Методи та прийоми емоційного налаштування на урок - Навчально-методичний посібник - Л.В.Коваленко 2014

Розділ ІІ
Урок з української літератури (6 клас). Емма Андієвська. Казка-притча «Говорюща риба». Порушення питань моралі, дружби, сили слова у творі

Мета: повторити зміст понять «притча», «повчальний зміст твору»; розвивати вміння працювати з твором, відшукуючи ключові фрази; учити формулювати думки, робити власні висновки; виховувати повагу до інших, ввічливість, уміння бути справжнім другом.

Перебіг уроку

І. Діагностика емоційної готовності учнів до уроку

«РИБКИ» (дивись стор.34)

- Мені надзвичайно приємно, що всі готові до роботи.

ІІ. Актуалізація опорних знань

І. Бесіда про життя та творчість Емми Андієвської

- Що ви знаєте про Емму Андієвську?

Вчитель

- Емма Андієвська належить до найвідоміших поетів української діаспори. Незвичайним був її дебют на початку 50-х років, коли з'явилася перша збірка віршів. Учні переглядають відеосюжет та слухають твір «Пісня на рибу» у виконанні Емми Андієвської

Вчитель

«Творчість поета од Бога неможливо осягнути одразу і цілком, то є процес постійного відкриття й відчування народжуваного ним слова. Надто складна творчість такого поета, яким є Емма Андієвська, котра пропонує читачеві прийняти правила її поетичної «гри»: спробувати вийти за рамки стандартизованої буденщини, перевтілитися, подивитись довкола себе за своєрідними «законами» її світобачення, яке, синтезуючи українську фольклорну магію та західний модернізм, робить прорив у виміри фантастичні»,- вважає один із літературних критиків.

Не менш складними для розуміння і сприймання є прозові твори Емми Андієвської, зокрема її казки - притчі.

- З якою казкою-притчею ми познайомилися на минулому уроці?

- Чого навчає ця казка?

- Які ліки ви б запропонували героям твору?

- Чи є вони серед учнів нашого класу?

- Що, на вашу думку, значить бути справжньою людиною?

- Чи хочете ви зберегти себе як особистість, свої кращі риси, тобто своє неповторне «я»?

Вчитель

Незвичайною та неповторною є малярська майстерність Емми Андієвської. В анотації до її виставки, яка розгорнулась навесні 1994 року в Києві, в Українському Домі, наводилась така оцінка її творчості з німецької газети «Зюддойче цайтунг»: «Емма Андієвська не лише відома на Заході як художниця з даром оригінального творчого мислення, її малярство комунікативне, довірливо налаштоване до людей».

Органічний світ Емми Андієвської привабливий. Він також надреальний.

Художниця виставлялася в багатьох країнах світу. Вперше глядачі побачили її акварелі в Мюнхені в 1956 році.

Учні переглядають репродукції картин Емми Андієвської

Вчитель

- Остання картина називається «Світова риба. Які почуття у вас викликає ця картина?

2. Гра «Акваріум теоретичних знань»

- Перед вивченням нового матеріалу пригадаємо дещо з теорії літератури. (На дошці прикріплено зображення риб, учень, що виходить до дошки, бере рибку і відповідає на запитання з теорії літератури, записане на зворотньому боці зображення)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

- Як ви розумієте вислів «мовчить як риба»?

Вчитель

Коли про людину кажуть, що вона "мовчить, як риба", то, мабуть, мають на увазі її надзвичайні розумові здібності. Щось не так, скажете?

Але ось вам висновки вчених Оксфордського університету, які ставили досліди над різними породами риб і з'ясували, що ці мешканці водойм мають довготривалу пам'ять, а з деякими завданнями впораються краще, ніж, наприклад, хом'ячки.

Риб досить легко дресирувати, вони впізнають свого господаря і можуть не приймати їжу з чужих рук. А не розмовляють вони, мабуть, тільки тому, що їм ні про що з нами поговорити...

IV. Оголошення теми й мети уроку

Вчитель

- Емма Андієвська написала надзвичайно цікаву казку-притчу про рибу, яка дуже любила говорити.

Запис теми уроку

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Вступне слово вчителя

Вчитель

У 2000 році вийшла збірка творів Емми Андієвської під назвою «Казки», до якої ввійшло вісімнадцять казок. Перед казками, між ними та після них відбувається розмова між шакалом та консервною бляшанкою. Ці двоє, зустрівшись ввечері, домовляються розповідати один одному казки. При цьому шакал розповідає казки із сумним закінченням, а бляшанка — казки із щасливим кінцем. Кожну розказану казку обоє коментують та інтерпретують її мораль по-своєму.

2. Коментоване читання

3. Бесіда

- Якою народилася риба? (Балакучою)

- Як сприймають рибу її батьки?

- Яке ставлення людей до особи, що вирізняється серед інших?

- Як ви розумієте вислів «біла ворона»?

Матеріал для вчителя

БІЛА ВОРОНА - цей вираз вживається для характеристики людини, яка вирізняється серед інших своєю поведінкою, зовнішнім виглядом.

Біла ворона - не абстрактний плід народної мовотворчості. Виявляється, що вони є і в житті. Організм кожної тварини виділяє особливі пігментні речовини, які відкладаються в шкірі, лусці, шерсті, пір'ї і надають їм певного забарвлення (чорний колір залежить від меланіну). Якщо в зародковій клітині щось порушується, то тварина (як і її потомство) лишається все життя білою.

Народна уява наділяла альбіносів різними містичними рисами. Давні єгиптяни й китайці білих мишей вважали посланцями щастя. Зустріч з білим оленем викликала в європейців благоговійний страх. Білий слон і білий тигр в Індії були священними. Того ж таки білого вовка наші забобонні предки вважали царем над усіма вовками, лісовиком, що набуває вигляду вовка.

Білі ворони - явище надзвичайно рідкісне.

Учні читають уривок від слів «Балакуща риба, яка, крім балакучості и доброго серця, була ще дуже молодою» до «...попливла шукати іншого табуна»

Учні переглядають відео про підводний світ

Учні читають уривок від слів «Але і в іншому табуні говорющій рибі не знайшлося співрозмовника» до «Там вони її поставили на ноги, і, вручивши листок, де було намальовано, що їй назавжди заборонено користуватися водяним царством, зникли в глибин».

- Чому балакуча риба всіх дратувала?

- Чого не вистачало іншим рибам? (Толерантності)

- Що означає слово «толерантність»?

Толерантність (від лат. tolerantia - терпіння) -здатність приймати щось, не схвалюючи це. На індивідуальному рівні - це здатність сприймати без агресії думки, які відрізняються від власних, а також - особливості поведінки, зовнішнього вигляду та способу життя інших.

- Чи завжди ви буваєте толерантними?

Можна запропонувати учням переглянути відеоролик «Підтримка друзів»

- Отже, ми повинні сприймати людину такою, якою вона є.

Учні читають уривок від слів «З цих пір риба стала жити на березі» до «Так однієї місячної ночі...»

- Про що на землі мріяла балакуща риба?

- Які стосунки були між рибалкою та рибою?

- Чому, на вашу думку, рибалка та риба стали друзями?

- Що таке «дружба»?

Словникова робота

У тлумачному словнику дається таке визначення, що таке дружба: « Дружба - близькі стосунки, засновані на взаємній довірі, прихильності, спільності інтересів».

Гра «Сачок»

- Із запропонованих слів «виловіть» ті, що відповідають вашим уявленням щодо того, яким повинен бути справжній друг.

На картках записано слова: скромність, доброзичливість, наполегливість, товариськість, чуйність, заздрість, безкорисливість, егоїзм, байдужість, хвастощі, вірність, злість, надійність, щирість, готовність прийти на допомогу будь-якої хвилини.

- Які якості ви вибрали? Чому?

- Чому «не виловили» картки зі словами «злість», «хвастощі», «байдужість», «заздрість»?

Вчитель

Вмінню дружити, спілкуватися з людьми, треба вчитися з дитинства. Кажуть, що друг пізнається в біді. У цьому випадку особливо гостро виявляються такі якості як безкорисливість, доброта, чуйність.

Дуже багато написано і придумано прислів'їв про дружбу.

Дружба - як скло, розіб'єш - не складеш. Дружбою дорожи, забувати її не спіши. Ось ми з вами і пограємо в прислів'я.

- Закінчіть подані прислів’я.

o Річ краще нова, а ... /дружба - стара/.

o Дружба та братство - найбільше... / багатство/

o Не май сто рублів, ... / а май сто друзів /.

o Один за всіх, ... / і всі за одного /.

o Людина без друзів, ... / що дерево без коріння /.

Вчитель

- Існує версія, що праслов’янське слово «друг» в індоєвропейській мові мало первісне значення міцний, надійний, вірний. А хіба друг не є таким?

Учні читають уривок від слів «Якщо ти не нехтуєш моїм домом...» до «...заки їй стало видно оселю свого приятеля».

- Які стосунки були між чоловіком та жінкою?

- Чи розуміли вони одне одного? Чи чули те, що говорять?

Учні читають уривок від слів «Помагай Біг, - сказала риба, угледівши на подвір'ї рибалчиних дітей і жінку» до « Я риба, - тільки й встигла вигукнути риба, хапаючись за серце, як їй потемніло в очах, і вона зашкварчала на пательні».

- Риба була балакучою, полюбляла говорити й жінка. У чому між ними різниця? (Жінка чула тільки себе, а риба вміла слухати інших, переймалася тим, що чула. Риба шукала співрозмовника, друга).

Учні читають уривок від слів «Щось довго нема мого приятеля» до «щоб вона сказала йому хоч одне слово».

- Чи зрозумів рибалка, що його друга засмажили? Чому ж скрізь шукав рибу?

- Шкода мені рибалки й говорющої риби. На мою думку, тут провина рибалки, може, навіть більша, ніж його жінки.

- Ти так гадаєш? - позіхнув шакал, якому не хотілося розмовляти.

- Але найбільше мені шкода навіть не рибалки й не риби, а заклопотаної жінки, що не почула риб'ячого голосу.

- Я не погоджуюся з тобою. Рибалка просто сплохував, бо з тим, що носиш у душі, не вільно ні з ким ділитися, окрім хіба найближчого приятеля. А жінка не була чоловікові приятелем уже хоча б тому, що він ніколи не гуторив із нею так, як із рибою. Зрештою, не виключене, що жінка його просто ніколи й не слухала.

- Не доцільно шукати скарбу там, де ти його не закопав, - вела своєї бляшанка. - Саме тому з усіх потерпілих мені найбільше шкода жінки, яка не почула голосу говорющої риби. Риба загинула - це сумно. Однак кожен мусить раніше чи пізніше вмирати. І, як на мене, горе рибалки з приводу загибелі приятеля навіть сумніше, ніж сама смерть риби. Та вмирати, за все життя не почувши голосу риби, - це справді найгірше, що може трапитися людині.

- Може, в наступному втіленні жінка цей голос почує, - нехотя докинув шакал.

- Сумно, що вона не почула цього голосу в цьому житті, - не поступалася консервна бляшанка. - А сум, як відомо, має довгі ноги...

- З чиєю думкою, шакала чи бляшанки, погоджуєтеся ви?

- Чому трапилася ця трагедія? (Рибалка не попередив дружину про те, що його друг - риба).

- А чи почула б його дружина?

- Чи були у вашому житті випадки, коли вас просто не чули?

Отже, кожна людина повинна вміти слухати.

- Чи вважаєте ви, що рибалка був надійним другом?

Тест «Чи надійний ти друг»

1. Друг часто користується твоїми речами, але повертає їх неохоче. Цього разу він просить дорогу річ. Як ти вчиниш?

а) даси йому; б) скажеш, що в тебе її зараз немає; в) відмовиш і поясниш справжню причину.

2. Ти відчуваєш, що у твого друга невдовзі будуть великі неприємності. Як ти вчиниш?

а) припиниш із ним стосунки; б) вдаватимеш, що все гаразд; в) відверто поговориш із ним.

3. Чи вважаєш ти, що твій друг повинен:

а) завжди всім ділитися з тобою; б) говорити тільки те, що тобі подобається; в)залишати свої думки та проблеми при собі.

4. Друг носить одяг, який йому не личить. Тоді ти:

а) скажеш йому про це; б) спробуєш пояснити, чому цей одяг не слід носити; в) промовчиш.

5. Ти вважаєш, що твій друг:

а) кращий ніж ти; б) ти маєш більше переваг; в) ви знаходитеся на одному рівні.

Підрахуй бали, користуючись таблицею:

11—15 балів. Ти — надійний друг. Твої друзі це знають і цінують.

6—10 балів. У тебе є друзі, але ти до них не завжди ставишся з повагою і терпінням, не переймаєшся їхніми проблемами. Щоб поліпшити ситуацію, пробуй ставити себе на місце тієї людини, якій потрібна твоя допомога.

5 балів. Ти певною мірою егоїст і звик звертати увагу тільки на себе. Така риса — перешкода справжній дружбі. Виявляй більше інтересу до інших людей та їхніх проблем.

Творча робота

- Перегляньте фотографії, доберіть влучні назви до них, створивши пам’ятку справжньої дружби.

Вчитель:

Я всім вам бажаю бути добрими, відвертими, веселими, щирими. Нехай біля вас завжди будуть люди, які можуть розділити з вами радості і печалі, допомогти у складній ситуації, завжди вислухати. Бажаю, щоб у кожного з вас був справжній друг!

VII. Домашнє завдання (на розсуд учителя)





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити