Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Усі уроки курсу Я у світі 4 клас - 2015 рік

Людина в суспільстві

УРОК 28 МОДЕЛЮВАННЯ РІЗНИХ СОЦІАЛЬНИХ РОЛЕЙ

Мета: розширити уявлення учнів про різноманіття зв'язків і стосунків людини в суспільстві; вчити розкривати соціальні взаємозв'язки між людьми в процесі виконання соціальних ролей; виховувати культуру спілкування в суспільстві.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— Що таке правопорушення?

— Які правопорушення найпоширеніші серед дітей?

— Що настає в результаті розкриття правопорушення?

— Як ви розумієте слова: «Ми живемо в соціумі, а не на безлюдному острові»?

— Так, ми живемо не тільки у природному оточенні, а й серед інших людей і виконуємо певні соціальні ролі. Соціальні ролі пов’язані з професією або видом діяльності (учитель, учень, студент, продавець тощо).

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про соціальні взаємозв’язки між людьми в процесі виконання соціальних ролей.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення вчителя

— Від народження до кінця життя ми перебуваємо в оточенні людей з певних соціальних груп (сім’ї, дитячого садка, школи, інституту; спортивних секцій; виробничого колективу, громадських організацій тощо). У цих групах відбувається становлення (соціалізація) особи.

Що таке соціум? У перекладі з латини «соціум» означає «колектив людей». Це передусім члени нашої родини, друзі, сусіди, знайомі, однокласники. Деякі ролі нам дарує сама доля: дочка, син, сестра, брат, онука, племінник, згодом — дружина, чоловік, мати, батько, бабуся, дідусь. Ставши дорослими, ми обираємо ті соціальні ролі, які виконуємо впродовж життя: роль працівника, батька, дружини, керівника і багатьох інших.

Кожній людині доводиться виконувати і безліч соціальних ролей. Увійшовши до автобуса, ми стаємо пасажирами і зобов’язані виконувати правила поведінки в громадському транспорті. Закінчивши поїздку, перетворюємося на пішоходів і виконуємо правила вуличного руху. У читальній залі і в магазині ми поводимося по- різному, оскільки різними є роль покупця і роль читача.

У грі ви часто наслідуєте дорослих, приймаєте ролі іншого. Згадайте свої дитячі ігри: ким тільки в них ви не були! — будівельниками, шоферами, лікарями, продавцями; хлопчики грають «у війну», дівчатка — «у доньки-матері».

У соціальних групах людина стає такою, якою хоче стати. Іноді трапляються конфлікти між окремою особистістю і соціальним середовищем. Та здебільшого ми поводимося з іншими так, щоб до нас гарно ставилися.

Від людини, що виконує певну соціальну роль, оточуючі очікують відповідної поведінки. Приміром, роль учителя припускає конкретний набір дій (проведення уроків, перевірка зошитів, зустрічі з батьками учнів), певну манеру спілкування зі школярами, колегами (стриманість, тактовність), досить строгий стиль в одязі. Зовсім іншої рольової поведінки очікують, приміром, від поп-зірки.

Відхилення від вимог ролі, порушення правил поведінки можуть спричиняти неприємні наслідки для людини.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

Проведення рольових ігор

1. У школі

Учні розподіляють ігрові ролі — «учитель», «учні», «директор», «вахтер», «прибиральниця»; вони домовляються про те, що всі ролі розігруватимуть по черзі. Потім обговорюють, які у них сьогодні будуть уроки.

Хід гри

«Учитель проводить уроки», «ставить оцінки», «учні» виконують усі його вимоги; «директор» присутній на «уроці», стежить за його ходом, за поведінкою «учнів» і робить записи у своєму зошиті; «прибиральниця прибирає» коридор, «вахтер» дає дзвінок.

Після проведення всіх уроків за розкладом діти міняються ролями.

Мета гри: навчати дітей під час гри підбивати стосунки вчителя й учня (він строгий, вимогливий, уважний до учнів), ставлення учнів до учителя (вони виконують вимоги учителя ставляться до нього з повагою і любов’ю, звертаються з різними запитаннями).

2. У магазині

Хід гри

Учитель пропонує дітям розмістити у зручному місці супермаркет з такими відділами, як овочевий, продуктовий, молочний, хлібний та ін. які відвідуватимуть покупці. Діти самостійно розподіляють ролі продавців, касирів, торгівельних робітників у відділах, розміщують товар. Покупці приходять разом зі своїми друзями, обирають товар, радяться з продавцями, розраховуються на касі.

Перед початком гри, після розподілу ролей і обговорення плану гри, вчитель ще раз нагадує, як повинен «покупець» розмовляти з «продавцем», а «продавець» — із «покупцем», і пропонує одну з головних умов гри: без слів «будьте добрі», «будь ласка», «спасибі» товари не відпускатимуться.

Далі починається гра. «Покупці» розходяться «відділами магазину»: одні «купують одяг», другі — «продукти», треті — «канцелярські товари». Відбувається жвава торгівля.

Під час гри вчителеві необхідно звертати увагу на взаємини між продавцями і покупцями. Через деякий час учитель може запропонувати дітям помінятися ролями.

3. У лікарні

1) Бесіда.

— Куди звертаються люди, коли захворіють? (До поліклініки, до лікарні)

— Яких лікарів ви знаєте?

— Для чого нам потрібні медсестри, лікарі?

2) Словникова робота.

Лікар — спеціаліст з медичною освітою, який лікує хворих.

Медсестра — допомагає лікареві під час прийому хворих.

Педіатр — дитячий лікар.

Терапевт — лікує внутрішні органи: серце, печінку, шлунок, нирки, легені.

Травматолог — до нього звертаються у тих випадках, коли людина одержала травму.

Стоматолог — лікує зуби.

Отоларинголог (лор) — лікує вуха, горло, ніс.

Окуліст (офтальмолог) — лікує хвороби очей.

Поліклініка — установа, у якій надається медична допомога.

Реєстратура — відділ у медичній установі, в якому реєструють пацієнтів.

Пацієнт — хворий, який звернувся до лікаря.

Хід гри

Учні розподіляють ролі: лікар, медсестра, батьки, хворий.

— Ви захворіли, і батьки привели вас до поліклініки. Там медсестра запитує прізвище, ім’я, по батькові хворого, рік народження, домашню адресу та до якого лікаря ви прийшли на прийом. Потім видає талон, де вказано номер кабінету, час прийому та прізвище лікаря.

Ситуація 1

— Куди потрібно звернутися хворому, перш ніж відвідати лікаря? (До реєстратури)

Хворий прийшов у реєстратуру, щоб записатися на прийом до лікаря.

Ситуація 2

Хворий на прийомі у лікаря. (За вибором учнів.)

Потрапивши на прийом, діти розповідають, чому вони звернулися до лікаря. Наприклад, у Михайлика болять зуби, тому що він їв багато солодкого, лялька Марійка прибила дверима пальчик і т. ін. Лікар оглядає хворого, призначає йому лікування, а медсестра виконує його вказівки. Учитель оцінює, як діти спілкуються між собою, нагадує про те, щоб вилікувані іграшки не забували дякувати лікареві за надану допомогу.

Ситуація 3

— Якщо людина не може прийти на прийом до поліклініки, тоді лікаря викликають додому.

Зробіть виклик лікаря додому по телефону. (Діалог по телефону.)

Ситуація 4

Лікар завітав на виклик додому. Він оглянув хворого, та призначив курс лікування.

— Чи сподобалася вам гра?

— Хто з вас хоче обрати професію лікаря у майбутньому?

4. У музеї

1) Бесіда.

— Що таке музей?

Музей — установа, заклад, що займається збиранням, зберіганням, вивченням пам’яток культури та мистецтва, виставками колекцій старовинних речей, предметів, що являють собою історичний інтерес.

— Чи знаєте ви, хто працює в музеї? (Співробітники музею, екскурсоводи)

— Що ви знаєте про професію екскурсовода?

2) Словникова робота.

Екскурсовод — спеціаліст, який дає пояснення про експонати у музеї.

Експонат — предмет, рідкісна цінна річ, що виставлена у музеї.

Експозиція — розміщення будь-яких предметів, що виставлені для огляду.

Екскурсанти — учасники екскурсії.

Екскурсія — поїздка куди-небудь, відвідування чого-небудь з метою навчання або відпочинку.

3) Повторення правил поведінки у музеї.

- Дотримувати тиші.

- Уважно слухати екскурсовода.

- Нікому не заважати.

- Не чіпати експонати руками.

- Не заходити з тваринами.

- Не смітити.

4) Відвідування музеїв міста.

- Художній музей.

- Краєзнавчий музей.

- Музей народного побуту.

- Музей літератури та мистецтва.

Учні розподіляють ролі: екскурсоводи, екскурсанти. Теми екскурсій визначаються «екскурсоводом», якого обирають діти. Школярі навчаються використовувати «під час екскурсії» відомості, отримані з різних книг.

На завершальному етапі визначають найкращого екскурсовода та екскурсанта.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що нового ви дізналися на уроці?

— Яку професію ви хотіли би обрати в майбутньому?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

— Поміркуйте, що означає бути хорошим учнем, учителем, директором школи, продавцем, екскурсоводом, водієм, міліціонером.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.