Українська мова - Морфологія збірник вправ. Частина 2 - 2015

ДІЄПРИСЛІВНИК

ПРАВОПИС ДІЄПРИСЛІВНИКІВ

Вправа 120. Доповніть речення спочатку одним дієприслівником, а потім дієприслівниковим зворотом, дібраним самостійно

Зразок:

1. Дніпро помчав між гір.

2. Дніпро помчав між гір, вируючи.

3. Дніпро помчав між гір, бурхливо вируючи.

1. Друзі йшли лісом.... 2. Господар зустрів нас .... 3. ... ми дуже стомилися. 4 Довелося чекати ...

Вправа 121. Проведіть дослідження, з’ясуйте, чому в одних словах пишемо в кінці — чи, а в інших — чі. Складіть алгоритм доказу: що треба зробити спочатку, що на другому етапі, що насамкінець.

1. Зустрічаючи поета. 1. Зустрічаючі поета.

2. Читаючи пресу. 2. Читаючі пресу.

3. Атакуючи ворога. 3. Атакуючі ворога.

4. Слухали стоячи. 4. Слухали стоячі.

· Коментар до алгоритму: поставити питання до слів, розібрати за будовою, провідміняти (якщо можливо), визначити, яка це особлива форма дієслова, скласти речення.

Вправа 122. Спишіть. На місці крапок поставте потрібну букву (и чи і) і поясніть їх уживання.

З моря вставала рожева зоря, розмальовуюч.. його безкраю просторінь привабливими кольорами, немов простилаюч.. перед козацькими чайками рожевий, сріблом гаптований килим. Згодом золоте сонце, не виникш.. ще з моря, послало свій промінь над небом на білі хмари і затопило їх рожевим кольором. Весело глянули палаюч.. хмарки у блакитне море, як у люстро, і не можна було пізнати тепер, де море, а де небо... Нарешті з морської пелени вийшло і саме сонечко, загравш.. по вершках рухливих хвиль щирим золотом. Разом з сонцем прокинулося й море, пославш.. дрібні хвилі до берега. З півночі подихнув вітерець і, понадимавш... на чайках вітрила, погнав їх туди, куди направляли керманичі,— на схід сонця (А. Кащенко).

Вправа 123. Визначте, якою формою дієслова є спільнокореневі слова. Умотивуйте написанні и чи і в кінці їх. Складіть з кількома парами словосполучень речення.

1. В’януч.. квіти. В’януч.. на сонці. 2. Плачуч.. від горя. Плачуч.. матері. 3. Існуюч.. в повітрі. Існуюч.. проблеми. 4. Стихаюч.. звуки. Стихаюч.. поступово.

Вправа 124. Стилістичний експеримент. Перебудуйте текст, заміняючи дієприслівником спочатку перше дієслово-присудок, а потім друге. Порівняйте варіанти. Чи відрізняються вони за змістом? Чому? Для чого автор використовує дієприслівники в тексті? Поясніть правопис дієприслівників.

Сонце весь час працювало. Засилало зливу, наганяло пелехаті хмари. Була весна, цвіли дерева. Цвіт опадав, сіявся легким пухом. На гілках з’явилися зеленухи, більшали і квапилися дозріти. Похилилися лани пшениці, зводять жовті спини. Яблука, сливи і виноград налилися соками і стали прозорими. Згодом ліси загорілись пожежею, горіли і не стлівали. Полум’яні язики відривалися від гілок, поволі спадали до землі й кричали під ногами (За У. Самчуком).

Вправа 125. Зробіть морфологічний розбір спільнокореневих слів.

1. Засинаючи, ще почув, як увійшла мати... (М. Стельмах). 2. Засинаючі села гасили вікна (І. Проценко). 3. Шиплячи, гуркаючи пробігла «кукушка», кумедно тарабанячи за собою довжелезні залізні вагони... (С. Черкасенко). 4. Шиплячі звуки в українській мові бувають тверді або напівпом’якшені (М. Плющ).

Вправа 126. Схарактеризувати дієприслівники у поданих реченнях.

1. Іноді на дозвіллі Грицько з сестрою співали пісень, лежачи горілиць на березі. Наталка вела свою партію, ніби прошву золоту вишиваючи. Пісня котилася, завмираючи ген десь на Голубій паді. Проспівавши, мовчали (І. Багряний).

Вправа 127. Прочитайте. Обґрунтуйте написання не з дієприслівниками.

1. Не розбивши крашанки, не спечеш яєчні. 2. Не нагнувшись, гриба не знайдеш. 3. Не почавши — не кінчиш. 4. Не повечерявши — легше, а повечерявши краще. 5. Не маючи свого розуму, чужим не проживеш. 6. Не забруднивши рук, роботи не зробиш (Нар. творчість).

· Випишіть з фольклорних збірників два-три прислів’я, у яких би вживалися дієприслівники з не.

Вправа 128. Перепишіть речення, розкриваючи дужки. Обґрунтуйте правопис не з дієприслівниками.

1. Працює захоплено з ранку до ночі (не)ївши, (не)пивши. 2. Всі, (не)дослухавши розмови, (не)договоривши слів, попливли до гурту. 3. Усі реготалися, вже (не)здержуючись. 4. Так-то, (не)думавши, (не)гадавши, довелося з отим селюком засмученим у старій хаті (не) веселого доживати віку... 5. (Не) почуваючи на себе ніякого лиха, другого ж дня пішов Тарас в Ольшанку. 6. Кость хотів іще щось сказати, далі махнув рукою і, (не)озираючись, подався із клуні (Із тв. С. Васильченко).

Вправа 129. Запишіть дієприслівники, знявши риску. Складіть з ними шість речень (на вибір).

Не/здужаючи, не/сіявши, не/дописавши, не/гаючи, не/вміючи, не/дооцінюючи, не/вгаваючи, не/чекаючи, не/подолавши, не/покоячись, не/дбаючи, не/бажаючи, не/моргнувши, не/тямлячи, не/зчувшися, не/волячи, не/доїдаючи, не/довиконавши, не/долюблюючи.

Вправа 130. Побудуйте речення за схемами, вживаючи у зворотах дієприслівники з не.

1.

,

.

2.

,,

.

3.

,

.

Вправа 131. Відредагуйте речення.

1. Не засвоївши добре правила, у мене знову багато помилок у диктанті. 2. Уважно послухавши вчителя на уроці, йому не треба було вчити матеріал удома. 3. почувши вірші В. Стуса, мені захотілося більше дізнатись про нього.

Вправа 132. Розгляньте ситуацію. Запишіть те, що, на вашу думку, відповів батько синові. продовжте діалог.

— А магнітофон навіщо беремо? — питає батько сина.

— Як навіщо, в ліс усі беруть магнітофони,— не задумуючись, відповів син.

— Хто всі?

— Ну-у, хлопці.

— Ось ти й скажи хлопцям, що ліс і магнітофон несумісні.

— Чому?

Вправа 133. Спишіть, розкриваючи дужки. поясніть правопис не з дієприслівниками.

1. Важко кидати землю, (не) залишивши на ній доброго сліду (І. Цюпа). 2. У своїй кузні кує новорічне сонце, кує, (не) покладаючи рук (М. Стельмах). 3. (Не) подумавши, кілочка (не) застружеш (Нар. творчість). 4. (Не) доспавши, (не) доївши часто, ми (не) втомними вертались додому, ми сідали за столи, і ще більше нам хотілось пізнати мудрість книг (К. Герасименко). 5. Андрій мчав, (не) зупиняючись і (не) переводячи подиху, як знетямлений (В. Козаченко). 6. І спустився, (не) знаючи того, що журавлі, яких він хотів наздогнати, полетіли (не) зупиняючись на південь своїм великим шляхом перелітних птахів... (О. Іваненко).

Вправа 134. Відредагуйте речення. Поясніть причину помилок, пов’язаних з уживанням дієприслівників.

1. Скупавшись у холодній воді, у нього була ангіна. 2. Зібравшись на спортмайданчику, почалось тренування. 3. Супроводжуючи гостей, нас приємно вразила їхня зацікавленість нашим краєм. 4. Не засвоївши добре правил вживання апострофа, у мене знову були помилки. 5. Уважно прослухавши пояснення вчителя, йому не треба було багато вчити дома. 6. Побувавши у фольклорній експедиції, нами було записано багато народних пісень. 7. Згадуючи своє дитинство, мені так захотілося знову побувати в ньому. 8. Прослухавши передачу про поетесу Ліну Костенко, мені захотілося більше дізнатися про неї (З учн. творів).

Вправа 135. Доберіть кілька прикладів неправильного вживання дієприслівників у рекламних оголошеннях, відеокліпах тощо. Запишіть, виправляючи помилки.

Вправа 136. Складіть діалог на тему «Чи є для мене ідеал в реальному житті?»

Вправа 137. Напишіть твір за поданим фрагментом, дописавши зачин і кінцівку. Уживайте дієприслівники.

ГІРКИЙ УРОК

Увечері Оксана з матір’ю пішли до нових сусідів, які запросили їх на знайомини. Двері відчинилися — і на порозі стала жінка, яку Оксана так образила своєю нечемністю в автобусі. А на столі стояло частування з тих самих важких сумок...





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити