Методи та прийоми емоційного налаштування на урок - Навчально-методичний посібник - Л.В.Коваленко 2014

Розділ І
Сугестії

Сила сугестії - поради, навіювання - має величезне значення під час навчання. У своїй роботі я використовую такі сугестії.

«Ланцюг довіри»

- Діти, для того, щоб ми ефективно працювали, маємо більше довіряти один одному, маємо бачити те, що є у нас спільного.

(В учнях необхідно розвивати навички довіри. Учням пропонується відшукати і назвати щось спільне з сусідом, утворюючи своєрідний ланцюг).

«Коло компліментів»

Для розвитку комунікативних навичок можна використати «Коло компліментів». Учні стають у коло і, взявшись за руки, по колу говорять один одному комплімент. Або «Обміняймося компліментами». Учні записують у зошит сусіда по парті комплімент.

«Коло успіху»

Для створення позитивного настрою учні продовжують речення: «Я успішний, тому що...»

«Від щирого серця»

Учні, передаючи іграшку у вигляді серця, бажають одне одному всього найкращого від щирого серця.

«Хвастощі»

Кожен повинен похвалитися перед класом своєю якістю, умінням.

« А також я...»

Учень називає провідну рису свого характеру, а потім, витягнувши зі скриньки листочок, на якому записано, прикметник, що виражає якісну характеристику людини, наприклад, «А також я врівноважений», повинен аргументовано підтвердити або спростувати цю думку.

«Чим ми схожі»

Вітаючи один одного по черзі, учні підкреслюють свою спільність з сусідом.

«Я в тобі впевнений»

Учні дивляться в очі сусідові по парті. Потім по черзі висловлюються, щоразу починаючи фразу наступними словами: «Я впевнена, що ти ...» Наприклад: «Я впевнена, що ти допоможеш мені, якщо мені буде потрібно», «Я впевнений, що ти ніколи не скажеш про мене погано».

«Добрі новини»

Учасники групи вітають один одного по черзі, описуючи будь-яку подію, пов'язану з успіхом або досягненням мовця.

«Криголам»

Учні тримають у руках серветки. Учитель дає інструкції:

- складіть серветку вдвоє, відірвіть правий нижній кут;

- знову складіть серветку вдвоє, відірвіть лівий нижній кут ( і так доти, доки можна рвати папір);

- розгорніть папір.

- Чому серветки різні?

- Чи є у когось правильна чи неправильна серветка?

(Отже, всі мають рівні права для самореалізації).

«Імпульс потиску»

- Своїм потиском руки я передаю імпульс гарного настрою. Ваше завдання: отримавши імпульс, передати його іншому.

«Зіпсований телефон»

Учитель тихенько передає побажання учневі, той переказує далі й останній записує побажання на дошці.

«Абетка гарних слів»

Учням називається літера, наприклад «Д». Вона є головною героїнею гри. Кожен учасник повинен назвати гарне слово, що починається на цю літеру (доброзичливий, добрий, дружній, досвідчений...). Можна присвячувати одне з названих слів однокласнику, називаючи його ім’я.

«Спіймай мій настрій»

Дітям пропонується попрацювати в парі, виконуючи дії, які називає учитель.

- Усміхніться, «зніміть» усмішку зі свого обличчя долонею та «подаруйте» своєму сусідові. «Прийміть» усмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя.

«Усмішка»

(Дейл Карнегі)

- Це не коштує нічого, але дає багато.

- Це збагачує тих, хто отримує, без збіднення того, хто дає.

- Це, наче блискавка, але пам'ять залишається назавжди.

- Ніхто не є таким багатим, щоб обходитись без цього, а бідні стають від цього багатшими.

- Це відтворює атмосферу щастя в домі, зміцнює дружбу.

- Це спокій для стомленого, сонячне світло для знедоленого та сумного й кращий природний лікувальний засіб від хвилювання.

«Усмішка»

- Якщо посміхнутися перехожому - він посміхнеться у відповідь. Якщо посміхнутися небу та сонцю - розійдуться хмари. Якщо посміхнутися Всесвіту - трапиться щось казкове. Давайте посміхнемося губами, очима, долонями, серцями.

«Доброго дня»

- Доброго дня! Доброго, теплого, сонячного дня! Олександр Дюма, видатний французький письменник, коли чекав гостей на звану вечірку, у гардеробі вішав табличку з написом: «Отут, разом з одягом, залишайте свій поганий настрій». Мені б дуже хотілося, щоб і ви залишили негатив, якщо такий є, за дверима класу і налаштувалися на роботу.

«Підтримка»

Учні пишуть сусіду по парті на листочках-сердечках слова підтримки: «Ти молодець, тому що...».

«Бажаю тобі»

Учні обводять на аркуші паперу долоню. На кожному пальчику пишуть побажання.

«Зичу тобі...»

Мова відіграє важливу роль не лише у становленні націй, але й у житті кожної людини, адже слова мають свою енергетику, а отже - чинять вплив на нас із вами. Вчені давно дійшли висновку, що найкращі рослинні продукти для людини - ті, які виросли у її країні. Таку їжу людський організм засвоює значно краще, аніж закордонну. Те саме можна й сказати про мову. Саме тому на яблучках учні пишуть продовження фрази: «Зичу тобі...»

«Тепло душі»

Вчитель:

- Добрий день, діти! Прошу вас прочитати слова, записані на дошці, стоячи. Нехай першими сядуть уважні, другими - чуйні, а тепер - сердечні та щирі, згодом - добрі та милосердні.

- Ви вагалися? Чому? Тому що ваші душі переповнені і одним, і другим, і третім. Поверніть, будь ласка, руки долонями один до одного. Ви відчуваєте тепло, яке посилає вам ваш товариш? Це тепло його серця, його душі, яке зігріє вас під час уроку.

«Сонечко»

Учням пропонується зібрати свою позитивну енергію в долонях. Для цього треба терти долоні одна об одну протягом хвилини, відчуваючи потік позитивної енергії. Потім різко розводимо долоні перед собою на відстань 1—2 см і відчуваємо між ними енергетичний струм. Із цього струму «ліпимо» уявний «сніжок-сонечко» і кидаємо в людину, з якою ми хотіли б поділитися гарним настроєм і позитивними емоціями (радістю, добротою, щирістю...).

«Запрошення до чаю»

Передаючи по колу чайну чашку, діти повідомляють, кого саме вони хотіли б запросити до чаю. Аргументують свій вибір і розповідають, про що хотіли б запитати в гостя.

«Чаша сподівань»

Передаючи чашу, діти повідомляють про свої позитивні сподівання щодо уроку.

«Рожеві окуляри»

- Сонячні промені так щедро наповнили нашу класну кімнату, що потрібно одягнути чарівні сонячні окуляри, через які видно лише добре. Передаючи окуляри один одному, розказуйте про ті чудові риси, що бачите у своєму однокласникові.

«Чарівна крамниця»

Вчитель пропонує уявити, що вони знаходяться в чарівній крамниці, де він - продавець. Кожен учасник може обміняти риси (мудрість, сміливість, чесність тощо), яких, на його думку, забагато і ними можна поділитися з іншими, або ті, яких він хоче позбутися, на риси, яких не вистачає.

«Квітка»

Вправа - етюд із рухами «Квітка» (під час виконання етюду на обличчі посмішка, м’язи розслаблені)

Теплий сонячний промінь упав на землю й зігрів насіннячко, що лежало в ній (сісти навпочіпки, голову й руки опустити). Із насіннячка проклюнувся паросток, а з нього виросла чудова квітка (голову підняти, розправити тулуб, руки підняти). Радіє квітка на сонці, тягнеться до тепла і світла кожною своєю пелюсткою, повертає голівку за сонцем.

Я бажаю вам позитивних емоцій, як у квітки від тепла і сонця.

"Тух-тиби-дух"

Давня японська традиція радить, коли у людини псується настрій або погіршується емоційний стан, треба вимовити жартівливу фразу: «Тух-тиби-дух», - і на обличчі обов'язково з'явиться усмішка і настрій поліпшиться.

«Чудодійне зникнення»

(Вчитель демонструє ємність з чистою водою)

Людина, яка має позитивне ставлення до інших - має таку чисту, прозору душу, як вода. Душа чиста, незаплямована ні заздрістю, ні гнівом, ні образою, ні сумом.

Але ось з людиною щось трапилось і вона затаїла в душі гнів (додає фарбу), і ланцюжок потяг за собою негативні емоції одна за іншою. Душа помутніла, їй важко, вона страждає і болить. І добре, коли знайдеться інша людина, яка підтримає, розвеселить, яка відволікатиме від важких думок. Тоді трапляється чудодійне перетворення (додає луг).

- Якою стала вода? (чистою, прозорою). Тож і я вам бажаю жити у терпимості, добрі, радості, тоді ваша душа буде наповнена чарівною силою, чистою і прозорою, як джерельна вода.

«Яскраві вогники»

- Зараз один із нас скаже своєму сусіду зліва привітальну фразу (привіт, вітаю, доброго дня тощо). Сусід має якомога швидше встати, повторити цю фразу й знову сісти, а наступний чень має зробити те саме. Вогники привітань біжать по класу. Виконувати завдання потрібно максимально швидко.

«Формула щастя»

- Складіть із трьох слів формулу щастя.

Слова: мрія, працювати, потрібно. Яке слово має бути на першому місці? Яке на другому і на третьому?

«Подаруй букет»

Діти дарують одне одному букет найкращих побажань, використовуючи іменники ІІІ відміни в О.в.

«Кошик для сміття»

- Навіщо людині кошик для сміття? Так і з почуттями:

накопичуються непотрібні, марні. Запишіть на аркушах почуття, яких хочете позбутися.

«Я ображаюся...», «Я боюся...», «Я не вмію...».

Зімніть аркуші в грудочку, викиньте у кошик.

СУГЕСТИВНА ПОЕЗІЯ

***

Який же ти сьогодні молодець,

Бо ти проймаєшся усім,

Ти віриш, мрієш!

І ти сьогодні

найсправжнісінький мудрець,-

Усе здолаєш, усе вивчиш,

Все зумієш! (О.В.Самаруха)

Ти молодець,

Бо правило ти вивчиш!

Ти молодець - працюєш неустанно,

Ти молодець - добра сусіду зичиш.

Ти молодець.

І світ з тобою кращим стане1 (О.В.Самаруха)

Візьмімось за руки!

Надійно і дружно

Мости побудуймо

Міцні дуже-дуже.

Мости, що єднають

Знання й уміння,

Збудуймо, додавши

Наснаги й терпіння. (О.В.Самаруха)

(Учні, що сидять поруч, за допомогою рук будують міст, що єднає їх під час роботи на уроці)

***

Я — сонце...

Сонце світить на добрих і злих.

Я — лелека...

Де лелека водиться, там щастя родиться.

Я — слово...

Слово до слова зложиться мова.

Я — калина...

Без верби і калини нема України. (А. Степаненко)

***

Видумуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь!

Можна жить, а можна існувати,

Можна думать — можна повторять,

Та не можуть душу зігрівати

Ті, що не палають, не горять. (В. Симоненко)

...Ти на землі — людина,

І хочеш того чи ні —

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя — єдина,

Очі твої — одні. (В. Симоненко)

СУГЕСТИВНІ ТЕКСТИ

«Асоціативні» формули

1. Праця + мовлення + мислення = ? (розум)

2. Абстрактне мислення + виховання + навчання = ?(інтелект)

3. Досвід + розум — ? (мудрість)

4. (Інформація + праця) х пам'ять — ?(знання)

5. Знання - практика — ? (ерудиція)

6. Знання х самовпевненість - практика — ? (дилетантство)

7. Помилки теорія + помилки практика — ? (досвід)

- Яка формула надихає вас на роботу?

«Формула уроку»

- Розшифруйте записану формулу уроку:

( у - увага, о - організованість, в - взаємодопомога, п - праця , з - знання)

- Користуймося цією формулою, щоб успішно працювати на уроці.

Кілька порад тому, хто хоче змінитися

Пам'ятай, що ти — особистість, і цінуй це.

Розвивай у собі прагнення пізнати свою особистість.

Шукай у собі нестандартність, незвичайність, і вони обов'язково знайдуться.

Оцінюй себе і свої вчинки критично, а невдачі — з гумором.

Розвивай дещо іронічне ставлення до самого себе. Це допоможе уникнути зверхності.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити