Українська мова - Морфологія збірник вправ. Частина 2 - 2015

ДІЄПРИКМЕТНИК

ВІДМІНЮВАННЯ ДІЄПРИКМЕТНИКІВ

Вправа 9. Провідміняйте наведені словосполучення. Визначте в них головне і залежне слово. Порівняйте, чи є різниця у відмінкових закінченнях залежних слів. Доведіть, що залежні слова належать до різних частин мови.

Дрібний дощ, подрібнений буряк; м’який хліб, пом’якшений приголосний; бережлива бабуся, збережена традиція; радісне передчуття, зраділе дитя; червоний буряк, зачервонілі вишні.

· Складіть речення з двома парами словосполучень у непрямих відмінках.

Вправа 10. Прочитайте. Знайдіть дієприкметники, визначте їх відмінок. Складіть план (алгоритм) вашого міркування.

Зима. Навколо біліють сніги. Дивують візерунками розмальовані морозом вікна. Дерева обсипані інеєм і обліплені снігом. Нерухомі, білі, немов кришталеві, стоять вони, як у казці, і сяють самоцвітами від першого променя січневого сонця.

Ранок. Тихо. Але в кожній хаті давно кипить робота... Сьогодні особливий день... Словом і ділом, магічним актом, всією обстановкою створюється омріяний людьми образ щастя, багатства, миру і спокою в домі.

Ось господиня викресаним кременем «новим вогнем» розпалює уночі дванадцять полін. Пов’язана білою хусткою, вона заходжується готувати дванадцять святвечірніх страв. Багатою, але пісною вечерею вона ніби дає звіт новому рокові за своє багатство, надбане в минулому році (За О. Воропаєм).

· З’ясуйте, скільки -н- пишеться у дієприкметниках. Спробуйте пояснити причини цього, з’ясувавши твірну основу і засоби творення слова.

· Поясніть правопис ненаголошених е, и у коренях слів.

· Визначте вступну частину тексту. Як називається цей тип мовлення? Які речення використав автор і з якою метою?

· Доповніть текст описом вечора напередодні Різдва, вживайте дієприкметники.

Вправа 11. Уведіть сталі звороти у складені вами речення. Проведіть дослідження: чи змінюється відмінок дієприкметника при цьому?

1. Білий, наче молоком умитий. 2. Це як крапля води на розжареній цеглі. 3. Спить, як заєць: з розплющеними очима. 4. Легко зароблене легко і йде.

· Поясніть значення усталених зворотів. Як вони називаються?

· Наведіть приклади приказок, прислів’їв, фразеологізмів, у яких вжито дієприкметники.

Зразок: крокуючий екскаватор, миючий засіб...

Вправа 12. Перепишіть, уставляючи в дієприкметниках потрібне закінчення. З’ясуйте морфологічні ознаки дієприкметників і запишіть поряд у дужках.

НАШІ ЗВИЧАЇ

На Київщині сіном, що було постелен.. на столі під скатертиною на Святий Вечір, господар перев’язує ранком дерева в саду — «щоб нечість на деревах не заводилась».

Неродюч.. дерева «страшать»: стукають сокирою по стовбуру та погрожують зрубати.

У перший день Нового року до всього уважно приглядаються. Бо все має вище значення. Якщо ґніт палаюч.. свічки зігнувся крючком — буде врожай цього року. якщо частина неба закрит.. хмарами — добре вродить збіжжя. Батько бере полумисок із свячен.. водою і кропилом кропить усіх присутніх у хаті... (О. Воропай)

· Розкажіть, яких звичаїв на Святвечір дотримує ваша родина чи родичі, вживайте дієприкметники.

· Поясніть правопис слів з пів-, напів-, полу-.

Вправа 13. Доберіть до дієприкметників опорні іменники і провідміняйте словосполучення. Графічно виділіть закінчення. Поясніть правопис голосних у дієприкметникових закінченнях.

Діючий. Прочитаний. Нагріта. Проведене. Змужнілі. Розв’язане. Загасле. Покинута. Існуючі. Обледенілий. Сивіюча. Палаюче.

· Складіть речення з дієприкметниками в теперішньому часі.

· Розберіть два-три дієприкметники за будовою.

Вправа 14. Розгляньте ситуацію.

У тролейбус зайшов втомлений дідусь. Усі місця зайняті. Кондуктор звернувся до школяра: «Поступися місцем дідусеві. Поглянь, він дуже зморений».— « А я не втомився, колядуючи? І звідки я знаю, може, цей дідусь не гідний того, щоб йому поступалися місцем».

· Чи переконливі аргументи навів школяр? Підтримайте або спростуйте думку, вживайте дієприкметники.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити