Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Усі уроки курсу Я у світі 4 клас - 2015 рік

Людина серед людей

УРОК 17 УНИКНЕННЯ КОНФЛІКТІВ З ІНШИМИ ЛЮДЬМИ

Мета: пояснити учням значення добрих взаємин, їх перевагу над конфліктами; вчити поводитися таким чином, щоб уникати конфліктів, а в разі їх виникнення — вміти їх подолати; розвивати навички самоконтролю виховувати бажання гідно виходити із конфліктної ситуації.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

Слухання складених сценок-діалогів між гостинним господарем і гостем.

— Які три найголовніші правила поведінки в гостях ви обрали?

— Із обраних учнями правил можна скласти збірку правил поведінки в гостях.

— Що таке культура поведінки? (Це вміння поводитися так, щоб бути приємним для всіх.)

2. Слухання вірша Є. Гуцала «Їжачиха та їжак»

Їжачиха та їжак Не помиряться ніяк.

— Ти колючий! Пострижися!

— Ти колюча! Не колися!

— Я колючий? Хто б казав?

— Нащо ти колючу взяв?

— Від колючого я чую!

— Я колючій не дивую!

— Не дивуєш? От дивак!

— А іще ж, либонь, їжак.

— Не дивуєш? От дивачка,

— А іще ж, либонь, їжачка...

Їжачиха і їжак

Не помиряться ніяк.

— Чи сподобалася вам поведінка їжака та їжачихи? Чому?

— Про що ця історія? (Про сварки, конфлікти)

— Що таке, на вашу думку, конфлікт?

Конфлікт — суперечність, що виникає між людьми.

— Конфлікт приносить користь чи завдає шкоди?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як уникати конфліктів з іншими людьми.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота в групах

— Нерідко наше життя затьмарюють конфлікти. Вони, як правило, є наслідком невміння спілкуватися.

Розгляньте ілюстрації до казок.

— Що було причиною конфлікту між героями казок?

- «Два цапки» (впертість);

- «Кирило Кожум’яка» (жорстокість);

- «Про дідову та бабину дочок» (неприязнь).

— Що, на вашу думку, може призвести до конфлікту, спричинити його?

- Особиста неприязнь;

- різні думки, характери;

- небажання вислухати одне одного;

- зіткнення інтересів;

- невміння слухати;

- знущання над слабшими;

- невміння товаришувати;

- невміння прощати.

2. Повідомлення вчителя

— Конфлікт — це невдоволеність, тривога, небажання спілкуватися з певними людьми. Конфліктів не уникнути, адже всі люди різні, мають різні думки, бажання, інтереси, тобто їхні зіткнення можливі. Помилковою є думка, начебто під час конфліктної ситуації краще зробити вигляд, ніби нічого не сталося. Потрібно його розв’язувати.

Можливі такі форми конфліктів.

- Зіткнення думок, незгода (конфлікт не зачіпає особистості);

- невдоволеність (з’являються негативні емоції);

- протидія;

- сварка (конфлікт зачіпає особистість у цілому);

- розрив (остаточне припинення стосунків).

Можливі такі способи розв’язання конфлікту:

- «Чарівні» слова;

- компроміс (згода на основі взаємних поступок);

- виявлення турботи, ніжності, любові;

- усвідомлення й визнання власної провини чи неправоти у суперечці;

- підняття престижу, самоповаги, гордості противника;

- жарт, гумор;

- віра в позитивне розв’язання конфлікту і добрі стосунки;

- вміння поставити себе на місце іншої сторони конфлікту.

— Чому ж існують конфлікти між людьми?

Конфлікти між людьми існують для того, щоб вони навчилися спочатку розв’язувати їх за законами любові й зрештою навчилися жити безконфліктно.

Але будь-який конфлікт — це початок біди, великої чи малої. Тому потрібно уникати конфліктів.

— Якщо ж усе-таки конфлікту не вдалося уникнути, тоді, як радять психологи, необхідно вчинити так.

1) У конфліктів не буває переможців: програють завжди обидві сторони.

Отже, не порівнюй ступінь провини, а зроби першим крок назустріч — це показник твого характеру і самоповаги.

Розпочни розмову з опису конкретної ситуації, яка тебе не влаштовує. Намагайся бути при цьому щонайбільше об’єктивним.

2) Вислови те, що ти відчуваєш через конфліктну ситуацію. Безліч конфліктів між людьми ускладнюються наявністю невисловлених думок і почуттів. Іноді тільки завдяки їх висловленню можна залагодити ситуацію.

3) Намагайся вислухати протилежну сторону — це, мабуть, найскладніше. Необхідно пам’ятати, що ваші думки є різними, і саме це спричинило конфлікт. Уважно слухай співрозмовника, не перебивай, не заперечуй, не сперечайся. Продемонструй йому, що ти справді його уважно слухаєш і прагнеш досягти злагоди.

4) Утримуйся від коментарів, завершуючи будь-яку розмову. Звертай увагу на те, у чому думки збігаються.

5) Вислови свої конкретні пропозиції, реалізація яких може змінити ситуацію, поведінку, стосунки.

— Запам’ятайте важливі правила.

- Бути розсудливим і виваженим краще, ніж сваритися;

- необхідно завжди шукати такі шляхи, щоб уникнути сварок, образ і конфліктів;

- ніколи сам не роби того, чого б не хотів, щоб зробили тобі.

3. Фізкультхвилинка

Раз! Два! Всі присіли,

Потім вгору підлетіли.

Три, чотири — нахилились,

Із струмочка дружно вмились.

П’ять, шість — всі веселі

Крутимось на каруселі.

Сім, вісім — в потяг сіли

Ніжками затупотіли.

Дев’ять, десять — відпочили

Й за навчання дружно сіли.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Практичні поради «Як побороти гнів»

1) Відчувши наближення злості, заплющте очі і полічіть до 10. Наступного разу спробуйте не лічити, а рахувати певні предмети.

2) Відчуваючи приплив гніву, подивіться на годинник та відкладіть спалах гніву на 15 хв. Так можна навчитися контролювати себе.

3) Придумайте фрази, які могли б послабити ваш гнів. Наприклад: «Не слід кричати, мене і так всі добре чують», «Йому теж боляче. Не варто підсилювати чужий біль».

— Отже, найкращі ліки від ненависті і гніву — це прощення. Що означає прощати?

- Не тримати в серці гніву. Гнів завжди породжує гнів.

- Не звинувачувати інших у поганих думках або вчинках.

- Знайти в собі мужність визнати свою помилку.

2. Аналіз ситуацій

Ситуація 1

Ти стоїш на перерві та розмовляєш з друзями. Аж раптом тобі хтось боляче наступає на ногу. Ти розсердився, готовий полізти у бійку, та раптом чуєш: «Вибач, будь ласка. Мені дуже прикро, я не хотів зробити тобі боляче». Злість одразу минула, і ти несподівано для себе відповідаєш: «Та нічого, буває».

— Чому? (Увічливі слова запобігають конфлікту, «гасять» його)

Ситуація 2

Мама дала Дмитрикові цукерки, щоб він почастував своїх товаришів. Коли Дмитрик вийшов у двір, він побачив, що серед друзів був і його кривдник — Сергійко, який часто грубо його штовхав, обзивав. Дмитрик замислився, як йому вчинити: пригощати Сергійка, чи ні?

— Дайте пораду Дмитрику.

3. Читання й обговорення оповідань В. Сухомлинського

БО ЦЕ БОЛИТЬ МАРІЇ ПЕТРІВНІ...

Це було в останній рік війни. Якось Володю образила однокласниця Ніна. Вона сказала йому під час перерви:

— П’ять латаних плать.

Ніна натякала на те, що у Володі п’ять сестричок, мама часто недужає, батько загинув на фронті, ні за що купити новеньке. Того в сестричок латані плаття. Володя не міг витерпіти образи. Він не пішов жалітися до Марії Петрівни. Він ударив Ніну, а вона залилася сльозами. Марія Петрівна все чула, все бачила. Вона зітхнула й сказала:

— Сьогодні, Володю, я прийду до вас додому.

Марія Петрівна веде їхній клас недавно, всього два тижні. До неї була в них дуже строга вчителька Зоя Миколаївна. Коли вона приходила до когось додому, без ремінця не обходилось. Ми засмутилися. На Володю дивилися співчутливо: будеш битий, Володю...

Наступного дня Володя прийшов до школи радісний. Він не раз повторив:

— До нас приходила Марія Петрівна...

Потім він розповів, що Марія Петрівна ані слова не сказала про те, що він дуже вдарив Ніну. Вона принесла його сестричкам іграшки, а найстаршій — платтячко. А коли вже йшла, то дуже тихо сказала Володі:

— А битися не можна...

— Я більше не битимусь,— сказав Володя,— бо це болить Марії Петрівні...

ЗАПЛЮЩЕНІ ОЧІ

У хаті біля відчиненого вікна сиділа молода мати. На її обличчі — щаслива усмішка. Бо з хати вийшов, став за ворота на зеленій долині її п’ятирічний син. Який він гарний, який він розумний!

Ось до маленького Віті підходять два хлопчики — сини інших матерів — Коля та Боря. Вони такі ж п’ятирічні хлоп’ята, як і Вітя. «Але,— думає Вітіна мама,— їм далеко до її сина. Адже Вітя й розумніший, і сміливіший, і спритніший».

Дивиться мати на дітей, усміхається. Ось вони засперечались, махають руками, мов півники крилами. Вітя стиснув кулачка і... вдарив Колю. А Коля стоїть і мовчить.

Мати заплющила очі... «Нічого страшного в тому немає,— думає мати. Діти ж не б’ються, граються». Розплющила очі й побачила, як Боря стиснув кулачок і вдарив Вітю. Вітя голосно заплакав.

Від жаху в матері затрусилися руки. Вона вибігла з хати й закричала:

— Що ж це ви знущаєтесь із беззахисного дитяти? Як вам не соромно! Ви ж бачите, що він скромний і привітний.

Вона підбігла до гурту, взяла сина за руку. Той розплакався ще дужче та притулився до мами.

На лавці біля сусідньої хати сидів дідусь. Він усе бачив.

Дідусь тихо промовив:

— Любов із заплющеними очима — майже ненависть. А неправда з відкритими очима — гірше за ненависть.

Та мати не чула цих мудрих слів.

ПОЗБИРАЙ ЇЇ СЛЬОЗИ

Анатолій дружив із гарною дівчиною — Ольгою. Вони були однокласники (сьомаки!), але хлопець був на рік від дівчини старший. Він добре знав математику, то й не раз допомагав їй, коли було важко.

От прийшли вони до школи, як ще нікого не було. Ольга й просить допомогти з алгебри. Посідали вони в класі, захопилися задачами. Хтось побачив їх удвох та й став насміхатися: ось, мовляв, молодий та молода.

Анатолій побоявся глузування. Підійшов він на перерві до дівчини та сказав:

— Більше не підходь до мене. Це ти винна, що наді мною сміються.

Ольга ошелешено дивилась на Анатолія:

— Чого ж це я винна? Не звертай на дурниці уваги — от і добре буде.

Тут Анатолій випалив дівчині грубе слово.

Ольга — в плач. Так і простояла біля вікна цілу годину, на урок не пішла.

Анатолій схаменувся: навіщо ж дівчину образив? От досада! Йому заболіло. Він прийшов додому й не міг заспокоїтися. Мучили докори сумління. З думки не йшли слова дівчини. Він зараз бачив її заплакані очі.

Увечері він розповів усе матері.

— Мамо, дорога, ну, скажи, що мені робити, щоб Ольга забула те слово?

— Скажу. Позбирай її сльози. До єдиної. Тільки тоді, може, дівчина забуде, як образив її хлопець.

КАМІНЬ ЗА ПАЗУХОЮ

Були собі два селяни — Молодий і Старий. От запросив Старий селянин Молодого в гості.

Прийшов Молодий селянин до сусіда. Правою рукою тисне сусідові руку, вітається, а ліву за пазухою заховав: камінь тримає.

Пильним оком помітив Старий селянин камінь за пазухою в Молодого, та змовчав.

Посадив Старий Молодого за стіл, пригощає, їсть Молодий та все вихваляє страви, лівої руки з пазухи не виймає.

— А тепер,— каже Старий селянин,— пригощу тебе медом. Але ж звичай у нас такий: із діжки дорогому гостеві наливають меду в тарілку, і він бере тарілку й несе до рота обома руками. Як совість у гостя чиста — жодна крапля меду не розіллється.

Зблід Молодий селянин, та що поробиш — звичай. Налив Старий повну тарілку меду, поставив перед сусідом. Вийняв Молодий селянин ліву руку із пазухи, ледве хотів доторкнутися обома руками до тарілки, а камінь вислизнув з-під сорочки, упав і розбив тарілку з медом.

Ось що буває, коли тримаєш камінь за пазухою.

ТАТКО З МАМОЮ ПОСВАРИЛИСЬ...

Татко з мамою ще вчора посварились. Татко щось говорив мамі, а мама, схиливши голову, плакала. Потім мама вийшла з кімнати, а татко довго ходив із кутка в куток.

Сьогодні, повернувшись із роботи, татко і мама не сіли обідати, як завжди, разом за стіл, не посадили поруч із собою маленьку Тіну.

Спочатку сів обідати татко, потім мама. І татко, і мама окремо просили Тіну: «Сідай, доню, обідати...». Але Тіні не хотілось їсти.

Коли Тіна залишилася у кімнаті сама, до неї підходили то мама, то татко, гладили по голівці, цілували. Але Тіні здавалося, що вони пестять її крадькома.

Настав вечір. Мама сіла за стіл — читає книгу. Татко сів на канапу — теж читає книгу.

Тіна вмостилася між татком та мамою. Вона взяла мамину руку, опустила її на канапу й поклала на таткову руку. І тої миті відчула, як і таткова, і мамина руки здригнулися. Мама немовби хотіла відірвати свою руку від таткової, але Тіна не пускала.

В дитячих очах засяяла усмішка.

Татко міцно стиснув мамину руку.

4. Робота в групах

Що ви зробите, якщо?..

- Хтось ненавмисно вас штовхнув.

- Друзі не поділяють ваших поглядів.

- Однокласник вас образив.

- Степан та Богдан почали битися, а навколо стоять хлопці, що їх підбадьорюють і підбурюють.

- Хлопець навмисно підставив підніжку, ви впали і боляче вдарилися.

- Дівчинка (хлопчик) не хочуть з вами товаришувати.

5. Робота над прислів'ями

— Які прислів’я допомагають розв’язати конфлікт, а які — загострюють його?

- Око за око, зуб за зуб.

- Як гукнеться, так і відгукнеться.

- Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе.

- Хто сильніший, той і правий.

- Полюби ближнього свого, як самого себе.

- Люди, які поважають тебе, не будуть робити боляче іншій людині.

- Шляхом зла не доходять до добра.

- В товаристві лад — усяк тому рад.

- Все добре переймай, а зла уникай.

6. Весела хвилинка

— Гумор, жарт, як відомо, часто допомагають уникнути сварок. Пропоную вам спробувати розв’язати цікаві задачки Г. Остера.

1) Вовчик 10 разів смикнув за кіску Машу, 5 разів — Дашу, 7 разів — Клаву і 1 раз, помилково,— завуча Маргариту Іванівну. Запитання: скільки разів смикав за кіски Вовчик, і що йому тепер буде за це?

2) Повертаючись зі школи додому, Дмитрик штовхнув 9 дівчаток і підставив ніжку 3 дівчаткам. Половина дівчаток, скривджених Дмитриком, заплакали. А інша половина погналася за Дмитриком і надавала йому по шиї. Скільки разів Дмитрик отримав по шиї?

— Що хотів висміяти в цих задачах Г. Остер?

— Чому сваряться хлопчики і дівчатка?

— Чи можна уникнути сварок, образ?

— Як потрібно спілкуватися одне з одним?

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

— Що означає слово конфлікт?

— Чому виникають конфлікти?

— Як їх уникнути?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Розповісти, як ви помирилися, коли з кимось посварилися.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.