Усі уроки курсу Я у світі 4 клас - 2015 рік

Людина серед людей

УРОК 11 РОЛЬ СПІЛКУВАННЯ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ

Мета: розповісти учням про роль спілкування в житті людини; формувати навички тактовного, цікавого спілкування; сприяти моральному розвитку.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Гра «Доповни речення»

Учні дають відповідь на запитання «Ким у майбутньому ти хочеш стати і що для цього потрібно?» (Я хочу в майбутньому стати..., і мені для цього потрібно...).

2. Гра «Так — ні»

— Оберіть якості, що допомагають досягти успіху.

Талант

байдужість

уважність

недисциплінованість

лінь

наполегливість

боягузтво

інтуїція

знання

заздрість

допитливість

незграбність

працьовитість

— Завдяки чому люди розуміють одне одного?

— Що таке спілкування?

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про роль спілкування в житті людини.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення вчителя

— Жодна людина не існує сама по собі. Кожен із нас може жити лише серед людей і пов’язаний з ними безліччю найрізноманітніших стосунків. Спробуйте пригадати, до скількох людей і у яких справах вам доводилося звертатися впродовж дня. Якщо скласти стислий перелік таких звернень, ви переконаєтесь, що все наше життя проходить у спілкуванні.

Спілкування — взаємини між людьми, що виявляються в обміні діяльністю, інформацією, досвідом, умінням і навичками, а також результатами діяльності.

Мистецтво спілкування — одна з найбільших здібностей людини, вона піднімає її над усім живим і робить людиною!

Слово — найбільш виразний засіб людського спілкування. Уміння говорити, слухати — важливі умови взаєморозуміння. Немає у світі зброї, сильнішої за слова. Недарма говорять, що словом людським можна зсунути гору з місця. Словами борються, словами люблять, словами ненавидять, словами вбивають, словами творять величезні справи в історії людства.

Про вміння користуватися словом писали ще в давнину. У «Повчанні синам» Володимира Мономаха говориться: «При старих мовчати, мудрих слухати, старшим коритися, з рівними собі й молодшими... без лукавого наміру розмовляти і більше вдумуватися, не шаленіти словом, не осуджувати мовою».

2. Робота над прислів'ями та приказками

- Погане слово краще проковтнути, ніж промовити.

- Яка людина, така її мова.

- Вмієш сказати — вмій і змовчати.

- Ласкаві слова — весняний день.

- Слово людини здатне обернутися злом.

- Слово не стріла, а серце пробиває.

- Гарне слово дорожче за гроші.

- В легковажної людини язик довгий.

- Говорить гарно, мов горіхи гризе.

- Сухе дерево безплідне, пусте слово марне.

- Холодне слово поки до серця дійде — льодом стане.

- Птицю пізнають по пір’ю, а людину — по бесіді.

- Язик багато може зробити: і настрій піднести, і справу зіпсувати.

- На сухому дереві немає плодів, у порожньому слові — глузду.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Цікаво знати!

— Спілкування розпочинається з привітання.

Привітання має досить цікаву і давню історію. Історики вважають, що за часів, коли люди не вміли говорити, вони під час зустрічі одне з одним щось буркотіли.

В усі часи люди вітали одне одного. Рухи, жести, слова, якими здавна обмінювалися люди різних країн у момент вітання, дуже різноманітні. Хоча привітання у різних народів було різним, воно відображало одну суть — «Я радий тебе бачити».

У багатьох країнах на прощання машуть рукою. А, скажімо, у Греції цей жест зрозуміють як «іди до біса». Якщо в Болгарії кивають головою, ніби погоджуючись, не помиліться, тому що це означає «ні, неможливо».

Майже скрізь постукування пальцем по лобі означає «ну й дурень». У Голландії таким чином висловлюють захоплення: «Як розумно!».

Японці при привітанні схрещують на грудях руки, українці обіймаються і цілуються, росіяни також обіймаються і цілуються в обидві щоки, інколи тричі. Кількість поцілунків усюди різна: у Парижі — чотири, у Бельгії — три, в Англії — один. Американці усміхаються при зустрічі і поплескують одне одного по плечах.

Оригінальними є привітання у лапландців та деяких племен Нової Зеландії. При зустрічі вони труться носами. Туркмени, вітаючись, пхають один одному руки в рукави халатів, а жителі Тибету знімають правою рукою головний убір, ліву руку закладають за вухо і, нахилившись, показують язик.

2. Ознайомлення із правилами спілкування

— Ми спілкуємося в транспорті, за столом, в театрі, у сім’ї, у колі друзів. Запам’ятайте, чого слід навчитися і до чого прагнути під час спілкування.

- Знати, з ким спілкуватися;

- не хвилюватися і не боятися;

- мати теми для розмов та ставити мету спілкування;

- вміти ставити запитання;

- тактовно і спокійно говорити;

- вміти вчасно промовчати;

- вміти керувати своїм настроєм;

- прагнути до доброзичливості, справедливості;

- прагнути, щоб люди були задоволені спілкуванням.

Під час спілкування слід уникати таких помилок:

- не говорити багато;

- не докучати повчанням;

- не говорити про свої хвороби, біди, нещастя;

- не говорити з іншими про те, що їх не цікавить;

- за можливості, уникати критики;

- не хвилюватися;

- не говорити монотонно;

- не говорити довгими реченнями;

- не говорити спочатку про другорядне, дрібниці;

- не зловживати мімікою, жестами;

- не зловживати часом.

3. Робота в парах

— Визначте, яких правил спілкування стосуються наведені українські прислів’я та приказки.

- Не завжди говори, що знаєш, а завжди знай, що говориш.

- Не кричи, а ліпше мовчи.

- Співати добре разом, а говорити окремо.

- Себе не хвали, іншого не гудь.

- Говорить, що три дні не їв.

- Засипав словами, як горохом у бочку.

- Не мели, як пустий млин.

- Коли хочеш щось сказати, то подумай, як почати.

— Хоч якими ґречними ми не були в розмові, потрібно завжди пам’ятати, що зрештою нас оцінюють не за словами, а за нашими вчинками. Моральна норма «будь правдивим» безпосередньо стосується спілкування. Недарма кажуть: «Де багато слів, там мало правди».

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Завдяки чому люди розуміють одне одного?

— Що таке спілкування?

— Яку роль відіграє спілкування в житті людини?

— Як ви вважаєте, чому кожна людина зацікавлена в тому, щоб уміти говорити, вдало спілкуватися?

— Чи можна за мовленням людини судити про її культуру, вихованість?

— Чи позначаються особливості спілкування людей на їхніх взаєминах, настрої, самопочутті й працездатності?

— Що необхідно людині для того, щоб відчувати радість від спілкування?

— Чи можна навчитися правильно спілкуватися з людьми?

— Від якого спілкування слід відмовлятися?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Принести фотографії своїх родин.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити