Методи та прийоми емоційного налаштування на урок - Навчально-методичний посібник - Л.В.Коваленко 2014

Розділ ІІ
Урок з української мови (10 клас) Стилістичні засоби фонетики, лексикології, фразеології. Словотворчі засоби стилістики (повторення)

Мета: повторити вивчене за рік, узагальнити й систематизувати вивчене, підбити підсумки навчальних досягнень десятикласників, розвивати здатність до самооцінки, виховувати любов до прекрасного.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Формування позитивної настанови

Учитель. У різних традиціях реалізація потенційних можливостей зображується як квітка, що розпускає свої пелюстки. На Заході - це троянда або лілея, на Сході - лотос.

Лотос - символ священний...

Дух його світлий та чистий.

Жодний бруд не торкнеться пелюстки.

Природа подарувала нам чарівні лотоси різних кольорів. Щоб дізнатися наскільки ви готові до реалізації свої можливостей на уроці, оберіть лотос, який вам подобається.

Червоний лотос, за переказами, продовжує життя, повертає молодість та красу. Ваш вибір свідчить про потяг до активної самореалізації, бажання домогтися успіху, залучивши завзяття та наполегливість.

Блакитний лотос єгиптяни називають небесною лілеєю. Ваш вибір свідчить про те, що в океані життєвих випробувань, ви завжди оберете правильний курс.

Зараз ви готові до розкриття своїх творчих можливостей.

Рожевий лотос Геродот називав ранковою квіткою, що пелюстками освітлює вкриту мороком землю.

Ваш вибір переконує, що ви налаштовані освітити всіх присутніх своїми знаннями.

У Китаї лотос шанують як священну рослину, що уособлює чистоту та силу, здатну до перетворень.

Можливо, ваш вибір попереджає, що ви поки що не готові до активної роботи на уроці, але здатні знайти в собі сили для плодотворних змін.

Ми з’ясували символіку лотосу. А тепер розглянемо лексичне значення цього слова.

Лотос, - у, ч.. Південна водяна рослина родини лататтєвих із великими красивими квітками та їстівними плодами. Вважається священною рослиною.

Лотос вважається також символом натхнення. Отже, бажаю вам натхненної праці на сьогоднішньому уроці.

II. Оголошення теми та мети уроку.

III. Організація навчальної діяльності.

Б е с і д а.

Доведіть, що слово «стиль» багатозначне. Розкажіть про його походження.

Яким чином пов’язані мова та мовлення?

Що вивчає стилістика мови? Чому її друга назва - практична стилістика?

Що вивчає стилістика мовлення? Чому стилістику мовлення називають функціональною стилістикою?

Які стилі сучасної мови ви знаєте? Назвіть особливості кожного з них.

З якими розділами науки про мову пов'язана стилістика? Яким чином?

- Прочитайте текст. До якого стилю він належить? Доведіть. Поясніть правопис виділених слів.

Давня індійська легенда розповідає, що коли Будда мав з’явитися на світ, то всі квіти царського саду: білі, червоні, сині - розкрилися й немов завмерли в очікуванні великого дива, а в мить народження Будди з неба впав щедрий дощ із чарівних лотосів. Коли народився Будда, до нього підбігли слуги, щоб підтримати, але він устав і пішов сам, і всюди, де ступала його нога, виростали величезні, неперевершені у своїй красі квіти.

- Зробіть синтаксичний розбір останнього речення.

У ч и т е л ь. Стародавні єгиптяни помітили, що квітка лотосу спливає на поверхню води й розпускається разом із заходом сонця та занурюється у воду, коли сонце сходить. Вони вбачали в цьому явищі таємничий зв'язок між лотосом та рухом небесних світил.

- Що таке троп?

- Дайте визначення поняття «алегорія».

- Які бувають епітети?

- Що таке алітерація? Асонанс?

- Прочитайте поезію, дотримуючись норм вимови, виконайте орфоепічний аналіз виділених слів.

Боїться квітка лотос,

Як сонячне сяйво йде,

Ясне чоло схилила

І ночі замріяно жде.

Коли ж коханий місяць

Промінням розбудить її, -

Навстріч йому розтуляє

Вона пелюстки свої.

Цвіте, й росте, і прагне

До ніжних місячних рук,

І тане, і пахне, і плаче

З любові й любовних мук. (Генріх Гайне, переклад Лесі Українки).

- Пригадайте, що таке персоніфікація. Знайдіть цей троп у творі. Як персоніфікація впливає на образність тексту?

У ч и т е л ь. Здавна жінки Сходу квіточками лотосу прикрашали зачіски, одяг. Епітети прикрашають нашу мову.

- Перепишіть текст, вставляючи замість крапок пропущені слова. Поясніть, як від цього змінилося висловлювання. Обґрунтуйте стилістичну роль епітетів, дібраних автором.

На воді лежали ... листки латаття, а поміж них жовтіли голівки лілей. Ці ... цяточки чомусь здавалися тут зайвими ... якийсь ... і ... колір не пасував до ... плеса й ... зелені, що була навколо.

І раптом я побачив серед ... одну ... лілею. Вона не стирчала, як її ... сусідки, а вільно лежала на воді. Її ... черенці були як ... руки, що обережно й турботливо тримали вінчик ... пелюсток. Кожна пелюсточка була окремо від інших, але всі разом вони утворювали таку ... гармонію форм і фарб, що не можна було відірвати очей. Ця ... лілея була немов ... зірочка в ... небі, немов ... обличчя серед інших ... тобі облич.

Довідка. Зелені, жовті, жовтий, восковий, мертвий, голубого, буйної, жовтих, білу, темно-зелені, широкі, ласкаві, добрі, білих, дивовижну, біла, ясна, синьому, миле, байдужих.

У ч и т е л ь. Люди здавна помітили дивовижну властивість лотосу: він завжди випромінює чистоту та свіжість, хоча зростає з імлистої води. А все тому, що пелюстки та листя квітки мають особливу структуру. Вони відштовхують брудну воду.

- Пригадайте, що вивчає будова слова та словотвір?

- Зробіть словотворчий та морфемний розбір виділених слів.

Особливого розвитку в Давньому Єгипті зазнала математика. Але числова система єгипетських математиків була досить складною. Жодних спроб надати цифрам позиційного значення не робилося. Рисочка завжди позначала одиницю, дужка - десяток, хвиляста мотузка - сотню, квітка лотосу - тисячу. Щоб написати, наприклад, дев’ять тисяч, потрібно дев’ять разів підряд намалювати лотос. Не дивлячись на це, єгипетські писарі ухитрялися розв’язувати складні задачі. У геометрії вже визначалася площа квадрата, трикутника, трапеції, кола, зрізаної піраміди і відношення довжини кола до його діаметру (останнє з помилкою всього на дві сотих).

У ч и т е л ь. Вважається, що біополе лотосу здатне нейтралізувати будь-яку негативну енергію, додати сили втомленим. З новими силами виконайте наступне завдання.

- Утворіть просту форму вищого і найвищого ступенів порівняння прикметників.

Стрункий, ніжний, веселий, видний, дорогий, ясний, пахучий, гіркий, далекий, низький, слизький, в'язкий, синій, високий, рідний, милий, чистий, охайний, гарний, добрий, малий.

IV. Контрольно - оцінювальний етап.

Рефлексія «Квітка знань»

- Продовжте речення

У ч и т е л ь. На Сході вірять, що людині, яка думає лише про збагачення, забуваючи про духовний світ, необхідно носити при собі пелюстки лотосу або хоч півгодини сидіти біля цієї квітки, щоб свідомість людини змінилася. Отже, лотос також є символом духовного самовдосконалення: в якому б середовищі, гарному чи поганому, не була людина, вона завжди повинна зберігати духовну чистоту.

- Пригадайте, що символізує в християнстві лілея? (Лілея - символ чистоти, непорочності. Її тримав у руці архангел Гавриїл, коли з’явився до Марії сповістити про майбутнє народження Христа).

Рефлексія «Квітка побажань».

- Висловіть одне одному від чистого серця побажання на майбуття.

(Учитель підбиває підсумки за рік, характеризує роботу кожного школяра, дає рекомендації на літні канікули).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити