Усі уроки курсу Я у світі 4 клас - 2015 рік

Людина серед людей

УРОК 20 ПІДСУМКОВИЙ УРОК ЗА РОЗДІЛОМ «ЛЮДИНА СЕРЕД ЛЮДЕЙ»

Мета: перевірити знання учнів за розділом «Людина серед людей»; розвивати самостійність, зосередженість, увагу, вміння чітко давати відповіді на поставлені запитання; виховувати охайність під час виконання роботи.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

III. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Вправа «Мікрофон»

Учні по черзі дають відповіді на запитання:

— Що ти можеш робити для себе щоденно?

— Що ти в змозі зробити для своїх рідних?

— Що ти можеш зробити для своїх однокласників?

2. Читання й обговорення оповідання В. Сухомлинського

Уночі була завірюхи. Намела кучугури снігу.

Рано-вранці до школи йшло троє дітей — Юрко, Мишко і Ніна. В усіх дворах чоловіки і жінки відкидали лопатами сніг, прокладали стежинки. Ось хата бабці Марії. Вона живе сама-самотою. Зупинилися діти біля бабусиного двору. Нікого не видно.

— Як же бабуся до криниці вийде? — сказав Юрко.— Скільки снігу...

— Давайте протопчемо стежечку від хати до криниці,— запропонував Мишко.

Діти увійшли в двір бабусі Марії по глибокому снігу. Від хати до воріт трохи легше. Пройшли два, три, чотири рази. Протоптали стежечки від воріт до хати і від хати до криниці.

Спітнілі, втомлені, радісні діти йшли до школи. Вони думали: от зараз бабуся Марія вийшла у двір, побачила стежечки, тішиться бабуся, дякує нам.

Дітям було приємно думати про це.

— Чому діти вирішили допомогти бабусі?

— Як вони проклали стежечки?

— Що відчували діти, коли допомагали бабусі?

— Коли втома буває приємною?

3. Читання й обговорення вірша Івана Світличного

ВЕДМЕЖА ХВОРОБА

Щось Ведмедик зліг, зовсім занеміг.

Побивається то стогне, аж гуде барліг.

— Ой,— кричить,— умру! Ой, не чуто рук!

Щось у оці а чи в боці — сам не розберу.

Ой, язик опух! Ой, заклало слух!

Чи то гикавка чи кашель забиває дух!

Голова гуде, обертом іде.

Кості ломить і судомить, лиш не знаю де.

Ой, живіт болить! Ой, п’ята свербить!

На зубах така оскома, аж в очах рябить.

Поперек пече, віддає в плече,

Нудить-млоїть під п’ятою й, може, десь іще!

В носі крутить так, що аж хвіст набряк.

Що аж меду захотілось сам не знаю як.

Лікар вислухав, лікар вистукав.

Каже: — Це така хвороба — комизистика.

І хвороба ця так лікується:

Треба добре натщесерце дати... ремінця.

— Як можна зрозуміти, що ведмедик не хворий?

— Для чого він прикидався хворим?

— Як назвав лікар хворобу ведмедика?

— Якого життєвого правила навчає ця історія?

4. Читання й обговорення вірша М. Пригари

ЦОКОТУХИ

Що за гомін, що за цокіт чути в нашому дворі?

Може, раптом дві сороки посварились угорі?

Може, десь зустрівши кішку, величезну і страшну.

Дві синички невеличкі розкричались на тину?

Чи в горобчиків на ґанку бійка сталась голосна?

Ні, це Галя і Оксанка розмовляють край вікна!

— Із чим автор порівнює голосну розмову дівчаток?

— Чому голосну розмову вважають невихованістю?

— Якою має бути сила голосу, коли людина розмовляє, а навколо є інші люди?

5. Читання й обговорення вірша В. Бичка

ВЕЛИКИЙ І МАЛИЙ

Жили собі сусіди на вулиці одній.

Два хлопці-непосіди — великий і малий.

В усім були несхожі сусіди-хлопчаки.

Один поводивсь гоже, а другий — навпаки.

Малий свої уроки виконує весь час.

Великий по два роки даремно ходить в клас.

Малий, узявши книжку, дідусеві чита.

Великий тягне кішку із тину за хвоста.

Малий дає дорогу малятам з дитсадка,

Великий із-за рогу їм тиче кулака.

Тож, певно, по заслузі дісталось хлопчакам:

В малого — всюди друзі, великий ходить сам.

— Чому в малого є друзі, а великий ходить сам?

— Які дії свідчать, що великий хлопець невихований?

— Як слід поводитися, щоб з тобою хотіли дружити?

6. Читання й обговорення оповідання В. Сухомлинського

Марійка приходить додому, бачить: підлога в кімнатах чиста, аж блищить.

— Як у нашому класі після уроків,— каже Марійка.

— Чого це після уроків? — дивується мати.— А під час уроків?..

— Ми миємо підлогу після уроків, бо приходить комісія й ставить нам оцінку за чистоту. Навіщо ж витирати на перервах?

— «Мудрі» у вас порядки,— усміхається мати.

Щойно закінчили вони розмовляти, як хтось постукав.

Мати відчинила двері. До хати ввійшла сусідка — стара-престара бабуся Христина. Бабусі дев’яносто дев’ять років. У неї сім синів, три дочки, сорок п’ять онуків, сто три правнуки.

