Тренажер - Дидактичні матеріали з української мови 3 клас - 2015 рік

ТЕКСТ

ЗАПАМ’ЯТАЙ!

Текст — це кілька речень, які розміщені послідовно й пов’язані між собою за змістом. До тексту можна дібрати заголовок.

- Текст має тему й основну думку Тема це те, про що розповідається в тексті.

- Основна думка (ідея) — це те головне, що автор хоче нам сказати.

- Є три типи текстів: текст-розповідь, текст-опис, текст-міркування.

- Текст складається із трьох частин: зачину, основної частини, кінцівки.

- екст можна поділити на абзаци. Абзаци зв’язані між собою за змістом. Кожен абзац починається з нового рядка.

ПОТРЕНУЙСЯ!

1. Прочитай.

- Вкладе дятлик у розщілину між гілками шишку й «кує» її, лузає. Луску одриває й кидає додолу, а насіннячко їсть. Котра насінина впаде додолу — то й посіється. І тоді молоді сосонки проростають.

Тому дятлик і коваль, і сівач. Ще й лікар. Аякже, лікує дерева, рятує їх від жучків — шкідників.

Із книги «Цікаве довкілля»

- Шишки ростуть на соснах і ялинах. Дятел лісовий лікар. Ліси це чисте повітря. Не розпалюйте багаття поблизу дерев!

· У якій групі речення пов’язані між собою за змістом?

· Чи можна цю групу речень назвати текстом? Чому?

· Про що у ньому розповідається?

· Спиши текст.

2. Прочитай текст.

Ліс найкращий санітар повітря. Людям, які мають хвороби органів дихання, дуже корисно дихати повітрям хвойних лісів. Хвоя виділяє особливі речовини, які убивають хвороботворні бактерії. Саме тому санаторії для людей із захворюванням органів дихання зводять у місцях, де росте багато хвойних дерев.

Чисте повітря хвойних лісів додає бадьорості й здоров’я.

· Доведи, що це текст.

· Що нового ти дізнався(лася) з цього тексту?

· Визнач його тему й основну думку.

· Спиши останній абзац тексту. Підкресли прикметники.

· Добери до тексту заголовок. Поясни свій вибір.

А Найкращий санітар повітря.

Б Чисте повітря лісів.

В Користь хвойних лісів.

3. Прочитай. Перекажи.

Кожне дерево в лісі живе своїм життям, по-своєму розвивається.

Дуб — дерево міцне. Навесні, коли ліс уже одягнувся у весняне вбрання, на дубі довго не розкриваються бруньки. Повільно росте його листя, зате воно не боїться ні бур, ні приморозків.

Настане осінь, оголиться ліс. А дуб побуріє. І довго-довго серед білого снігу темнітиме його шкіряне листя.

За Юрієм Збанацьким

· Доведи, що це текст. Добери заголовок.

· Відшукай зачин, основну частину; кінцівку.

· Спиши основну частину.

4. Прочитай.

У маминих очах сяяла радість. Майже все листя з дерев опало й шурхотіло під ногами. Дівчатка підійшли до великої яблуні. Па гілці вони побачили велике яблуко. Дівчатка струсили його, прибігли до мами та віддали їй. Пізньої осені сестрички Оля і Ніна гуляли в саду.

За Василем Сухомлинським

· Чи можна назвати прочитане текстом? Чому? Розташуй речення за розвитком подій.

· Визнач основну думку тексту. Добери заголовок.

· Спиши текст.

5. Прочитай текст.

Проте осика не виживає юного сусіда. Вона турботливо затуляє малюка від холодних північних вітрів.

Біля осики з сонячного теплого боку виріс дубок.

Дерева в лісі тільки на перший погляд живуть у мирі та злагоді. Насправді ж вони постійно змагаються між собою за ділянку, простір, світло.

За Євгеном Шморгуном

· Чи можна назвати прочитане текстом? Чому?

· Розташуй прочитане за розвитком подій.

· Добери заголовок. Спиши текст.

· До виділених слів добери з тексту прикметники (усно).

6. Прочитай текст.

У високому зеленому просі жив Цвіркун. Удень Цвіркун ховався від сонця. А як тільки сонечко зайде. Цвіркун вилазив на високе стебло й налаштовував свою скрипочку. Доторкнеться до неї Цвіркун смичком бринить дивна, чарівна музика. Слухають ту музику дерева й квіти. Слухають зайчики й мишенята. Слухає увесь світ.

За Василем Сухомлинським

· Визнач тему тексту. Добери заголовок.

· У яких реченнях потрібно замінити слово Цвіркун словом він, жучок, музика.

· Спиши текст, уникаючи повторень.

7. Прочитай текст. Розкажи, про що в ньому йдеться.

Який вигляд має клен навесні, коли цвітуть дерева? Він серед них нічим не виділяється. Квіти в нього непоказні. Але бджоли прилітають до них за нектаром.

А восени клен перевтілюється. Він палахкотить яскравим полум'ям. Ніби вогняні шапки, летять за вітром його листки.

Осінь зриває з кленів строкате листя, щедро кидає його на

лісовий килим, тче з нього неповторний казковий візерунок.

Із книги «Цікаве довкілля»

· Скільки частин у тексті? Знайди слова, які об’єднують ці частини.

· Спиши абзац, в якому йдеться про клен восени. Підкресли слова, у яких звуків більше, ніж букв.

8. Прочитай тексти.

¾ Їжачок Колюча Шубка жив під розлогим кущем ліщини у глибоченькій теплій нірці. Хоч був він маленьким, зате справжнім господарем. Усе мав, про все дбав. Дуже полюбляв про себе співати: «Гостроносий я, малий. Сірий, тихий і не злий. Шубка з сірих голочок. Ой. я красень їжачок!»

Ольга Данилко

¾ Їжак дуже корисна тваринка. Завдовжки він близько 30 см. Найголовніша особливість звірка міцні голки, які вкривають верхню частину тіла. Харчується їжак травневими хрущами, гусінню, різними комахами, слимаками, дощовими черв'яками. Поширені їжаки по всій території України.

З книги «Тварини України»

· Порівняй обидва тексти. Про кого в них розповідається?

· У якому тексті змальовано їжачка?

· Який з текстів науковий, а який — художній? Доведи свою думку.

· Спиши художній текст.

9. Прочитай.

Стаття 10.

Державною мовою в Україні є українська мова. Держава забезпечує всебічний розвиток, використання і захист російської та інших мов національних меншин України.

Конституція України

Оголошення

25 вересня 2014 року о 14 годині в актовому залі школи відбудеться засідання екологічного гуртка «Довкілля».

Дирекція школи

· Які це тексти? Доведи свою думку.

· Склади і запиши текст оголошення про свято осені.

10. Прочитай текст.

Відлітають у вирій журавлі. Понад лісами, полями, гомінкими містами летять вони високо в небі.

У глухому лісі, край болота, сіли на ніч відпочити. Незабаром зійде веселе сонце. Засяє золотом осінній ліс. Високо піднімуться журавлі. Почуємо ми їхні прощальні голоси.

— До побачення, журавлики! До зустрічі навесні!

За Ігорем Соколовим-Микитовим

· Визнач тему тексту. Який це текст: художній, науковий чи діловий?

· Про що йдеться в кожній частині тексту? Перекажи, користуючись планом.

План

1. Відлітають журавлі.

2. Сіли відпочити.

3. До побачення, журавлики!

· Спиши частину тексту, яка відповідає другому пунктові плану.

11. Прочитай текст.

Виграючи яскравими барвами, іде нашим рідним краєм золота осінь. Ходить вона полями, лісами, луками. Крутиться білим туманом над річками й озерами. Сипле золото на землю.

І падає, падає листячко, кружляє між гілками і лягає м’яким шаром на землю. Яка чудова, запашна і золотиста ковдра! Під нею ховаються на зиму жучки, метелики. мурашки.

— Гарна пора, прекрасна осінь, — кажуть люди.

Із книги «Дванадцять місяців»

· Визнач тему тексту; основну думку (ідею).

· Склади план тексту.

12. Прочитай і порівняй тексти.

¾ Ластівка символізує щасливе родинне життя, любов і ніжність. «Щедрик, щедрик щедрівочка, прилетіла ластівочка» — згадується у щедрівці. Ластівки часто живуть поряд з людьми. Вважають, що там, де звила гніздо ластівка, живуть добрі господарі.

¾ Ластівки мандрівники. У кінці літа вони летять у вирій. Пташки покидають нас тому, що їм нічого їсти. Коли настають холоди, комахи ховаються в щілини. під кору дерев, зариваються в землю, в опале листя. Навесні ластівки обов'язково повернуться.

¾ Ластівка — це маленький гарний птах, завдовжки 12-17 см. тулуб витягнутий. Крила вузькі й довгі, короткий дзьоб. Ластівка має роздвоєний хвіст. Зверху пташка чорна із синім відливом, знизу - чисто біла.

· Про кого йдеться в кожному тексті? З якою метою їх написано?

· Визнач, де текст-опис, текст-міркування, текст-розповідь

13. Прочитай текст.

Усім відомо, що не можна збирати незнайомі гриби, тому що серед них можуть бути отруйні. Та мало хто знає, що не можна знищувати неїстівні гриби. Гриби, які для людини є отруйними, для лісових мешканців — ліки і харч. Не знищуй неїстівних грибів!

· Запиши міркування, користуючись поданим текстом.

Не можна знищувати неїстівні гриби тому, що ...

14. Прочитай текст. Спиши його, дібравши заголовок.

Полісся величний край дикої краси. За густими лісами, за синіми озерами розкинулися села. Сині бори пестять під сонцем свої сизі верховіття. Шелестять ніжно колискову пісню. Повіє вітер із заходу закипить гнівом зелене море. Полине верховіттям густий шум.

· Визнач тему і мету тексту.

15. Прочитай текст. Визнач його тип.

Наші предки дуже шанували воду. Вважалося великим гріхом кинути в річку чи озеро сміття, каміння.

Не можна було бити по воді. Вважати, що вода має велику цілющу силу. Вода миє, очищає. З лікувальною метою люди збирали росу, а воду брати до схід сонця в річці

· Запиши міркування, використовуючи слова з тексту.

Наші предки шанували воду, тому що...

16. Прочитай текст. Що нового ти дізнався(лася)?

Під густими кронами дерев, серед буйної трави розцвітають лісові конвалії. Вони наповнюють повітря ніжним п'янким ароматом. Великі темно-зелені листки, як долоньки, тримають стрілку білих квіточок. Ці квіти схожі на сріблясті дзвоники, запашні й ніжні. Але цвіте ця квітка недовго і має лікувальні властивості.

Вона занесена до Червоної книги України.

· Випиши з тексту опис квітки.

17. Запиши свої міркування.

Дятла називають лісовим лікарем, оскільки він ...

ПЕРЕВІР СЕБЕ!

1. Прочитай текст.

Професія гончаря в Україні завжди була шанованою. Існують навіть села — Гончари, Гончарівка, Гончарівське. Гончар — це майстер-чарівник, який на гончарному крузі перетворює грудочку м’якої глини на справжній витвір мистецтва. Багато прекрасних речей створили українські гончарі зі звичайної глини. Вони називали її святою землицею.

· Вибери основну думку тексту.

А Розповісти про пошану до професії гончаря в Україні.

Б Довести, що глина — це корисна копалина.

В Описати речі, створені з глини.

2. Прочитай. Розташуй речення так, щоб вийшов зв’язний текст.

Потім звик і жив у нас довго.

Він не вмів літати.

Біля дерева ми знайшли маленького горобчика.

Ми принесли його додому.

Спочатку горобчик не хотів їсти, боявся нас.

· Визнач тип утвореного тексту

А текст-розповідь

Б текст-опис

В текст-міркування

3. Прочитай текст. Визнач зачин, основну частину і кінцівку.

Річка біжить між зеленими луками й огинає ліс. Високі стрункі берези і клени шумлять над її берегами.

Діти полюбляють ходити до лісу. У лісі тихо. Тільки вітер колише верхів'я дерев. Порушує цю тишу щебет пташок, кування зозулі, стукіт дятла.

Діти збирають суниці, спостерігають за барвистими метеликами і працьовитими бджолами. Добре в лісі! Скоро вечір. Гарно відпочивши, діти йдуть додому.

Вибери заголовок і поясни свою думку.

А у лісі тихо

Б скоро вечір

В добре в лісі

4. Познач рядок, у якому нумерація абзаців відповідає правильній побудові тексту.

Там, де сяде парашутик, нова кульбабка виросте. Зірвеш обережно цю шапочку, подмеш на неї - і поніс вітерець малесенькі пухнасті парашутики. А під кожним парашутиком насіннячко висить.

Ось при дорозі сховалась у траві кульбабка. Голівка її в біленькій прозорій шапочці.

Олександр Копиленко

А 1,2,3

Б 3, 2, 1

В 2, З, 1






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити