Українська мова - Морфологія збірник вправ. Частина 2 - 2015

СЛУЖБОВІ ЧАСТИНИ МОВИ

СПОЛУЧНИК

СПОЛУЧНИКИ Й ОДНОЗВУЧНІ СЛОВА

Вправа 393. Запишіть речення, розкриваючи дужки, поясніть правопис; з’ясуйте, якими частинами мови виступають ці слова. 1. Ми вірші пишемо про (те), як стати біля дум на варті. Ми вірші пишемо, про (те) ми не завжди тих віршів варті. 2. А за Дніпром як дивну дивину, Земля полтавська піднімає гули, Бо йдуть нові поети, як Микули, Що (б) розорати серця цілину. 3. Буде картина жити без старості, Схожа на біль, на солодку муку, Як (що) художник од земної парості Та не відніме в мозолях руку! (З тв. А. Малишка). 4. Як (би) земля щороку давала рясний урожай, усі на землі були б ситі. Як (би) усе написане на папері ставало піснею, люди давно б уже розмовляли не простою мовою, а тільки співали б (Р. Гамзатов). 5. Та як (би) не виготовлялися такі фарби, їх основною складовою частиною завжди були фарби земляні, безліч їх приховує наша планета. 6. Століттями люди змішували, обпалювали, земляні фарби, за (те) одержували такі яскраві кольори, що їхні сучасники казали: «То диву подібне» (М. Полтавець).

· Класифікуйте орфограми і поясніть їх правопис.

· Розберіть дієслова з першого речення як частину мови.

Вправа 394. Складіть або доберіть з української літератури речення, щоб слова однозвучні з виділеними писалися окремо.

1. Змолоду треба набратися знань, щоб не пуста була твоя власна криниця (І. Цюпа). 2. Дарма, що іноді з’їси і не доволі, Зате живеш на волі (Л. Глібов). 3. В темну ніч ми зібрались громадкою йти так поважно, немов у пригоді мали стати кому, а проте без мети ми дивились на зорі, та й годі (Леся Українка). 4. Якби могла, тобі б подарувала мудрість усіх віків, що в книгах схована (В. Якубенко).

· Про які людські цінності говориться в реченнях?

· Поясніть розділові знаки в реченнях, визначте їх вид за будовою.

Вправа 395. Складіть речення з поданими сполучниками й однозвучними з ними сполученнями слів.

Якби — як би, якщо — як що, зате — за те, проте — про те, щоб — що б, причому — при чому.

· Визначте вид речень за будовою, поясніть розділові знаки в них.

Вправа 396. Поясніть значення поданих фразеологізмів. Складіть з ними речення. Поясніть правопис сполучників, що входять до них.

Немов у воду дивиться. Наче прикипів (до місця). Неначе отара овець. Ніби по команді. Мовби скалка в оці.

· У яких мовленнєвих ситуаціях можна вживати ці фразеологізми? Чи можуть ці сполучники взаємозамінюватися? Доведіть.

Вправа 397. Запишіть речення. Користуючись зразком і схемою (у підручнику), виконайте повний морфологічний розбір сполучників.

ФАРБИ НАШИХ ПРЕДКІВ

Сьогодні усі фарби штучні, хімічного походження. А колись люди усе необхідне для одержання яскравих барв знаходили в лісі і в полі. Жовту фарбу одержували з черемхового листя, а також з листків берези, осики, чорної смородини. Вишневий колір давала кора верби або берези, коли додавали до неї попелу. Якщо ж потрібна була соковита коричнева, то виварювали дубову або вільхову кору, яку збирали навесні. Квіти волошок дарували людям блакитний, м’ята й вероніка — зелений, чорниці — червоний колір. Але завжди дотримувалися неодмінної умови виготовлення: використовували не свіжі квіти чи трави, а висушені. Важкою, довгою й копіткою роботою було виготовлення чорнила, зате зберігалося все написане дуже довго. Для того, щоб виробити його, довго настоювали дубову кору, квасили, варили її, доливали соки ягід і рослин, вишневу смолу, залізо. Через місяць-другий чорнило готове. І пишіть собі на радість, а людям — на користь (М. Слабошпицький).

· Поясніть розділові знаки в тексті. Визначте вид складних речень.

Вправа 398. Запишіть речення. Визначте їх вид за будовою, вкажіть частини складного речення та зв’язок між ними. З’ясуйте, чи можна замінити сполучник іншим з цієї ж групи, чи зміниться при цьому смислове значення речення.

1. Корінь навчання гіркий, зате (а, але, проте, однак) плід його солодкий. 2. Правду сховаєш, та (а, але, зате, проте, однак) сам з ями не вилізеш. 3. Правда та (і, й) кривда — як вогонь та вода. 4. Коли (якщо, раз, тільки, як тільки) золото випливає, правда потопає. 5. Ходив би в злоті, якби (коли б, якщо б, щоб, аби) не дірка в роті. 6. Хитрий як (мов, немов, ніби, наче) глечик: воду виливає, а собі не зоставляє (Нар. творчість).

· Поясніть розділові знаки в реченнях.

Вправа 399. Опрацюйте матеріал «Сполучники-синоніми».





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити