Українська мова - Морфологія збірник вправ. Частина 2 - 2015

ДІЄПРИСЛІВНИК

ДІЄПРИСЛІВНИКОВИЙ ЗВОРОТ

Вправа 111. Спишіть текст, підкресліть дієприслівникові звороти, поясніть розділові знаки.

МИХАЙЛО ГРУШЕВСЬКИЙ

Кожна історична постать органічно пов’язана зі своєю епохою. Михайло Сергійович Грушевський — перший президент України, найвидатніший її історик і вчений, інтелектуал зі світовим ім’ям.

Народившись за тридцять чотири роки до початку ХХ століття (1866 рік), він і в ньому прожив рівно стільки ж. Ця умовна межа, поділивши життя геніальної людини, стала для всього українського народу початком його національного відродження і боротьби за державність. М. Грушевський писав історію і водночас творив її, обіймаючи найвищі державні посади. Його геній полягав у тому, що, виносивши і викристалізувавши у своїй дослідницькій діяльності ідею Української держави, він безпосередньо реалізовував її в 1917-1921 роках. В умовах відновлення української державності наукова спадщина М. Грушевського стала дороговказом нашому народові у майбутнє, поступово перетворюючись на основу буття, вона служить незалежній соборній Україні (С. Єфремов).

· Поясніть за тлумачним словником значення виділених слів.

Вправа 112. Проведіть дослідження: чи має дієприслівник залежні слова; яке місце в реченні може посідати цей зворот; як виділяється на письмі; чи відокремлюється на письмі одиничний дієприслівник?

НЕ ЗРАДЖУ ТЕБЕ, УКРАЇНО!

Агатангел Кримський — один з найбільших поліглотів світу, знавець кількох десятків мов.

Щирий друг і вірний побратим Івана Франка і Лесі Українки, Агатангел Кримський був великим і діяльним патріотом України. Присягнувши на Шевченковому святі Україні, рідному народу, він поклав на олтар Вітчизни все життя.

Народившись на Волині в сім’ї вчителя історії, хлопець деякий час учився у Володимирі-Волинському. Коли батьки переїхали на Черкащину, його віддали до Другої київської гімназії. Пізніше, навчаючись у колегії Павла Галагана, юнак остаточно вирішує працювати на ниві сходознавства.

Закінчивши інститут східних мов у Москві, їде в наукове відрядження до Сирії та Лівану для удосконалення знання арабських мов. Перебуваючи на Сході, вивчає цінні відомості про Україну ще з дохристиянської доби. Повернувшись, молодий учений разом з В. Вернадським, Д. Багалієм, О. Левицьким стає активним організатором Всеукраїнської Академії наук (М. Федотів).

· Поясніть значення виділених слів.

Вправа 113. Спишіть текст, підкресліть дієприслівникові звороти, поставте розділові знаки. Чому для утворення дієприкметникового звороту потрібно щонайменше два слова?

Камінець із батьківської хати

Йдучи у світ лишаючи вітчизну

Беріть на спомин у дорогу грізну

Пучок євшану. У добрі чи злі

Вони серця потугою снажили.

Зазнав і я тієї долі-сили

Узявши в свій порожній гаманець

Черленовидний красний камінець

Із підмурівка батьківської хати.

Який тепер я радий і багатий!

Зі мною в парі обходивши світ

Мене зберіг той камінець-граніт.

Яр Славутич

· Поясніть правопис виділених слів.

· У якому значенні вжито слово красний?

Вправа 114. Утворіть від поданих дієслів дієприслівники, складіть з кожним по два речення так, щоб дієприслівник входив до дієприслівникового звороту, який стоїть: а) на початку речення, б) в середині речення.

1. Обговорити; переконатися; повідомити.

2. Червоніють; розростаються; садять; тремтять.

Вправа 115. Поясніть значення фразеологізмів. За якої ситуації їх можна використовувати? Уведіть їх у речення.

1.Не розгинаючи спини. 2. Не маючи гербового, вживай простого. 3. Не минаючи нагоди. 4. Не моргнувши оком.

Вправа 116. До дієприслівникового звороту доберіть з двох поданих те речення, з яким він узгоджується. Свій вибір умотивуйте. Підкресліть дієприслівникові звороти, поставивши в дужках питання до них.

1. Працюючи вправно і швидко, ... а) він закінчив роботу на годину раніше; б) робота була закінчена на годину раніше. 2. Юрко, захворівши, ... а) у нього було пропущено кілька занять; б) пропустив кілька занять. 3. Сівши за цікаву книжку... а) йому нічого не було чути; б) він уже нічого не чув. 4. Підійшовши до будинку, … а) йому блиснуло світло у вікні; б) він побачив світло у вікні.

Вправа 117. До дієприслівникового звороту доберіть правильний варіант продовження речення. Свій вибір обґрунтуйте. Проаналізуйте склад дієприслівникового звороту за синтаксичними зв’язками. Дайте визначення дієприслівникового звороту. Поясніть розділові знаки.

1. Працюючи наполегливо, ... а) робота була закінчена раніше; б) він закінчив роботу раніше. 2. Проходячи недалеко від будинку, ... а) блиснуло світло; б) ми помітили відблиски світла. 3. Сівши за книжку, ... а) йому нічого не було чути; б) він уже не чув нічого. 4. Проходячи мимо книгозбірні, ... а) їй впали в око нові книги на вітрині; б) вона затрималась перед вітриною, щоб переглянути нові книги. 5. Наблизившись до берега, ... а) йому почувся плескіт хвиль; б) він почув плескіт хвиль.

Вправа 118. Спишіть. Поставте розділові знаки. Сформулюйте правила відокремлення дієприслівникових зворотів та одиничних дієприслівників. Поясніть орфограми.

1. Світить річка блукаючи заплавами, зникаючи у мар.. вах небосхилу (О. Гончар). 2. Квіти стуливши барвисті пелюстки заснули. Задзижчала оста..я бджілка поспішаючи на пасіку (А. М’ястківський). 3. Дитячий щебет наповнюючи хату робить її по-справжньому щасливою (Н. Зубицька). 4. І тремтить схвильоване коло..я прихилившись до мого плеча (О. Теліга). 5. Ціле літо будував Василь хату не покладаючи рук. 6. Соняшник зацвів і оз..рнувся — стільки було світла в н..бесах .А тоді зненацька усміхнувся перемігши первородний страх (В. Мороз). 7. Пісня здіймалася над с.лом і л..тіла далеко у світ сивою горлиц..ю несучи на крилах любов і п..чаль (А. Пашкевич).

Вправа 119. Виконайте морфологічний розбір дієприслівника за схемою: 1) дієприслівник для розбору; 2) вид; 3) спосіб творення форми; 4) синтаксична роль; 5) правопис.

1. Цілий день в мою кімнату сонце не дивилось, а заходячи за хату, на стіні відбилось (Олена Журлива). 2. Небо затуманіло, закутавши в хмари блакить (Н. Осадчук). 3. Земля моя летітиме в світах, розгойдуючи простір колосками (В. Шейко). 4. Не спитавши броду, не лізь у воду (Нар. творчість). 5. Благословенне все, що ми створить зуміли, здолавши голод, темряву, війну (М. Нагнибіда). 6. Лиш мати, пригладивши скроні рукою, пройде по чолі, відчую шершавість долоні, мов камінь, тверді мозолі (М. Ткач).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити