Тренажер - Дидактичні матеріали з української мови 3 клас - 2015 рік

ІМЕННИК

ЗАПАМ’ЯТАЙ!

- Іменник частина мови, яка означає назву предмета або особи. Відповідає на питання хто? що?

- Іменники, що є назвами істот, відповідають на питання хто?. Іменники, що є назвами неістот, відповідають на питання що?

- Власні іменники пишуть з великої букви. Загальні іменники пишуть з малої букви.

- Іменники змінюються за числами: однина, множина.

- Іменники бувають чоловічого (він, мій), жіночого (вона, моя) і середнього (воно, моє) роду.

- Іменники змінюються за відмінками В українській мові є сім відмінків, кожний з яких, окрім кличного, відповідає на певне питання.

- У реченні іменник буває підметом або другорядним членом речення.

ПОТРЕНУЙСЯ!

1. Прочитай прислів’я та прикмети.

І.Зима радує снігами, а ліго пирогами. 2. Січень морозами лютує, а квітень тепло дарує. 3. Лунко потріскує лід — на міцний мороз. 4. Лютневий сніг весною пахне. 5. Раді люди літу, а бджоли — цвіту.

· Спиши. Підкресли іменники. Усно постав до них питання.

2. Прочитай текст, уставляючи пропущені букви.

Ось і новорічне свято минуло. Тепер січень усюди господар. Усе довкола повибілював, повимережував та блискітками всипав, аж очі тобі відбирає.

Добре ведмедеві: заліг собі у барлозі, лапу впхав у рота та й спить до в...сни. Ну й білка якось-то перезимує припасла собі ліщинових горішків та гр...бочків, а їх поїсть — шишки візьметься лущити, з…рнятка вибирати. Ну та й л…сичка покрутиться: то мишку вловить, то до с…ла майне — у курнику шукати щастя. А як то бідному зайчикові перебитись до настання т…пла? А пташкам, що залишилися тут довгу зиму зимувати?

Євген Антонюк

· Перекажи. Дай відповіді на запитання тексту:

· Спиши другий абзац, уставляючи пропущені букви.

Усно добери перевірні слова.

· Підкресли іменники з пестливими суфіксами.

· Випиши з тексту по п’ять іменників за групами:

Назви істот: ...

Назви неістот: ...

· Познач префікси у підкреслених словах.

3. Прочитай вірш.

Де нам любо?

Любо нам у рідній хаті,

Там, де рідні батько й ненька,

Там, де братик і сестричка,

І бабусенька старенька.

Любо нам у ріднім полі,

Де гойдається пшеничка.

Любо нам у тихім гаю,

Де щебече мила пташка.

Любо нам в рідних горах,

Де ліс грає верховіттям.

Любо всюди в ріднім краї,

Любо українським дітям!

Юрій Шкрумеляк

· Випиши з вірша виділені слова за групами:

Назви істот: ...

Назви неістот: ...

· Познач будову слів: сестричка, братик, пшеничка.

4. Прочитай текст, уставляючи пропущені букви.

Настала (...?) з...ма, засипала (...?) землю сріблястим снігом. Скрізь (...?) намети снігові, а на д…ревах рум’яні, ч...рвоні яблука пломеніють. Звісно, ніякі це не (...? ) яблука, а (...?) красені (...?) снігурі. Вони і в сад залітають, і в парк, і на (...?) годівницю сідають, якщо бачать гам кл...нове, яс…нове або соняшникове (...?) насіння. Підсипай корму, не лінуйся! Тоді побачиш цих птахів зблизька.

Микола Леденцов

· Спиши текст, уставляючи пропущені букви. Запиши в дужках питання, на яке відповідає іменник.

· Випиши з тексту спільнокореневі слова, познач корінь.

5. Прочитай текст.

Народні герої

Хоробрі воїни, умілі полководці, мудрі державні діячі здавна мали всенародну шану. Немало таких людей зажили собі слави народних героїв. Назавжди збережуться в історії України імена гетьманів Богдана Хмельницького і Петра Дорошенка, легенди про добре серце і надзвичайну сміливість ватажка опришків Олекси Довбуша, про подвиги козацьких отаманів Северина Наливайка, Івана Сірка, Петра Калнишевського, Максима Залізняка та Івана Гонти. їх подвиги завжди житимуть у народних піснях і думах.

Із книги «Сходинки»

· Спиши трете речення. Підкресли імена і прізвища народних героїв. Поясни, чому їх пишуть з великої букви.

6. Прочитай текст. Визнач його тему і головну думку. Спиши. Підкресли власні іменники.

Мальовничі місця Закарпаття. Тут збудовано багато санаторіїв та будинків відпочинку Санаторій «Карпати» розташований біля міста Мукачеве. На річці Чорній у селищі Устьчорна є будинок відпочинку. У селищі Ясиня є чудова турбаза.

· Які власні назви вжито в тексті? А загальні? Випиши їх парами. Постав запитання.

7. Прочитай текст.

Кожного року ми їздимо в гори Карпати. У невеликому гірському селищі Путало живе моя тітка. Гарно там: краєвид, гірське повітря... Але найбільше нам, міським жителям, подобаються її тварини: пара коней — білий Сніжок і гнідий Вихор, корова Мальва, маленьке телятко Хвостик і велика, вередлива свиня Фіна. Є в тітки ще й вівці, качки, кролики й кури, якими керує півень Воїн. Стереже все це господарство собака Лорд.

· Випиши речення, у яких розповідається про хазяйство тітки. Підкресли назви тварин однією рискою, а клички — двома.

8. Прочитай текст.

Уолт Дісней прославився своїми мальованими фільмами про веселі пригоди мишенят, качок, звірів. Його персонажі наділені певними людськими рисами. Так виникли образи винахідливого мишеняти Міккі, невдахи каченяти Дональда, скупого качура Скруджа, безпорадного пса Гуффі, бурундучків Чіпа та Дейла, допитливого оленятка Бембі, хороброго левеняти Сімби.

За Юрієм Султановим

· Спиши другий абзац. Підкресли назви тварин однією лінією, а клички двома.

9. Від поданих слів утвори іменники, які відповіли б на питання хто? або що? Познач корені.

Дерев'яний, скляний, футбольний, холодний, сердечний. морський, трав’яний: зеленіє, морозить, дзвенить, лікує, продає, пече.

10. Прочитай сполучення слів.

Крутий підйом крутий характер

глибокий океан океан мрій

крила ластівки крила пісні

бурхливе море море сміху

· Поміркуй, у якому значенні вжито іменники лівої колонки (прямому чи переносному) і правої. Доведи свою думку.

· Склади й запиши два речення зі словосполученнями, ужитими в прямому і переносному значеннях.

11. Прочитай вірш.

Семенко, Степан і Софійка

Зробили самі годівничку.

Сюди прилетіли: сорока.

Снігур, горобець і синичка.

Насіння смачненьке, пшоно і зерно

Дітки насипали їм вже давно.

Олексій Катрин

· Випиши іменники за зразком.

Зразок. Він, мій — Семенко, ..., ... ;

вона, моя - Софійка, ... ;

воно, моє — насіння, ....

12. Прочитай слова.

Клен, море, автомобіль, місто, коза, фабрика, іній, ластівка, дощ, веселка, метелик, небо, музей, світло, озеро, вербичка.

· Випиши іменники у три стовпчики, розподіливши їх за родами.

13. Прочитай і спиши подані іменники.

Земля, небо, хліб, лісочок, яблуко, поле, кукурудза, комбайн, олівець, калина, морозиво, зоря, космос, лінійка, вітерець, колосся, журнал, зерно, бабуся.

· Визнач і надпиши їх рід.

· Познач закінчення у словах. У яких іменниках немає закінчення? До якого роду вони належать?

14. Прочитай текст. Перекажи.

Криниця

Майже в кожному селі, на гомінких перехрестях доріг цебенять живі джерела, перетворені в криниці й прихорошені турботливими руками. Над колодязями красуються дашки, щоб вода завжди залишалася чистою. А яка криниця без зелені? Традиційно обіч них висаджують калину. Розлогий кущ не тільки прикрашає місце, але й оберігає воду від спеки. З ранньої весни духмяніють тут квіти, гудуть бджоли, витьохкують солов’ї, а восени багровіють пучки соковитих ягід. У дбайливих господарів обабіч стоятиме чепурненька лавка, відерце й полив’яний кухлик

Із журналу

· Визнач рід виділених іменників.

15. Прочитай і спиши текст.

Тайга це дикий хвойний ліс. Росте там сосна, ялина, смерека, кедр, модрина. Стоять ці дерева тісними рядами. Проміння сонця майже не проникає крізь гущавину. Тому в лісі сутінок. Земля вкрита товстим шаром опалої хвої. Під деревами росте мох.

· Визнач рід виділеннях іменників. Випиши їх, у дужках запиши скорочено рід: (ч. р.), (ж. р.), (с. р.).

16. Прочитай вірш.

Малюнок

Малювала білка дуба.

Де хатинка буде люба.

Де маленьке білченятко

Буде ранок зустрічати.

Де смішне веселе сонце

Затанцює у віконце,

Щоб побачить, як малятко

Учиться буквар читати.

Там слова є — Україна,

Тато, мама і родина.

Микола Скрипець

· Випиши виділені іменники за зразком.

Зразок. Ч. р. (він, мій) ранок, ... ;

ж. р. (вона, моя) білка, ... ;

с. р. (воно, моє) білченятко, ....

· Випиши з тексту слова з префіксами за-, по-. Познач їх.

· Знайди власні іменники. Поясни їх правопис (усно).

17. Прочитай прислів’я. Спиши. Підкресли іменники. Надпиши скорочено рід.

1. Слово — не стріла, а глибше ранить. 2. За рідний край — хоч помирай. 3. Не перо пише, а розум. 4. Наука в ліс не веде, а з лісу виводить.

18. Допиши іменники, визнач їх рід.

Звірі: вовк (ч. р.), ...

Дерева: тополя (ж. р ),...

Лікарські рослини: звіробій (ч. р.), ...

Квіти: підсніжник (ч. р.), ...

Шкільне приладдя: гумка (ж. р.), ...

Комахи: комар (ч. р ), ...

19. Під поданих іменників утвори за зразком спільнокореневі слова, які б належали до інших родів.

Зразок. Лис (ч. р.) — лисиця (ж. р.), лисеня (с. р.);

Зайченя, ведмідь, їжачиха.

20. Прочитай текст, уставляючи пропущені букви. Перекажи.

Намела січневого снігу хуртовин… . Важким стало житт... птахів.

Ось прилетіли щиглик.. , чиж... , коноплянк… . Після морозної ноч... вони на лопухах, вільхах, березах поснідають насіннячком.

Деревце горобин..., схоже на прикрашену новорічну ялинк… . Спокійні снігур..., з червоними грудками ласують ягідками горобин.... Це наші зимові гост... .

За Олександром Копиленком

· Спиши текст, уставляючи пропущені закінчення.

· Підкресли головні члени в перших двох реченнях.

· Підкресли виділені іменники, які означають один предмет — однією рискою, які означають багато предметів, — двома рисками.

21. Прочитай і спиши прислів’я.

1.Де волошки там хліба трошки. 2. Де шашки там гинуть комашки. 3. Літо з дощами осінь з грибами. 4. Багато снігу на полях багато хліба в засіках. 5. Восени і курчата курми будуть.

· Підкресли іменники. Визнач і надпиши скорочено їх число.

22. Прочитай текст, розкриваючи дужки.

Здавна люди помітили в природі цікаву річ. Багато (птах) і (звір) розуміють тривожні (сигнал) один одного про небезпеку. Затріщала сорока, яка побачила мисливця. Одразу всі (тетерук), (орябок), (кабан), (олень), (вовк), (лисиця) тікають від небезпеки. Мова тривоги зрозуміла для всіх (птах) та (звір).

· У якому числі записані іменники в дужках? У якому числі їх слід ужити? Чому?

· Спиши текст, розкриваючи дужки.

23. Устав у подані словосполучення іменник поле, змінюючи його за питаннями. Познач його закінчення.

Зазеленіло (що?)...; підійшли (до чого?); росте (на чому?); стою (перед чим?)

24. Устав у подані словосполучення іменник лелеки, змінюючи його за питаннями.

Летіли (хто?) .... Побачив (кого?) .... Радів (кому?) .... Милувався (ким?)....

· Запиши утворені словосполучення. Познач закінчення.

25. Спиши словосполучення, ставлячи в дужках питання до іменника за зразком.

Зразок. Зупинився (хто?) їжачок.

Зупинився (...?) їжачок; годувати (...?) їжачка; принести (...?) їжачку; товаришувати (з...?) їжачком.

· Усно склади з поданими словосполученнями зв'язну розповідь.

26. Прочитай вірш, змінюючи іменники, що в дужках, за змістом.

Ходить дід білобородий полем, (ліс), переліском, застилає (ріка) (лід), виграє сріблястим (блиск). На (береза) сипле іній, укрива дерева (пух), луки, ниви і (долина) білим вкутує (кожух).

Якуб Колас

· Спиши вірш, розкриваючи дужки. Познач закінчення змінених іменників.

27. Прочитай текст. Перекажи, уникаючи повторів виділеного слова.

Що то за страхіття впало на стовбур? Тихенько визирнула перелякана миша з нори. Роздивилася, — аж то дятел прилетів жучків шукати. Побачила миша дятла — вилізла з нори, пішла у своїх справах. Розхазяйнувався дятел. То тут, то там чути стукіт дятла, лісового лікаря. Міцним дзьобом дятлу потрібно роздовбати кору дерева й дістати шкідника. Без щоденних старань дятла багатьом деревам було б скрутно. Поряд з дятлом працюють інші птахи — теж рятують ліс.

· Доповни сполучення слів виділеними іменниками. Прилетів (хто?)..., побачила (кого?)..., роздовбати й дістати (кому?) ..., без старань (кого?) ... , поряд (з ким?)....

28. Прочитай вірш. Чи все в ньому гаразд? Що потрібно зробити, щоб усунути недолік?

Пухнасті сніжинка з небо злітають

Мов балеринка, в таночок кружляють

У сукня срібненьких, в мереживо яснім.

Красуня біленькі, як зорі, прекрасні

Галина Шевчук

· Запиши виправлений варіант. Познач закінчення. Підкресли прийменники.

29. Прочитай текст, уставляючи пропущені прийменники.

... зимову пору лісові рослини відпочивають. Сховані ... шаром снігу, вони готуються ... весни і не замерзають навіть ... найлютіші морози. Ґрунт ... лісі прикритий листям, а потім снігом, наче м'якою теплою ковдрою. Підстілка ... опалого листя поступово перегниває і виділяє тепло.

Алевтина Валкова

· Спиши. У першому реченні підкресли іменники. Визнач усно, яким членом речення є кожен з них.

ПЕРЕВІР СЕБЕ!

1. Познач рядок, у якому записані слова, що с назвами істот

А колосок, лікарня, ялинка

Б автомобіль, автобус, поїзд

В лікар, їжачок, сестричка

2. Познач речення, усі слова якого записані правильно.

А Місто Київ розташоване на берегах дніпра.

Б Місто Київ розташоване на берегах Дніпра.

В Місто київ розташоване на берегах Дніпра.

3. Познач рядок іменників, що належать до середнього роду.

А борошно, насіння, морозиво

Б травичка, берізка, суниця

В дощ, вітер, шторм

4. Познач рядок слів, які вживаються іменники в однині.

А золото, молоко, сало

Б горіх, каштан, шишка

В ластівки, соловейки, горобчики

5. У реченні Серед колосків пшениці синіли волошки слово волошки є

А присудком

Б підметом

В другорядним членом речення





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити