Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Усі уроки курсу Я у світі 4 клас - 2015 рік

Людина серед людей

УРОКИ 18-19 ЛЮДСЬКІ ЧЕСНОТИ

Мета: пояснити учням сутність дружелюбності, милосердя, поступливості, наполегливості, відповідальності; вчити наводити приклади такої поведінки, де виявляються ці чесноти; виховувати прагнення до вироблення цих якостей.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Учні розповідають, як вони помирилися, коли з кимось посварилися.

— Що таке людські чесноти? (Це міцні позиції, сталі схильності, постійне вдосконалення розуму й волі, що керують нашими вчинками, впорядковують наші пристрасті й спрямовують нашу поведінку згідно із розумом і вірою. Вони дають легкість, радість і впевненість, можливість вести морально добре життя)

— Назвіть відомі вам людські чесноти.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про людські чесноти.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Слухання й обговорення легенди

— Послухайте, будь ласка, легенду про людські чесноти.

БАРВІНОК

Зрадів зеленолистий красень, засвітило весняне сонечко. Біжать струмочки, весело щебечуть пташки.

Іще лежить у низинах сніг, а вже барвінка листя стелиться. Згодом з’явиться його зірчастий цвіт.

Одного разу прогулюючись, дівчатка побачили цвіт барвінка і замилувалися його красою.

— Добрий день, барвінку,— привіталася Люся.

— Доброго здоров’я,— відповіла синя квіточка.

— А чи знаєш ти, що означає кожна твоя пелюсточка? — запитала Оксана.

— Ні,— сором’язливо сказав барвінок.

— Перша пелюстка — це доброта, друга — милосердя, третя — скромність, четверта — ввічливість, п’ята — працьовитість,— весело розповідали подруги.

— Дякую вам,— зрадів барвіночок,— за таке приємне повідомлення.

— До зустрічі, наш синьоокий,— попрощалися дівчатка.

— Які людські чесноти згадані у цій легенді?

— Що означає шанобливо ставитися до себе і до інших?

2. Творча вправа «Квітка якостей»

— Протягом багатьох століть у людства склалися свої принципи і закони життя, моральні цінності. Складалися правила щодо того, як людина повинна жити поряд з іншими людьми, щоб усім було добре. Це відбито в народних прислів’ях. Доцільно згадати Золоте правило — одне із стародавніх моральних норм. Його найпоширеніше формулювання: «(Не) вчиняй відносно інших так, як ти (не) хотів би, щоб вони вчиняли відносно тебе». У нашій мові воно перетворилося на прислів’я: «Чого в іншому не любиш, того і сам не роби».

— Які ви знаєте прислів’я про культуру поведінки? (Чого в іншому не любиш, того і сам не роби. Посієш вчинок — виросте звичка. Люби ближнього свого, як себе самого. Коли я грішу, я спричиняю біль собі й іншим.)

— Як називають людину, яка дотримує правил доброї поведінки?

— Які якості повинна мати така людина?

Учитель пропонує учням намалювати квітку найважливіших для життя людини якостей. Кількість пелюсток залежить від кількості якостей, які учні визнають найнеобхіднішими для життя.

Кожна якість має бути записана на окремій пелюстці. Потім пропонує дітям розфарбувати свої пелюстки-якості.

Після того, як учні намалюють свої квіти, проводять обговорення кольорових відповідностей між різними якостями і кольором пелюсток. Учитель пропонує дітям написати список якостей, які більшістю з них вважаються найнеобхіднішими для життя.

— Як можна назвати людину, яка має такі якості?

— Отже, яку людину вважають увічливою?

— Вихована людина постійно контролює себе, завжди оцінює свої вчинки, адже за поведінкою ми судимо про людину. Необхідно думати, як твої вчинки оцінюються людьми, що оточують тебе. Не все, що приємне й бажане тобі, приємне й бажане для інших.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Гра «Чесноти Буратіно»

Учитель великими буквами пише на дошці слово «Буратіно». Діти мають назвати вісім чеснот, що починаються з кожної букви його імені. Наприклад: бережливий, увічливий, радісний, акуратний, терплячий, інтелігентний, наполегливий, охайний. Усі ці якості педагог записує на дошці.

Потім діти об’єднуються в групи, обирають певну чесноту і складають історію про те, як Буратіно придбав цю якість, і як вона йому допомагала в різних ситуаціях.

Бесіда

— Що означає бути доброю людиною?

— Як ви вважаєте, чи важко бути добрим?

— Що відбулося б зі світом, якби в ньому зникла доброта?

2. Робота в групах

— Поміркуйте: коли людина говорить: «Я не вмію, але обов’язково навчуся»,— це впертість чи наполегливість? А коли людину попереджають про небезпеку, а вона все одно вчиняє по-своєму,— це впертість чи наполегливість? У чому ж полягає різниця між упертістю й наполегливістю?

— Наполегливість і впертість — це риси характеру людини, одну з яких можна назвати позитивною, а другу — негативною. За тлумачним словником, наполегливість — це потреба рішуче домагатися своєї мети. Наполегливість — необхідна риса людського характеру. Вона потрібна для того, щоб людина досягла здійснення своєї мрії.

Адже мріяти можна про що завгодно, але, щоби мрія здійснилася, потрібно наполегливо вчитися, працювати. Наполегливість робить людину грамотною, працьовитою, навчає долати перешкоди на шляху до мети.

А упертість словник тлумачить от як: це риса характеру, що відзначається непоступливістю людини. Ця риса характеру змушує людину наполягати на своєму, навіть якщо це завдає шкоди їй самій. Є в народі такий вираз: «Упертий, як осел»,— це саме про таких людей. Я б сказала, що ця риса є негативною тому, що вона не спрямована на досягнення певної мети, а навпаки, завдає шкоди людині.

3. Читання й обговорення казки Володимира Бірюкова

Вибіг котик погуляти. Побачив, як пурхає з дерева на дерево горобець, та й каже:

— І я так зумію.

— Ні, не зумієш,— каже півник.— Літають тільки птахи, та й то не всі...

— А я зумію,— стояв на своєму котик.

— Спробуй,— каже півник.

Виліз котик на дерево. Стрибнув — та геп на землю. Добре, що на кущ упав, не дуже забився.

— Ну ось і маєш,— каже півник.— Я ж тебе попереджав...

— То я не дуже відштовхнувся! — заперечив упертий котик.

На ставу ґелґотіли гуси. Малі гусенята пострибали у воду й попливли.

— І я так зумію,— знову сказав котик.

— Плавають тільки качки та гуси,— одказав йому півник.

— Ова-ва, яка мудрість! Стрибнув собі у воду — і пливи.

По цих словах котик розігнався — і хлюп на глибінь.

Та враз почав тонути й зарепетував:

— Рятуйте! Ря-ту-у-йте!

Підплив до котика старий гусак. Ухопив за шкірку то й викинув на берег.

— Ну от! — каже півник.— Знову нічого не вийшло!

— Бо я не так лапами загрібав. Треба всіма чотирма, а я тільки передніми,— сказав непевно котик і відійшов присоромлений геть.

— Що намагався зробити котик?

— Чому котик не слухав попереджень півника?

— Котик був упертим чи наполегливим?

4. Читання й обговорення оповідання В. Сухомлинського

БАЙДУЖИЙ ПЕНЬОК

Стоїть у лісі старий-престарий Пеньок. Мохом обріс, гріється на сонечку.

Поселився під Пеньком Їжак. Клопочеться собі в нірці, а Пеньок мружиться, крекче, гріється на сонечку.

— Будемо з тобою дружно жити, добре? — питає раз його Їжак.

— Добре,— відповідає байдужно Пеньок.

Він замружив очі, позіхнув і гріється собі на сонечку.

По другий бік під Пеньком поселилася Гадюка.

— Будемо з тобою дружно жити, добре? — питає раз вона.

— Добре,— відповідає байдужо Пеньок.

Він замружив очі, позіхнув і гріється на сонечку.

Та ось якось Їжак побачив, що поруч із ним живе Гадюка. Напав на неї і в кривавій сутичці переміг. Виповз, ліг на Пеньок. Відпочиває.

— Що це у вас там за галас був? — питає Пеньок.

— Це я Гадюку вбив,— відповідає Їжак.

— Добре,— каже байдужно Пеньок.

Він замружив очі, позіхнув і гріється собі на сонечку.

Тож не будьмо байдужими! Давайте навчимося помічати те, що відбувається перед нашими очима, звертати увагу на події, що трапляються.

Будьмо уважними до інших та відкритими до людей, аби не виникло тієї загальнолюдської байдужості, котрої нам потрібно остерігатись.

— Високу моральну цінність добра, яке ми робимо сторонній людині, розуміли люди в сиву давнину.

У Вавилоні був такий звичай — недужих виносили на майдан чи дорогу. Кожен, хто йшов повз нього, підходив, розпитував, коли знав якийсь засіб, радив нещасному. Ніхто байдуже не проходив.

Такий звичай побутував і в ассірійців, єгиптян. Звичай чинити добро безкорисливо.

За часів запорізького кошового Сірка наші прадіди допомагали навіть ворогам. Чуєте: ворогам! Це було тоді, коли у Криму вирувала епідемія чуми. Козаки дали змогу кримським татарам переселитися на українські землі, щоби перебути нещастя. А самі козаки! Землянок ніколи не замикали! Будь-який подорожній міг зайти, розвести вогонь, зварити страву, спочити. А прийде хазяїн, ще й радий буде гостеві, привітає його. А буває, що господар, як їде куди, так ще й зоставляє страву для прихожого. Наїдяться мандрівники та зроблять хрест, поставлять його серед землянки — це означає, що були гості й дякують хазяїнові.

Прекрасні стосунки, в основі яких — доброта, а не байдужість!

— Яка риса протилежна байдужості? Що таке милосердя?

5. Читання й обговорення оповідання В. Сухомлинського

ПОКИНУТЕ КОШЕНЯ

Хтось виніс із хати маленьке сіре кошенятко й пустив його на дорогу. Сидить кошеня та й нявчить. Бо хоче додому, до матусі. Проходять люди, дивляться на кошеня. Хто сумно хитає головою, хто сміється. Хто жаліє: бідне кошенятко, та й іде собі.

Настав вечір. Зайшло сонце. Страшно стало кошеняткові. Притулилося воно до куща та й сидить — тремтить.

Поверталась із школи маленька Наталочка. Чує — нявчить кошеня. Вона не сказала ні слова, а взяла кошеня й понесла додому. Пригорнулося кошенятко до дівчинки. Замуркотіло. Раде- радісіньке.

— З чого видно, що в Наталочки добре серце?

6. Читання вірша Л. Іванова

ТВОРИ ДОБРО

Ти добро лиш твори повсюди,

Хай тепло твої повнить груди.

Ти посій і доглянь пшеницю,

Ти вкопай і почисть криницю,

Волю дай, погодуй пташину,

Приласкай і навчи дитину,

Бо людина у цьому світі

Лиш добро повинна творити.

7. Читання й обговорення оповідання В. Сухомлинського

ДУБ ДІДА МАТВІЯ

Жив в нашому селі дід Матвій. Виповнилося йому вісімдесят років. Немічний став дід Матвій.

Настала весна. Сидить дід біля хатини на лавці. Зі школи йдуть діти. Несуть саджанці дуба.

— Дайте і мені один дубок,— просить дід Матвій.

Дали діти діду дубків. Йдуть і міркують: що робитиме дідусь з дубком. Адже він такий старий, безпорадний.

А дід Матвій зібрав свої останні сили і посадив дубок на вулиці. Посадив і дбав про нього все літо. Поливав і землю розпушував навкруги дубка. Зеленіє дубок і пнеться до сонця.

Восени дід Матвій помер.

Діти, які дали дідусю саджанець, дбають про дубок.

Минуло десять років. Так і звуть всі те дерево: діда Матвія дуб. Думати про людей — це прекрасно.

Якби кожний думав про те, щоб принести щастя іншим людям, не було б нещасних.

8. Читання порад В. Сухомлинського

— В. Сухомлинський давав багато порад, щоб у майбутньому людині було не соромно самій перед собою.

ДЕСЯТЬ «НЕ МОЖНА» В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО

1) Наодинці із собою робити все не так, як ти робив би на очах у людей.

2) Лінуватися, бути ледарем, неробою і дармоїдом.

3) Видавати за доблесть і заслугу те, що є твоїм обов’язком.

4) Вимагати від батьків те, чого ти не заслужив працею.

5) Бути жадібним, корисливим, негостинним.

6) Гребувати простою працею своїх батьків.

7) Глумитися зі старості.

8) Лицемірити, говорити не те, що думаєш, відчуваєш.

9) Запобігати перед тим, хто сильніший за тебе.

10) Давати «порожні» обіцянки, не дотримувати слова.

«ДЕВ’ЯТЬ НЕГІДНИХ РЕЧЕЙ» В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО

1) Нашіптувати, доносити на товариша.

2) Бути легкодухим. Уникати відповідальності за свій учинок.

3) Байдуже проходити повз чужу біду, горе, відчай, посилаючись на свою слабкість.

4) Використовувати свою силу і фізичну перевагу на зло.

5) Мовчати, коли треба говорити, й говорити, коли треба мовчати. Базікати.

6) Відступати перед небезпекою, щоб зберегти спокій, благополуччя.

7) Добиватися для себе полегшення за рахунок товариша.

8) Не слухати батьків, обманювати їх. Глузувати з калік.

9) Кривдити дівчинку, дівчину, жінку. Не любити і кривдити тварин.

9. Читання повчання великого князя

— В історії України був славний князь київський Володимир Мономах, який зробив безліч великих і добрих справ. Він залишив «Повчання дітям», у якому навчає поважати старших, оберігати слабких та працювати на користь своєї держави. Прислухайтеся і ви, друзі, до порад мудрої людини.

«Пам’ятайте, мудрих слід слухати, старшим коритися, з рівними і молодими дружити. Не лютувати словом, не ганьбити нікого в розмові, не сміятися багато...

Старших шануйте, як батька, а молодих, як братів... Не минайте ніколи людини, не привітавши її, і добре слово їй мовте... Що вмієте, того не забувайте, а чого не вмієте, того навчайтесь, як батько мій (великий князь Ярослав Мудрий), дома сидячи, знав п’ять мов, через те й честь йому була в інших країнах. Добро своєю рукою сіючи, не лінуйтесь ні на що хороше, і хай не застане вас сонце в постелі».

— Які якості людини князь Володимир уважав найголовнішими?

— Яких правил спілкування слід дотримувати?

— Поясніть, як ви розумієте останнє речення.

— Поміркуйте! Чому так кажуть: «Чого навчився, того за плечима не носити»?

10. Гра «Добре — погано»

— Додайте слово: «добре» чи «погано».

Бути уважним — це...

Ображати менших — це...

Допомагати іншій людині — це...

Дарувати квіти — це...

Дражнити товаришів — це...

Займатися спортом — це...

11. Робота в групах

Учні об’єднуються в групи за буквами Д, Р, У, Г.

Картки зі словами необхідно розділити на дві групи: «Погано» та «Добре».

Слова: пожалів, обманув, захистив, образив, посварився, злякав, відремонтував, допоміг, ударив, штовхнув, поділився, провідав, схитрив, зруйнував, прочитав, подарував, похвалив.

— Запишіть до кожної літери слова дружба позитивні риси характеру.

12. Гра «Так — ні»

Діти утворюють коло. Учитель називає якість характеру.

— Якщо вам ця якість подобається — плескайте в долоні, якщо ні — тупочіть ногами.

Добрий, веселий, щедрий, злий, дратівливий, люб’язний, активний, уважний, грубий, упертий, правдивий, сміливий.

13. Аналіз ситуацій

Ситуація 1

Хлопчик Дмитро відчинив двері в під’їзд, пропустив дівчинку Наталку, взяв у неї портфель. Стали підніматися сходинками: попереду Наталка, за нею — Дмитро. Коли їх побачила сусідка, то сказала: «Який вихований хлопчик! Буде справжнім чоловіком».

Чому в сусідки склалося таке враження?

Ситуація 2

Уяви, що однокласник без дозволу взяв твої олівці. Розкажи, як ти вчиниш: поскаржишся вчителеві, будеш кричати на однокласника, плакати, мовчки забереш олівці, ввічливо попросиш повернути чи почнеш погрожувати?

Ситуація 3

Повертаючись узимку зі школи, ми з подругою побачили на річці багато дітей. Річка замерзла. Біля берегів лід був товщим, по ньому всі ходили. А ми з Оленою забігли далі — і провалилися. Я перша вибралася з води і простягнула руку Олені. Але витягти її не змогла — важко. Думала: хто-небудь із хлопців поспішить на допомогу. Але вони спокійно стояли неподалік, деякі навіть підсміювалися. Нарешті Олену витяг чоловік, що проходив неподалік.

Дайте оцінку діям хлопців.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Чого навчилися на уроці?

— Що вам найбільше запам’яталося?

— Яку чесноту хочете виробити в собі?

— Чого позбутися?

Закінчити урок можна віршем Д. Компанійця.

Прибіг щодуху син додому й до тата голосно гука:

— А я провідав у лікарні свого товариша — дружка.

Тож правда, тату, я чутливий і маю серце золоте?

Замисливсь тато на хвилину і так йому сказав на те:

— Коли тебе в тяжку хвилину людина виручить з біди,

Про це добро аж поки віку ти, синку, пам’ятай завжди.

Коли ж людині ненароком ти зробиш сам добро колись,

Про це забудь, аж поки віку мовчи й нікому не хвались.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти відповіді на запитання:

— Що ти можеш робити для себе щоденно?

— Що ти в змозі зробити для своїх рідних?

— Що ти можеш зробити для своїх однокласників?









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.