Хімія - Дидактичні матеріали для 8 класу. Частина 2 - 2016 рік

ЩАСЛИВИЙ ВИПАДОК

О. І. Михтуненко, учитель хімії та біології вищої категорії Конотопської ЗОШ № 7 ім. Г. Гуляницького

Не бійся, що не знаєш,

Бійся, що не навчишся.

Китайська мудрість

Досліджувати — означає бачити те, що бачили всі, думати так, як не думав ніхто...

А. Сент-Дьорб'ї

Її пильний, сміливий погляд проникає у вогненну масу Сонця, і в пітьму земної кори, і в невидимі частки вашого серця, і в безмовне життя дерева. Вона дивиться скрізь, завзято шукає початок життя.

М. Горький

Межі наукового пізнання та передбачення визначити неможливо.

Д. І. Менделєєв

Знання збираються по краплині, як вода в долині.

Українське прислів'я

«ЩАСЛИВИЙ ВИПАДОК» (ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА)

Цілі: продовжувати розвивати пізнавальний інтерес учнів і стійку мотивацію до вивчення хімії, до здобуття життєво необхідних хімічних знань; формувати культуру спілкування, вміння висловлювати свою думку, творчо застосовувати в повсякденному житті здобуті знання; створити можливості для розкриття індивідуальних здібностей кожного учня та формування вміння працювати в команді;

створити ситуацію успіху й почуття радості від розумової праці, розширення світогляду учнів; формувати професійну, комунікативну та інформаційну компетентності учнів; розвивати швидкість логічного мислення, здібність учнів узагальнювати й порівнювати. форма проведення: інтелектуальна гра. місце проведення: актова зала, КЗОШ № 7. дата проведення: 06.02.2015 р.

Вікова категорія: учні 8 класу.

Обладнання: мультимедійний проектор, екран, апаратура для озвучення, ігрові столи (3 шт.), набори ручок, папір для записів, хімічні реактиви й посуд для проведення дослідів, завдання для команд у (конкурс 2), питання для конкурсу 3, фішки для жеребкування, грамоти, призи для нагородження, протоколи, стенд для ілюстрації результатів гри. оформлення зали: кольорова назва «Щасливий випадок», цікаві вислови видатних людей про хімію, хімічні формули, яскраві малюнки на тему «Хімія», плакати, хімічні газети колажі.

ПРАВИЛА ПРОВЕДЕННЯ ГРИ «ЩАСЛИВИЙ ВИПАДОК»

І. Гра складається з кількох конкурсів

1. «Домашнє завдання» (бере участь уся команда) — кожна команда заздалегідь (удома) готує два-три цікавих питання (два основних, а третє — на випадок повторення якогось із питань), кожне питання оцінюють в 1 бал. Під час гри одночасно ставлять питання двом командам. На обдумування суперникам — 30 секунд. Оцінюють тільки правильну відповідь. Максимальна оцінка — 2 бали.

2. «Відеопитання» (бере участь уся команда) — на екрані демонструють хімічний дослід. Учні повинні за 2 хвилини виконати завдання:

• записати рівняння реакції;

• розставити коефіцієнти;

• визначити тип цієї реакції;

• підібрати реактиви і продемонструвати присутнім дослід із запропонованих реактивів;

• назвати речовини-реагенти та продукти реакції.

Максимальна оцінка — 7 балів.

3. «Гонка за лідером» (бере участь уся команда) — за 30 секунд учні повинні відповісти на максимальну кількість запитань. Одне питання — 1 бал.

4. «Подумай та відгадай» (бере участь уся команда) — кожна команда отримує аркуш із ребусами, які має відгадати за 1 хв. Відгаданий ребус — 2 бали.

ІІ. Учасники

1. Гру проводять серед учнів 8-х класів усіх шкіл міста (всього 12 команд).

2. Від кожної школи виступає команда з трьох учнів 8 класу. Учасники команди мають бейджик, де вказано школу та ім'я учня.

3. Кожний конкурс відбувається в чотири етапи по три команди. Учасників кожного етапу визначають жеребкуванням.

4. Команда-переможницю визначають загальною сумою балів, отриманою в усіх трьох конкурсах.

5. Журі оцінює активність учасників. Визначає найкращого знавця хімії серед учнів 8-х класів.

6. Переможці отримують за І, ІІ, ІІІ місця статуетку «Сова» (різного розміру), всі команди — грамоти «За участь у інтелектуальній грі “Щасливий випадок” серед учнів 8-х класів», а кожний учасник — подарунок.

ХІД ГРИ

Звучать фанфари.

Ведуча

Сперечатись нині годі.

Досконале все в природі —

Річка, поле, камінець,

Треба кремній і вуглець.

Ведучий

Бром, іридій чи ксенон,

Скандій, олово, радон,

Літій, натрій чи астат —

З ними поле зацвіта.

Ведуча

З ними дужчає людина,

Молодіє Україна,

Вся планета — наша мати.

Ведучий

Та людина має знати

Все про різні речовини —

Од найменшої росини

До складних, як світ, сполук.

Ведуча

Й берегти живе од мук:

Цвіт калини, пташку ранню —

Од хвороби, вимирання.

Ведучий

Речовини всі для чого?

Ледацюг карає строго

Хімія за незнання...

Ведуча

Тож рушай не навмання

В ту країну пречудову,

Щоб продовжити розмову

Про незвичні речовини.

Ведучий

Друзів й недругів людини.

Там дива на кожнім кроці

І на кожному уроці.

Ведуча

Хімія — країну звуть.

В добрий час! В щасливу путь! (Разом)

Ведучий. Доброго дня, шановні гості! Ми раді вас вітати у стінах Конотопської ЗОШ І—ІІІ ступенів № 7 імені Григорія Гуляниць- кого. Сподіваємося, що інтелектуальна гра вам сподобається.

Ведуча. Ви спіймаєте свій «Щасливий випадок».

Ведучий. Підвищите самооцінку, побачите своїх друзів з іншого боку і просто отримаєте хвилю позитивних емоцій.

Ведуча. У «Щасливому випадку» беруть участь 12 команд по три учасники в кожній. Привітаємо їх!

Ведучий. Оскільки в нас сьогодні немає вболівальників, командам радимо активно підтримувати інші команди!

Ведуча

Визначати переможців

Буде в нас журі поважне.

Воно буде, знаєм точно,

Об'єктивне і уважне.

Ведучий. Голова журі: ... Члени журі: ...

Ведучий. Слухайте дуже уважно правила змагання!

Ведуча. Гра складається із чотирьох конкурсів, кожний конкурс буде проведений у чотири етапи по три команди.

Ведучий. Оцінювання результатів відбувається в балах, кількість яких ми узагальнимо наприкінці заходу.

Ведуча. Команду-переможця визначимо за найбільшою кількістю накопичених балів за всі конкурси.

Ведучий. Ви можете отримати особисту нагороду за найкраще знання хімії.

Тож активно грайте, вигравайте та перемагайте у грі «Щасливий випадок»!

Ведучий. А зараз жеребкування: запрошую по одному представнику від команди. Пропоную «смайлики» трьох кольорів (жовтий, синій, зелений). Кожний вибирає один «смайлик» одного з кольорів. На «смайликах» стоять цифри 1, 2, 3, 4 — це номери етапів у кожному конкурсі.

Звучить музика.

Ведуча

А зараз починаємо,

Настав жаданий час,

І хімія сьогодні

Хай надихає вас!

Ведуча. Тож побажаємо учасникам чесної боротьби й перемоги. Гра починається!

Ведучий. У грі залишаються команди під цифрою 1 (ж, с, з).

КОНКУРС 1 «ТИ — МЕНІ, Я — ТОБІ...»

В е д у ч а . Ви готували по два запитання для команд суперників. У кожному етапі конкурсу гратиме три команди. По черзі кожна команда ставить свої питання суперникам. На обговорення відповіді — 30 секунд. Правильна відповідь — 1 бал. Максимально команда може отримати 2 бали.

Ведучий. Розпочинаємо I етап.

Ставлять питання жовті, команда школи №_____

(Час — 30 секунд)

Час вийшов, обговорення припинено. Відповідають сині, команда школи № ___ . Чи згодні ви з такою відповіддю? Отже, зараховуємо (не зараховуємо).

Відповідають зелені, команда школи № __. Чи згодні ви з такою відповіддю? Отже, зараховуємо (не зараховуємо).

Ведуча. Ставлять питання сині, команда школи №___

(Час — 30 секунд)

Час вийшов, обговорення припинено. Відповідають жовті, команда школи № __. Чи згодні ви з такою відповіддю? Отже, зараховуємо (не зараховуємо).

Відповідають зелені, команда школи № __. Чи згодні ви з такою відповіддю? Отже, зараховуємо (не зараховуємо).

Ведучий. Ставлять питання зелені, команда школи № _____.

(Час — 30 секунд)

Час вийшов, обговорення припинено. Відповідають сині, команда школи № ___ . Чи згодні ви з такою відповіддю? Отже, зараховуємо (не зараховуємо).

Відповідають жовті, команда школи № ___. Чи згодні ви з такою відповіддю? Отже, зараховуємо (не зараховуємо).

Ведуча. Дякуємо учасникам І етапу та просимо вас зайняти місця у залі. До гри запрошуємо команди під цифрою 2 (ж, с, з). Привітаймо учасників оплесками!

Відбувається гра ІІ етапу.

Ведучий. Дякуємо учасникам ІІ етапу, просимо вас зайняти місця в залі. До гри запрошую команди під цифрою 3 (ж, с, з). Привітаймо учасників оплесками!

Відбувається гра ІІІ етапу.

Ведуча. Дякуємо учасникам ІІІ етапу, просимо вас зайняти місця у залі. До гри запрошую команди під цифрою 4 (ж, с, з). Привітаймо учасників оплесками!

Відбувається гра ІV етапу.

Ведучий. Дякуємо учасникам ІV етапу, просимо вас зайняти місця в залі. Привітаймо учасників оплесками!

Ведучий . Закінчився конкурс 1 «Ти — мені, я — тобі». Журі підбиває підсумки конкурсу й заповнює наш стенд.

КОНКУРС 2 «ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИЙ»

Ведуча. Настав час другого конкурсу, що має назву «Експериментальний». І ми нагадуємо правила конкурсу (бере участь уся команда).

Завдання до конкурсу 2

Ведучий. Ви маєте переглянути відеозапитання та за 2 хвилини виконати такі завдання:

1. Із запропонованих реагентів необхідно записати рівняння реакції, що відповідає відеопитанню, та розставити коефіцієнти.

2. Визначити тип цієї реакції.

3. Назвати речовини-реагенти та продукти реакції.

4. Підібрати реактиви і продемонструвати журі дослід із запропонованих реактивів.

За 2 хвилини ви повинні виконати завдання на картках. Демонстрація досліду відбудеться після закінчення обговорення.

До гри запрошую команди під цифрою 2 (ж, с, з). Привітаймо учасників оплесками! Команди займають столи відповідно до кольорів.

Ведуча. Увага! Відеопитання № 1 «Отримання нерозчинних основ».

(Час — 2 хвилини)

Час вийшов, обговорення припинено, здайте, будь ласка, представнику журі аркуш і продемонструйте дослід, який ви пропонуєте.

Ведуча. Дякуємо учасникам І етапу, просимо вас зайняти місця у залі. До гри запрошую команди під цифрою 3 (ж, с, з). Привітаймо учасників оплесками!

Відбувається гра ІІ етапу.

Ведучий. Увага! Відеопитання № 2 «Взаємодія солей з кислотами» (час — 2 хвилини).

Ведуча. Дякуємо учасникам ІІ етапу, просимо вас зайняти місця у залі. До гри запрошую команди під цифрою 4 (ж, с, з). Привітаймо учасників оплесками!

Відбувається гра ІІІ етапу.

Ведуча. Увага! Відеопитання № 3 «Отримання нерозчинних основ» (час — 2 хвилини).

Дякуємо учасникам ІІІ етапу, просимо вас зайняти місця в залі. До гри запрошую команди під цифрою 1 (ж, с, з). Привітаймо учасників оплесками!

Відбувається гра ІV етапу.

Ведучий. Просимо підійти до стола команди під номером 1.

Увага! Відеопитання № 4 «Взаємодія солей з кислотами» (час — 2 хвилини).

Ведуча. Дякуємо учасникам ІV етапу, просимо вас зайняти місця у залі. Привітаймо учасників оплесками!

Ведучий. Закінчився другий конкурс «Експериментальний». Журі підбиває підсумки конкурсу, а ми звертаємо увагу на наш стенд. На стенді видно, що _____.

Просимо прокоментувати одержані результати.

Слово журі.

КОНКУРС 3 «ДАЛІ, ДАЛІ...»

Ведуча. За 30 секунд команда має відповісти на максимальне число запитань. Якщо ви не знаєте відповіді, то говорите: «Далі». За кожну правильну відповідь отримуєте 1 бал.

Ведучий. Команди виступають у такій послідовності 3, 4, 2, 1 (з, с, ж).

Вчитель. Першою грає команда 3 з, школа № ____.

1. Валентність Калію. (І)

2. Відносна атомна маса Оксигену. (16)

3. З чого складається ядро атома? (Із протонів і нейтронів)

4. Як називається реакція між кислотами й лугами? (Нейтралізації)

5. Хто відкрив найпоширеніший елемент на Землі? (Лавуазьє)

6. «Метал — і плуг у полі, і цвях у домі». (Залізо)

7. Який найпоширеніший оксид на Землі? (Вода)

8. Елемент, який надає червоного кольору крові. (Ферум)

9. Прилад для тримання пробірки під час нагрівання. (Пробіркотримач)

10. Яку воду можна вживати для пиття? (Прісну)

11. Який колір має універсальний індикатор у кислому середовищі? (Червоний)

12. Яку кислоту містить шлунковий сік? (Соляна, хлоридна)

13. Яку формулу має іржа? (Fe3O4)

14. Який елемент алхіміки назвали «жовчю бога Вулкана»? (Сірку)

15. Який хімічний елемент отримав назву на честь богині краси, яку згадують у скандинавському епосі? (Ванадій)

Вчитель. А зараз грає команда 3 с, школа № ___.

1. Валентність Барію. (ІІ)

2. Відносна молекулярна маса водню. (2)

3. Найдрібніша частинка речовини. (Молекула)

4. Речовина, що прискорює хімічну реакцію. (Каталізатор)

5. Найпоширеніший елемент Всесвіту. (Гідроген)

6. Як поділяють усі хімічні елементи? (Метали й неметали)

7. Прилад для відведення газів. (Газовідвідна трубка)

8. Який колір має фенолфталеїн у кислому середовищі? (Безкольоровий)

9. Як називається розчин хлороводню у воді? (Хлоридна кислота)

10. Яку формулу має пісок? (SiO2)

11. Назвіть кислоту, яку можна вживати в їжу. (Оцет, молочна, лимонна)

12. Що називають «чорним золотом»? (Нафта)

13. Який елемент має назву, що походить від давньогрецької назви Місяця? (Селен)

14. Який метал дорожчий за золото? (Платина)

15. Як називають перший період в історії виникнення і розвитку хімії? (Доалхімічний)

Вчитель. Грає команда 3 ж, школа № ___.

1. Відносна атомна маса Карбону. (12)

2. Валентність Натрію. (І)

3. Скільки атомів у молекулі Кисню? (2)

4. За допомогою чого можна визначити кислоту й луг? (Індикатори)

5. Хто запропонував ядерну модель атома? (Резерфорд)

6. Назвіть найпоширеніший метал. (Алюміній)

7. Якого елемента найбільше в земній атмосфері? (Нітроген)

8. Тверда, кристалічна речовина жовтого кольору. (Сірка)

9. Речовина, яка може перебувати в трьох агрегатних станах одночасно. (Вода)

10. Який колір має метилоранж у кислому середовищі? (Червоний)

11. Які складні речовини належать до бінарних сполук? (Оксиди)

12. Який метал у XIX столітті був дорожчий за золото? (Алюміній)

13. Яка сполука називається «гашене вапно? (Кальцій гідроксид)

14. Яка речовина ховається за словом ляпіс? (Арґентум нітрат)

15. Газ у газованій воді. (Вуглекислий)

Вчитель. Гру розпочинає команда 4 з, школа № ___.

1. Валентність Гідрогену. (І)

2. Відносна молекулярна маса кисню. (32)

3. Цифра, що стоїть перед формулою в рівнянні реакції. (Коефіцієнт)

4. Ім'я якого вченого носить міжнародна премія? (А. Нобеля)

5. Благородний метал. (Золото)

6. Який газ у газованій воді? (Вуглекислий газ)

7. Яку просту речовину використовують для виготовлення сірників? (Сірку, Р)

8. Обладнання для зручного переливання рідин. (Лійка)

9. Скільки агрегатних станів має вода за н.у.? (3)

10. Який колір має метилоранж у нейтральному середовищі? (Оранжевий)

11. Чим визначається валентність кислотних залишків у кислотах? (Гідроген)

12. Яку формулу має газ, що звеселяє? (N2O)

13. У якому вигляді поширене золото в природі? (Самородному)

14. Який елемент називають «елементом родючості»? (Нітроген)

15. Сполуки неметалів з хлором. (Хлориди)

Вчитель. А зараз грає команда 4 с, школа № ___ .

1. Валентність Магнію. (ІІ)

2. Відносна атомна маса Гідрогену. (1)

3. Одиниця кількості речовини. (Моль)

4. Хто відкрив періодичний закон хімічних елементів? (Д. І. Менделєєв)

5. Який метал використовують юні піротехніки? (Магній)

6. Який газ необхідний рослинам для фотосинтезу? (Вуглекислий газ)

7. Який елемент є основою органічного світу? (Карбон)

8. Який колір має лакмус у кислому середовищі? (Червоний)

9. За якою ознакою визначають основність кислот? (За Гідрогеном)

10. Як називають гідроген оксид? (Вода)

11. Назвіть метал, який має найвищу температуру плавлення. (Вольфрам)

12. Які метали можна запалити водою? (Лужні)

13. Як називають розчин брому? (Бромна вода)

14. Метал, солі якого містяться у морській воді й надають їй гіркуватого смаку. (Магній)

15. Що таке купоросна олія? (Концентрована сульфатна кислота)

Вчитель. Грає команда 4 ж, школа № _____.

1. Валентність Літію. (1)

2. Відносна молекулярна маса води. (18)

3. Хімічно неподільна частинка речовини. (Атом)

4. Позитивний йон. (Катіон)

5. Батьківщина пороху. (Китай)

6. Елемент, що зміцнює зубну емаль. (Кальцій)

7. Назвіть ім'я найнебезпечнішого ворога металів. (Корозія)

8. Який неметал одержують із морських водоростей? (Йод)

9. Хімічний посуд конічної або круглої форми. (Колба)

10. Вода у твердому стані. (Лід)

11. Який колір має універсальний індикатор у лужному середовищі? (Синій)

12. Солі ортофосфатної кислоти називають... (Ортофосфати)

13. Він входить до складу води й вуглекислого газу. (Оксиген)

14. Який камінь відіграв велику роль в історії хімії, хоча ніколи не існував? (Філософський)

15. Яку речовину називають «соком життя»? (Воду)

Вчитель. Гру починає команда 2, школа №____.

1. Валентність Оксигену. (ІІ)

2. Відносна молекулярна маса вуглекислого газу. (44)

3. Скільки атомів у молекулі азоту? (2)

4. Реакція, що супроводжується світлом і теплом. (Горіння)

5. Хто першим склав витискувальний ряд металів? (Бекетов)

6. Який метал названий «металом майбутнього»? (Алюміній)

7. Назвіть тверду сполуку Гідрогену. (Лід)

8. Посудина для розтирання речовини. (Ступка)

9. Яку горілку не стане пити п'яниця? (Царську)

10. Який колір має фенолфталеїн у лужному середовищі? (Малиновий)

11. Солі сульфідної кислоти називають... (Сульфіди)

12. Який оксид за звичайних умов — рідкий? (Вода)

13. Як вода звучить латинською мовою? (Аква)

14. Безколірний отруйний газ, що має запах тухлої риби й містить елемент Фосфор? (Фосфін)

15. Найважчий метал. (Осмій)

Вчитель. Починає гру команда 2 с, школа № _____.

1. Валентність Кальцію. (ІІ)

2. Яка частина атома має позитивний заряд? (Ядро)

3. Скільки атомів у молекулі вуглекислого газу? (3)

4. Заряджена частинка, на яку перетворюється атом. (Іон)

5. Батьківщина порцеляни. (Китай)

6. Через цей метал гинули цілі племена. (Золото)

7. Якого газу найбільше в повітрі? (Азоту)

8. Найлегший газ на Землі. (Водень)

9. Обладнання для набирання сухих речовин. (Шпатель)

10. Який лід під час плавлення не дає води? (Сухий лід)

11. Солі сульфітної кислоти називають. (Сульфіти)

12. Що називають «сухим льодом»? (Твердий вуглекислий газ)

13. Яке «молоко» не можна пити? (Вапняне)

14. Метал, що робить скло кришталем. (Свинець)

15. Який метал посідає перше місце у світі за обсягом виробництва? (Залізо)

Вчитель. Грає команда 2 ж, школа № _____.

1. Валентність Цинку. (ІІ)

2. Скільки хімічних елементів відомо сьогодні? (114)

3. Який об'єм займає 1 моль газу за н.у.? (22,4 л)

4. Хімічне явище — інакше. (Реакція)

5. Хто відкрив закон збереження маси речовин? (М. В. Ломоносов)

6. Яким металом, можна писати на папері? (Свинцем)

7. Що «захищає» Землю від космічних тіл? (Озон)

8. Рідний брат алмазу. (Графіт)

9. Прилад для вимірювання температури. (Термометр)

10. Яка масова частка води в організмі людини? (65%)

11. Який колір має лакмус у нейтральному середовищі? (Фіолетовий)

12. Солі силікатної кислоти називають. (Силікати)

13. Яка кислота міститься в газованій воді? (Карбонатна)

14. До складу яких елементів входить напій піратів? (Хром, бром)

15. Який метал називають «срібло із глини»? (Алюміній)

Вчитель. Гру розпочинає команда 1 з, школа №___.

1. Валентність Алюмінію. (ІІІ)

2. Нейтральні частинки, що входять до складу ядра атома. (Нейтрони)

3. З чого складається тіло? (Речовини)

4. Дуже швидка хімічна реакція. (Вибух)

5. Який російський хімік був знаменитим музикантом? (Бородін)

6. Який метал є найлегшим? (Літій)

7. Від якого дощу гинуть рослини? (Кислотного)

8. Найтвердіша природна речовина. (Алмаз)

9. Скляний прилад циліндричної форми для вимірювання об'ємів. (Мірний циліндр)

10. Яка вода каламутніє від дихання? (Вапняна)

11. Який колір має метилоранж у лужному середовищі? (Жовте)

12. Солі хлоридної кислоти називають... (Хлориди)

13. Який оксид використовують для гасіння пожежі? (CO2)

14. З яких мінералів виплавляють метали? (Руди)

15. Цю речовину Шеєле назвав «вогняним повітрям». (Кисень)

Вчитель. А зараз грає команда 1 с, школа № ____.

1. Валентність Флуору. (І)

2. Як у давнину називали хімію? (Алхімія)

3. Умовний запис складу речовини. (Формула)

4. Негативно заряджений йон. (Аніон)

5. Хто ввів хімічні символи елементів? (Берцеліус)

6. Рідкий за звичайних умов метал. (Ртуть)

7. Газ, що утворюється під час грози. (Озон)

8. Який папір може моментально змінити колір? (Лакмусовий)

9. Вода в газоподібному стані. (Пара)

10. Який колір має фенолфталеїн у нейтральному середовищі? (Безбарвний)

11. Солі карбонатної кислоти називають. (Карбонати)

12. Надлишок якого газу в атмосфері зумовлює парниковий ефект? (CO2)

13. Який спирт не горить? (Нашатирний)

14. Назвіть формулу кухонної солі. (NaCl)

15. Який елемент має колір «індиго»? (Індій)

Вчитель. Гру починає команда 1 ж, школа № _____ .

1. Валентність Бору. (ІІІ)

2. В якій країні виникло слово «хімія»? (Єгипет)

3. Позитивна частинка ядра. (Протон)

4. Що називають катіоном? (Позитивний йон)

5. У прізвищі якого вченого дев'ять літер, з них чотири «о»? (Ломоносов)

6. Які прості речовини за звичайних умов перебувають у рідкому стані? (Бром, ртуть)

7. Газоподібна природна суміш. (Повітря)

8. Який неметал має найвищу температуру плавлення? (Графіт)

9. Хімічний нагрівальний прилад. (Спиртівка)

10. Який колір має лакмус у лужному середовищі? (Синє)

11. Солі нітратної кислоти називають... (Нітрати)

12. Прості речовини з блиском. (Метали)

13. Яку сполуку називають «негашеним вапном»? (Кальцій оксид)

14. Речовина, незамінна для протигазу. (Вугілля)

15. Що таке «палена магнезія»? (Магній оксид)

Ведуча. Настав час останнього конкурсу «Подумай та відгадай».

Завдання конкурсу

Ведучий. Кожна команда отримує аркуш із ребусами, які має відгадати за 1 хв.

До столів запрошую команди під цифрою 4.

Дякую вам.

До столів запрошую команди під цифрою 1.

Дякую вам.

До столів запрошую команди під цифрою 2.

Дякую вам.

До столів запрошую команди під цифрою 3.

Дякую вам.

От і закінчився наш «Щасливий випадок». Просимо журі підбити підсумки конкурсу.

Ведуча. А поки журі підраховує бали, ми пропонуємо вам трохи відпочити, прослухавши пісні від учнів нашої школи.

Ведучий. Слово для нагородження переможців конкурсу має голова.

Ведуча. Дорогі друзі! Сподіваємося, ви отримали не лише позитивні емоції від участі в цьому конкурсі, а й дізналися багато цікавого.

Ведучий

Хімію любіть, вивчайте,

Її ви завжди поважайте.

Ведуча

Вона бува гірка й димуча,

Але водночас і корисна, і пахуча.

Ведучий

Без неї нам не їсти й не кататись,

Не вмитись і не одягатись.

Ведуча

В житті не обійтись без формул, без рівнянь

І без міцних хімічних знань.

Ведучий

Це треба завжди пам'ятати

Й старанно хімію вивчати.

Правила оцінювання конкурсів

Конкурс 1 «Домашнє завдання»

За правильну відповідь на запитання — 1 бал. Максимально — 2 бали.

Конкурс 2 «Відеопитання»

• Записати рівняння реакції — 1 бал;

• розставити коефіцієнти — 1 бал;

• визначити тип цієї реакції — 1 бал;

• підібрати реактиви — 1 бал;

• продемонструвати присутнім дослід із запропонованих реактивів із дотриманням правил техніки безпеки — 1 бал;

• назвати речовини-реагенти та продукти реакції — 2 бали (за кожну правильно названу формулу — 0,5 бала). Максимальна оцінка — 7 балів.

Відповіді до конкурсу 2

Дослід 1

2NaOH + CuSO4 = Na2SO4 + Cu (OH )2 — реакція обміну

Натрій гідроксид, купрум сульфат, натрій сульфат, купрум(ІІ) гідроксид.

Дослід 2

Na2CO3 + 2HCl = 2NaCl + CO2 + H2O — реакція обміну

Натрій карбонат, хлоридна кислота, натрій хлорид, Kapбoн (IV), вода.

Дослід 3

3 KOH + FeCl3 =3KCl + Fe(OH) — реакція обміну

Калій гідроксид, ферум хлорид, калій хлорид, ферум(ІІІ) гідроксид.

Дослід 4

BaCl2 + H2SO4 = BaSO4 + 2HCl — реакція обміну

Барій хлорид, сульфатна кислота, барій сульфат, хлоридна кислота.

Конкурс 3 «Гонка за лідером»

Кожна правильна відповідь — 1 бал.

Конкурс 4 «Подумай та відгадай»

Один відгаданий ребус — 1 бал. Максимальна кількість балів — 2 бали.

відповіді до конкурсу 4

Ребус 1 — хлорид; ребус 2 — кисень.

Ребус 3 — кислота; ребус 4 — молекула.

Ребус 5 — Менделєєв; ребус 6 — густина.

Ребус 7 — криптон; ребус 8 — осмій.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити