Тренажер - Дидактичні матеріали з української мови 3 клас - 2015 рік

МОВА І МОВЛЕННЯ

ЗАПАМ’ЯТАЙ!

Мова — найважливіший засіб спілкування. Українська мова — державна мова України.

- Розповідати, запитувати, відповідати, обмінюватись думками можна усно і письмово.

- Мовлення буває усне (говоримо, чуємо) і писемне (пишемо. читаємо).

- Мовлення має бути змістовним, послідовним, точним, виразним, доречним, правильним.

ПОТРЕНУЙСЯ!

1. Прочитай вірш. Спиши.

Материна мова

Колискова пісня, колискова —

то найперша материна мова.

Пахне вона м’ятою і цвітом,

чебрецевим і суничним літом.

Пахне молоком і споришами...

Скільки в ній ласкавості і шани,

скільки в ній тривожності людської,

і надій, і сивини гіркої...

Колискова пісня, колискова —

то солодка материна мова.

Микола Сингаївський

· Поміркуй над прочитаним. Як автор називає рідну мову? Чим пахне рідна мова?

2. Прочитай текст.

Мова великий дар. Це найбільше й найдорожче добро в кожного народу. Це жива схованка людського духу, його багата скарбниця. У неї народ складає і своє давнє життя, і свої мрії, розум, досвід, почуття.

А хто ж це — народ? Це — ми з вами. І від кожного з нас залежить, чи житиме наша мова одна з найспівучіших мов у світі.

За Панасом Мирним

· Яка роль мови в житті кожної людини?

· Які мови вивчають у твоїй школі?

· Добери заголовок і спиши текст.

3. Прочитай текст.

Рідна мова для кожної людини — важлива частина її культури. Мова накопичує традиції, досвід предків і допомагає передати це наступним поколінням. 21 лютого відзначають Міжнародний день рідної мови.

· Як ти розумієш вислів рідна мова?

· Добери заголовок і спиши текст.

4. Виразно прочитай висловлювання про мову.

Батьківщина, мати, мова три цілющі, вічні слова.

Микола Сингаївський

Мова це великий дар природи, розвинутий, вдосконалений за тисячоліття з того часу, як людина стала людиною.

Кіндрат Кропива

О мово вкраїнська! Хто любить її,

Той любить мою Україну.

Володимир Сосюра

· Поясни, як ти розумієш кожне висловлювання.

· Зроби звуко-буквений аналіз виділеного слова.

5. Прочитай. Поєднай частини прислів’їв і запиши. Поясни їх зміст.

Добре слово будує, кожному приємне.

Тепле слово що весняний день.

Ласкаве слово, за зброю.

Слово чемне а зле руйнує.

Слово сильніше і в мороз зігріє.

6. Прочитай.

Слово найтонше доторкання до серця, воно може стати і ніжною запашною квіткою, і живою водою, що повертає віру в добро, і гострим ножем, і розжареним залізом, і брудом. Мудре і добре слово дає радість.

Нерозумне і зле, необдумане і нетактовне приносить біду.

З журналу

· Як ти розумієш зміст прочитаного?

· Склади речення про те, що можна зробити словом.

· Спиши друге речення. Підкресли прикметники.

7. Прочитай висловлювання.

· Хазяїн свого слова.

· Не кидає слів на вітер.

· За словом у кишеню не лізе.

· Як овечка: не ловить ні словечка.

· Поясни, про кого так кажуть.

8. Прочитай текст.

Скажи людині: «Доброго дня!»

Лісовою стежечкою йдуть батько і маленький син Назустріч їм — бабуся.

— Ось як ми зустрінемося з бабусею, ти скажеш їй: «Доброго дня. бабусю!» — порадив батько.

— Навіщо казати? — дивується син. — Ми ж її не знаємо...

Ось надійшла бабуся.

— Доброго дня, бабусю! каже син.

Доброго дня! каже батько.

Доброго вам здоров’ячка! відказує бабуся й усміхається.

І хлопчик побачив, як усе довкола змінилося. Сонце засяяло яскравіше, листя на деревах заграло. Заспівали пташки. На душі в хлопця стало легко.

За Василем Сухомлинським

· Чому все довкола змінилося?

· Якими словами ти вітаєшся з дорослими людьми, а якими з однолітками, друзями?

· Випиши з тексту слова ввічливості.

9. Виразно прочитай словосполучення, правильно наголошуючи слова.

Корисний овоч, новий портфель, чотирнадцять учнів, перевірити завдання, зупинка автобуса, розвиток мовлення, позакласне читання, пояснити запитання, одинадцятий кілометр, відповідальний шофер, груба помилка, черговий учитель.

· Спиши словосполучення і запам'ятай їх вимову.

· Склади речення з одним з них (на вибір).

ПЕРЕВІР СЕБЕ!

1. Спиши речення, вставляючи слова з довідки.

У кожного народу є своя мова. Вона для нього найдорожча. Ми живемо в ... . Найкращою для нас є ... мова, бо ми ... .

Слова для довідок: українці, Україні, українська.

2. Прочитай вірш. Випиши слова ввічливості.

Сію дитині в серденько ласку.

Сійся-родися ніжне «будь ласка»,

вдячне «спасибі», «вибач» тремтливе.

Слово у серці як зернятко в ниві.

Варвара Гринько

3. Познач рядок слів, у яких всі наголоси позначені правильно.

А завдання, духмяний, помилка

Б жайворонок, ознака, читання

В шофер, килим, велосипед





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити