Тренажер - Дидактичні матеріали з української мови 3 клас - 2015 рік

РЕЧЕННЯ

ЗАПАМ’ЯТАЙ!

Речення це слово або група слів, зв’язаних між собою за змістом. Речення виражає закінчену думку.

- За метою висловлювання речення бувають розповідними, питальними та спонукальними.

- За інтонацією речення бувають окличними й неокличними. Окличними можуть бути розповідні, питальні й спонукальні речення. У кінці окличних речень ставлять знак оклику.

- Головні члени речення підмет і присудок.

- Підмет називає, про кого або про що йдеться в реченні.

- Присудок пояснює, що говориться про підмет.

- Інші слова в реченні є другорядними членами речення.

ПОТРЕНУЙСЯ!

1. Прочитай вірш. Кожне речення виділяй інтонаційно, між реченнями роби паузи.

В лісі осінь. Так пахне грибами...

Жовте листя з берези летить.

Верби схилені над ставами.

У намисті калина стоїть.

Надія Красоткіна

· Визнач, скільки речень у цьому вірші. Спиши. Підкресли головні слова в першому і третьому реченнях.

2. Прочитай текст. Поділи його на речення.

Довга й багата на пригоди історія годинника він — наш справжній друг годинник на руці, у мобільному

телефоні, вдома на стіні а чи знаєте ви, як виник годинник хто його створив які годинники існують у світі поцікавтесь і ви дізнаєтесь багато нового.

· Визнач, які речення висловлюють повідомлення, які питання, а які спонукають до дії. Який розділовий знак поставиш у кінці кожного речення?

· Спиши текст, розставляючи розділові знаки.

· Визнач його тип (опис, розповідь чи міркування).

3. Прочитай текст. Відшукай зачин та кінцівку.

Трудяться по черзі чотири чарівники-художники: Зима, Весна, Літо й Осінь. Та ніяк Сонечко не вирішить: чия ж картина найкраща? Хто ошатніше оздобив поля, ліси й луки? Що красивіше: блискучий білий сніг чи барвистий килим весняних квітів, соковита зелень Літа чи жовті, золотисті барви Осені?

А може, все по-своєму красиве? Тож учіться розглядати їхні витвори й милуватись!

· Знайди в тексті розповідні, питальні й спонукальні речення. Прочитай їх з відповідною інтонацією.

· Добери заголовок і спиши текст.

4. Прочитай текст.

Дбайте про своє здоров'я! Займайтеся спортом, робіть ранкову зарядку, більше часу перебувайте на свіжому повітрі. Споживайте багато овочів, свіжих фруктів, м'ясо, рибу, яйця. Не їжте багато цукерок.

Кілька разів на рік обов'язково відвідуйте лікаря для перевірки загального стану здоров’я.

Пам'ятайте: ваше здоров'я у ваших руках.

За Тетяною Бойченко

· Чи дотримуєшся ти цих порад?

· Які речення за метою висловлювання вжиті в тексті?

· Спиши зачин і кінцівку.

5. Прочитай речення з відповідною інтонацією.

Яка пора року настала? Які головні ознаки осені? Як готуються звірі до зими? Хто змінює колір хутра? Хто залягає в зимову сплячку? Куди відлітають птахи?

· Якими є ці речення за мстою висловлювання?

· Запиши відповіді на запитання. Які речення утворилися?

6. Прочитай текст. Спиши. Зверни увагу на розділові знаки.

Що зміям замінює руки і ноги? Правильно, це хвіст! Деревні змії за допомогою хвоста легко перебираються по гілках дерева. Дуже чіпкий хвіст у пітона. Зачепившись ним за гілку, він може підтягнути нагору все своє тіло, маса якого сягає більше ста кілограмів!

· Охарактеризуй кожне речення за метою висловлювання та інтонацією.

7. Прочитай текст. Визнач його будову.

Яким різнокольоровим і барвистим став ліс! У повітрі літало серпанкове павутиння. Вітер шарудів опалим листям. Та чому день від дня холоднішає? Чим так заклопотані звірі? Куди відлітають птахи? Маленьке зайченя ніяк не могло зрозуміти. Кожного дня зайчик

тільки чув поради. Не барися, друже! Змінюй свій кожушок на тепліший! Незабаром зима.

· Прочитай питальні речення і дай відповіді на них (усно).

· Випиши ті речення, у яких є спонукання до дії. Як називають такі речення?

8. Прочитай вірш.

Нині осінь нас чарує,

Неповторна, чарівна!

Різні барви нам дарує

і дивує всіх вона.

Виглядає так казково

Восени і парк, і гай!

Розмаїттям кольоровим

прикрашає осінь край!

Богдан Чалий

· Спиши вірш. Назви спочатку окличні, а потім неокличні речення.

9. Прочитай текст з відповідною інтонацією.

Як гарно у лісі Скільки тут усього цікавого та корисного: різні квіти, ягоди, гриби, горіхи, звірі, птахи Проте лісовими стежками слід ходити обережно Тому що ліс може на нас ображатися Не можна ламати, топтати, шуміти, смітити, розпалювати вогнище У лісі ми насолоджуємося природою, дихаємо чистим повітрям, відпочиваємо А чи задумувались ви над тим, що ліс потрібно берегти Чи може ліс па нас ображатися і за що А за що ліс може нам подякувати

· Поміркуй над прочитаним. Усно дай відповіді на поставлені запитання.

· Спиши текст, розставляючи розділові знаки. Підкресли окличні речення.

10. Прочитай речення. Які вони за метою висловлюваний? А за інтонацією?

Збирають нектар заклопотані бджоли. (...)

Діти, більше бувайте на свіжому повітрі! (...)

Як правильно ловити рибу в озері? (...)

Яке смачне морозиво! (...)

Улітку ми відпочивали в Карпатах. (...)

· Спиши, позначаючи в дужках тип кожного речення.

· За змістом розповідних речень побудуй кілька запитань (усно).

11. Прочитай і спиши вірш.

Сонце, сонце!

Не спікай нивку до нестями!

Хмарку ти пошли в наш край з тихими дощами!

Небо, небонько, мерщій, посилай до нас дощі!

Не сам, дощику, ходи, інших дощиків веди!

Олег Орач

· Підкресли звертання.

· 3 яких речень за метою висловлювання та інтонацією складається текст?

12. Прочитай речення.

1. Одягніть вишиванку, мої доне і сину, щоб красою зігріти нашу рідну країну. (Л. Любарська). 2. Думи мої, думи мої, лихо мені з вами! (Т. Шевченко) 3. Мово моя, мово, ти найбільше диво. (Л. Лужецька) 4. Виростай, дитино, й пам’ятай:

Батьківщина — то найкращий край! (Д. Павличко).

· Спиши. Підкресли звертання.

13. Прочитай.

1. Ти, (вітрик), полети, колосочки золотом обмети.

2. Ой ти. (вишенька), ти, (черешенька), ой коли ти зійшла, коли виросла?

3. Ой, (місяць-місяченько), і ти , (зоря) ясна, ой світіть там на подвір'я, де дівчина красна.

4. Сива (зозуленька), не літай раненько, не куй жалібненько.

З народних пісень

· Спиши, ставлячи слова, що в дужках, у формі звертання.

14. Прочитай речення.

1. Українці бережуть народні звичаї та традиції.

2. Кропить дощик спраглу землю.

3. Осінь розфарбувала листя дерев у різні кольори.

· Перебудуй речення так, щоб виділені слова стали звертаннями.

· Назви, якими є ці речення за мстою висловлювання.

15. Прочитай вірш.

Осінь стежечку встеляє листячком осіннім. Пісня журавлина лине в небі синім.

Вітер з хмарами й дощами йде до нас полями. Сонце непривітне не жартує з нами.

Наталка Книшова

· Установи, як зв’язуються між собою слова в третьому реченні за допомогою питань: (що?)...; ...(що робить?)... ; ... (з чим?) ...; ... (куди?)...; ... (чим?) ... .

· Спиши перше і друте речення. Підкресли головні й друторядні члени речення. Запиши схеми цих речень.

16. Прочитай текст. Спиши.

Щедра осінь на полях і городах збирає урожай овочів. Люди викопали моркву, картоплю, буряки. Розстелена тонким шаром просушується цибуля. На свято урожаю поспішають сипі баклажани, зелений та червоний перці, білокачанна капуста. Тільки яскраво-жовті гарбузи залишились на городах достигати.

Алевтина Волкова

· Усно постав питання до підкреслених головних членів речення. Зверни увагу; що в реченні є аж три підмети.

· Підкресли головні члени речення в усіх реченнях.

17. Прочитай текст. Чого він навчає?

Квіти прикрашають поля та луки, ліси й навіть озера. Буяють вони різнобарв’ям на наших подвір'ях з ранньої весни аж до пізньої осені. Кожна рослина таїть у собі неповторную красу.

Друзі, милуйтеся квітами, фотографуйте та змальовуйте їх на згадку! Вирощуйте їх у себе вдома! Адже вони навчають нас доброти й ніжності.

· Спиши перший абзац. Підкресли в усіх реченнях головні члени.

· Знайди в тексті речення зі звертанням. Яким воно є за метою висловлювання?

18. Прочитай вірш.

Осінь відеречка з фарбою носить

Жовтня-підмайстра припрошує-просить:

Пофарбуємо листя уранці

В золото щедре, в буйні багрянці,

ІЦе й покладемо на трави сьогодні

Інею першого срібло холодне.

Яблука пізні складають до тайстри

Малярка-осінь і жовтень-підмайстер.

Тамара Коломієць

· Випиши з тексту виділені словосполучення. Установи між ними зв’язок за допомогою питань за зразком.

Зразок. Носить (що?) відеречка;

19. Пошир речення, відповідаючи на запитання.

У лісі (хто?) ... знайшли (кого?) ... . У нього була поранена (що?).... Зайчик не міг (що робити?).... Ми принесли (кого?) ... додому і доглядали його. Скоро ланка (що зробила?) ... . Ми відпустили тваринку (куди?) ... .

· Запиши утворений текст.

20. Прочитай текст. Перекажи його.

Дбайте про здоров’я

Скільки є на світі смачних ласощів! Ними смакують дорослі й діти. Але інколи хлопчиків і дівчаток від ласощів починають боліти зуби. Що ж робити? Невже взагалі відмовитися від ласощів?

Їжте на здоров'я та пам’ятайте: контролюйте кількість спожитих солодощів! Після того як з'їли цукерку, прополощіть рот кип'яченою водою. Чистіть зуби вранці й перед сном. Тоді зуби не болітимуть.

· Випиши підкреслені словосполучення. Визнач зв'язок між ними, підкресли головні слова у словосполученнях за зразком.

Зразок. Ласощів (яких?) смачних.

21. Прочитай текст і спиши.

Гроза минула. Дощ перестав. Визирнуло із-за сивої волохатої хмари сонечко. Сонячні промені застрибали з краплини на краплину.

Ліс ворухнувся, ожив. Заспівали птахи. Передзвін покотився з краю в край. Десь за кущами жебонів у западині серед трави струмок.

За Сергієм Носачем

· У реченнях підкресли головні і другорядні члени.

· Випиши підкреслені словосполучення. Встанови зв’язок між ними. Підкресли головні слова у словосполученнях і запиши за зразком.

Зразок. Хмари (якої?) волохатої.

· Якими членами речення є виділені слова?

22. Прочитай речення. Об’єднай їх за зразком.

1. Перелітні птахи подалися в далеку дорогу. Горобці залишилися зимувати.

2. Звірі вигодували малят. Звірі готуються до зими.

3. Мар'янка розповіла казку про лисичку. Петрик її намалював.

Зразок. Цвітуть осіню квіти. З дерев обтіпає останнє листя. → Цвітуть осіню квіти, а з дерев облітає останнє листя.

23. Склади і запиши речення за схемами.

1. __________ __________ … .

2. … __________ __________ … .

3. … _________ __________ … .

24. Пошир речення другорядними членами. Запиши.

Гроза минула. Дощ ущух. Визирнуло сонечко. Ліс ожив.

25. Установи зв’язок між словами в реченнях за допомогою питань.

1. У верховітті високих дерев шумів вітер. 2. Сумують квіти за теплим літечком. 3. Сизий туман обгорнув ліс. 4. Автомобіль швидко мчав по дорозі.

ПЕРЕВІР СЕБЕ!

1. Познач окличне речення.

А Останнє листя із беріз зриває вітер нетерплячий.

Б 3 ким танцює листя вальс осінній?

В Яка чудова золота осінь!

2. Познач, яке слово у реченні Повертайтеся, журавлики, додому навесні! є звертанням:

А журавлики

Б навесні

В повертайтеся

3. Познач рядок, у якому подано підмет і присудок речення Лежить на вишитій скатертині румяний хліб.

А на вишитій скатертині

Б хліб лежить

В рум'яний хліб

4. Познач рядок, у якому подано другорядні члени речення Очерети дрімають під пісню журавлину.

А очерети дрімають

Б під пісню журавлину

В дрімають, журавлину

5. Познач речення, яке відповідає схемі.

_______ ___________ … … … .

А Синім простирадлом сонне небо висне.

Б Смарагдовим килимом зійшла озимина.

В Кружляє вітер над зораним полем.

6. Познач рядок, у якому правильно встановлено зв’язок слів у реченні У полях дозріло колосся пшениці.

А колосся дозріло; дозріло у полях; колосся пшениці

Б у полях дозріло; дозріло колосся: колосся пшениці

В колосся пшениці: у полях колосся, дозріло у полях





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити