Українська мова - Морфологія збірник вправ. Частина 2 - 2015

ЧИСЛІВНИК

ВЖИВАННЯ КІЛЬКІСНИХ ЧИСЛІВНИКІВ З ІМЕННИКАМИ В УСІХ ВІДМІНКАХ

Вправа 201.Випишіть числівники з іменниками, до яких вони належать; зробіть повний морфологічний розбір числівників.

ЧОМУ АНТАРКТИДУ ТАК ПІЗНО ВІДКРИЛИ?

У наші дні Антарктида відділена від решти світу природними бар’єрами. До південного мису Південної Америки 1000 кілометрів; суднам під час їхньої дороги доводиться перетинати найхолодніші води світу. Сильні вітри женуть поперед себе величезні айсберги, взимку моря вкриті паковим льодом. Найкоротша відстань до Австралії становить 3000 кілометрів, а до Африки — 4000 кілометрів. Тому не дивно, що Антарктиду так пізно відкрили і що досліджувати її почали тільки в XX столітті. Відтоді відомо, що Антарктида — це континент площею 14 мільйонів квадратних кілометрів. Таким чином, вона майже вдвічі більша за Австралію і в 1,4 рази більша за Європу.

Вправа 202. Проаналізуйте подані речення щодо зв’язку числівників з іменниками. На вашу думку, числівники керують іменниками чи навпаки? Які числівники завжди узгоджуються з іменниками? Чому?

ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ, ЩО...

1. Тростянецький дендропарк існує вже понад сто років. У ньому налічується тисяча п’ятсот видів дерев. 2. Чи знаєте ви, що язик жирафи досягає шістдесяти сантиметрів? 3. Голову павича вінчає чубчик із двадцяти чотирьох пір’їн різних відтінків. 4. Існує близько сорока видів гусей. 5. Температура тіла людини найнижча близько четвертої години ранку. 6. Перед походом у пустиню верблюд чотири дні тільки їсть і п’є, при цьому його два горби поступово збільшуються до сорока п’яти кілограмів (З кн. «Світ тварин»)

Вправа 203. Прочитайте. Визначте відмінок числівника і пов’язаного з ним іменника.

НАЙСИЛЬНІШИЙ

Стадо слонів може нараховувати від десяти до п’ятдесяти тварин. Звичайно, ватажком стада є стара мудра слониха. Хоч слон важить до п’яти тонн і сягає до двох метрів висоти, цар звірів — лев — може напасти на нього. Для захисту слон має два бивні. Але це не завжди допомагає. В Азії тигри знищують одного з чотирьох слоненят, бо дорослі слони не в змозі їх захистити. Слон єдиний з тварин має дивний орган — хобот, що служить йому і «рукою», і носом, і губою. Хобот має близько сорока тисяч м’язів, тому він і сильний, і гнучкий. Ним можна акуратно покласти листочок у рот і освіжити себе душем. Повільні і нібито незграбні слони можуть розвивати швидкість до сорока шести кілометрів на годину.

Існує припущення, що слони живуть кількасот років, але в неволі вони рідко доживають до дев’яноста літ (З кн. «Тварини»).

· Розкажіть про відому вам тварину дикої природи. Використайте числівники з іменниками.

Вправа 204. Перепишіть, розкриваючи дужки. Числа запишіть словами.

Зустрілися 3 (друг). Навчаємося 6 1/2 (година). Відпочиваємо 2 (місяць). Вирощуємо 4 (теля) і 2 (лоша). Працюємо 5 (плоскогубці) і 4 (ножиці). Складаємо на 8 (верстат). Поставили 3 (двері). Купили 33 (курча). Проголосувало 1657 (громадянин). Проїхали 0,5 (шлях).

· Складіть кілька речень з утвореними словосполученнями.

Вправа 205. Запишіть числа й умовні позначення словами.

Поясніть, яким правилом ви при цьому користувалися.

183 грн.; 17 га; 15 мм; 1,25 ц; 0,5 кг; 13,5 т; 90 %; 624 км; 3 га; 0,25 г; 5 м.

· Складіть речення зі словосполученнями, що містить дробові числівники.

Вправа 206. Перепишіть текст, дописуючи закінчення іменників. Числівники й умовні позначення запишіть словами.

ЦЕ ЦІКАВО ЗНАТИ

1. Світовий океан значно багатший за суходіл. У воді Світового океану розчинено 8 млнт золот.., 164 млн т срібл.., 800 млнт молібден... .

2. Леву, щоб наїстися вволю, досить 20 кг м’яс.., а їсть він раз у 2-3 дн... Найбільш ненажерлива землерийка, яка з’їдає за добу у 4 раз.. більше, ніж важить сама.

3. Серед довгожителів Землі відома «мавританська» черепаха, яка прожила вже 153 рок.., а за прогнозом біологів доживе до 200 рок... .

Вправа 207. Відредагуйте речення

1. У туристичному поході взяли участь двадцять два учня.

2. П’ятеро бабусів сиділи на лавочці. 3. У нашого дідуся два сина. 4. Біля нашої школи росте чотири ясеня. 5. Сьогодні в кожного селянина є два-три теляти, десять-двадцять гусеняти і тридцять курчат. 6. На будівництво нової школи завезли двадцять чотири вікон.

Вправа 208. Прочитайте. Чи правильно позначено час? Арґументовано доведіть. Поміркуйте, якими числівниками (кількісними чи порядковими) слід користуватися, називаючи час (у годинах), дату.

ЗДІЙСНЕНА МРІЯ

У давні часи люди заздрили птахам і мріяли злетіти в небо. Великий італійський учений Леонардо да Вінчі ще в п’ятнадцятому сторіччі створив креслення літального апарата, але людина полетіла лише через чотири століття — сімнадцятого грудня 1903 року.

А дванадцятого квітня тисяча дев’ятсот шістдесят першого року о дев’ятій годині сім хвилин з космодрому Байконур знявся в небо космічний корабель «Восток» з людиною на борту (З кн. «Космос»).

Вправа 209. Перепишіть текст, запишіть дати словами.

Твори Олеся Гончара відомі далеко за межами України. Народився він 3 квітня 1918 року в селі Ломівці біля теперішнього міста Дніпропетровська в робітничій родині. Дитинство його минуло в бабусі й дідуся на Полтавщині.

У 1938 році Олесь Гончар вступає до Харківського університету. Та навчання перервала війна, що почалася 22 червня 1941 року.

Студент-філолог стає мінометником. Враження війни, біль втрат і радість перемог вилились у прекрасну трилогію «Прапороносці», що окремими частинами з’явилася у 1946-1948 роках. З-під пера Олеся Гончара вийшло багато чудових творів, у тому числі і про дітей, такі як: «Тронка», «Бригантина», «Берег дитинства» та Інші (В. Мовчан).

Вправа 210. Користуючись макетом годинника, рухайте стрілки й оголошуйте час.

1. 6 год 30 хв

2. 7 год 15 хв

3. 7 год 45 хв

4. 8 год 35 хв

5. 8 год 40 хв

6. 9 год 35 хв

7. 14 год 25 хв

8. 19 год 18 хв

9. 21 год

10. 21 год 10 хв

Вправа 211. Дайте повну письмову відповідь на запитання. Усі числівники запишіть словами.

1. О котрій годині ви прокидаєтеся в робочий день?

2. Скільки хвилин витрачаєте на ранкову гімнастику і водні процедури?

3. О котрій годині снідаєте?

4. О котрій годині виходите з дому до школи?

5. Скільки часу затрачаєте на дорогу?

6. О котрій годині починається перший урок і закінчується останній?

Вправа 212. Відредагуйте речення.

Три години дня. п’ята година ночі. О четвертій годині сімнадцятій хвилині. Чотири з половиною годин. Двадцять третя година сорок хвилин ночі. О п’ятій годині тридцять хвилин вечора.

· Чому в окремих словосполученнях слова дня, ночі, вечора зайві?

Вправа 213. Поєднайте слова, подані у лівій і правій колонках, і запишіть.

Працював

о сьомій годині сорок хвилин

Народився

до дванадцятої години

Встав

першого березня о шостій годині

Повернувся

до десятої години

Зателефонував

п’яту сорок п’ять

Показує

о дев’ятнадцятій десять

Вправа 214. Складіть діалог за поданою реплікою: — Коли ти народився?

Вправа 215. Виконайте тестові завдання 1. Продовжте речення: «Числівник — це самостійна частина мови, яка вказує на:

А «... дію або стан...»;

Б «... ознаку предмета...»;

В «... предмет чи особу...».

Г «...число, кількість предметів, їх порядок при лічбі.»

2. Числівники за значенням поділяються на:

А ...прості і складні;

Б ...збірні і дробові;

В ...кількісні і складені;

Г ... кількісні і порядкові.

3. Числівники за будовою поділяються на:

А ...прості і дробові;

Б ...складні і неозначено-кількісні;

В ...прості, складні і складені;

Г ... складні і складені.

4. Кількісні числівники змінюються за.

А ...родами і числами;

Б ...родами, числами і відмінками;

В ...відмінками;

Г ... родами і відмінками.

5. У якому рядку всі числівники — кількісні?

А Перший, другий, третій, чотири;

Б десять, одна п’ята, троє, декілька;

В десятеро, сьомий, двадцять, вісім;

Г двохсотий, триста один, чотириста, дев’ятий.

6. У якому рядку всі числівники відмінюються як прикметники твердої групи?

А Сотий, двадцять третій, одинадцятий, п’ятий;

Б сьомий, четвертий, тринадцятий, восьмий;

В сто двадцять третій, дев’яностий, шостий, перший;

Г триста п’ятдесят третій, сороковий, другий, десятий.

7. У якому рядку всі числівники вжито в родовому відмінку.

А Семи, одній сьомій, сімом, шістьом;

Б одного, одної, одних, одної восьмої;

В дев’яноста, сорока, ста, кількома.

Г п’ятдесяти, десятьох, двомстам, трьома.

8. У якому рядку всі числівники за будовою складні?

А Тридцять, одинадцять, вісім, сорок два;

Б двадцять, сто два, п’ятсот, сімсот один;

В сімдесят один, триста, дванадцять, дев’ять;

Г п’ятнадцять, п’ятсот, дев’ятсот, сімдесятий.

Вправа 216. Числівники запишіть словами, дужки розкрийте. Поштові голуби можуть перебувати в повітрі 13-15 (година), долаючи відстань зі швидкістю 70-80 (кілометр) за годину на висоті 350-400 (метр).

Вправа 217. Розберіть числівники як частину мови (за схемою). На тисяча дев’ятсот дев’яносто восьмий рік в Україні існувало близько ста прізвищ, утворених від імені Іван і сімдесят вісім — від імені Григорій.

Вправа 218. Назвіть усі терміни, які стосуються теми «Числівник» і поясніть їх. Зразок: Неозначено-кількісні — це числівники, які означають загальну, точно не визначену кількість предметів: багато, мало, декілька, багато учнів, мало зошитів....

Вправа 219. Дайте відповіді на питання:

1. Чому числівники поділяються на кількісні і порядкові?

2. Чому кількісні числівники поділяються на групи?

3. Чому числівники пов’язуються з іменниками?

4. Чому при називанні дат слово тисяча треба вживати в називному відмінку?

5. Чому при визначенні часу вживається порядковий числівник (десята, о восьмій)?

6. Скільки числівників в українській мові?

Вправа 220. Дайте відповіді, навівши приклади.

1. У чому особливість відмінювання числівників від п’яти і далі?

2. У чому особливість відмінювання складних кількісних числівників (п’ятдесят, сімдесят тощо)?

3. У чому особливість відмінювання порядкових числівників?

Вправа 221. Запишіть словами числа в поданих задачах.

1. Фірма отримала кредит на 4 місяці у розмірі 100000 гривень на умовах 20 % річних. Скільки гривень фірма виплачуватиме банку щомісяця?

2. За три дні кондитер виготував 126 тістечок. Після цього він використав новий пристрій і збільшив виробництво до 149. Яку кількість виробів кондитер виготував за 10 днів?

3. Знайдіть частину від ділення 240 на 8 і різницю чисел 760 і 590.

Вправа 222. Запишіть і відгадайте загадки. Числа записуйте словами. Поясніть особливості вживання числівників з іменниками.

1. Плету хлівець на 4 овець, а на 5 кізку. 2. Що то за птах, що на 8 ногах. 3. Під 1 ковпаком 700 козаків. 4. Сидить Марушка в 9 кожушках, хто їх знімає, той сльози проливає. 5. Виходило 12 молодців, випускало 52 соколи та 365 лебедів. 6. Стоїть дуб, а на нім 12 гілок, а на кожній гілці по 4 гнізда, а в кожному гнізді по 7 пташенят. 7. Коли сьогодні о 12 годині ночі іде дощ, то чи можна сподіватися, що через 72 години буде сонячно?

Довідка: рукавичка; комар; мак; цибуля; місяці, тижні, дні року; рік, місяці, тижні, дні; ні, бо буде ніч.

Вправа 223. Поясніть:

1. Чим відрізняються слова: стотисячний і стокілометровий? семисотий і семирічний?

2. Чим відрізняються слова: чотири, чверть, учетверо, четвірка, четвертий, четверо, четвертина, чотиризначний, учетверити, чотири четвертих?

3. Чим відрізняються слова: тисяча підручників і тисячі підручників?

Вправа 224. Зупинка «Редакційна». Знайдіть помилки й, усунувши їх, запишіть.

1. Цього року фермер посіяв дев’яносто два гектари соняшника і 43 гектарів кукурудзи. 2. Виставковий зал відвідали триста дев’ять глядачі. 3. Магазин закупив триста вісімдесят чотири кілограмів цукру. 4. Хлібозавод завіз шістсот п’ятдесят чотири центнерів муки. 5. На Херсонщині вирощено біля мільйона семисот шести десяти тонн кавунів.

Вправа 225. Побудуйте діалог «У гастрономі» за такою ситуацією. Мама виділила вам певну суму грошей і дала список, що необхідно купити. Побудуйте діалог з продавцем. Пам’ятайте, що вам треба купити все за списком і вкластися в суму грошей.

Вправа 226. Зробіть морфологічний розбір виділених числівників. У неволі тривалість життя птахів різна: гірські стрижі живуть сім років, золоті фазани — до двадцяти, а папуги до ста вісімнадцяти років (З кн. «Зоологія»).

Вправа 227. Напишіть твір-мініатюру на одну з тем:

1) «Спортивні досягнення українців» (або учнів вашого класу); 2) «Мій режим дня на канікулах»; 3) «Хто у світі най..., най...» (більший, сильніший, менший і т. п.).

Вправа 228. Виконайте тестові завдання

1. Продовжте речення: Числівник — це частина мови, яка позначає...

А предмети, ознаки, але не називає їх;

Б дію або стан і відповідає на питання що робить?

В число, кількість предметів, їх порядок при лічбі й відповідає на питання скільки? котрий?;

2. Яку синтаксичну роль виконує виділений числівник у реченні: Ой три шляхи широкії докупи зійшлися (Т. Шевченко)?

А Частина у складі присудка;

Б частина у складі підмета;

В означення.

3. У якому рядку всі числівники кількісні?

А Перший, третій, п’ятий, сьомий, дев’ятий;

Б десять, одна п’ята, десятеро, сто двадцять, сорок;

В двісті, сороковий, двадцять восьмий, три, двійко.

4. У якому рядку всі кількісні числівники збірні?

А Два, три, чотири, п’ять, десять;

Б двоє, троє, четверо, п’ятеро, десятеро;

В двадцятеро, тридцять, вісімсот, один.

5. У якому рядку всі числівники порядкові?

А Одна десята, сім, дев’ять, шостий;

Б другий, сорок третій, дев’яностий, двісті сьомий;

В шестеро, восьмеро, двадцятеро, тридцятеро.

6. У якому рядку всі числівники вжито в давальному відмінку?

А Трьом, п’яти, п’ятьом, шістьом, семи;

Б сімом, восьми, вісьмом, сімох, п’ятьох;

В сьома, ста, п’ятдесяти, п’ятистам, трьома.

7. У якому рядку всі числівники за складом прості?

А Сорок два, шістсот, п’ятдесят сім, три, сорок;

Б сто три, один, триста, шістдесят п’ять, дев’яносто;

В один, вісім, десять, сорок, сто.

8. Числівники нуль, тисяча, мільйон, мільярд відмінюються:

А Як кількісні числівники;

Б як порядкові числівники;

В як іменники.

9. У якому рядку всі числівники мають у родовому відмінку закінчення -а?

А Сорок, сто, дев’яносто, сто сорок;

Б двісті, чотириста, сто п’ятдесят, двадцять;

В двісті дев’яносто, сімсот сорок, п’ятнадцять, дев’ять.

10. У якому рядку не всі слова числівники?

А Один, десять, дві десятих, п’ятий, дванадцять;

Б одиниця, десятка, двійка, багато, третій;

В другий, кілька, чимало, кількасот, стонадцять.

Вправа 229. Зробіть морфологічний розбір виділених числівників.

1. Сімсот соколят на одній подушці сплять. 2. За одного вченого двох невчених дають. 3. Кине дурень камінь у воду — десятеро розумних не витягнуть. 4. Один біжить, другий лежить, третій кланяється (Нар. творчість.).

Вправа 230. Відредагуйте речення.

1. Зважте, будь ласка, мені один кілограм цукру. 2. Пастухи випасали вісімсот голів овець. 3. Ми купили п’ять штук пеналів. 4. У залі сиділо сімдесят чоловік механізаторів 5. Відвантажили п’ятсот штук автомобілів. 6. У книгозбірні я придбав одну цікаву книгу.

Вправа 231. Напишіть творчу роботу «Моя область на карті України». Уживайте числівники всіх розрядів за значенням і за будовою.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити