Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Усі уроки курсу Я у світі 4 клас - 2015 рік

Людина

УРОКИ 7-8 ІСТОРІЇ ДОСЯГНЕНЬ ЛЮДИНИ В НАУЦІ, МИСТЕЦТВІ, СПОРТІ

Мета: розглянути приклади досягнень людини в науці, спорті, мистецтві; продовжити розмову про розвиток здібностей; допомогти на прикладах зрозуміти учням, що розвинуті здібності можуть призвести до відкриття; формувати в школярів навички самоаналізу, вміння висловлювати власну думку; виховувати працьовитість, наполегливість.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Робота в групах

Учні розповідають складені твори «Кожна людина повинна...» в групах, а потім цитують найбільш удалі уривки з них.

— Кожна людина повинна допомагати меншим, піклуватися про стареньких, виконувати свої обов’язки в сім’ї, старанно вчитися. Намагатися поводитися чемно, робити корисні справи. Кожна людина чогось прагне. Хтось хоче стати лікарем, хтось — банкіром, а хтось — спортсменом. І в кожній професії можна досягти успіхів.

Але будь-якому досягненню передує робота, пошук, захоплення...

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про історію досягнень людини в науці, спорті, мистецтві.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення вчителя

— Талант — дар, дарування, обдарованість, хист, здібність. Постійна праця над розвитком своїх здібностей і талант інколи приводять до відкриття. Авторів відкриттів називають винахідниками.

Винахідник — це людина, яка вигадує, створює в процесі творчої роботи нове, не відоме раніше.

Одні винаходи дозволили людям робити те, що було раніше неможливе, інші — підвищити ефективність праці. Такі винаходи, як телефон і телебачення, вплинули на весь спосіб життя людини. Були і не менш важливі винаходи. Наприклад, поява кінської збруї вплинула на хід історії: люди змогли вирушати у тривалі поїздки на конях і перевозити з їх допомогою важкі вантажі.

У наші дні винаходи як результат зусиль одного винахідника рідкісні. У великих і малих компаніях над розробкою нових ідей трудяться цілі бригади фахівців. Наприклад, головний менеджер японської компанії «Соні» хотів мати крихітну систему, що дозволяє слухати музику, коли він грає в гольф. І бригада інженерів розробила систему «Соні Уолкмен» — перший мініатюрний стереоплеєр.

Багато винаходів створювали й удосконалювали протягом декількох століть, і назвати дату їх створення важко. Так, історія створення фортепіано налічує понад дві тисячі років. Фахівці підрахували, що в конструкції фортепіано використано більше двох тисяч різних винаходів і відкриттів різних епох.

Історія досягнень людини в науці, спорті, мистецтві містить чимало яскравих прикладів.

Нововведення тільки ХХ століття — від хмарочосів до штучних супутників — свідчать про невичерпну винахідливість людини. У стародавньому світі було сім чудес світу. У сучасному світі їх набагато більше. (Презентація за вибором учителя й учнів.)

Інформація для вчителя

АРХІМЕД

Архімед — найвідоміший давньогрецький математик, фізик, астроном і військовий інженер. Архімед народився на Сицилії, у багатому місті-державі Сиракузи. Батько його був математиком і астрономом. Архімед з дитинства подружився зі світом чисел і усе життя не припиняв захоплюватися строгою логікою їх вічних законів. Потяг до знань привів Архімеда до Александрії, головного наукового центру того часу, де він познайомився і подружився з багатьма видатними вченими.

Сьогодні всі школярі і студенти щодня вивчають і користуються відкриттями цього грека. Праці Архімеда в астрономії, геометрії, механіці великі і численні, але в ньому жила й пристрасть до винахідництва. Архімед прославився винаходом безлічі корисних машин. Десятки сконструйованих ним катапульт усіх «калібрів» метали каміння в кораблі загарбників, на їхні голови летіли хмари копій і дротиків з метальних машин. Одним з найбільш страшних знарядь були «дзьоби Архімеда». Вони опускалися на будь-який корабель, що опинявся в зоні досяжності, міцно захоплювали його і перевертали. Ніхто не знає принципу дії цих «дзьобів», можливо,— вони були величезним крюком, що опускався за допомогою лебідки.

Деякі античні історики згадують фокусуючі дзеркала, за допомогою яких обложені підпалювали вітрила і корпуси кораблів, що підходили до міської стіни на відстань польоту стріли. Архімед винайшов водопідіймальний гвинт, який використовували у давнину для зрошування полів і відкачування води із шахт, за допомогою якого вичерпується вода і донині. Ще один дивний винахід Архімеда — невеликий планетарій, при обертанні якого можна було спостерігати рух планет, а також фази і затьмарення Місяця.

З ім’ям Архімеда пов’язані не лише безліч легенд, але й справжніх відкриттів. Він із уражаючою точністю визначив значення числа «пі», придумав спосіб виражати дуже великі числа, продемонструвавши його на прикладі підрахунку кількості піщинок, які існують у Всесвіті.

Першість цього винахідника цілком заслужена — адже все це було відкрито понад дві тисячі років тому, коли не було ні комп’ютерів, ні технологій, наявних сьогодні у винахідників. Архімед, можливо, навчався у бібліотеках Александрії, але значна частина його знань була придбана ним самостійно.

ЛЕОНАРДО ДА ВІНЧІ

Леонардо да Вінчі називають одним з наймогутніших умів людства. Він був живописцем, скульптором, музикантом, ученим, винахідником і інженером. Його прекрасні картини і фрески пережили століття і залишилися неперевершеними.

Великий Леонардо да Вінчі обожнював випробовувати свої винаходи на друзях і випадкових гостях. Ще в підлітковому віці він улаштував потіху, яка злякала цілий натовп гостей. Він очистив баранячі кишки, хитромудро під’єднав до них ковальські міхи і несподівано надув. У нормальному стані ці кишки вміщалися на долоні, а роздуті заповнили цілу кімнату. Коли огидне «щось» розігнало гостей по кутах досить великої кімнати, вийшов юний Леонардо й урочисто оголосив, що таке талант: він може бути непомітним, а може несподівано розростися до неймовірних розмірів!

На жаль, від реальних машин і конструкцій, створених Леонардо да Вінчі, не залишилося і сліду, але багато інженерних задумів збереглися в малюнках і кресленнях. Значна частина ідей Леонардо взагалі не могла бути здійснена в Італії XV ст. В одному з рукописів є малюнок вертольота. Приписка свідчить: «Якщо цей апарат правильно побудувати, то при швидкому обертанні гвинта він підніметься в повітря». Смілива ідея була здійснена лише в XX ст.

Особливу увагу Леонардо да Вінчі приділяв механіці. Він розробляв проекти каналів, машини для підйому і транспортування ґрунтів, які стали прообразом сучасних землерийних машин. Пристрасть до моделювання приводила його до геніальних конструктивних припущень, що набагато випереджали епоху: це накидання проектів металургійних печей і прокатних станів, ткацьких верстатів, друкарських, деревообробних і інших машин, підводного човна і танка, конструкції літальних апаратів і парашута.

У музеях Італії сьогодні можна побачити діючі моделі верстатів Леонардо, візок, приведений у рух пружинами, макет вертольота. А один швейцарський учений зробив модель моста точно по кресленнях Леонардо. З’ясувалося: проект бездоганний, його можна було здійснити навіть при середньовічному рівні техніки. Дивлячись на ці моделі, що прийшли з далекого минулого, особливо гостро відчуваєш велич геніального винахідника, який продовжував творити до останніх днів життя, хоча і розумів нездійсненність своїх ідей у сучасному йому світі.

ІВАН ПІДДУБНИЙ

Мабуть, немає у світі іншого імені, яке б так міцно асоціювалося з величезною фізичною силою, як ім’я Івана Піддубного. Цей легендарний важкоатлет народився на Полтавщині в 1871 році. Батько і мати його були потомственими козаками і над усе ставили честь. В усьому селі батько Івана — Максим Піддубний — був най- сильнішим і дивував односельців своїми можливостями. Син пішов у батька і вже до 17 років міг ворочати п’ятипудові мішки із зерном і розгинати підкови. У двадцять років Іван пішов з села на заробітки у севастопольський порт, де влаштувався вантажником. За небачену силу і величезний зріст усі в порту з повагою називали його Іваном Великим. У 1895 році Піддубний переїжджає у Феодосію і починає серйозні заняття гирьовим спортом і боротьбою. Уже в 1898 році він здобуває першу перемогу в чемпіонаті цирку Труцци. У 1903 році Іван Піддубний вирушає на чемпіонат світу в Париж. Там він програє Раулю ле Буше, який провів декілька прийомів, заборонених правилами. Проте вже наступного року, Піддубний відновлює справедливість, здобуваючи перемогу над ле Буше. Свою силу Іван Піддубний зберігав довгий час завдяки регулярним тренуванням, що включали заняття з тяжкостями, тренувальну боротьбу і гартування, а також завдяки правильному харчуванню. Зіграло свою роль і те, що Піддубний ніколи не вживав спиртного і не палив сигарет. Усі основні перемоги він здобував не стільки силою, скільки хорошою тактикою. Понад двадцять п’ять років Піддубний був справжнім чемпіоном чемпіонів, символом непохитної сили.

2. Фізкультхвилинка

Раз, два! Пострибали!

Три,чотири! Назад стали.

Лапки вліво, лапки вправо.

Лапки вгору підняли.

Всі тихесенько присіли.

Потім знову підвелись.

І кружились, веселились, усміхнулись,

Й за науку знов взялись.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Цікаві факти про найважливіші винаходи в історії людства

— Як ви вважаєте, що з досягнень нашої цивілізації можна вважати найкориснішим, потрібнішим, актуальнішим?

Можна трохи посперечатися з цієї теми, але є непорушні істини, проти яких, як мовиться, «не попреш». Не так давно було проведено дослідження, під час якого жителів різних країн запитували про те, що вони вважають найбільш важливим винаходом за всю історію людства. Результати опитування очікувані, хоча не обійшлося і без сюрпризів.

Інтернет. Так, Усесвітня Мережа знаходиться тільки на дев’ятому місці. Переважно тому, що Інтернет до цих пір доступний не для всіх і не скрізь. Правда, Інтернет продовжує ставати все більш поширеним. Увесь сучасний світ виглядав би по-іншому без Мережі.

Антибіотики. Звісно, ці медичні препарати не дуже корисні для нашого здоров’я, проте шкода, яка завдається ними, не йде в жодне порівняння зі шкодою, яку завдавали людині збудники чуми, холери, туберкульозу й інших епідемічних захворювань. Грип ми вже не вважаємо чимось небезпечним, адже ще на початку ХХ століття «іспанка» косила мільйони людей. З антибіотиками людство убезпечило себе від багатьох хвороб, причому назавжди.

Анестезія. Так, анестезія — теж дуже важливий винахід. Адже як можна проводити ті складні хірургічні операції, які вже вміють проводити медики, якщо не використовувати анестезію? Хірургія була б практично неможлива без цього винаходу.

Друк. Друкарський верстат Гутенберга вважають одним з найбільш важливих досягнень людини. Адже до появи друкарських книг їх доводилося писати і переписувати. Природно, рукописні книги були надзвичайно нечисленні і доступні тільки дуже багатим людям. Якщо б не друкарський станок, то, швидше за все, грамоти була б навчена надзвичайно обмежена частина населення.

Каналізація. Без цього, всім звичного, винаходу урбанізація була б неможлива. Навіть у центрі освіченої Франції в XVII столітті помиї просто виливалися на вулицю... з вікна. Потім з’являлися щури, а за ними — зараза й епідемії з мільйонами померлих. Отже, каналізацію можна вважати кориснішою за антибіотики.

Інструменти. Що б ми могли зробити голіруч, коли б не було інструментів? Починаючи від молотка і закінчуючи електронним мікроскопом — усі ці пристосування поставлені на службу людині. Можна сказати, що без інструментів людина — повільна і невміла тварина. Уявіть собі стародавню людину, яка живе в період заледеніння та не створила інструментів для обробки шкур або, наприклад, луку зі стрілами. Навряд чи ми зараз міркували би тут про винаходи.

Приготування їжі. Так, готування теж можна вважати винаходом — сюди входить також винахід способів здобичі вогню. Термічна обробка їжі не тільки робить її смачнішою, але й допомагає позбавитися від мікроорганізмів, вірусів і бактерій, які надзвичайно шкідливі.

Мова. Звісно, саме мова є головним винаходом людства. Спілкування стало б неможливим без букв, слів, речень. Наші здібності до комунікацій, будь то письмове або усне спілкування, практично неможливе без мови. Ніхто не знає, скільки вже тисяч років цьому винаходу, але судячи з усього, не один десяток тисяч років. Жодні технології та інші винаходи не могли б з’явитися на світ, коли б не мова.

2. Читання статей із журналу «Пізнайко»

СТАНЬ НА ХВИЛИНКУ ФАРАОНОМ

Хочеш хоч на хвилинку стати фараоном? Тоді сядь у крісло чи на стілець, притулися до спинки, високо підніми голову, уявивши себе фараоном на троні. Бо саме трон був прапрапрадідусем сучасних стільця і крісла.

Винахідниками стільця вважають давніх єгиптян. До того люди сиділи тільки на лавах і табуретках. Але ж не годилося фараонові сидіти на табуретці! Тож і змайстрували давні теслі трон і приладнали до нього спинку та поруччя (підлокітники).

Стілець чи крісло в давніх римлян свідчили про високе становище власника.

Як у нас нині престижно мати мобілку, так у них було престижно мати стілець.

Дуже шанував стільці король Людовік XIV, який правив Францією у XVII столітті. Він наказав виготовляти їх із чистого срібла.

Проте невдовзі довелося переплавити ті стільці на монети: король любив воювати, а на це потрібні були гроші.

У тих розкішних стільцях була спільна вада — на них було незручно... сидіти. Це так дошкуляло людям, що вони придумали шезлонги — стільці, в яких можна було і сидіти, й лежати. Проте і ці меблі були лише для багатих. Аж поки віденський тесля Михайло Тонет не виготовив стілець повністю з гнутого дерева.

Нарешті стілець став дешевим і зручним. Він прийшов у будинки простих людей, підкорив увесь світ. Відтоді минуло багато років, а віденські стільці й досі залишаються довгожителями серед меблів.

Нині є різноманітні стільці й крісла: підвісні, такі, що їздять на коліщатках, змінюють положення, перетворюються на ліжко... Шведські меблярі спорудили Стілець Гуллівера — заввишки аж шістнадцять метрів!

А завдячувати за ці зручні меблі треба фараонам.

ВІД «ШЕПТУНЧИКА» ДО МОБІЛКИ

Хочете змайструвати телефон? Візьміть дві сірникові коробки, між ними протягніть нитку — і «говоріть» із другом, який перебуває у сусідній кімнаті. Авжеж, нитка лише щось «шепотітиме», але ж ви знаєте: то говорить друг, і йому ви потрібні. Подібний телефонний пристрій археологи знайшли в одному із старовинних палаців у Перу. Там мотузок з’єднував не сірникові коробки, а посудини з гарбузів. Тому давньому телефону — не менше тисячі років. Попередників у телефону було багато, але справжній винайшли відразу двоє людей.

14 лютого 1876 року американський інженер Олександр Белл запатентував прилад «для передавання телеграфом звуків голосу». Усього дві години потому заявку про винайдення такого самого апарата до патентного бюро приніс фізик Ілайш Грей. Та першим винахідником телефону вважають Олександра Белла. Його телефон говорив тихо, хрипів, але інженер уперто вдосконалював свій винахід. А вже через рік в Америці було відкрито телефонну станцію. Коли ж у 1922 році Белл помер, то в США на хвилину замовкли всі телефони — понад тринадцять мільйонів.

Сучасні телефони вміють не лише передавати звук на відстань. Вони запам’ятовують номери і самі з’єднують з абонентом. І навіть запобігають грипові: у слухавку таких телефонів умонтовується пристрій, який стерилізує її поверхню. Є телефони-календарі, телефони-годинники... А нині ми маємо ще й мобілки — телефони без дротів. Про таке раніше можна було прочитати лише у фантастичних творах.

Дзень-дзень! Задзвонив телефон. Ти прикладаєш слухавку до вуха і кажеш: «Алло!» А що означає це звичне слово? Прийшло воно до нас із моря і народилося набагато раніше за телефон. Ви, напевне, не раз бачили в кіно, як перемовлявся капітан одного корабля з капітаном іншого. Він кричав у рупор: «Алло!», що означало: «Слухай!» Тож і ви, зателефонувавши другові, кажете йому: «Алло!», тобто «Слухай!».

— Що нового ви дізналися, прослухавши статті із журналу «Пізнайко»? Які відкриття зробили для себе?

3. Робота у групах

Визначення прізвищ людей, про які хотілося б дізнатися.

Представники груп зачитують складений перелік, складається спільний. Удома учні обирають біографію певної людини і розказують про неї.

4. Вправа «Мікрофон»

Якби я був(ла) найкращим винахідником у світі, то...

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що нового дізналися на уроці?

— Як досягти поставленої перед собою мети у житті?

— Які риси характеру потрібно розвивати? Чи потрібно багато вчитися?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Розказати біографію людини, відомої у всьому світі.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.