Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Усі уроки курсу Я у світі 4 клас - 2015 рік

Людина в суспільстві

УРОК 23 ВЗАЄМНІ ОБОВ'ЯЗКИ БАТЬКІВ І ДІТЕЙ

Мета: розширити уявлення учнів про взаємні обов'язки батьків і дітей; виховувати любов і повагу до всіх членів родини, прагнення до злагоди у сімейних стосунках.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

Учні продовжують думку: «Щоб життя моїх близьких і друзів стало кращим, а країна, в якій ми народилися і живемо, стала багатою і процвітаючою, щоб у нашій державі постійно був добробут і порядок, необхідно...». (Дотримувати законів, певних правил дорожнього руху, правил пішоходів, поведінки у громадських місцях, у гостях, удома, у школі; усі повинні виконувати свої обов’язки на роботі, у сім’ї. Люди повинні користуватися своїми правами.)

Розглядання малюнків «Усі діти мають права».

2. Робота в групах

— Розгляньте ілюстрації до казок і скажіть, які права героїв казок порушено.

«Троє поросят»

«Червона Шапочка»

«Попелюшка»

«Гидке каченя»

Права на життя, житло

Право на життя, родину

Право на повагу до гідності, на свободу слова, відпочинок

Право на життя, житло, родину, ім’я

— Які права мають діти?

— Назвіть обов’язки громадян України.

3. Розповідання вчителем історії

Одного разу першокласник Юрко прибіг після школи додому. Скинувши з плечей важкий ранець, він натягнув на себе джинси та улюблений светр, нашвидку закинув за щоку смачненький льодяник і вискочив надвір. Так хотілося швидше зустрітися із Сашком та Миколкою, що навчалися з ним в одній школі. Сьогодні хлопчаки ледь дочекалися, коли ж завершиться останній урок.

У Сашка вдома лежав чудовий повітряний змій, якого хлопці збиралися запускати саме сьогодні. Запуск був дуже вдалим. Змій злетів високо вгору і зник за обрієм. А щасливі випробувачі розбіглися по домівках.

Переступивши поріг, Юрко почув, що мама готує на кухні щось смачненьке.

«Ма! — закричав хлопчина щосили.— Насипай мені їсти!». Мама повернулася та спокійно сказала: «А хіба ти заслужив уже на обід?! Хіба ти прибрав за собою речі, повісив свій одяг, поприбирав у кімнаті?! Чи повинна я тебе годувати, коли ти, неслухняний хлопчисько, зовсім не хочеш мені допомагати!». Юрко нахнюпився і пробубонів: «Одягати і годувати мене — твій безпосередній обов’язок!».

«Кожна людина,— вже тихо і лагідно говорила мама,— має певні права та обов’язки. Мають їх і діти».

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, якими є взаємні обов’язки є у батьків і дітей.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Бесіда

— Як ви розумієте вислів «взаємні обов’язки»?

— Чи маєте ви обов’язки у сім’ї? Розкажіть про них.

— Якими, на вашу думку, є обов’язки батьків у сім’ї?

2. Читання й обговорення уривка зі збірки оповідань для

маленьких дітей Л. Толстого

— Поміркуйте, як письменник завершив цю повчальну історію.

«У бабусі була онучка; спочатку маленька онучка все спала, а бабуся сама пекла хліб, мела хату, мила, шила, пряла й ткала для онучки; а після бабуся стала стара...».

(«...стара стала, і лягла на піч, і все спала. І внучка пекла, мила, шила, ткала і пряла на бабусю»).

— Якою виросла внучка?

— У кого вона вчилася вести господарство?

— Наведіть приклади життєвих ситуацій, що можуть проілюструвати, як виявляються взаємні права та обов’язки батьків і дітей.

Висновок. Батьки та діти зобов’язані надавати взаємну моральну підтримку та матеріальну допомогу одне одному.

3. Творче завдання «Найкращі у світі батьки і діти»

Учні об’єднуються у пари. Одна дитина з пари обдумує і записує якості найкращих у світі батьків, інша — якості найкращих у світі дітей.

Потім усі «батьки» збираються разом в одну групу, а всі «діти» — в іншу. Обидві групи повинні обговорити перелік якостей, складених дітьми індивідуально, і скласти загальний перелік якостей.

Представники кожної групи зачитують результати обговорень.

Потім діти відповідають на запитання:

— Хотіли б ви бути найкращими у світі дітьми?

— Хотіли б ви бути найкращими у світі батьками?

— Чи можуть найкращі у світі батьки не мати найкращих у світі дітей, і навпаки?

Можна запропонувати скласти вдома розповідь на тему: «Якби я був найкращим у світі сином (дочкою), то для своїх батьків я б зробив (ла)...».

— З давніх-давен в українських родинах панувало шанобливе ставлення до традицій попередніх поколінь, повага до старших, звичай спільного розв’язування важливих питань. Українці поважали померлих пращурів, дбали про визначення свого родоводу, прагнули злагоди у сімейних стосунках, з любов’ю та ніжністю ставилися до дітей. У народі казали: «Від родини йде життя людини», «Без сім’ї нема щастя на землі».

4. Опрацювання оповідання В. Сухомлинського

ДЛЯ ЧОГО ЛЮДИНА ЖИВЕ НА СВІТІ?

Тихий осінній вечір. Заходить сонце. У синьому небі — ключ журавлів. Наша бабуся сидить на лавці біля забору, дивиться на захід сонця. Я питаю:

— Бабуся, скажіть, для чого людина живе на світі?

Бабуся усміхається і говорить:

— Щоб жити вічно.

Я не можу зрозуміти: як це — жити вічно? Бабуся говорить:

— Пішли в сад.

Ми йдемо в сад. Там відцвітають чорнобривці. Бабуся зібрала пучок сухого насіння цих квітів і зав’язала у вузлик.

— Почекай до весни,— сказала вона і поклала вузлик з насінням чорнобривців у сухий кут.

Настала весна. Ми посіяли насіння на грядці. Зійшли маленькі рослини, піднялися, зацвіли. Які красиві квіти чорнобривці! Зараз вони красивіше, ніж були тоді, восени.

— Ось і людина живе для того, щоб вічно жила її краса,— сказала бабуся.

— Батьки живуть, щоб виховувати дітей. А діти, стаючи дорослими людьми, ростять своїх дітей, щоб вічно жив людський рід.

— А для чого живе людський рід? — знову питаю я.

— Для щастя.

Щоб пояснити суть поняття «батьківська любов», учитель проводить бесіду:

— Чи люблять вас батьки?

— За що вони вас люблять?

— Як ви гадаєте, якби ви були менш розумними, менш слухняними, менш гарними, чи перестали б ваші батьки любити вас?

Висновок. Ваші батьки люблять вас не за якусь певну рису, а тому, що ви — їхня дитина. Кожна дитина має право на батьківську любов. Коли ви виростите і будете батьками, ви теж будете любити своїх дітей, вчити їх людяності, працьовитості, шанобливості до людей, дисциплінованості.

Але не можна учити і підтримувати дисципліну жорстокістю і приниженням. Ніхто і ніколи не сміє мучити й ображати дитину.

Учитель, вихователь повинні поважати дітей, бути добрими, терплячими. Якщо дитина погано вчиться або пустує, її не можна ображати, а тим більше — бити.

А як виховували у давнину? Раніше вважали, що дитина без биття не вивчиться і що гарні манери і вихованість треба вбивати різкою, силою. Але тепер уже всі зрозуміли, що можна учити і виховувати дітей добром.

Згадайте казку А. Ліндгрен «Малюк і Карлсон, який живе на даху».

— Який персонаж казки викликає співчуття і чому?

— Хто пригноблював Малюка?

— Як ви ставитеся до слів Фрекен Бок: «Нічого-нічого,— сказала Фрекен Бок,— у мене і діти, і собаки швидко стають шовковими».

— Яке ім’я придумав Малюк для цієї жінки?

— Хто в цій історії виступає захисником прав Малюка?

— Ви, звісно, любите і поважаєте своїх батьків. А як ваші тато й мама, бабуся та дідусь ставляться до вас? Адже інколи зустрічаються дорослі, які немовби забувають, що діти — це такі самі люди, як вони, і мають усі права. Такі дорослі можуть образити чи навіть вдарити хлопчика або дівчинку. Вони зовсім не піклуються про здоров’я, відпочинок, освіту навіть своєї дитини, недбало ставляться до неї, брутально поводяться. Таких дорослих можна порівняти з персонажем однієї казки.

Учитель читає або розповідає уривок з казки про Білосніжку та сімох гномів, демонструючи малюнки.

— Про кого ця казка?

— Що трапилося потім з Білосніжкою?

— Чи досягла королева своєї мети, чи згубила вона Біло- сніжку?

— Чим завершується казка? Як було покарано люту королеву?

— У казці королева, яка жорстоко поводилася із дівчинкою Білосніжкою, була покарана. У наші часи таке ставлення до дитини теж не залишається без покарання. Якщо дорослі, навіть батьки, завдають шкоди своїм дітям, то втручається міліція і навіть суд. Він може позбавити цих дорослих батьківських прав. Тоді про дитину піклуватиметься держава.

— Як ви гадаєте, чому дитині гарно жити в сім’ї?

5. Опрацювання оповідання В. Сухомлинського «Подарунок нерідній дочці»

В одного чоловіка були три рідні дочки й четверта нерідна.

Поїхав батько в місто, купив дочкам подарунки.

Сидять дівчатка перед батьком, чекають, затамувавши подих, що ж він кожній привіз.

— Це тобі,— витяг батько з мішка гребінець і дав першій рідній дочці.

— Це тобі,— витяг разок намиста і дав другій рідній дочці.

— Це тобі,— витяг з мішка три стрічки в косу й дав третій рідній дочці.

— А це тобі,— витяг батько з мішка барвисте шовкове плаття і дав нерідній дочці.

Зраділа нерідна дочка та й міряє плаття, а батько тим часом цілує кожну рідну дочку й про здоров’я питає.

А нерідна бачить, що батько цілує рідних, поклала плаття та й жде: ось і до мене ж підійде батько, поцілує й про здо-ров’я спитає.

Ждала-ждала та й не діждалась.

— Які подарунки привіз тато?

— Чому четверта донька не діждалась поцілунку батька?

— Діти, а чи знаєте ви, кого називають сиротами?

6. Слухання вірша Т. Трєшневської

НЕМАЄ В МЕНЕ МАМИ

Я сирітонька маленька,

Бо померла моя ненька,

В цілій хаті я ґаздую

І бабусенька старенька...

Не вишивана нитками,

Лиш мережана сльозами

В мене біла сорочина...

Бо я вже не маю мами.

І за тії чоботята

Болять в мене рученята,

Бо за сирітську роботу

Все маленька є зарплата...

Але хоч немає мами,

Та радію нині з вами...

Бо є в небі друга мати,

Що опікується нами.

— З ким залишилася жити сирітка?

— А як ви розумієте слова «І за тії чоботята болять в мене рученята»?

— Про яку «другу маму» говорить сирітка?

— Діти, сироти були в ті часи, коли були пани. А як ви гадаєте, у наш час сироти є? Хто про них турбується?

— Не всі малята, які народжуються у наш час, ростуть і виховуються в сім’ї. Діти, від яких відразу після народження відмовляються батьки, знаходяться у спеціальних будинках для малюків. Держава бере на себе відповідальність за виховання таких дітей.

Метод «Мікрофон»

— Як ви шануєте своїх батьків, віддячуючи за їх ласку і піклування?

— Шанування батьків — один із найсвятіших обов’язків людини, одна з найголовніших заповідей людського життя.

«Шануй батько й неньку, буде тобі скрізь гладенько»,— навчає народна мудрість. Вона втілена й у головному законі нашої держави — Конституції України. У статті 51 записано: «Батьки зобов’язані утримувати дітей до їх повноліття. Повнолітні діти зобов’язані піклуватися про своїх непрацездатних батьків».

— Чи можете ви вже зараз піклуватися про своїх рідних? Як саме?

7. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота над прислів'ями

1 варіант. Робота в парах

— Пригадайте народні прислів’я, у яких ідеться про відносини батьків і дітей. Якою є роль батьків у житті дітей?

· Яке дерево, такі в нього квіточки, які батьки, ... (такі їхні діточки).

· Який корінь, такий пагінець, які самі, ... (такі й сини).

· Який дуб, такий тин, ... (який батько, такий син).

· Які самі, ... (такі й сини).

· Яка гребля, такий млин, ... (який батько, такий син).

· Не навчив батько — ... (не навчить і дядько).

· У дитини заболить пальчик, а у мами — серце.

· Рідна мати однією рукою б’є своє дитя, а іншою гладить.

2 варіант. Робота в групах. Гра «Розсипанки»

1- ша група

весняний, рясно, Материн, та, впаде, розтане, гнів, як, сніг, скоро.

(Материн гнів, як весняний сніг: рясно впаде та скоро розтане)

2- га група

неньку, буде, Шануй, скрізь, батька, гладенько, й, тобі.

(Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько)

3- тя група

калина, яка, кущ, дитина, мати, така, й, така, Який, й.

(Який кущ, така й калина; яка мати, така й дитина.)

2. Читання притчі

В одній сім’ї, жили мати, донька й онука, мати занедужала. Від тяжкої хвороби не могла старенька навіть підвестися з ліжка. Донька спочатку приділяла хворій багато уваги, а потім (хвороба тривала більше року) почала нарікати й відмовлялася від обов’язку доглядати за матір’ю. У кімнаті, де лежала немічна старенька, все покрилося пилом й стояв неприємний запах, що розповсюджувався на весь дім. Мати запропонувала своїй дочці принести із сараю стару драбину, щоб, поклавши на неї бабусю, віднести хвору до комори. Поклали вони стареньку й винесли з хати. Після цього онука взяла драбину й обережно поставила в сарай. Мати їй і каже: «Навіщо, доню, ти поставила драбину на місце, вона дуже стара і її потрібно викинути». А дочка їй і відповідає: «Нехай, мамо, вона ще постоїть, а то коли ти зістаришся, не буде на чому тебе винести до комори...».

— Поміркуйте, як слова доньки вплинули на поведінку матері?

— Чому так важливо піклуватися про спокійну старість наших рідних?

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Коли виникають права та обов’язки дітей та батьків?

— Чому права та обов’язки дітей та батьків мають взаємний характер?

— Як повинні поводитися батьки і діти, щоб сім’я була щасливою?

— Ви запам’ятали взаємні обов’язки батьків і дітей. Я бажаю вам не забувати про них протягом усього свого життя.

Любіть своїх батьків, говоріть їм теплі слова, а вони ще більше дбатимуть про вас, любитимуть як найдорожчий скарб.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Пригадати все хороше, що батьки роблять для дітей, а потім написати лист любові до своїх батьків (або комусь одному з них).









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.