Мама низько вклонилася бабусі Христині, взяла її під руку й повела до світлиці. Марійка вжахнулась: надворі дощ, взуття бабусине в болоті, де вона пройшла, там зосталися сліди.

Довго сиділа біля столу бабуся Христина. Мама частувала її чаєм.

Як тільки бабуся пішла, Марійка каже:

— А ми б до класу з такими брудними черевиками не впустили... Підлога ж мусить бути чиста...

— Підлога буде чиста, доню... А душа? — тихо питає мама.

— Чому важливо підтримувати чистоту в класі?

— Як це робили учні в Марійчиному класі?

— Як Марійчина матуся виявила пошану до старенької бабусі?

— Про що понад усе вболівала Марійка?

— Як ви розумієте останні слова мами?

7. Фізкультхвилинка

8. Обговорення ситуацій у групах

- Михась завітав до Віталика на день народження. За столом хлопець виголосив: «Я не буду їсти нічого, крім торта й цукерок».

- Подруги зайшли до під’їзду. Біля ліфта стояв дідусь. Оленка привіталася. А Люся здивовано запитує: «Цей дідусь твій знайомий?». «Ні, він просто живе в нашому під’їзді»,— пояснила Оленка.

- Сашко після уроків зайшов провідати однокласника Богдана. Двері відчинила його мама. Сашко запитав: «Богдан удома?».

- До мами прийшла приятелька і питає її маленьку доньку: «Як тебе звати?». «А навіщо вам?» — відповіла дівчинка.

- Тарас зателефонував Оксанці, але слухавку взяв її брат: «Добрий день,— привітався Тарас.— Запросіть, будь ласка, до телефону Оксану».

- На вулиці перехожий звернувся до хлопця: «Синку, скажи, будь ласка, як пройти до драматичного театру?». Не повертаючи голови, хлопець відповів: «Я не довідкове бюро».

9. Тестування

Картка 1 Варіант І

1) Людські чесноти — це:

а) милосердя;

б) підлабузництво;

в) чесність;

г) делікатність;

д) доброта.

2) Щоб досягти успіху, людина повинна бути:

а) допитливою;

б) працьовитою;

в) наполегливою;

г) байдужою;

д) лінивою.

3) Культура поведінки — це:

а) вміння дотримувати усталених норм поведінки без примусу і нагадування;

б) вміння доводити свою правоту будь-яким способом;

в) вміння поводитися з іншими людьми.

4) Найвища цінність людини:

а) щастя;

б) достаток, гроші;

в) життя.

5) Допомагають підтримувати взаєморозуміння з іншими людьми такі риси характеру:

а) впертість, пихатість, жадібність;

б) відповідальність, старанність, чесність;

в) нестриманість, вередливість, жорстокість.

6) На День народження товаришеві ти подаруєш те, що:

а) подобається тобі;

б) подобається іменинникові;

в) тобі не потрібне.

7) Склади правила чеснот, з’єднавши стрілочками частину речення ліворуч із відповідними словами зі стовпчика праворуч.

Сказав — не обіцяй.

Не впевнений — зроби.

Помилився — визнай.

8) Віднови та запиши прислів’я.

працею, роками, а, не, вимірюється, Життя.

9) Запиши основні правила гостинності.

10) Поясни вислів.

Уміння прощати властиве сильним. Слабкі ніколи не прощають.

Картка 2

Варіант ІІ

1) Людські чесноти — це:

а) чесність;

б) доброта;

в) заздрість;

г) делікатність;

д) милосердя; ж) зарозумілість.

2) Щоб стати доброю людиною, потрібно позбутися:

а) уважності;

б) жорстокості;

в) байдужості;

г) щирості;

д) скупості.

3) Культура поведінки — це вміння:

а) дотримувати усталених норм поведінки без примусу і нагадування;

б) спілкуватися з іншими людьми;

в) поводитися з іншими людьми.

4) Найвища цінність людини — це:

а) золото;

б) життя;

в) гроші.

5) До конфліктів призводить:

а) заздрість;

б) упертість;

в) добро;

г) взаєморозуміння;

д) гнів.

6) Познач правила культурної поведінки в гостях.

а) Прийти вчасно;

б) витерти взуття, зняти верхній одяг;

в) привітатися з усіма присутніми;

г) привітатися лише з господарями;

д) привертати до себе увагу гучним сміхом чи яскравим одягом.

7) Склади правила чеснот, з’єднавши стрілочками частину речення ліворуч із відповідними словами зі стовпчика праворуч.

Говори те, що думаєш.

Не можеш сказати правду — чужу таємницю.

Не видавай поясни чому.

8) Віднови та запиши прислів’я. для, справ, Життя, добрих, дане.

9) Запиши основні правила гостинності.

10) Поясни вислів.

Кращі ліки від кривди — пробачення.

IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Які завдання викликали труднощі?

— Як ви з ними впоралися?

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Пояснити одне із прислів’їв.

- Без доброго діла жити — тільки небо коптити.

- Як добре працюватимеш, честь і славу матимеш.

- Щире слово, добре діло душу й серце обігріли.

- Від теплого слова і лід розтає.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.