Методи та прийоми емоційного налаштування на урок - Навчально-методичний посібник - Л.В.Коваленко 2014
Висновки
Потрібно враховувати індивідуальні можливості учнів, переваги різних видів сприймання: акценти на зорове, аудіальне, кінестетичне. Як свідчать результати досліджень провідних фахівців із нейролінгвістики, 30% учнів запам'ятовують 75% того, що говорили на уроці; 15% найліпше вчаться за допомогою тактильних (таких, що сприймаються дотиком) відчуттів; ще 15% становлять учні, які віддають перевагу кінестетичному методові (тобто вчаться тоді, коли виконують якісь фізичні дії). 40% дітей запам'ятовують % того, що бачили на уроці. Зазвичай в одній особі поєднуються різні типи сприйняття інформації.
А тому перед одним уроком варто дати прослухати уривок музичного твору, перед іншим — оглянути ілюстративний матеріал; на основі їх зобразити свій емоційний стан, дібрати зі словника емоційних термінів слова, за допомогою яких учні зможуть описати свій стан.
Підбиваючи підсумки, хочеться процитувати слова професора Б.Т. Степанишина.: «Творчий підхід до своєї праці веде до виникнення індивідуального стилю вчителя, основою якого є загальна і предметна професіограма, а в них — національна та релігійна свідомість, громадянська зрілість і морально-етична чистота, захопленість учительським фахом у поєднанні з глибоким знанням свого предмета, доброта серця і справедливість, досконале знання дидактики і педагогічної психології, чистота і багатство усного та писемного мовлення, його образність, вправність і натхнення у виразно-художньому читанні».
«Початок - половина цілого» - ці повчальні слова Піфагора стали афоризмом.
Початок будь-чого - це пролог, прелюдія, увертюра. Це створення трампліну, від якого можна відштовхнутися в русі. Початок прокладає шлях, створює умови для наступної роботи.
Як відомо, в дореволюційні часи уроки починалися з читання молитов та земних поклонів. У православній педагогіці вважалося, що молитва, яка прославляє Бога, дозволяє піднятися над утилітарно-практичним характером навчання. Відомо, що Іоан Кронштадтський починав свої уроки в гімназії з такого звернення, до дітей: «Здрастуйте, люб’язні діти! Здрастуйте, дорогі, безцінні діти Отця Небесного!»
Тож, чи не використати і цей досвід.
* * *
Пошли нам, Боже,
Маленький дітям,
Щастя, здоров’я,
На довгі літа!
Щоб виростали
Розумні й сильні,
Душею чисті
І серцем вільні.
К.Перелісна
* * *
Боже великий, єдиний,
Нам Україну храни;
Волі і світла промінням
Ти її осіни.
Світлом науки і знання
Нас, дітей, просвіти,
В чистій любові до краю
Ти нас, Боже, зрости.
О.Кониський
Молитва перед навчанням
Милосердний Господи, пошли нам благодать Духа Святого, що подає розум і зміцнює духовні сили наші, щоб ми, уважно переймаючи науку, виросли Тобі, Творцеві нашому, на славу, батькам нашим на радість, Україні на користь.
С. Т. Шацький в 30 роках ХХ сторіччя писав: «Я впевнений, що і початок роботи, і середина, і кінець можуть бути обдумані з точки зору того, як її технічно проводити і тим самим значно підвищити продуктивність занять вчителя». Технологічний підхід до початку уроку доповнюється психологічним: «Початок занять. Учитель приходить до класу й намагається, глянувши на вираз облич своїх дітей, якимось чуттям зрозуміти, з чого треба починати роботу, і, таким чином, у нього починає проявлятися творчість... треба відчути всю групу дітей і шляхом швидкого орієнтування почати з того, що на даний момент проходить».
Треба пам’ятати, що початок уроку, стан учителя в ці хвилини впливає на якість уроку, на стан і навчання учнів та відбивається на результатах їхньої роботи.
Канадські вчителі Анна Форестер і Маргарет Рейнгард наголошують на важливості приємної атмосфери у класі: « Коли після того, як ви зайшли до класу, всіх огорнула приємна атмосфера, - значить перший крок зроблено: учнів налаштовано на настрій, який сприятиме ефективному навчанню».