Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Усі уроки курсу Я у світі 4 клас - 2015 рік

Людина

УРОКИ 4-6 ЛЮДСЬКЕ «Я»

Мета: продовжити формування в учнів уявлення про людські достоїнства і недоліки; розвивати активне пізнавальне ставлення до соціального оточення; виховувати у дитини своє власне «Я», віру у свої сили, талант, здібності.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— Чому життя людини можна порівняти із джерельцем?

— Що потрібно робити, щоб джерельце життя було чистим і прозорим?

— Послухайте легенду.

Було в одного батька три сини. Виросли вони і роз’їхались у різні місця. Один з них учив людей, другий лікував, а третій вирощував хліб. Якось приїхали вони до батька на гостину. За вечерею почали сперечатися між собою:

— Я — найважливіший на Землі, адже я навчаю людей.

— Ні, я,— заперечив другий,— адже я лікую людей, щоб вони були здорові.

— Ні, я,— сказав третій,— адже я вирощую хліб, щоб люди мали що їсти.

Довго вони сперечалися і вирішили піти до старого мудреця. Вислухав їх мудрець, усміхнувся і сказав:

— Погляньте в цю скриньку, там у чарівному дзеркальці ви побачите найважливішу людину.

Подивилися брати в дзеркало і побачили в ньому всіх трьох. Здивувалися брати, а мудрець сказав:

— Це правда. Кожен з вас найважливіший на Землі. Адже кожен з вас дбає про те, щоб життя на Землі було краще.

Зрозуміли брати, що чим краще вони будуть виконувати свою справу, тим кращою і веселішою буде наша планета...

— А що ви робите, щоб наша планета була кращою? А що можна ще зробити?

— Діти, кожен з вас хоче зробити добру справу. Хто ж із вас найважливіший?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про людське «Я». З чого ж воно складається?

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Бесіда

— Чи погоджуєтеся ви з думкою, що зовнішність людини належить до людського «Я»?

— Чи можна лише за зовнішнім виглядом говорити про людське «Я»?

2. Гра «Обручка краси»

Учитель повідомляє що в нього є обручка краси. Варто спрямувати обручку на будь-яку людину, як у ній одразу ж стає видно все найкрасивіше. Діти утворюють коло і витягають складені долоньки вперед. Педагог непомітно вкладає колечко кому-небудь в долоньки. Потім діти хором промовляють: «Колечко, колечко, вийди на крилечко». Той, хто одержав колечко, вибігає на середину кола. Він має торкнутися своїх друзів колечком, побачити в кожному щось красиве і розказати про це. Той, хто побачив більше красивого в своїх друзях, одержує право носити колечко краси цього дня.

3. Бесіда

— Які справи і вчинки, на вашу думку, можна назвати красивими? Чи можуть красиві справи прикрасити зовнішній вигляд людини? Чи можуть, навпаки, погані вчинки зіпсувати зовнішній вигляд людини?

— Чи варто шукати прекрасне в самому собі? Як ви вважаєте, що у вас найпрекрасніше?

— Якщо людина не вміє шукати прекрасне в собі, чи зможе вона знаходити прекрасне в людях?

— Що в людині найпрекрасніше?

— Яка якість людини вам здається найпрекраснішою і чому?

4. Робота в парах

Кожна пара має скласти невелику сценку-діалог про те, що важливе для долі людини: краса зовнішності чи краса душі, і дійти спільного рішення.

Далі доцільно прочитати або заздалегідь підготувати учнів, які розіграють діалог двох казкових персонажів з питання, що обговорюється.

Маленький Принц. Внутрішня краса? Чому вона внутрішня? І якщо вона десь всередині, то як же її можна бачити?

Василина Прекрасна. Внутрішня краса — всередині душі, і її дуже добре можна бачити. Для цього слід відповісти на запитання:

— Ввічлива ця людина або груба?

— Добра або зла?

— Правдива або брехлива?

— Смілива або боягузлива?

І так далі. Чим більше у людини хороших якостей, тим вона красивіша. Я маю на увазі її внутрішню красу.

Маленький Принц. Значить, внутрішня краса людини виявляється у ввічливості, доброті, правдивості й інших хороших якостях?

Василина Прекрасна. Так, саме так вона і виявляється.

Маленький Принц передає уявний мікрофон учням і пропонує дати відповіді на запитання:

— Назви різні людські якості, через які виявляється внутрішня краса. Поміркуй, чи є у тебе зараз ці якості? Можливо, тобі певних якостей бракує? Можливо, тобі потрібно виховувати в собі ці якості?

Маленький Принц. Я ось зараз замислився, і у мене з’явилося запитання: що головніше — краса зовнішнього вигляду чи внутрішня краса? Я розумію, що добре б і виглядати красивим, і бути добрим, правдивим, чесним. Але, все-таки, яка людина краща, красивіша — та, яка зовні неприваблива, зате добра і душевна, або ж та, що красива, але при цьому зла і безсердечна? Ось Сніжна королева з відомої казки Андерсена. На вигляд вона прекрасна, але безсердечна і холодна. А Чудовисько з казки буває на вигляд страховищем, та зате добре і сердечне, а головне, душевне. Так хто ж з них найкрасивіший?

Запитання учням: а як вважаєш ти?

Учні відповідають на запитання Маленького Принца, підсумовуючи сказане.

Висновок. Людське «Я» залежить від вихованості.

5. Фізкультхвилинка

Їду швидко я, вперед

Мчиться мій велосипед.

Натискаю на педалі,

Їду далі, далі, далі!

Щось ми пальчики втомили.

Треба, щоб вже відпочили.

Тож зімкнемо їх усі.

Розімнемо, як годиться,

Й знов писати будем вчиться.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Читання й обговорення оповідання В. Сухомлинського

КРАСИВЕ І ПОТВОРНЕ

Марія Іванівна сказала: «Діти, поміркуйте, що вам здається найкрасивішим, а що — найпотворнішим. Подумайте і напишіть про це».

Я довго думала: що ж найкрасивіше?

Найкрасивіше — мармурові квіточки конвалії. Вони такі ніжні і ласкаві. Коли дивишся на них, стає радісно. Хочеться зробити щось хороше. Хочеться, щоб люди говорили про мене, що я хороша, слухняна дівчинка, добра мамусина і батькова дочка.

Найкрасивіше — коли люди роблять одне одному добро. Одного разу трапилося ось що. Під високим деревом на лавці сидів старий дідусь. Він їхав на автобусі, і йому стало зле. Вийшов з автобуса і сидить на лавці. Мама запросила його додому, дала ліки, нагодувала. Дідусь відпочив і поїхав додому.

А найпотворніше було ось що. В одного хлопчика померла бабуся. Стара-стара, дев’яносто років. І він не пішов на похорони. А коли бабуся хворіла — не відвідував її. Невже йому не боляче? Найпотворніше, коли людина стає злою, безсердечною.

— Чи погоджуєтеся ви з автором оповідання, що найпотворніше, коли людина стає злою, безсердечною?

— Що ви можете сказати про хлопчика? Який він?

— Як ви гадаєте, він любив чи зневажав свою бабусю?

— Чи заслуговують такі люди на повагу? Чому?

— Що б ви порадили хлопчикові?

2. Робота в групах

— Поясніть прислів’я «Не хвали себе сам, нехай тебе люди похвалять».

Гра «Скромні герої казок»

Учні об’єднуються у групи. Завдання: назвати героїв відомих казок, яких можна назвати скромними (Попелюшка, Білосніжка). Потім — придумати сценки про те, як ті або інші казкові персонажі проявили скромність.

За сценками одне одного діти вгадують, які казкові герої та в яких ситуаціях проявили скромність.

3. Тестування

Щоб навчити дітей адекватно оцінювати себе, учитель пропонує тест, що стане підсумком цього уроку і програмою саморозвитку на майбутнє.

Картка 1

На картці у кожного записаний ряд слів-характеристик, що описують якості особи: чесність, егоїзм, акуратність, чуйність, мрійливість, делікатність, хитрість, неохайність, гордість, дбайливість, завзятість, скритність, безпечність, жалісливість, ніжність, соромливість, обережність, рішучість, щирість, зібраність, життєрадісність, нерішучість, соромливість, жадібність, заздрісність, підозрілість, сміливість, злопам’ятність, примхливість, нахабство, упертість, грубість, поступливість, мстивість, повільність, запальність, терплячість, скромність, образливість, наполегливість, байдужість.

Завдання. Обведи жовтим ті якості, які, як ти вважаєш, характеризують тебе сьогодні. Обведи зеленим ті якості, які тобі подобаються. Можливо, деякі з них уже сьогодні тобі притаманні, а інші ти виховаєш у собі з часом.

Обведи червоним ті якості, які тобі не подобаються. Мабуть, тобі хотілося б їх ніколи не мати.

— Погляньте на свої картки. Вони у вас різнокольорові. А це тому, що на світі немає жодної ідеальної людини, яка мала б тільки позитивні якості. У кожній людині є щось хороше і щось погане. В однієї людини більше позитивних рис, а в іншої — негативних. Важливо, щоб ви могли чесно визнати свої негативні риси і почали виправлятися, змінюватися, позбуватися поганого і набувати доброго. І тоді про вас казатимуть, що ви прекрасні і зовні, і всередині.

4. Читання й обговорення оповідання В. Сухомлинського

КОЖНА ЛЮДИНА ПОВИННА

Мама з маленьким Петриком сіли в потяг. Вони їдуть в далеке південне місто, на берег теплого моря — відпочивати. Мама стелить на полиці ліжко для себе і на окремій полиці — для Петрика. Хлопчик вечеряє: їсть смачну булку, курячу ніжку і яблуко. М’яко погойдуючись, заколисують вагони. Ліг Петрик на м’яке ліжко і питає:

— Мама, ви говорили, що потяг веде машиніст. А хто ж уночі веде потяг? Невже він йде сам?

— Уночі теж веде потяг машиніст.

— Як? — дивується Петрик.— Невже він уночі не спить?

— Не спить, синок.

— Ми спимо, а він не спить? Цілу ніч? — ще більше дивується Петрик.

— Так, машиніст не спить цілу ніч. Якби він хоч на хвилину заснув, потяг розбився б і ми загинули б.

— Але як же це так? — не може зрозуміти Петрик.— Йому ж спати хочеться?

— Хочеться, але він повинен вести потяг. Кожна людина — повинна. Подивися у вікно, бачиш: геть у полі оре землю тракторист. Ніч, а людина працює, бачиш, як прожектором освітлює поле? Тому що він повинен працювати вночі.

— І я повинен? — питає Петрик.

— І ти повинен.

— Що ж я повинен?

— Бути людиною,— відповіла мама.— Це найголовніше. Трудитися. Поважати і почитати старших. Зневажати лінь і недбалість. Любити свою рідну землю.

Петрик довго не міг заснути.

— Що головне хотів сказати автор оповідання?

— Просто чи не просто бути людиною?

— Кожна людина — це неповторна особистість, унікальна і зовсім не схожа на інших. І кожна людина повинна прагнути нести в собі заряд розумного, доброго, світлого. Відомий кіномитець Олександр Довженко сказав так: «Живи так, щоб усім навколо тебе було добре».

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— З яких складових складається людське «Я»?

— У чому виявляється зовнішня краса?

— У чому виявляється внутрішня краса?

— Чи можна змінити людське «Я»?

— Наведіть приклади справ і вчинків, які можна назвати красивими. Чи можуть красиві справи прикрасити зовнішній вигляд людини? Чи можуть, навпаки, погані вчинки, зіпсувати зовнішній вигляд людини?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти твір (усно) «Кожна людина повинна...».









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.