Усі уроки курсу Я у світі 4 клас - 2015 рік

Людина серед людей

УРОК 14 КУЛЬТУРА ПОВЕДІНКИ НА ВУЛИЦІ

Мета: розширити уявлення учнів про культуру поведінки на вулиці; вчити вживати слова — етикетні формули спілкування; формувати навички правильної поведінки; виховувати культуру спілкування.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— Розкажіть, які правила шкільного етикету ви склали.

— За поведінкою в громадському місці можна судити про культуру конкретної людини. Її відрізняють: увічливість і тактовність, доброзичливість, делікатність, уважність; розмова тихим голосом, відсутність різких рухів, жестів, гримас. Загалом — усе те, що не доставляє занепокоєння оточуючим.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про культуру поведінки на вулиці.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення вчителя «Як поводитися на вулиці»

— Перш ніж вийти з дому, перевірте, чи все в порядку: головний убір надітий правильно, ґудзики застебнуті, одяг і взуття чисті, волосся зачесане.

На вулиці запобігливість і ввічливість кожного проявляються у прагненні не штовхати одне одного, поступатися дорогою. Хлопчики допомагають дівчаткам, жінкам або людям похилого віку нести важкі сумки.

Дотримувати правил руху — це не просто ввічливість, а необхідність. По тротуару прийнято ходити правою стороною. Якщо ви йдете з компанією друзів, то стежте за тим, щоб ви не перекривали ліву половину тротуару, призначену для зустрічних перехожих. При вузькому тротуарі чоловік поступається дорогою жінці, літній людині. Щоб не заважати іншим, сумки і портфелі рекомендують нести в правій руці.

На вулиці намагайтеся не розмахувати руками, щоб когось не штовхнути. Якщо ж так сталося, потрібно попросити вибачення. У жодному разі не можна створювати конфлікт, потрібно навчитися вибачати інших, якщо у вас просять про це.

Якщо від зіткнення випали певні речі, допоможіть їх зібрати, незалежно від того, хто винуватець. На вулиці не можна голосно розмовляти, сміятися, перемовлятися на великій відстані. Якщо потрібно з кимось переговорити, варто відійти вбік, щоб не заважати іншим перехожим.

Непристойно на вулиці голосно сякатися, чхати, колупати в носі, позіхати в присутності інших. Якщо хтось чхнув, то краще зробити вигляд, що ви цього не помітили. Не кидайте сміття на тротуар, для цього існують спеціальні урни.

Голосно сміятися, кричати, співати, заважаючи цим перехожим на вулиці, не прийнято.

Цілком природно, що потрібно уважно ставитися до маленьких дітей, до матерів з дітьми, людей похилого віку, хворих.

Якщо ви штовхнули, наступили на ногу комусь, необхідно відразу вибачитися, показуючи свою вихованість,— людина помітить, що ви знаєте, як поводитися на вулиці. Якщо перед вами така сама вихована людина, вона не розсердиться, а скаже у відповідь: «будь ласка», «не переймайтеся».

Коли ви змушені пройти крізь натовп на тротуарі або, скажімо, на ескалаторі, необхідно користуватися такими словами: «дозвольте», «будь ласка», «з вашого дозволу».

За необхідності щось дізнатися в перехожих, потрібно вибачитися за те, що ви їх зупиняєте, і попросити допомогти, вказати, як краще дістатися потрібної вам установи, закладу тощо. Після розповіді подякувати за допомогу.

Якщо у вас спитають дорогу, адресу будинку чи установи, поясніть; якщо не знаєте, то не вигадуйте, а скажіть: «Вибачте, я не знаю».

Зустрінете знайомих — привітайтеся. Молодші вітаються першими, але руки не подають, чекають, поки руку подасть дорослий.

Якщо ви заблукали на вулиці, зверніться до міліціонера, листоноші, водія таксі.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Читання й обговорення оповідання В. Струтинського

СІДАЙТЕ, БУДЬ ЛАСКА

«Гур-гур-гур!» — весело гуркотів автобус.

Сергійко сидів у м’якому кріслі і пильно розглядав малюнки в новенькій «Азбуці».

«До школи! До школи!» — виспівував мотор. Аж ось зупинка. Двері відчинилися, й до салону зайшла тітонька.

— Сідайте, будь ласка,— підхопився Сергійко.

— Велике тобі спасибі,— сказала тітонька й опустилася на звільнене місце.

На сусідній вулиці автобус знов зупинився. Зайшла старенька бабуся. В одній руці білий вузлик, у другій — палиця.

— Сідайте, бабуню,— підвелася тітонька.

— Дякую,— сказала бабуся й, полегшено зітхнувши, сіла. А Сергійкові стало так приємно, ніби це він поступився бабусі місцем.

Тим часом автобус поїхав далі.

Сергійко мав уже виходити, як до салону, міцно тримаючись за мамину руку, увійшла зовсім маленька дівчинка.

— Ходи сюди та сідай, моє ластів’ятко,— сказала бабуся. А дівчинка ще й говорити не вміє. Блимає оченятами й мовчки усміхається.

— Спасибі вам, бабусю! — сказала за дівчинку мама. А автобус: «Гур-гур-гур! На все тобі краще, Сергійку!».

— Що ми можемо сказати про вчинок хлопчика?

— Як повелися інші пасажири в автобусі?

— Як ви поводитеся в автобусі, інших видах транспорту?

— Чому слід поступатися місцем стареньким і малим у транспорті?

— Що відчував Сергійко щоразу, коли люди дякували?

— Що відчуваєте ви, коли робите іншим добро?

2. Гра «Можна чи не можна?»

· Стояти зі знайомими посередині тротуару і розмовляти.

· Ходити шеренгою по троє і більше.

· Ідучи, тримати руки в кишенях.

· З повагою ставитися до перехожих.

· Роздивлятися інвалідів і людей із зовнішніми вадами, які проходять повз.

· Користуватися на вулиці приймачем чи магнітофоном.

· Смітити, плювати на вулиці.

· Лузати насіння.

· Ходити по газонах, затоптуючи траву.

· Голосно розмовляти, кричати, сміятися непристойно.

· Кидати папірці, цукеркові обгортки, огризки від яблук.

3. Повторення правил особистої безпеки на вулиці

1) Якщо на вулиці хтось іде чи біжить за тобою, а додому далеко, біжи до найближчого людного місця: до магазину, автобусної зупинки.

2) Якщо незнайомі дорослі намагаються відвести тебе силою, чини опір, кричи, гукай на допомогу: «Допоможіть! Мене веде незнайома людина!».

3) Не погоджуйся на жодні пропозиції незнайомих дорослих.

4) Нікуди не йди з незнайомими дорослими і не сідай із ними в машину.

5) Ніколи не хвалися тим, що у твоїх дорослих багато грошей.

6) Не приводь додому незнайомих дітей, якщо вдома немає нікого з дорослих.

7) Не грай з настанням темряви.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Як правильно рухатися по тротуару?

— Як потрібно поводитися при зіткненні з іншими людьми?

— Як потрібно звертатися на вулиці до перехожих?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Розкажіть про те, чого не можна робити на вулиці.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити