Українська мова 5-11 класи - тестові завдання - 2018 рік

Лексикологія. Фразеологія

Лексичне значення слова

Групи слів за значенням

Програма 1

Картка № 1

I. Оберіть речення, у якому неправильно вжито слово неділя.

1. У неділю дідусь з онуком пішли гуляти у зимовий парк (3 підручника).

2. Була неділя, тихий час дозвілля (М. Рильський).

3. Вербна неділя — назва християнського свята (За словником).

4. Одна неділя має сім днів (3 розмови).

5. Від неділі до неділі — все в одному ділі (Народна творчість).

II. Укажіть рядок, у якому всі виділені слова у словосполученнях ужито в переносному значенні.

1. Золота нива, гіркий полин, солодка цукерка.

2. Білий сніг, високий будинок, тихий крик.

3. Читати книгу, гартувати сталь, іти з товаришем.

4. Холодний погляд, тверда рука, гірка правда.

5. Летіти літаком, українська мова, світло знань.

III. Оберіть рядок, у якому слова становлять синонімічний ряд.

1. Мовчазливий, мовчазність, мовчазна, мовчанка, мовчати.

2. Мовчазний, говіркий, говірка, мовчун, мова.

3. Мовчазний, небалакучий, неговіркий, маломовний, небагатослівний.

4. Слово, словник, префікс, закінчення, суфікс.

5. Мовчати, говорити, слухати, кричати, шептати.

IV. Оберіть речення, у яких вжито антоніми.

1. На гору вилізши, звелів собі «Гори!» і злізти вже не міг до ближніх із гори (Б. Кравців).

2. Узлісся наче повите ніжним зеленим серпанком, де-не-де вже й верховіття дерев поволочене зеленою барвою (Леся Українка).

3. Ну й зима — хуртеча та вітрюга, ні проїхати, ані пройти (Л. Первомайський).

4. В мужика землянка вогка. В пана хата на помості (Леся Українка).

5. Завірюха сміється і плаче, стогне й шаленіє, вона співає весільної і воднораз похоронної, в її співі жура й мажор початку й кінця (Б. Антоненко-Давидович).

6. В селищі чорніють покрівлі будинків, чорніють ялини, вільхи (Є. Гуцало).

7. Денна полуднева мла, яку ні темною не назвеш, ні світлою (Є. Гуцало).

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між термінологічними назвами та рядами

слів, що їх ілюструють.

1. Багатозначні слова.

2. Омоніми.

3. Синоніми.

4. Антоніми.

5. Пароніми.

A. Ошатний, нарядний, стрійний, вичепурений.

Б. Поїхати, магазин, звірячий, холодно.

B. Над — під; фініш — старт; ані телень — подати голос.

Г. Адрес — адреса, відтінок — відтинок.

Ґ. Байка (твір) — байка (тканина); коло (імен.) — коло (прийм.).

Д. Відмінок, універмаг, шилохвіст, садівник.

1

2

3

4

5

         

VI. Визначте, якими лексичними одиницями є слова заїзд — з’їзд (відповідь в орудному відмінку множини впишіть до таблиці).

                             

Картка № 2

I. Знайдіть речення, у якому неправильно вжито слово приймати.

1. Юнаки приймають присягу на вірність Україні (3 газети).

2. На випадок загибелі сержанта приймаю командування (О. Довженко).

3. Наталка приймає участь у змаганнях з тенісу (3 розмови).

4. Ів би очима, та душа не приймає (Народна творчість).

5. Прошу прийняти рішення якнайшвидше (Із заяви).

II. Укажіть рядок, у якому всі виділені слова у словосполученнях вжито у прямому значенні.

1. Блискуче майбутнє, малинове варення, малинові вуста.

2. Кам’яний берег, солодкий спів, золоті слова.

3. Голова дівчини, теплий одяг, корінь берези.

4. Соковитий голос, тепле проміння, чиста совість.

5. Гірка правда, колючий сніг, відкритий характер.

III. Оберіть рядок, у якому слова становлять синонімічний ряд.

1. Високо, низько, височина, низина, рівнина.

2. Ґречний, ввічливий, чемний, вихований, поштивий.

3. Високий, височенький, високість, високогірний, високогір’я.

4. Висотний, висотник, верховина, верхівка, верхів’я.

5. Гречаний, гречаник, гречанище, гречка.

IV. Віднайдіть рядки, у яких до складу словосполучень входять омоніми.

1. Гостре слово — гострий зір, тихий голос — тихе життя.

2. Мітити крейдою — мітити у серце, міх борошна — ковальський міх.

3. Чисте небо — чисті руки, ламати голову — ламати кригу.

4. Старий клен — старі погляди, вершина Карпат — вершина слави.

5. Летіти літаком — линути думкою, битий тугою — бита цегла.

6. Гостра коса — дівоча коса, електричний розряд — спортивний розряд.

1

2

3

4

5

6

           

V. Знайдіть відповідність між словом і його лексичним значенням.

1. З’юрбитися.

2. Голубіти.

3. Доскіпуватися.

4. Голубити.

5. Дзиглик.

А. Проявляти ніжність, ласку.

Б. Скупчитися в одному місці.

В. Вирізнятися голубим кольором.

Г. Стілець на трьох ніжках і з гвинтом.

Ґ. Використовувати що-небудь як привід для звинувачення.

1

2

3

4

5

         

VI. Визначте, якими лексичними одиницями є виділені слова в реченні (відповідь в орудному відмінку множини впишіть до таблиці).

Усякі люди трапляються на містку: і щирі, і скупі, і веселі, і сумні, і мовчазні, і говіркі (М. Стельмах).

                             

Картка № З

I. Укажіть слово, яке має лексичне значення «той, що давно минув; колишній».

1. Прийдешній.

2. Давній.

3. Теперішній.

4. Майбутній.

5. Сьогоднішній.

II. Оберіть рядок, у якому всі виділені слова у словосполученнях ужито в прямому значенні.

1. Солодкий сон, жовтокоса осінь, море пшениці.

2. Золоте серце, темні думки, солодке життя.

3. Солодка кава, срібна ложка, тепла хустка.

4. Сива голова, рожеві мрії, вушко голки.

5. Молода трава, багатий місяць, голови соняшників.

III. Зазначте рядок, у якому виділені слова є контекстуальними синонімами.

1. Про неволю плаче й голосить і тужить до болю голос сумний (Леся Українка).

2. І в’яне, сохне, гине твоя єдина дитина, твоя Мариночка (Т. Шевченко).

3. Сумно, журно заспівав одинокий сигнальний ріжок (Б. Камов).

4. Минуло кілька днів, як Озивайко не чує й не бачить Вовка. З його володінь принаймні сіроманець зник. Лісовичок навіть хвилюватися почав — все-таки живе створіння пропало (А. Давидов).

5. Вбити чайку — це сором і ганьба для мисливця (О. Гончар).

IV. Укажіть речення, у яких вжито слова в переносному значенні.

1. У надвечірній тиші скрипучо співав сніг під Мстиславовими чобітьми (А. Хижняк).

2. Люди радіють зимовому сонцю (О. Логінова).

3. Ліс... Дорога... Озеро... Глянеш довкруг — та й жити хочеться (Т. Севернюк).

4. З вишні сипав безперервну пісню жайворонок (О. Денисюк).

5. Мешканці давньої Греції вельми шанували легендарну сестру бога Зевса, котру звали Деметрою, або Димитрою (І. Глинський).

6. Квітує жито. Солодкі соки несуть колоскам корінця рясні (І. Савич).

7. Іноземний — це такий, що належить іншій країні, державі, чужому краєві (Є. Чак).

1

2

3

4

5

6

7

             

V. Доберіть до слів, позначених цифрами, антонімічну пару з-поміж слів, позначених буквами.

1. Радіти.

2. Шана.

3. Активний.

4. Поневолення.

5. Тихо.

А. Зневага.

Б.Визволення.

В. Голосно.

Г. Плакати.

Ґ. Пасивний.

Д. Повага.

Е. Утішатися.

1

2

3

4

5

         

VI. Визначте зайве слово і впишіть його до таблиці.

Природний, невдаваний, непідробний, штучний.

                             

Картка № 4

I. Укажіть рядок, у якому всі виділені слова в словосполученнях вжито в переносному значенні.

1. Сухе дерево, міцний дріт, чистий зошит.

2. Суха доповідь, міцний мороз, чиста мова.

3. Відбити молотком, відбити бажання, червоний жар.

4. Крива шабля, кривий кінь, високий будинок.

5. Дніпрові береги, бурхлива повінь, читати книгу.

II. Оберіть рядок, у якому всі словосполучення містять омоніми.

1. Важке серце — важка валіза, міцна сталь — міцний мороз.

2. Крило ластівки — крило літака, щире серце — серце країни.

3. Зимове сонце — пекуче сонце, широкий степ — просторий степ.

4. Білий колір — чорний колір, радісний погляд — сумний погляд.

5. Материнська ласка — хижа ласка (звір), моторний цех — моторний хлопець.

III. Вкажіть, у якому рядку прислів’я містить антоніми.

1. Покірну голову шабля не січе.

2. Молодому книга — крила, старому — кийок.

3. Де руки й охота, там спора робота.

4. Не всяке слово приказка.

5. На чужий труд ласий не будь.

IV. Зазначте рядки, у яких до складу речень входять синоніми.

1. Небо гуркотіло, ревло, клекотало, сліпуче розверзало свої нетрі (Є. Шморгун).

2. Сіра маленька пташка, як грудка землі, низько висіла над полем (М. Коцюбинський).

3. «Сонячні кларнети» — книга мажорних тонів, книга радісного сприйняття життя особистістю (О. Білецький).

4. Он жайвір невтомний, десь там угорі тюрлюкає, розливається стодзвонно, на все небо дзвенить-виграє, а сам — невидимий (О. Гончар).

5. Вітер з схід-сонця віяв, дув немилосердно, лютував як хотів, усяку билину, стеблину зв’ялив, зсушив (Д. Маркович).

6. Два кольори мої, два кольори: червоне — то любов, а чорне — то журба (Д. Павличко).

7. Як тільки світанок настав, гусак чимчикує на став (Г. Плотников).

1

2

3

4

5

6

7

V. Знайдіть відповідність між термінами і рядами слів.

1. Пароніми.

2. Антоніми.

3. Спільнокореневі.

4. Синоніми.

5. Омоніми.

А. Казати, мовити, балакати, розмовляти, вести річ.

Б. Нагода — пригода, дипломат — дипломант.

В. Знизувати на нитку — знизувати плечима; ключ від квартири — чистоводний ключ.

Г. Досвід, досвідчений, досвідний, досвідченість.

Ґ. Жити — вмерти, солодко — гірко.

Д. Рій бджіл — рій думок, черствий хліб — черстве серце.

1

2

3

4

5

         

VI. Упишіть, до таблиці назву словника, який пояснює лексичне значення слів (у називному відмінку однини).

                             

Картка № 5

I. Укажіть, у якому рядку слова становлять синонімічний ряд.

1. Гарно, добре, гоже, мило, славно.

2. Просвіт, просвіта, світло, світити.

3. Оглядати, оглядатися, очі, погляд, зір.

4. Свято, святий, Великдень, свічка, священний.

5. Свобода, незалежність, суверенітет, Україна, воля.

II. Віднайдіть речення, до складу якого входять антоніми.

1. Розгинаю спину, а сонце б’є мені у вічі (М. Стельмах).

2. Взимку виє хуртовина, влітку прийде тепла днина (П. Воронько).

3. Хліб і рушник — одвічні людські символи (В. Скуратівський).

4. Всяке діло починай з голови (Народна творчість).

5. А поле хитається, гойдається (В. Богомолов).

III. З’ясуйте, яке лексичне значення має слово крило у реченні.

Піднялися крила сонних вітряків, і черешню білу вітер розбудив... (М. Рильський).

1. Літальний орган птахів, комах.

2. Бляшаний дашок над колесом автомашини для захисту від пилу, болота.

3. Бокова частина будівлі, споруди.

4. Плоска поверхня літака.

5. Лопать млина.

IV. Укажіть речення, у яких є синоніми.

1. Будь, Україно, сильна, могутня (Р. Купчинський).

2. Кожному народові належить удосконалювати знаряддя своєї думки — мову (М. Коцюбинський).

3. Світ широкий і розлогий, скрізь ведуть шляхи й дороги (Н. Забіла).

4. Хлопець, зустрівшись із нами, завше вклоняється ввічливо, ґречно (О. Близько).

5. Будівництво припинилося, а будівничі розійшлися по всіх усюдах і поселилися в різних краях (Із Біблійного оповідання).

6. Наука — срібло, а практика — золото (Народна творчість).

7. У лузі цвіла калина, а над пишними суцвіттями літали птахи (Є. Гуцало).

1

2

3

4

5

6

7

             

V. Знайдіть відповідність між термінами і їх визначеннями.

1. Лексичні омоніми.

2. Граматичні омоніми (омоформи).

3. Фонетичні омоніми (омофони).

4. Омографи.

A. Слова, що збігаються у звучанні та написанні лише в певній граматичній формі.

Б. Слова, що збігаються у звучанні та написанні у всіх граматичних формах.

B. Слова, що збігаються у звучанні та написанні тільки у двох граматичних формах.

Г. Слова, що збігаються лише у звучанні, але пишуться по-різному.

Ґ. Слова, що збігаються тільки у написанні, але звучать по-різному.

VI. Доберіть із поданих слів антонім до слова батьківщина і впишіть його до таблиці.

Рідний край, вітчизна, родина, чужениця, отчина.

                             

Картка № 6

I. Оберіть рядок, до слів якого не можна дібрати синонімів.

1. Коза, клен, підмет, метр, Вінниця.

2. Милий, іти, достиглий, гора, багатий.

3. Дотепний, поле, крик, їжа, думати.

4. Горіти, гострий, короткий, сум, волосся.

5. Клопотання, їхати, дорога, дорогий, дім.

II. Укажіть рядок, у якому всі словосполучення містять омоніми.

1. Зелене листя — зелене хлоп’я, сліпий дідусь — сліпий дощ.

2. Міцна дружба — міцний сон, сильний вітер — сильний чоловік.

3. Спуститися у балку — обтісувати балку, бродити по воді — бродити У діжці.

4. Зустріти ввічливо — зустріти привітно, красива дівчинка — вродлива дівчинка.

5. Високе дерево — низьке дерево, далекий друг — близький друг.

III. Зазначте, у якому реченні слова вжито в переносному значенні.

1. У давнину писали не на папері, а на пергаменті — спеціально обробленій телячій шкурі (А. Коваль).

2. В діброву впала зірка й дише, і сад осінній сон колише (І. Гайворон).

3. Осмислити свій шлях — завдання щонайближче (М. Сингаївський).

4. Книжку читай, розуму набувай (Народна творчість).

5. Настусю, іди-но до нас, поговоримо (Марко Вовчок).

IV. Укажіть рядки, у яких до складу речень входять омоніми.

1. І від солодких слів буває гірко (Народна творчість).

2. Був холодний місяць лютий, лис ходив голодний, лютий (А. Качан).

3. Сад зимовий посивів і в інеї сивий стоїть (Є. Гуцало).

4. Діду, люльку заховайте, в люльці внука погойдайте! (Із часопису).

5. Повз хату, повз тин і повз клуб чорнющого диму повз клуб (О. Різниченко).

6. Побазікати можна і з приятелем, а помовчати лише з вірним другом (О. Ільченко).

7. Я дав у класі хропака, аж тут учитель виклика (І. Кульська).

1

2

3

4

5

6

7

             

V. Знайдіть відповідність між термінами та визначеннями.

1. Синоніми.

2. Омоніми.

3. Пароніми.

4. Антоніми.

5. Багатозначні.

А. Слова з протилежним лексичним значенням.

Б. Слова, які мають кілька лексичних значень.

В. Слова, різні за звучанням і написанням, але однакові або близькі за лексичним значенням.

Г. Слова з одним лексичним значенням.

Ґ. Слова, що за однакового звучання і написання мають різне лексичне значення.

Д. Слова, за зовнішньою формою близькі до іншого слова.

VI. Із поданих слів доберіть і впишіть до таблиці синонім до слова шкода.

Вигода, шкода, втрата, жаль, банно.

                             

Картка № 7

I. Віднайдіть рядок, у якому всі слова є однозначними.

1. Гострий, година, заєць, лихий, летіти.

2. Хустка, Київ, термометр, відмінок, ангіна.

3. Голова, залізний, Дніпро, гарячий, дихати.

4. Надійність, земля, мова, сухий, говорити.

5. Яловичина, стіл, Оболонь, Дністер, рука.

II. Оберіть рядок, у якому слова є синонімами до слова горизонт.

1. Географія, сонце, небо, далечінь, лінія.

2. Видноколо, обрій, виднокруг, крайнебо, небосхил.

3. Горизонталь, горизонтальний, вертикальний, протяжність, протяг.

4. Бачити, вивчати, спостерігати, креслити, малювати.

5. Протягом, далекий, круг, дивитися, милуватися.

III. Укажіть рядок, у якому подано антоніми до слова великий.

1. Величний, величезний.

2. Здоровий, немалий.

3. Малий, маленький.

4. Великий-превеликий.

5. Величенький, великуватий.

IV. Позначте рядки, у реченнях яких вжито омоформи.

1. Якщо траву цю м'яти, відчуєш запах м’яти (А. Качан).

2. Де багато шуму й гамору, там мало толку (Народна творчість).

3. Українські ліси багаті на лікарські рослини: валеріану, горицвіт, дивосил, ромашку, м’яту (Із підручника).

4. Грубе слово відразу викликає відразу (С. Зінчук).

5. Ой, піду я в чисте поле, там дівчина просо поле (Народна ворчість).

6. Навіть пташці воля й батьківщина дорожчі над усе на світі (Народна творчість).

7. Журавлиний в небі ключ відімкнув весну, мов ключ (О. Резниченко).

1

2

3

4

5

6

7

             

V. Знайдіть відповідність між словами і лексичними значеннями.

1.Ефектний.

2. Бартер.

3. Ефективний.

4. Хиба.

5. Хіба.

А. Той, що дає найкращий результат; дійовий.

Б. Недогляд; помилка в чому-небудь; недолік.

В. Той, що справляє сильне враження.

Г. Частка питальна або видільна.

Ґ. Прямий обмін товарами без урахування цін.

1

2

3

4

5

         

VI. Упишіть до таблиці термін на позначення лексичного значення, що є образною назвою предмета, ознаки предмета, явища, дії (у називному відмінку однини).

                             

Картка № 8

I. Віднайдіть рядок, у якому всі слова є однозначними.

1. Корінь, операція, іти, збирати, хмара.

2. Реакція, масштаб, лежати, гострий, їсти.

3. Атмосфера, білий, говорити, стояти, кипіти.

4. Теплий, твердий, артист, сумувати, стіл.

5. Бджола, префікс, вельвет, буквар, Дністер.

II. Укажіть рядок, слова якого становлять синонімічний ряд до прикметника сміливий.

1. Справжній, самобутній, своєрідний, свіжий, оригінальний.

2. Сміливість, відвага, хоробрість, відчай, страх.

3. Відважність, характер, перемога, слава, нагорода.

4. Страхополох, нерішучий, боягуз, страшко, лякливий.

5. Відважний, хоробрий, безстрашний, мужній, відчайдушний.

III. Зазначте рядок, у якому слова не становлять антонімічної пари.

1. М’який — твердий, мокрий — сухий.

2. Південь — північ, день — ніч.

3. Мовчати — співати, думати — відповідати.

4. Любити — ненавидіти, одягати — роздягати.

5. Чесний — підлий, багатий — бідний.

IV. Позначте речення, у яких вжито слова з протилежним значенням.

1. Січень снігом січе, а мороз вогнем пече (Народна творчість).

2. Гармидер, галас, гам у гаї (Т. Шевченко).

3. Порожня бочка гучить, а повна — мовчить (Народна творчість).

4. Я кота шукав уранці І знайшов його у ранці (Із підручника).

5. Із приходом Великого весняного дня люди почали писати писанки — символ народження Сонця, воскресіння (За В. Войтовичем).

6. «Учора» не доженеш, а від «завтра» не втечеш (Народна творчість).

7. Краще розумна догана, ніж дурна похвала (Народна творчість).

1

2

3

4

5

6

7

             

V. Сформуйте синонімічні ряди зі слів, позначених цифрами і буквами.

1. Сміливий, хоробрий, мужній.

2. Сумний, журливий, невеселий.

3. Смішний, кумедний, комічний.

4. Вигадка, небилиці, видумка.

A. Радісний, засмучений.

Б. Забавний, потішний.

B. Героїчний, відважний.

Г. Кумедність, комічність.

Ґ. Вимисел, фантазія.

Д. Зажурений, печальний.

1

2

3

4

       

VI. Упишіть до таблиці термін на позначення лексичного значення, що є образною назвою предмета, ознаки предмета, явища, дії (у називному відмінку однини).

Картка № 9

I. Віднайдіть рядок, у якому всі слова є однозначними.

1. Україна, суниця, овес, суфікс, прикметник.

2. Добрий, палкий, старий, кривий, високий.

3. Малий, крило, ряд, сила, тепло.

4. Окремий, інший, сіяти, сказати, скакати.

5. Останній, котрий, сонце, щавель, квочка.

II. Оберіть рядок, у якому подано пряме значення слова голова.

1. Особа, яка керує зборами, засіданням, наприклад: голова зборів.

2. Частина тіла людини або тварини, наприклад: похитати головою.

3. Основне, головне в чому-небудь, наприклад: хліб — усьому голова.

4. Перші ряди, передня частина чого-небудь (загону, групи тощо), що рухається, наприклад: голова колони.

5. Продукт харчування, що має форму кулі, наприклад: голова цукру.

III. З’ясуйте, у якому рядку слова становлять синонімічний ряд до слова уважно.

1. Неуважно, краєм ока, байдуже, погано, недбало.

2. Дивитися, слухати, читати, писати, переказувати.

3. Турботливий, чуйний, убачливий, увага, піклування.

4. Пильно, зосереджено, неослабно, старанно, ретельно.

5. Як-небудь, сяк-так, абияк, як доведеться, так чи так.

IV. Оберіть речення, у яких ужито пароніми.

1. Нехай старість передчасно не білить морозом-сивиною твою голову (А. Головко). Хлопець то червоніє, то біліє (Б. Грінченко).

2. Тінь чорна стрімко падає униз — То білий голуб так злітає вгору (Л. Костенко).

3. Не знаходжу в них [у футбольних м’ячах] нічого ні динамічного, ні демонічного (О. Гончар).

4. Погана та мати, що не хоче дитя мати (Народна творчість).

5. Брехня стоїть на одній нозі, а правда — на двох (Народна творчість).

6. Він володіє дорогоцінним даром: нікому не роби нічого даром (Із часопису).

7. І невідь звідки падають ці сни... Лечу на крилах персів в країнах персів, в державу персів, в князівство персів, у Персію, сказати б (І. Драч).

1

2

3

4

5

6

7

             

V. Знайдіть відповідність між словами та лексичними значеннями.

1. Криси.

2. Крислатий.

3. Снага.

4. Шатро.

5. Химерний.

A. Життєздатність, енергія, фізичні сили.

Б. Легке розбірне конусоподібне житло з тканини, шкіри.

B. Відігнуті краї капелюха, бриля тощо.

Г. Гіллястий, розложистий, розлогий.

Ґ. Барвистий, пістрявий.

Д. Дивовижний, чудернацький, примхливий.

VI. Визначте зайве слово і впишіть його до таблиці.

Дружно, класом, спільно, гуртом, злагоджено.

                             

Картка № 10

I. Віднайдіть рядок, у якому всі слова є багатозначними.

1. Клімат, дар, тримати, закінчення, периметр.

2. Підняти, аптека, бронхіт, бузок, залізний.

3. Важкий, гарячий, виходити, багаж, брат.

4. Древній, розбити, білий, синонім, уран.

5. Червоний, вільний, погроза, підмет, грип.

II. Оберіть рядок, у якому подано переносне значення слова відбивати.

1. Ударами відокремлювати частину від цілого, наприклад: відбити шматочок каменя.

2. Повертати назад силою, боєм, наприклад: відбити Умань.

3. Ударами пошкодити що-небудь в організмі, наприклад: відбити печінку.

4. Чітко й уривчасто вимовляти слова, наприклад: відбивати кожне слово.

5. Відкидати зустрічним ударом, наприклад: відбивати м’яч.

III. Визначте речення, у якому вжито синоніми.

1. Знову дзвеніли, бриніли, сурмили комарі, допікали, дошкулювали, діймали, жерли, гризли (Ю. Яновський).

2. Краще гірка правда, ніж солодка брехня (Народна творчість).

3. Луки, води, баговиння вільний голос подають (Г. Чупринка).

4. Це глина чи цеглина? (З журналу).

5. Щедрують люди щедрою любов’ю (М. Ткач).

IV. Укажіть речення, у яких слово голова вжито в переносному значенні.

1. Здоров’я — всьому голова (Народна творчість).

2. Держи голову в холоді, а ноги в теплі, проживеш довгий вік на землі (Народна творчість).

3. Розбрелась у степу худоба — ціла тисяча голів (І. Нехода).

4. Мислі в голові важкі вертілись, тьмили світ, мов пил (І. Франко).

5. На голову колгоспу Івана Сергійовича обрали одностайно (А. ІІІиян).

6. З темної зелені виступали важкі голови соняшників (В. Козаченко).

7. — От головаї — із повагою вигукнув товариш (Із розмови).

1

2

3

4

5

6

7

             

V. Знайдіть відповідність між словами та лексичними значеннями.

1. Оберемок.

2. Наснага.

3. Взірець.

4. Джгут.

5. Шати.

А. Багате, розкішне святкове вбрання.

Б. Туго скручений у вигляді каната шматок тканини, пучок соломи.

В. Творчий запал.

Г. Велика кількість чого-небудь; в’язка.

Ґ. Зразок чого-небудь.

1

2

3

4

5

         

VI. Визначте зайве слово і впишіть його до таблиці.

Письмо, говоріння, читання, урок, аудіювання.

                             

Картка № 11

I. Віднайдіть рядок, у якому всі слова є багатозначними.

1. Малахіт, суфікс, присудок, іменник, периметр.

2. Береза, ялина, клен, бузок, дуб.

3. Луцьк, овес, корінь, реакція, відмінок.

4. Теплий, рідкий, земля, дивитися, холодний.

5. Жито, Карпати, рука, чистий, горіти.

II. Оберіть рядок, у якому подано переносне значення слова багатий.

1. Той, що має багатство, володіє великими цінностями, наприклад: багатий чоловік.

2. Той, що має велику, достатню кількість чого-небудь, наприклад: багаті надра України.

3. Великий, достатній, повний, наприклад: багатий урожай.

4. Розкішний, пишний, дуже гарний, наприклад: багате вбрання.

5. Різноманітний, з великим запасом, наприклад: багата мова.

III. Зазначте рядок, у якому до складу словосполучень входять омоніми.

1. Легкий птах — легкий шелест, відкрити книгу — відкрити збори.

2. Гострий кут — тупий кут, важка робота — легка робота.

3. Величезний дуб — гігантський дуб, хоробрий воїн — сміливий воїн.

4. Дерев'яна лава — вулканічна лава, ручка дверей — ручка дитини.

5. Скласти руки — узяти себе в руки, гострий на язик — мати довгий язик.

IV. З’ясуйте, у яких реченнях вжито синоніми.

1. Правда та кривда — як вогонь та вода (Народна творчість).

2. Занесло, замело, завіяло і дороги мої, і мости (В. Мордань).

3. Яка гребля, такий млин, який батько, такий син (Народна творчість).

4. Як лютий не лютуй, а на весну брів не хмур (Народна творчість).

5. Сумно, журно заспівав одинокий сигнальний ріжок (Б. Камов).

6. А це зерно в золотому колоску на стеблині золоченій гойдалося (Т. Коломієць).

7. Обабіч шляху виднілися у степу хутори, бовваніли на далеких обріях, як зелені островки по синьому морю (Г. Тютюнник).

1

2

3

4

5

6

7

             

V. Знайдіть відповідність між словами та лексичними значеннями.

1. Адресант.

2. Адрес.

3. Адреса.

4. Адресат.

5. Адресність.

А. Письмове привітання з нагоди видатної події.

Б. Той, кому призначено інформацію, одержувач листа, телеграми.

В. Спрямованість до конкретної, визначеної категорії кого-, чого-небудь.

Г. Позначення місця проживання.

Ґ. Той, хто надсилає комусь листа, телеграму, посилку.

1

2

3

4

5

         

VI. Упишіть до таблиці назву дотепного вислову, побудованого на обіграванні багатозначності слова або омонімії (у називному відмінку однини).

                             

Картка № 12

І. Зазначте речення, у якому слова вжито в переносному значенні.

1. Кіт Мартин мав довгий хвіст (Д. Павличко).

2. Мати білять хату та у хаті (М. Вінграновський).

3. На піщаній косі стояв маяк (А. Шиян).

4. Весна за вушка витягає трави (В. Малишко).

5. Малюнок було зроблено фарбами на аркуші паперу (О. Донченко).

II. Укажіть, у якому рядку синоніми відрізняються стилістичним забарвленням.

1. Давній, старий, колишній, древній, старовинний.

2. Верхівка, вершина, маківка, шпиль, гребінь.

3. Сміятися, реготати, хихикати, шкіритися, скалити зуби.

4. Активний, діяльний, беручкий, невтомний, енергійний.

5. Лагідний, м’який, спокійний, тихий, ласкавий.

III. Укажіть, у якому рядку до складу словосполучень входять омоніми.

1. Праве око — ліве око, вузька смужка — широка смужка.

2. Синє море — море квітів, срібна підставка — срібний голос.

3. Косити траву — косити очима, кран водопроводу — будівельний кран.

4. Розвісити вуха — чути краєм вуха, замилювати очі — попастися на очі.

5. Легкий птах — легкий шелест, золотий перстень — золотий хлопчик.

IV. Оберіть рядки, у яких вжито абсолютні синоніми.

1. Пес і собака — то вдача однака (Народна творчість).

2. Багрянець вечірньої зорі палав, миготів, палахкотів (М. Бажан).

3. Диво — як сито, а чудо — як решето (Народна творчість).

4. Швидко весни одцвітають, хутко літні дні минають, скоро вже зима (І. Вирган).

5. Часом сопілка у горах заплаче, заквилить (Б. Лепкий).

6. У небі заграла райдуга, або веселка (Із підручника).

7. Учень старанно виводив літери: буква за буквою (Із підручника).

1

2

3

4

5

6

7

             

V. Знайдіть відповідність між узагальненими (родовими) назвами й групами слів.

1. Почуття.

2. їжа.

3. Птахи.

4. Ягоди.

5. Опредмечені дії.

А. Читання, малювання, спів, креслення, розуміння.

Б. Сокіл, колібрі, снігур, ластівка,зозуля.

В. Радість, гордість, тривога, сором, співчуття.

Г. Калина, малина, смородина, ожина, полуниці.

Ґ. Хліб, борщ, шашлик, вареник, каша.

1

2

3

4

5

         

VI. Упишіть до таблиці слова, використані для створення колориту в жартівливому вірші «Гей, стрільці, хапайте луки та й біжіть бігом на луки!» (у називному відмінку множини).

                             




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити