Українська мова 5-11 класи - тестові завдання - 2018 рік

Лексикологія. Фразеологія

Лексика української мови за походженням і вживанням

Програма 2

Картка № 1

I. Оберіть рядок, у якому подано синоніми до запозичених слів демократія, афіша, нюанс, аплодисменти, бард.

1. Меценат, картина, нота, аплодувати, боян.

2. Продавець, запрошення, можливість, турбота, митець.

3. Купувати, оголосити, відтінити, плескати, поетизувати.

4. Продавати, запросити, відтинати, турбуватися, співати.

5. Народовладдя, оголошення, відтінок, оплески, поет.

II. Укажіть речення, яке містить застарілу лексику.

1. Вітер заснув, затих і тільки зрідка колишеться серед зеленого листя (Б. Грінченко).

2. Дорога круто пішла вгору — до вершини перевалу залишалося не більш п’яти кілометрів (Р. Іваничук).

3. Телефон у квартирі у мене торохтів, наче коробка з сірниками, яка котиться з височезних сходів (В. Коротич).

4. Скуту зимою природу голубило по-весняному радісне сонце, всіваючи віття дерев «сльозами» (Р. Бурлака).

5. Місяць був ясний, блискучий, як золотий турецький ятаган (Г. Тютюнник).

III. Укажіть, у якому рядку всі слова є загальновживаними.

1. Добро, радість, місто, вуйко, витвір.

2. Боярин, щастя, правиця, ходити, сон.

3. Квітка, рать, день, годинник, оазис.

4. Дерево, бджола, гречка, досвід, гривня.

5. Благання, герой, намисто, промінь, когут.

IV. Позначте речення, у яких вжито терміни.

1. Цей старовинний вид головного убору в різних регіонах України мав свої назви (3 довідника).

2. Найпростіший спосіб зменшити ознаки стресу (високий тиск, прискорене дихання) — релаксація, або розслаблення (Із посібника).

3. Щороку на кінець травня, коли стужавіє, набереться сили земля і її живлющі соки досхочу напоять зело, я вирушаю на рідне Полісся (В. Скуратівський).

4. Усе тут вабить око — калинові гаї, шапкасті зарості верболозу на видолинках та озерах, палахкучі луки, усіяні польовими квітами (В. Скуратівський).

5. Механізмами встановлення взаєморозуміння у процесі спілкування є рефлексія — міркування про думки інших; ідентифікація — уподібнення себе іншому в думках, позиціях, діях; емпатія — співчуття (Із посібника).

6. Клітина — це складна саморегулююча жива система, яка має спільні і відмінні ознаки будови живих організмів різних царств (Із підручника).

7. Тяжкі часи минають, а добрі справи залишаються... (Т. Севернюк).

1

2

3

4

5

6

7

             

V. Знайдіть відповідність між термінами і їх визначеннями.

1. Незапозичена лексика.

2. Власне українська лексика.

3. Запозичена лексика.

4. Активна лексика.

5. Пасивна лексика.

А. Слова, що вживаються тільки в українській мові.

Б. Слова загальновживані, які використовують найчастіше, зокрема поширені терміни, відомі запозичення.

В. Слова, спільні для багатьох споріднених мов, а також власне українська лексика,

Г. Слова, що ввійшли в українську мову з інших мов.

Ґ. Слова, що вийшли з ужитку, а також ті, які щойно з’явилися в мові.

1

2

3

4

5

         

IV. Із поданих слів визначте діалектне і впишіть його до таблиці. Какаду, телефон, комедія, когут, коромисло.

                             

Картка № 2

І. З’ясуйте, у якому рядку всі слова є запозиченими.

1. Стельмах, швець, тесля, монтажник, корж.

2. Бузок, фіалка, торт, клапоть, синиця.

3. Драма, розповідь, трагедія, оповідання, роман.

4. Чорнобривець, очерет, куліш, гайворон, полуниця.

5. Магістраль, футбол, агент, революція, акція.

II. Укажіть, у якому рядку всі слова застарілі.

1. Челядь, кожух, чуб, мереживо, вулик.

2. Віхола, зело, диякон, раятися, ятаган.

3. Вівтар, гостинець, круча, добро, комора.

4. Шаровари, путівець, крупа, кропива, дощ.

5. Рекрут, княгиня, онучі, перст, фортеція.

III. Оберіть речення, у якому вжито діалектне слово.

1. Любіть красу своєї мови, звучання слів і запах слів: це квітка ніжна і чудова коханих батьківських степів (Т. Масенко).

2. Під деревами, на білому, як цукор, снігу сіткою лягла тінь (М. Коцюбинський).

3. Довкола сплять, порозкидавшись, десятки його легінів, і тільки він не може лягти: чекає, доки з’явиться на небі безліч птиць, що звістять йому звільнення (В. Шевчук).

4. Усяка волоцюга тут тягається — так і дивись! Ну, народ! (Б. Грінченко)

5. Зібралися три сини вдовиці, осідлали коней вороних і поїхали з побратимами на рать (Українська легенда).

IV. Укажіть речення, у яких виділені слова є власне українськими за походженням.

1. Поруч з іншими покірно сів малий коло багаття (Леся Українка).

2. Високому санові султана не відповідають глумливі епітети, якими нагородили ворога дотепні козаки (3 журналу).

3. Мрії дівочі, які ви чарівні! (Леся Українка).

4. На гнізда повернулися лелеки, птахів зігріла рідна сторона (Д. Луценко).

5. Хай Господь посилає нам мудрості й сили хранить Україну нині, прісно й вовік (В. Крищенко).

6. Необхідною вимогою праці кулінара є вміння надати страві смак, аромат, консистенцію та зовнішній вигляд, які зможуть задовольнити клієнтів (3 кулінарної книги).

7. Давид довго не барився вже, улаштував іще деякі свої справи й рушив додому (А. Головко).

1

2

3

4

5

6

7

             

V. Знайдіть відповідність між термінами та визначеннями.

1. Діалектні слова.

2. Професійні слова.

3. Загальновживані слова.

4. Емоційно забарвлені слова.

5. Застарілі слова.

А. Слова, які вживаються для надання висловленню виразності та емоційності.

Б. Слова, що використовуються всіма носіями мови.

В. Слова, що вийшли з активного вжитку.

Г. Слова, вживані тільки в певній місцевості.

Ґ. Слова, що вживаються групами людей, об’єднаних певною професією.

1

2

3

4

5

         

VI. Із наведених слів оберіть і впишіть до таблиці діалектизм.

Вила, стежка, хата, квочка, постоли.

                             

Картка № З

I. Укажіть, у якому рядку всі слова є загальновживаними.

1. Казанок, інтерв’ю, рискаль, гіпотеза, географія.

2. Коваль, Україна, солодощі, рука, країна.

3. Сокіл, майстриня, решето, журі, путня.

4. Сміх, крига, правиця, кожух, місяць.

5. Кольє, тріумф, сажа, трюмо, черес.

II. Зазначте рядок, у якому правильно дібрано відповідники до всіх запозичених слів.

1. Турнір — змагання, торт — пиріг, неологізм — старий, фонтан — водограй.

2. Анемія — недокрів'я, брифінг — зустріч, афіша — виставка, лайнер — корабель.

3. Лауреат — переможець, гонорар — винагорода, еластичний — гнучкий, оптимальний — найкращий.

4. Плац — площа, азбука — абетка, бард — митець, автобіографія — біографія.

5. Горизонт — крайнебо, декрет — указ, рецензія — рішення, сервіс — обслуговування.

III. З’ясуйте, у якому рядку всі слова є історизмами.

1. Панцир, отара, вовк, князь, об’єкт.

2. Володар, тінь, святиня, пивовар, пиріг.

3. Сопілка, граматика, кобза, траса, душа.

4. Отаман, кольчуга, чернь, голота, десниця.

5. Гетьман, золото, побратим, перець, перепілка.

IV. Оберіть рядки, у яких усі слова є власне українськими.

1. Легінь, черес, кресаня, неньо, комп’ютер.

2. Багаття, баритися, лелека, гарний, хитрощі.

