою посуд. Які правила існують в їдальні? (Відповіді учнів.) Кожна мудра людина знає про це, і ви — також, бо і ви знаєте, що в їдальні потрібно мовчати, щоб не подавитися шматочком, а посуд прибрати — це святий обов’язок кожного.

11) Правильно користуйтеся туалетом, поважайте працю дорослих. Поясніть, які правила повинні всі виконувати обов’язково і чому? (Відповіді учнів) Ви розумієте, що користуєтеся туалетом у школі не тільки ви, тому думайте про інших і про себе також. Бо якщо ви та інші погано поводяться в туалетній кімнаті, ну, приблизно так, як собачка біля стовпа, то туди не можна буде зайти з причин антисанітарних умов, які ви там створите. А хіба це вам потрібно у школі, де ви навчаєтеся?

12) Не сідайте на підвіконня і не залазьте на вікно. Чому? (Відповіді учнів) Це може трагічно завершитись, бо скло крихке, а ви можете вдаритися у нього і вилетіти назовні. Ви можете чогось злякатися, вас і штовхнути хтось може, а падіння з висоти і розбита шибка довершать свою справу.

13) Не приносьте до школи сторонніх предметів, які можуть бути засобом травматизму. Чому? І які це сторонні предмети? (Відповіді учнів) Це речі, які вам не потрібні у школі на уроках: цвяхи, скельця, леза, ножі, патрони, гільзи, вибухові, отруйні речовини і все те, що може завдати шкоди здоров’ю дітей і які можуть відволікати увагу від навчання.

14) Не бігайте сходами, не влаштовуйте на них забав, не з’їжджайте з перил. Чому? (Відповіді учнів) Сходи — це небезпека. Ви в цьому не раз переконувалися, переглядаючи фільми, де людина падає зі сходів і стає калікою або й гине. І не вважайте, що це тільки в кіно показують для кращого ефекту. Це сцени із життя. Бо що таке сходи? Це така собі досить крута кам’яна гора, падаючи з якої, можна все поламати. А любителі покататися з перил можуть дуже легко перегнутись і не втриматись, падіння з висоти небезпечне. І не варто згадувати, що ви постійно їздите на перилах верхи — і нічого не сталося. Від біди ніхто не застрахований.

15) Старанно і наполегливо вчіться, багато читайте. Як учні розуміють це правило? (Відповіді учнів.) Бо, хто багато читає, той багато знає. А книжка вчить, як на світі жить. Про все на світі людина може дізнатися, читаючи книжки, наполегливо навчаючись. А ви до цього і прагнете, чи не так?

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота в групах

— Продовжіть ситуацію.

Що зробить Сергій?

1) Сергій зайшов до роздягальні, там юрмилося багато дітей. Ось Оксанка. Усі її штовхають...

2) Ранок. Сергій зайшов у клас. Тут уже Дмитрик, Тарас... Що зробив Сергій?

3) У шкільній їдальні на спільному блюді лежать пиріжки... Що зробить Сергій?

4) На перерві Сергій наштовхнувся на Павлика... Що він зробить?

5) Назустріч Сергієві йдуть Марина Олександрівна і Ніна Іванівна. Якщо Сергій уже вітався з ними, то чи треба вітатися ще?

6) Христина образила Сергія. Як він учинить?

7) Сергій побачив, що Ілля з Юрком б’ються. Що він зробить?

8) Сергія попросили виступити на святі, а йому дуже не хочеться вчити слова. Що він зробить?

2. Робота в парах

— Доповніть правила культурної поведінки.

- Під час уроку не... сторонніми справами.

- Не... з товариша, що припустився помилки.

- Треба... ставитися одне до одного.

- Під час перерви забороняється... сходами, коридорами та в класних приміщеннях.

- ...перебувати у приміщенні їдальні у верхньому одязі.

- Учень зобов’язаний після прийому їжі ... зі столу посуд.

- Учні звертаються одне до одного за...

- Не можна говорити одне одному... слова.

3. Читання й обговорення казки Н. Красоткіної

КАЗКА ПРО МИХАЙЛИКА ТА ГОРЕ-ЛИХО

(Казка про правила поведінки)

Йдуть уроки, в школі тиша,

Всі за партами сидять,

Та порушив тишу Мишко,

Бо спізнивсь хвилин на п’ять.

І урок перериває,

Двері різко відчиня.

Дітям дуже заважає

Хлопець мало не щодня.

А зайшов, не привітався,

Через клас увесь побрів.

Хоч би що! Ще й усміхався,

А тоді за парту сів.

На уроці розмовляє,

То він булочку жує,

То записки розкидає,

То дівчаток часом б’є.

І не може посидіти

Він спокійно п’ять хвилин.

Я скажу вам щиро, діти,

Добре, що такий один.

А, як дзвоник залунає,

На перерву час іти,

Він на партах вже стрибає,

Почина когось трясти.

То потягне за косичку,

То з перил по сходах мчить,

То розбризкає водичку

Й стрімголов кудись летить.

То він дошку розмалює,

То вазони поскида.

Каже він, що так жартує,

Ну, не хлопець, а біда!

То книжки порозкидає,

Дітям зошити порве,

То стілець візьме зламає —

Так у школі він живе.

Принесе у школу карти,

То із кактуса шпички,

То ножем поріже парту,

Порозв’язує стрічки.

То він крейду розкидає,

То стрибне на когось вмить.

Неспокійну вдачу має,

П’ять хвилин не посидить!

Косинцем когось штрикає,

А лінійка в нього — спис!

То він циркуля виймає,

З ним біжить кудись униз.

Приладдя шкільне ламає,

Б’є й штрикає ним усіх.

Він таке заняття має:

Комусь — горе,

Хлопцю ж — сміх!

І не думає хлопчина,

Що скалічить він когось.

Ох, погана він дитина,

Плакать би не довелось...

Як з таким хлопчиськом жити?

Збунтувались діти враз.

Хто захоче з ним дружити?

Всі стомились від образ.

Перестали розмовляти,

Мов Михасика й нема.

Хоче слово він сказати,

А кругом — стіна німа.

Він до того, він до цього

Підійде поговорить,

Та тікають всі від нього,

Не бажають з ним дружить.

Та не журиться хлопчина,

Він ще бігає, кричить.

Але ж є якась причина,

Що не хочуть говорить?

«Ой, ці мамочкіни діти,

Що не хочуть гратись з ним!

Відвертаються сердито,

Він покаже їм усім!

Зараз він їх розштовхає,

Гей! Ану з дороги! Брись!»

Але хто це піднімає

Хлопчака й несе увись?

Що з’явились в нього крила?

Та ніяких крил нема...

Це якась незрима сила

Підняла його й трима.

Раптом в школі стало тихо,

Діти всі завмерли вмить.

Величезне Горе-Лихо

З хлопчиком малим стоїть.

В щупальцях його тримає,

Аж під стелю підняло

І назад не відпускає,

Потім враз як загуло!

«Ти чого тут бешкетуєш?

Що, у світі ти один?

Ти чого дітей травмуєш,

Чий такий поганий син?

Заберу тебе з собою,

В ріг баранячий скручу!

Або розтопчу ногою,

Або правил я навчу!»

Діти всі стояли тихо,

Охопив усіх їх жах.

Здоровезне ж Горе-Лихо

Виростив малий хлопчак.

Раптом все як закрутилось,

Полетіло сторчака,

Горе-Лихо підхопило

Й дуже стисло хлопчака.

Діти злякано дрижали,

Бо не знали, що робить.

Всі, як вкопані, стояли,

Але ось, дзвінок дзвенить,

Всіх до класу закликає...

Діти тихо розійшлись.

Горе-Лихо десь літає

І несе Михася ввись.

Вже й уроки закінчились,

Всі розбіглись по хатах,

І затихли в школі кроки,

Та лишився жити страх.

А, як зовсім споночіло,

Спати все живе лягло,

Горе-Лихо прилетіло

Й хлопця в школу принесло.

Стало, бідного, лякати,

Грати в піжмурки взялось.

Правил почало навчати —

Треба ж з ним робити щось!

Хлопець звівся з переляку,

Сам не знає, що робить.

От би виламать гілляку

Й Горе-Лихо те прибить...

А воно його лякає,

Так, що хлопець ледь не вмер.

Горе-Лишенько кусає

Ще й питає: «Як тепер?

Що, подобається, друже,

Як тебе лякають, б’ють?

Щось веселий ти не дуже,

А тебе вже й вдома ждуть...

Але поки не прозрієш

І не станеш мудрим ти,

Й правил всіх не зрозумієш...

Не пущу тебе, прости...»

І взялося знов лякати,

Підкидати вгору, вниз,

Гострим кактусом штрикати

І чіпляти за карниз.

Колобком його котити,

Терти хлопцем по стіні...

Він же мусить зрозуміти

Всі ці правила шкільні!

А саме тряслось від сміху,

Як і хлопець теж, колись.

«Ой, спинися, Горе-Лихе,

Я благаю, зупинись!

Зрозумів свою провину,

Вивчу правила шкільні.

Чуєш? Ні одну дитину

Я в житті не скривджу!

Ні!» Горе-Лихо зупинилось

І схилилось, мов в журбі...

Ніби й менше враз зробилось:

«Що ж, повірю я тобі...

Вчи, а я тут почекаю

І від тебе — ні на крок!

Бо таких, як ти, я знаю —

Це вже пройдений урок!

Вчи. А як усе розкажеш,

То додому відпущу.

Ти зайдеш і тихо ляжеш...

А як — ні, то знов провчу!

Бо твоє я Горе-Лихо,

Ти щодня ростив мене.

І поводься в школі тихо,

Аж тоді біда мине».

Ніч пливла, усе мовчало,

Хлопець правила вивчав.

Горе-Лихо засинало,

Він додому почвалав.

А, коли зайшов у хату,

То батькам все розказав,

Та й пішов тихенько спати.

Так до ранку і проспав.

Як послало сонце світло,

Ранок росяний устав,

Серце хлопчика розквітло,

Зовсім іншим хлопчик став.

Він зібрав книжки до школи,

В хаті линув тихий сміх.

Як ні разу і ніколи,

Він прийшов раніш за всіх.

З усіма дітьми вітався,

Вчителів усіх вітав.

На перервах гарно грався

І нікого не чіпав.

На уроках не сміявся,

Дітям він не заважав.

За задачу зразу взявся

І найперший розв’язав.

Не кричав, не лінувався,

Краще всіх він став писать.

Дуже хлопчик помінявся,

Став серйозний, не впізнать!

Дні ішли, літа минали,

Дуже всіх Мишко любив.

І тепер всі в школі знали —

Він за правилами жив.

З того часу вже ніколи

Він не бивсь, не ображав.

Закінчив успішно школу

І чудово жити став.

Все скінчилось мирно й тихо.

Десь поділось з серця зло.

Здоровезне Горе-Лихо

Щезло, наче й не було!

— Як поводився Мишко у школі?

— Хто виростив Горе-Лихо?

— Що Горе-Лихо зробило з Мишком? Як примусило вивчити правила?

— Яким став хлопчик після зустрічі зі своїм Горем-Лихом?

— Чого навчає казка?

4. Обговорення ситуацій

Урок читання в 1-му класі, де вчиться хлопчик, якого звуть Федько. Лунає дзвоник. Відчиняються двері. До класу заходить Олена Миколаївна. Вона привітно посміхається.

— Здрастуйте, діти. Сідайте, будь ласка. Перший урок — читання. Раз, два, три — розгортаємо букварі!

Діти посміхаються, їм подобається Олена Миколаївна. Вона дуже добра і весела. У всіх букварі на партах.

— Починає читати Катруся.

Катруся читає добре, правильно. Але хлопчики за останньою партою біля вікна її не слухають. Це Федько з Мишком. Мишко дістав з ранця іграшкову машинку, і хлопчики катають її по лавці назад-вперед. Але ось іграшка з гуркотом падає на підлогу. Усі діти оглядаються на шум. А Катруся від несподіванки замовкає.

Олена Миколаївна спохмурніла і похитала головою.

— Федько і Мишко! — строго сказала вона.— Ви порушили правило поведінки.

Діти, яке правило поведінки порушили хлопчики? (Відповіді учнів.)

— Так, на уроці не можна займатися сторонніми справами, не можна втрачати часу дарма. Адже на уроці потрібно не розважатися, а вчитися, тобто уважно слухати, думати, виконувати всі завдання вчителя.

Але Федько і Мишко порушили ще одне правило: правило ввічливості. Воно полягає в тому, що кожна людина повинна уважно слухати, коли говорить або читає інший, не заважати йому, не перебивати. А як учинили Федько і Мишко? Вони не лише не слухали Катрусю, але й заважали їй читати, а іншим дітям — слухати її читання. Це дуже неввічливо.

Продовжуємо нашу розповідь про те, як Федько вчиться в школі.

Олена Миколаївна читає дітям казку.

— Я цю казку знаю,— голосно, на увесь клас, говорить Федько. Зараз Кирило Кожум’яка як змахне мечем...

Олена Миколаївна зупинилася.

— Як ви вважаєте, діти, чому Олена Миколаївна перервала читання? Чи можна перебивати вчителя? Що ми знаємо про те, як треба слухати?

— Запам’ятайте правило: не можна перебивати мову вчителя.

А зараз ми на уроці української мови.

— Напишіть у своїх зошитах цю букву,— сказала Олена Миколаївна.

Федько хотів було почати писати, але кудись поділася ручка. Він смикнув за рукав Іринку.

— Ірко, ти не бачила мою ручку?

Іринка здригнулася від несподіванки, через аркуш поповзла довга фіолетова смуга.

— Олено Миколаївно, Федько мені заважає! Він зіпсував усю мою роботу. Не хочу сидіти з ним за однією партою!

— Ябеда-корябеда! Це я не хочу сидіти за однією партою з такою ябедою!

— Якої помилки припустився Федько? Чи можна сказати, що він був увічливим? (Увічлива людина, бажаючи запитати про щось, не стала б смикати дівчинку за рукав і заважати їй працювати)

— Як він мав увічливо запитати її про ручку? Як він мав звернутися до неї? Так, правильно. Ввічливо звернутися до людини і ввічливо запитати про щось — це і є культура мовлення, дотримання правил етикету.

— Як ви вважаєте, чи правильно вчинила Іринка, поскаржившись учительці? (Напевно, краще уникати цього. Адже в результаті діти посварилися, наговорили багато образливих слів. Виховані люди намагаються не сваритися, не кривдити одне одного.)

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що треба робити, щоб ваше шкільне життя було цікавим і безпечним?

— Які правила поведінки ви вивчили?

— Як ви вважаєте, правил етикету потрібно дотримувати тільки під час уроків? А коли ще?

— З чого починається шкільний день? З яким настроєм потрібно приходити в школу?

— З ким слід вітатися у школі?

— Як звертатися до учнів?

— Що означає доброзичливо ставитися до оточуючих?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти правила шкільного етикету.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.