Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Основи філософських знань
Розділ перший
ОСНОВНІ ЕТАПИ РОЗВИТКУ ФІЛОСОФІЇ

ГЛАВА ПЕРША
ЗАРОДЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ФІЛОСОФСЬКИХ ВЧЕНЬ
5. Розвиток філософських знань у XIX ст.

Філософія Людвіга Фейєрбаха.

  «Паноб'єктивізм» у розумінні людини спонукав уже Людвіга Фейєрбаха відмовитись від крайнощів об'єктивізму та звернутися до живої людини у всій повноті її буття. Стверджував, що людину варто розуміти не тільки як частку загальних відносин, але й як конкретну особистість, що перебуває у живому спілкуванні з іншими, тобто як жива зустріч Я і Ти. Людвіг Фейєрбах критикував, по-перше: вульгарний механістичний матеріалізм, для якого людина лише автомат, машина, підпорядкована незмінній необхідності. Щоб підкреслити відмінність свого вчення від такого матеріалізму XVIII ст., Людвіг Фейєрбах називає його антропологічним, тому що тут у центрі уваги т вчення про людину. По-друге, Людвіг Фейєрбах критикує ідеалізм, для якого людина — лише частка, носій загальних ідеальних структур і тому, насамперед, — духовна істота. У Людвіга Фейєрбаха людина — це психофізична єдність душі і тіла, найдосконаліша частка природи; звідси й натуралізм у розумінні людини. Проте, розуміючи природу людини натуралістично, Людвіг Фейєрбах недооцінював її суспільну історичність. Тому матеріалізм — абстрактний.

  Людвіг Фейєрбах критикував ідеалізм і тому, що вважав його лише раціоналізованою формою релігії. А філософія та релігія несумісні, тому що основою релігії є віра, а філософії — знання, прагнення розкрити справжню, а не удавану природу речей. Тому першим завданням філософії вважав критику релігії. Коріння релігії та ідеалізму Людвіг Фейєрбах вбачав у відчуженості людської сутності, наданні Богу тих атрибутів, які в дійсності належать самій людині. Тому справжній творець Бога — людина, хоча розглядається як його творіння, потрапляє від нього у залежність, чим позбавляється свободи та самостійності. Любов до Бога, за Людвігом Фейєрбахом, це та ж відчужена, перекручена форма любові людини до людини. Звідси висновок: на місце удаваного зв'язку з Богом слід поставити альтруїстичну мораль, яка ґрунтується на любові до іншого, тому що Я не може бути щасливим і взагалі існувати без Ти. Так на місце попередньої релігії філософ ставить нову — релігію любові між Я і Ти. Ці ідеї висловлені в основних творах Людвіга Фейєрбаха: «До критики філософії Гегеля», «Суть християнства» та ін.

  Продовжуючи традиції матеріалізму, Людвіг Фейєрбах зробив значний внесок в теорію пізнання, розвиваючи лінію матеріалістичного сенсуалізму, що чуттєво сприймається, і саме завдяки чуттєвому сприйманню лише і можливе його пізнання. У теорії пізнання антропологічний принцип Людвіга Фейєрбаха виражається у тому, що по-новому інтерпретується поняття об'єкт. Поняття об'єкт спочатку формується в досвіді спілкування людей. Для будь-якої людини першим об'єктом є завжди інша людина. Людвіг Фейєрбах заперечує існування об'єктів, принципово недосяжних для чуттєвого сприймання, виступаючи тим самим проти агностицизму. Відчуття, які дають людині безпосередньо і опосередковано всі відомості про об'єктивний світ, Людвіг Фейєрбах вважав вихідним у процесі пізнання. Проте все це здійснюється не без участі мислення. Отже, висуваючи на передній край досвід як першоджерело знання, Людвіг Фейєрбах підкреслював взаємозв'язок чуттєвого споглядання та мислення в процесі пізнання, а завдання мислення вбачав у тому, щоб збирати, порівнювати, класифікувати дані чуттєвого досвіду, усвідомлювати і розуміти їх прихований зміст. Отже, чуттєве споглядання виявляється у Фейєрбаха критерієм істинності мислення. Хоча Людвіг Фейєрбах і розумів органічний зв'язок відчуттів та мислення, чуттєвого та раціонального, досить часто робить суперечливі висновки. Незважаючи на всі недоліки, властиві філософії Людвіга Фейєрбаха, безперечним досягненням є те, що відтворено матеріалістичні принципи і тим самим зроблено значний вплив на розвиток філософської думки.








загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.