Математика. Повний повторювальний курс. Підготовка до ЗНО та ДПА

АЛГЕБРА І ПОЧАТКИ АНАЛІЗУ

Розділ II. РІВНЯННЯ І НЕРІВНОСТІ

§10. ЗАСТОСУВАННЯ РІВНЯНЬ ДО РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ТЕКСТОВИХ ЗАДАЧ.

4. Задачі на рух, що зводяться до дробових раціональних рівнянь.


Приклад 1. З одного міста до іншого, відстань між якими 420 км, виїхали одночасно автомобіль і мотоцикл. Швидкість автомобіля на 10 км/год більша за швидкість мотоцикла, тому він приїхав у пункт призначення на 1 год раніше. Знайдіть швидкість мотоцикла і швидкість автомобіля.

Розв’язання. Позначимо швидкість мотоцикла х км/год і систематизуємо дані у вигляді таблиці.


S, км

υ, км/год

t, год

Мотоцикл

420

x

420/x

Автомобіль

420

х + 10

420/(х +10)


Оскільки величина 420/(х +10) год. на 1 год. менша за величину 420/x год., то маємо рівняння:

Розв’язавши його, дістанемо х 1 = 60; х2 = -70. Другий корінь не задовольняє умови задачі. Отже, швидкість мотоцикла 60 км/год., а автомобіля - 60 + 10 = 70 (км/год.).

Приклад 2. Човен, власна швидкість якого 18 км/год., пройшов 40 км за течією і 16 км проти течії річки, витративши на весь шлях 3 год. Яка швидкість течії, якщо відомо, що вона менша за 4 км/год.?

Розв’язання. Позначимо швидкість течії х км/год. і систематизуємо дані у вигляді таблиці.


S, км

υ, км/год

t, год

За течією

40

18 + х

40/(18 + х)

Проти течії

16

18 - х

16/(18 – х)


Маємо рівняння за умовою задачі

Розв’язавши його, дістанемо х1 = 2; х2 = 6. Оскільки за умовою задачі х < 4, то другий корінь не задовольняє умову. Отже, швидкість течії річки дорівнює 2 км/год.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити