Методи та прийоми емоційного налаштування на урок - Навчально-методичний посібник - Л.В.Коваленко 2014

Вступ

А. Фар'єр, швейцарський педагог (1879-1960), написав легенду про те, як люди створили школу за нашіптуванням диявола.

«...І створили школу так, як велів їм диявол. Дитина любить природу, тому її замкнули в чотирьох стінах. Дитині подобається, що її робота має якийсь сенс, тому все побудували так, щоб її активність не приносила ніякої користі. Вона не може залишатись без руху - її примусили сидіти. Вона любить працювати руками, а її вчили теорій та ідей. Вона любить говорити - їй наказали мовчати. Вона прагне зрозуміти - її змусили вчити напам'ять. Вона хотіла б сама шукати знання - їх дають у готовому вигляді... І тоді діти навчились того, чого б ніколи не навчились в інших умовах. Вони навчились обманювати та лицемірити.

Як і хотів того диявол, деякі люди зачахли, стали понурими та пасивними, утратили всякий інтерес до життя, зникли їхнє щастя та здоров'я. Зникли Любов і Доброта. Думки стали сухими та сірими, душі зачерствіли, серця озлобились...»

Ця легенда певною мірою залишається актуальною й сьогодні. Для навчання, як і для творчості, необхідне почуття свободи. Розв’язуючи поставлене перед школою завдання, - формувати творчу особистість, ми всі маємо пам'ятати, що для цього, в першу чергу, школа не повинна руйнувати природну креативність дитини.

У світовій педагогічній практиці існує безліч рецептів справжнього навчання. Але всі вони так чи інакше стосуються одних постулатів, які нам добре відомі. Гордон Драйден із цього приводу сказав: «Ідея - це нова комбінація старих елементів. Немає нових елементів, є тільки нові комбінації».

Отже, як би не називалися нові технології, навчання мусить бути захоплюючим, наповненим, а ще воно має охоплювати релаксацію, дієвість, стимули, емоції.

Видатний педагог Песталоцці пропонував починати будь-яке спільне навчання людей з об’єднання їх "через настрій".

У працях відомого педагога К. Д. Ушинського знаходимо чимало цікавих висловлювань про особливості розвитку емоційних станів школярів. Привертає увагу думка педагога, що дитина розпізнає серцем почуття, які вона викликає в дорослих: «Переживання, що промайнули на обличчі і в очах у дорослої людини, інстинктивно відбиваються в нервах дитини і впливають на її душевний стан». Справедливо пише К. Д. Ушинський, що "діти не вміють приховувати своїх почуттів, та, коли їх переслідуватимуть за почуття, вони швидко навчаться таїти їх і тоді - вихователь блукатиме у темряві".

Свого часу, виступаючи з доповіддю в Інституті соціальної педагогіки, відомий психолог, педагог Януш Корчак продемонстрував у рентгенівському кабінеті серце хлопчика, який злякався в новій обстановці. Поставивши його на мить перед рентгенівським апаратом, педагог звернувся до слухачів: "Дивіться і пам’ятайте. Тоді, коли ви гніваєтесь і коли ви втомились, коли діти стають нестерпні і виводять вас із себе, коли ви сердитесь і галасуєте, коли в нападі гніву ви намагаєтеся покарати, згадайте, що так виглядає і так реагує серце дитини".

Англійський учений Стоуенс довів, що учні, які емоційно налаштовані на урок, досягають значно більших успіхів, ніж ті, яких не заохочували.

Отже, вплив учителя на психологічний клімат у класі дуже великий. У забезпеченні творчої співпраці важливу роль відіграє емоційне налаштування на урок.

Напевно, ніхто не заперечуватиме, що ставлення та сприйняття впливає на навчання. Коли ми маємо позитивний настрій, потяг до навчання зростає, якщо ж негативний, то навчання не має успіху.

- Стали рівнесенько! Олександре, чому ти досі не підготувався до уроку? Олено! Припини розмови! Нарешті! Доброго дня, діти! Сідайте. Розгорніть, будь ласка, зошити, запишіть тему уроку.

Ми все життя поспішаємо, адже необхідно виконати програму і так хочеться кожному вчителеві, не витрачаючи даремно і хвилини, подати на уроці якомога більше матеріалу. Але при цьому ми забуваємо, що на навчання впливає два основних фактори: стан і стратегія. Третім, звичайно ж, є сам зміст навчання.

Стан - це правильний настрій, що налаштовує на навчання. Проте традиційні шкільні системи часто ігнорують роль стану. А даремно, бо він найвагоміший серед інших. Учень повинен «розкритися» ще до того, як приступить до навчання. Адже тільки «розкрившись» емоційно, він зможе досягти стану максимальної кмітливості. Тому, щоб учні почували себе комфортно та безпечно, можна застосувати багато способів:

*хвалити учнів за важливі досягнення у школі та поза її межами;

*вибрати час на початку навчального року для того, щоб учні заповнили цікавий тест;

*на батьківських зборах поділитися історіями, якими б пишалися батьки і діти;

*реагувати спокійно на неправильні або недостатньо повні відповіді (це дуже важливо, бо впливає на формування почуття захищеності в учнів);

*підкреслювати насамперед те, що було правильно;

*повторювати питання, перефразовувати їх, що може допомогти учням краще зрозуміти їх;

*визнавати індивідуальні можливості учнів (усі учні дуже різні, вони прийшли до школи з різним досвідом, інтересами, знаннями, можливостями та сприйняттям світу);

*поважати думку учнів;

*стимулювати повагу та взаємодопомогу учнів;

користуватись активним слуханням: установлювати зоровий контакт з кожним учнем на уроці, навмисно підходити до кожного з учнів, називати ім'я учня, до якого звертаєшся, уважно і до кінця вислуховувати думку учня, посміхатись тощо.

Досягнення можливі лише тоді, коли ми віримо, що можемо це зробити; ми наражаємося на невдачі, якщо очікуємо їх. Вчені підрахували: життєвий успіх лише на 20% залежить від рівня IQ. А що ж інші 80%? Думка спеціалістів вельми оптимістична. Вся справа в Емоційному Інтелекті (EQ)! Чим вищий його показник, тим щасливіша людина. І що найголовніше - EQ можна розвивати. Дослідники стверджують, що кращий період для цього - дитинство. А все тому, що в мозку дитини встановлюються мільйони зв'язків, які відповідають за нервові реакції, спосіб мислення, поведінку. Створення сполучень, які дозволять розвинути емоційний інтелект, вимагають значних зусиль. Однак при цьому значно легше формувати EQ у дитини, ніж у дорослого.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити