Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Усі уроки курсу Я у світі 4 клас - 2015 рік

Людина в суспільстві

УРОК 27 ПРИКЛАДИ ПРАВОПОРУШЕНЬ СЕРЕД ДІТЕЙ І ЮРИДИЧНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ЇХ СКОЄННЯ

Мета: продовжити ознайомлення учнів із правовими поняттями, із можливими правопорушеннями серед дітей; довести невідворотність відповідальності за скоєні правопорушення; вчити оцінювати приклади позитивного й негативного ставлення до старших і молодших; виховувати бажання дотримувати правил співжиття у суспільстві.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

Учні розповідають про живопис митців-земляків та вироби народних майстрів краю. Зачитують складений перелік пам’яток архітектури рідного краю.

— Чому необхідно берегти пам’ятки архітектури?

2. Робота в парах

— Пригадайте, які права та обов’язки мають учні?

— З’єднайте стрілочками відповідні поняття.

Картка 1

- Дотримувати правил особистої гігієни.

- Гратися, відпочивати.

- Навчатися.

- Берегти шкільне майно.

- Старанно вчитися.

- Охороняти природу.

- Вільно висловлювати свою думку.

- Користуватися бібліотекою, спортзалом.

- Дотримувати норм поведінки.

- Дотримувати правил дорожнього руху.

— Де записані права й обов’язки у вигляді законів? (У Конституції України)

— А навіщо нам потрібні закони? (Закони підказують, як усім жити у злагоді і мирі.)

— Як громадяни повинні ставитися до законів своєї держави? (Поважати і виконувати їх)

— Як ви гадаєте, чи всі у нашій державі дотримують законів? Наведіть приклади із життя.

— Чи є серед дітей порушники законів?

— Як називають таких дітей? (Правопорушник, злочинець, невихований, поганий)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про правопорушення серед дітей та юридичну відповідальність за їх скоєння.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення вчителя

— Життя змусило людей встановити безліч різних правил, які керують стосунками між людьми. Ми зустрічаємось з ними на кожному кроці.

Ти заходиш до школи — і перед тобою на стіні правила поведінки учнів.

Сідаєш у трамвай чи тролейбус — перед тобою правила користування міським транспортом, коротше — правила для пасажирів.

Заходиш у кінотеатр — і тут свої правила, яких повинні дотримувати глядачі.

Дуже суворі правила дорожнього руху.

Але є такі правила, що обов’язкові для всіх громадян країни, хто б вони не були — дорослі чи діти, робітники чи селяни, вчителі чи учні, пішоходи чи пасажири. Це такі правила, що встановлюють порядок у всій державі, правила, за якими живе держава, обов’язки кожного громадянина та його права. Ці правила затверджує найвища влада у країні, а в нашій країні — Верховна Рада України. Називають такі правила державними законами. Поважайте закони своєї держави! Закон — це концентрація багатовікової мудрості і багатовікового добра. Закон захищає й оберігає перш за все вас, вашу сім’ю, ваше щастя, майбутнє ваших дітей. Порушувати закон — це все одно, що рубати гілку, на якій сидиш.

Умійте скорятися закону, дисципліні, порядку, нормам людського співжиття. Не будьте мовчазними спостерігачами порушення закону. «Якщо ти раз заплющиш очі на що-небудь, ти звикнеш заплющувати очі на все» (вислів, який приписують Г. С. Сковороді).

Закон — обов’язкове для всіх правило. Він ухвалюється і захищається державою.

Головний закон держави — Конституція.

Хоча більшість людей нашої країни поважають закони, однак часто трапляються і їх порушення. Порушення законів бувають різні. Деякі з них не мають серйозних наслідків. Серйозні правопорушення називають злочинами, а людей, які їх чинять,— злочинцями.

Провина — вина; проступок — порушення правил поводження; злочин — проступок, який карається законом.

Злочин — суспільно-небезпечна дія з порушенням установлених правил і норм поведінки, яка заподіює людям зло.

Правопорушення — це антигромадський вчинок, який завдає шкоди суспільству та іншим людям.

Учені дослідили, що за останні десятиріччя у світі зросла агресія не тільки між дорослими, а й серед школярів. І як наслідок — жорстокі злочини. По радіо, з екрана телевізора ми бачимо і чуємо, як підлітки смертельно побили свого однокласника, вчинили крадіжку, вживають наркотики. Сьогодні в Україні в 11 виховних колоніях утримуються близько 3 тис. неповнолітніх дітей. Більшість з них засуджені за крадіжку, нанесення важких тілесних ушкоджень, вбивство.

Цей факт поставив всіх перед гострою необхідністю вивчити причини виникнення агресії у дітей.

Яку дитину можна назвати агресивною? (Вона обзиває дітей, б’є, відбирає іграшки, грубо висловлюється, підриває дисципліну на уроках.)

— Звідки ж беруться агресивні діти?

Найчастіше — це діти із неблагополучних сімей, з психічними захворюваннями, а також діти з низькими моральними якостями.

— Які правопорушення найпоширеніші серед дітей? (Крадіжки, хуліганство, порушення правил дорожнього руху, бродяжництво, жебракування тощо.)

2. Робота в групах

— Чому люди порушують права іншої людини? Спробуємо встановити причини правопорушень.

Після обговорення у групах причини правопорушень записують на дошці.

- Погано виховані, низькі моральні якості;

- жорстокість, агресія;

- безглузді бажання і вчинки, невміння керувати собою і відповідати за свої вчинки;

- неблагополучні сім’ї, діти-сироти, діти вулиці;

- конфлікти з однолітками;

- погіршення умов життя;

- незайнятість дітей;

- сучасний репертуар дитячих театрів, кіно, мультфільмів.

3. Робота за таблицею

Твої права, обов’язки, відповідальність

6-7 років

Ти маєш право навчатися у школі.

Ти повинен сплачувати за проїзд у громадському транспорті 11 років

За вчинення особливо тяжкого злочину або в разі повторного вчинення злочину тебе можуть відправити до закладів соціальної реабілітації

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Читання й обговорення вірша А. Костецького «Чемний герой»

ЧЕМНИЙ ГЕРОЙ

Вітько-третьокласник крокує додому

Героєм таким, що не снилось нікому.

Аж раптом Вітькові назустріч — першак.

Всміхнувся Вітько і промовив: «Так-так!»

І, випнувши груди, підходить до нього.

— Гей, ти! Треба старшим давати дорогу! —

І хлопця малого портфелем як лясне!

Аж всівся на землю малий першокласник...

Вітько реготнув: «Так і треба, щоб знав!»

І далі по вулиці покрокував.

— Яке правопорушення вчинив хлопець Вітько?

— Хто постраждав і міг постраждати у цій ситуації? (Першокласник, його батьки, які б дуже непокоїлися за життя і здоров’я свого сина, і батьки Вітька, і сам Вітько. За скоєння таких злочинів хлопцем його батьки можуть бути притягнуті до кримінальної відповідальності.)

— Чи відповідають діти за скоєні злочини?

— Одними із найпоширеніших і найнебезпечніших злочинів є крадіжки, хуліганство.

Хуліганство — це навмисні дії особи, що грубо порушує порядок і виражає явну неповагу до суспільства. Форми хуліганських дій можуть бути найрізноманітнішими: нецензурна лайка, бійки, безпричинні погрози, пошкодження майна. Міра покарання: позбавлення волі до 1 року або виправні роботи до 2 років. А злісні хуліганства караються від 1 до 5 років. За особливо тяжкі злочини дитина сама несе відповідальність з 14 років. А до цього віку відповідальність за протиправні дії дитини несуть батьки, а діти направляються у спеціальні установи.

2. Робота в групах

— Оцініть ситуації. Скористайтеся словами для довідок та доповніть речення.

Слова для довідок: жарт, правопорушення, жорстокість; хуліганство, злочин.

Ситуація 1. У спекотні дні хлопці часто поливають одне одного водою. Це... (жарт).

Ситуація 2. У спекотні дні хлопці часто поливають одне одного водою. Але ось один з хлопців додав у воду яскравий барвник, і... сорочка у його товариша змінила колір у деяких місцях. Це... (хуліганство).

Ситуація 3. Петрик за звичкою кинув свій портфель будь-де. Однокласники заховали портфель, і коли Петрик почав шукати його, налякавшись, що портфель зник, віддали загублену річ, порадивши при цьому не кидати речі будь-де, а бути акуратнішим. Це... (жарт).

Ситуація 4. Двоє школярів вирішили пожартувати над своїм товаришем і заховали його зимову шапку. Сашко, не знайшовши шапку, пішов додому без неї. Погода була холодною, і наступного дня Сашко лежав з високою температурою хворий. Це... (жорстокість).

Ситуація 5. Діти бешкетували на перерві і кидали одне в одного повні портфелі. Але ось один з портфелів потрапив у голову дівчинці. У результаті — тяжка травма. «Ми не хотіли, ми просто жартували»,— виправдовувалися діти. Але чи можна назвати це жартом? Це... (правопорушення).

Ситуація 6. Василько кидав сніжками по машинах, які проїжджали повз нього. Одна із снігових кульок потрапила у лобове скло автомобіля. Водій від несподіванки різко загальмував. Водій машини, яка їхала позаду нього, не розраховував на це, і в результаті обидві машини стикнулися. Один з водіїв отримав тяжкі травми на все життя. Як назвати вчинок Василька? Це... (злочин).

— Від пустощів до злочину — один крок! Жарти, пустощі, необдумані вчинки можуть призвести до правопорушень.

3. Обговорення ситуацій з мультфільмів

1) Фрагмент мультфільму «Аладдін» (крадіжка).

— Яке правопорушення вчинила героїня мультфільму?

— Чому Жасмін взяла булочку? (Хотіла нагодувати бідного хлопчика і не знала, що потрібно заплатити.)

— Чи звільняє від відповідальності незнання законів?

— Чи могла бути покарана Жасмін за скоєне правопорушення?

— Який висновок можна зробити? (Незнання законів не звільняє від відповідальності.)

— Та хіба може кожна людина знати всі закони? Звісно, ні. Як же бути? Ми вже говорили про добро і зло. Достатньо запам’ятати десять заповідей Божих, серед яких «не вбий, не вкради, шануй батька свого і матір свою». Достатньо дотримувати цих заповідей, щоб не стати на стежку злочину.

2) Фрагмент мультфільму «Казка про загублений час» (небажання

вчитися, відвідувати школу).

— Яке правопорушення скоїли герої мультфільму? (Діти не бажають відвідувати школу. Діти повинні відвідувати школу, держава виділяє кошти на навчання, обов’язок дітей — відвідувати школу, старанно та наполегливо вчитися.)

— Які наслідки міг мати цей учинок? (Діти не отримують знання, можуть потрапити до рук шахраїв та злодіїв, можуть загубитися, батьки будуть хвилюватися і т. ін.)

— Хто несе відповідальність і яку?

— Який висновок можемо зробити? (Не можна пропускати школу без поважних причин.)

4. Творче завдання «Міліціонер»

Педагог роздає групам учнів різні ситуації. Діти розробляють план дій міліціонера в цих ситуаціях.

- З будинку втік хлопчик.

- Тато б’є свого сина.

- На вулиці побилися підлітки і т. д.

Група, яка розробила найвдаліший план, нагороджується призом.

Бесіда

— Чим професія міліціонера відрізняється від інших професій?

— Чи траплялися в житті вашої сім’ї випадки, коли ви зверталися за допомогою до міліціонера? Як ви вважаєте, міліціонер учинив правильно в цих випадках? Як би ви вчинили на його місці?

· Що необхідно, для того, щоб стати справжнім міліціонером?

· Хто повинен допомагати міліціонеру в його роботі?

· Чи повинні жителі міста допомагати міліціонерові? Чи траплялися у вашому житті випадки, коли ви прийшли на допомогу міліціонеру?

· Чи любите ви переглядати фільми про міліцію? Що в цих фільмах вам найбільше подобається?

5. Читання й обговорення оповідання В. Сухомлинського

ХЛОПЧИКИ РОЗВАЖАЮТЬСЯ

У маленькому будиночку живе робітник. Йому потрібно вставати рано-рано — о четвертій годині, йти до потяга, працювати декілька годин, а потім повертатися додому.

Одинадцята година вечора. На лавці, неподалік від будинку, де живе робітник, сидять троє підлітків. Один з них тримає в руках магнітофон. Він увімкнений на повну гучність. Гримить музика. Робітник виходить з будинку. Він просить хлоп’ят:

— Вимкніть, магнітофон, ви ж спати не даєте.

Хлопчиська усміхаються. Один з них говорить:

— А ми сидимо біля свого будинку.

Робітник зітхнув і сказав:

— Ви — дикуни.

Люди, які не хочуть розуміти, що поряд з ними живуть інші люди,— гірше за дикунів.

6. Робота в парах

Тест «Правопорушення серед казкових героїв»

Картка 2

1. Казка Г.-К. Андерсена «Дюймовочка». Який злочин учинили проти Дюймовочки окремі персонажі цієї казки?

а) Шахрайство; б) вбивство;

в) викрадення; г) розбій.

2. Казка Ш. Перро «Попелюшка». Чи є порушення закону в діях Принца?

а) Ні;

б) так;

в) частково.

3. Який злочин учинив Кощій Безсмертний проти Василини Прекрасної?

а) Канібалізм;

б) шахрайство;

в) викрадення;

г) розбій;

д) хуліганство;

е) вбивство.

4. Чи порушив Буратіно закон своїм небажанням учитися?

а) Ні;

б) так;

в) це його особиста справа.

5. Казка Г.-К. Андерсена «Снігова королева». Який злочин учинила Снігова королева?

а) Хуліганство;

б) шахрайство;

в) розбій;

г) викрадення;

д) вбивство.

6. Хто з тварин у казці «Колобок» учинив найнебезпечніший злочин?

а) Вовк;

б) лисиця;

в) ведмідь;

г) слон.

7. Казка «Вовк і семеро козенят». Який злочин учинив вовк?

а) Хуліганство;

б) шахрайство;

в) викрадення;

г) вбивство з канібалізмом.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Які знання ви отримали на уроці?

— Що таке хуліганство? (Це умисні дії, що грубо порушують громадський порядок і виражають неповагу до суспільства.)

— Чи були ви коли-небудь свідками хуліганства?

— Чи допускав хтось із вас хуліганські дії щодо інших людей?

— Які правопорушення найчастіше бувають у нашій школі?

— Чому деякі люди стають на шлях правопорушень?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

— Що для кожного з вас є найбільшим злочином? Підготуйте відповідь-міркування.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.