Політологічний словник

Даосизм (від кит. дао — шлях) — одна з шести (за класифікацією Сима Таня) провідних течій стародавньої китайської філософії. Основоположник Д. — Лі Ер Лаоцзи (багато дослідників висловлюють сумніви щодо реальності існування такої особи, це ім'я — швидше прізвисько, яке означає буквально "старий мудрець" і навіть "старе немовля"), легендарний автор давньокитайського трактату "Лао-цзи" (давня назва — "Дао де цзін" — "Книга про дао і де"), канонічного твору Д. Д. виник на основі вірувань шаманського характеру. Для філософії Д. властиві натуралізм, зародки примітивної діалектики й елементи релігійної містики. Основні представники — Лао-цзи, Чжуан-цзи. У II ст. н. е. на його основі зародилася одна з китайських синкретичних народних релігій, що увібрала елементи конфуціанства й буддизму і мала однойменну назву, а в V ст. н. е. була проголошена державною. У XII ст. створено "Дао цзан" — звід літератури Д.

Основоположною категорією Д. є "дао", що символізує природний, незалежний ні від кого і ні від чого (у тому числі й від бога, що було дуже незвичним для стародавньої філософії з притаманним їй теологічним забарвленням) перебіг подій, втілення чеснот, природної справедливості та загальної рівності; метафорично уподібнювалося воді (податливість та непереборність). Будь-які відхилення від "дао" засуджуються. Надмірне збагачення розглядається як "порушення дао", так само як штучне державотворення, усі прояви насильства й особливо війна. Навіть перемога у війні не сприймається як благо — і повинна відзначатися, з погляду Д., "поховальною процесією". Водночас засуджуються й дії, спрямовані на подолання тих чи інших відхилень від "дао". їх подолання повинно відбуватися внаслідок спонтанної дії "дао". Основним принципом поведінки проголошується "у вей" — "не діяння", що тлумачиться не як цілковита бездіяльність, суцільна пасивність, а як можливість діяти, не відходячи від вимог "дао", відмовитися від бажань і боротьби. Таким чином, Д. (майже повністю витіснений у новий час буддизмом, конфуціанством і частково християнством) у всіх сферах, у тому числі й у політичній, орієнтував на поміркованість, стриманість, незмінність природного стану справ. Головна мета адептів Д. — досягнення єдності з першоосновою світу — "дао" і за допомогою алхімії та психофізичних вправ досягти безсмертя. Послідовники Д. є в Китайській Народній Республіці, де існує Асоціація віруючих даосів.

Політологічний енциклопедичний словник: Навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. — К., 1997; Щокін Г. В. Людство і віра. Т. 1. — К., 2003.

Р. Чорней





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити