Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Усі уроки курсу Я у світі 4 клас - 2015 рік

Людина в суспільстві

УРОК 29 ПІДСУМКОВИЙ УРОК ЗА РОЗДІЛОМ «ЛЮДИНА В СУСПІЛЬСТВІ»

Мета: перевірити знання учнів за розділом «Людина в суспільстві»; розвивати самостійність, зосередженість, увагу, вміння чітко давати відповіді на поставлені запитання; виховувати охайність під час виконання роботи.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні ми підіб’ємо підсумки за розділом «Людина в суспільстві».

III. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Читання й обговорення притч Бруно Ферреро

ДИКИЙ КІНЬ І ПРИРУЧЕНИЙ

Якось дикий кінь зустрів прирученого і почав ганьбити його за рабство. Але той твердив, що він — вільний, як вітер.

— Якщо так,— сказав дикий кінь,— тоді для чого служить те знаряддя, що маєш між зубами?

— Це — вуздечка,— відповів приручений кінь.— Один з найкращих засобів, що дає силу.

— Так, але що означають ті паски, які прив’язані до неї?

— Вони не дають їй випасти мені з рота, коли я надто лінивий.

— А що скажеш про сідло? — питав далі дикий кінь.

— Часто полегшує мої муки,— відповів приручений кінь.— Коли сили зовсім покидають мене, я сідаю в нього й їду верхи.

Нема нікого гіршого від раба, який цілує свої кайдани, і від людини, яка вибачає собі недобрі звички, в’язнем яких вона є. Ніхто не є вільним, якщо не є паном самого себе.

ТИ Ж ЗНАВ!

В одному індіанському племені юнаків на зрілість випробовували самотністю. Цим вони мали довести самі собі та спільноті, що готові стати справжніми воїнами.

Під час випробування один із цих юнаків опинився посеред гарної квітучої долини. Оглядаючи гори, що оточували цю долину, юнак побачив стрімку вершину, вкриту сліпучо-білим снігом. «Поміряюся з тією вершиною»,— подумав він. Юнак одягнув сорочку зі шкіри зубра, на плече накинув плащ і почав спинатися на гору.

Вибравшись на вершину, юнак побачив під собою цілий світ: прекрасні краєвиди, безмежний простір. Його серце наповнилося гордістю.

Раптом він почув біля своїх ніг дивне шелестіння. Подивився і побачив змію. Хотів відскочити, але змія заговорила:

— Умираю... Тут надто зимно для мене, і немає поживи... Візьми мене під свою сорочку і знеси в долину.

— Ні,— відповів юнак.— Знаю вашу породу. Ти — гримуча змія. Якщо візьму тебе, ти вкусиш мене — і я помру.

— Ні! Навіть не думай так! — відповіла змія.— З тобою не буду так поводитися. Якщо мені допоможеш, не вчиню тобі жодного зла.

Юнак і далі відмовлявся, але змія вміла добре переконувати. Врешті-решт він узяв її під сорочку і поніс із собою. Коли вони вже спустилися в долину, юнак делікатно поклав її на землю. Несподівано змія скрутилася, кинулася на хлопця і вкусила його в ногу.

— Ти ж мені обіцяла! — закричав він.

— Ти ж знав, що ризикуєш, коли брав мене із собою,— сказала змія й поповзла собі геть.

Ця історія каже: «Є каяття, та нема вороття», або «Що посієш, те й пожнеш».

Бесіда

— Як ви розумієте слова: «Ніхто не є вільним, якщо не є паном самого себе»?

— Чим відрізняються одні люди від інших? (Одні люди думають, а потім роблять, інші зроблять, а потім думають)

— Що означає вміти аналізувати свої дії? порівнювати їх? оцінювати?

— Яка спільна думка у прислів’їв: «Є каяття, та нема вороття», «Що посієш, те й пожнеш», «Сім раз відмір, один відріж»?

— Чому так важливо бачити зв’язок між вчинком і наслідком?

— Що таке вчинок? А наслідок?

2. Читання й обговорення оповідання В. Сухомлинського

КАМІНЬ

У лузі під гіллястим дубом багато років жила криниця. Вона давала людям воду. Під дубом біля криниці відпочивали подорожні.

Одного разу до дуба прийшов хлопчик. Він любив пустувати. Тож і подумав: «А що воно буде, як я візьму оцей камінь і кину його в криницю? Ото, мабуть булькне дуже!».

Підняв камінь, кинув його в криницю. Булькнуло дуже. Хлопчик засміявся, побіг і забув про свої пустощі.

Камінь упав на дно й закрив джерело.

Вода перестала наповнювати криницю. Криниця засохла.

Засохла трава навколо криниці, і дуб засох, бо підземні струмки потекли кудись в інше місце.

На дубі перестав мостити гніздо соловейко. Він полетів на інший луг.

Замовкла соловейкова пісня.

Сумно стало в лузі.

Минуло багато років. Хлопчик став дідусем. Одного разу він прийшов на те місце, де колись був зелений луг, стояв гіллястий дуб, співав соловейко, вабила прохолодна криниця.

Не стало ні лугу, ні дуба, ні соловейка, ні криниці. Довкола пісок, вітер здіймає хмари пилюки.

«Де ж воно все поділося?» — подумав дідусь.

Бесіда

— Як же вчинок хлопчика вплинув на подальше життя криниці, дуба, соловейка?

— Про що не подумав хлопець?

— Чому так сталося?

— Які поради ви дали б хлопцеві?

3. Гра «Склади прислів'я»

Робота у парах

— Прочитайте прислів’я. Як ви його розумієте? (Робота з деформованими прислів’ями.)

- Що посієш, те й пожнеш.

- Життя прожити — не поле перейти.

- Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе.

- Чого собі не зичиш, і другому не жадай.

- Хто чисту совість має, той спокійно спати лягає.

- Хто не чинить лихого, тому не страшно нічого.

- Доброму скрізь добре.

4. Розгадування кросворда

Картка 1

1. Київський князь. (Ярослав)

2. Композитор, автор Гімну України. (Вербицький)

3. Урочиста пісня держави. (Гімн)

4. Великий український поет. (Шевченко)

5. Державний символ. (Прапор)

6. Рослина — символ України. (Калина)

7. Поет автор Гімну України. (Чубинський)

8. Вишитий предмет — символ спільного шляху і долі молодят. (Рушник)

9. Сплетені українські квіти — символ дівоцтва. (Вінок)

10. Державний символ. (Герб)

11. Рослина — символ нев’янучої молодості. (Барвінок)

12. Місто — символ України. (Київ)

13. Ріка — символ України. (Дніпро)

14. Острів, символ українського козацтва. (Хортиця)

5. Фізкультхвилинка

6. Тестування

Картка 2

Позначте правильні відповіді.

1) Національний символ України — це:

а) Хрещатик;

б) Дніпро-Славутич;

в) Чорне море.

2) Народний символ України — це:

а) калина;

б) чорнобривці;

в) ромашка.

3) Усесвітньо відомі національні пам’ятки-споруди — це:

а) Софіївський собор;

б) Києво-Печерська Лавра;

в) Ейфелева вежа.

4) Історичні символи України — це:

а) Кирило Кожум’яка;

б) Ярослав Мудрий;

в) Богдан Хмельницький.

5) Народні символи нашого краю — це:

а) гімн;

б) вишиванка;

в) прапор.

6) Державними символами України є:

а) Герб;

б) Гімн;

в) Прапор;

г) зброя.

7) Державний Прапор України:

а) синьо-жовтий;

б) жовто-синій;

в) блакитний.

8) Державним Гімном України є пісня:

а) «Ой у лузі червона калина...»;

б) «Ще не вмерла України...»;

в) «Разом нас багато, нас не подолати».

9) Найвизначнішим символом України з-посеред природних об’єктів є:

а) ріка Дніпро;

б) гора Говерла;

в) острів Хортиця.

10) Сполучіть початок і кінцівку висловлювання

Крадіжка — це насильство.

Порушення Правил дорожнього руху — це злочин.

Глузування з однокласників — це правопорушення.

11) Як ви діятимете, якщо старшокласник вимагає у вас гроші?

IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Про які життєві правила ми говорили в цьому розділі?

— Яке правило ви взяли б для себе у першу чергу?

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Дати відповідь на запитання: «Якими справами доводиш, що ти вже дорослий/доросла?».









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.