3. Абонемент, абревіатура, автограф, архів, астрономія.

4. Фани, грузити, мінусівка, фанера, шпора.

5. Оболонь, глей, вирій, дія, рілля.

6. Антонім, синонім, омонім, паронім, лексикологія.

7. Лагодити, ділянка, багнюка, вередій, ласощі.

1

2

3

4

5

6

7

             

V. Знайдіть відповідність між переліченими словами і наведеними словниковими тлумаченнями.

1. Вітраж.

2. Спінінг.

3. Кемпінг.

4. Блокбастер.

5. Боулінг.

А. Спортивна снасть для ловлення риби.

Б. Високобюджетний художній фільм.

В. Малюнок на склі або візерунок

із кольорового скла (у вікнах, дверях).

Г. Табір, база для автотуристів.

Ґ. М’ясний, рибний чи овочевий відвар.

Д. Спортивний різновид кеглів (гри, у якій потрібно збивати стовпчики кулею).

1

2

3

4

5

         

VI. Із наведених слів оберіть і впишіть до таблиці діалектизм.

Голос, шлях, добро, фіра, одвірок.

                             

Картка № 4

I. Укажіть, у якому рядку всі слова є загальновживаними.

1. Правиця, одяг, взуття, коромисло, криниця.

2. Іграшка, турбота, телевізор, коледж, вівісекція.

3. Весілля, земля, вода, сонце, три.

4. Вивірка, виставка, понеділок, поет, семантика.

5. Башта, парта, рать, мрія, дитинство.

II. Визначте, у якому рядку всі слова є термінами.

1. Бароко, романтизм, підручник, театр, порівняння.

2. Магнітола, афіша, колібрі, модернізм, квітник.

3. Цирк, повітря, апартаменти, журналістика, новела.

4. Косинус, суфікс, гіпотенуза, дефіс, діалект.

5. Відродження, нахил, костюмер, авангардизм, грамота.

III. Оберіть речення, у якому використано авторський неологізм.

1. Сонце шалено кружилося навколо гарячого променя (С. Касьянова).

2. Поглянь, товаришу, поглянь, як грають ниви злотостеблі (М. Рильський).

3. Вікна були застелені коцами так, що жоден промінчик від двох великих часових не міг прорватися надвір (Я. Сеник).

4. Годинника у них не було, та якби й був, то нікому б не зарадив, бо ліхтарі давно погасли (Ф. Бурлака).

5. Тепло, тихо, ні вітерцю, ні хмариночки, небо синє, а сонце не бліде, не осіннє, навіть припікає (М. Білкун).

IV. Укажіть речення, у яких вжито архаїзми.

1. Аж ось учувся йому знайомий глас (М. Старицький).

2. Козацький ватажок був стриманою, чемною, навіть занадто спокійною людиною (Із підручника).

3. Піїти в одах вихваляли вбйну і царицю (Т. Шевченко).

4. Я йому для того музею дерев’яне рало віддав. Ще від покійного діда зосталося (В. Кучер).

5. Українські хроніки іноземців зберегли відомості про козацьку державу — Запорізьку Січ (Із підручника).

6. Тоді ми, вряд, казали-сьмо всім особам принаявним, щоб мову свідкам не перебивали (ТІ. Костенко).

7. Будяки малиноголово про сніги подумали й собі (М. Вінграновський).

1

2

3

4

5

6

7

             

V. Знайдіть відповідність між характерними ознаками власне української лексики та наведеними прикладами.

1. Назви осіб чоловічої статі за типовою рисою характеру або поведінки, що мають суфікс -ій-.

2. Назви процесів, ознак, що у формі множини закінчуються на -ощ(і).

3. Назви малят на -ен(я).

4. Назви хаотичної дії на -нин(а).

5. Назви, що характеризують людину за різними ознаками та містять суфікси -єнк(о), -ук(-юк), -ець або є складними словами.

6. Назви осіб жіночої статі молодого віку на -івн(а).

А. Царівна, суддівна, сотниківна, ковалівна.

Б. Біганина, грюканина, шарпанина, стрілянина.

В. Вівчаренко, циганчук, чабанець, вернидуб.

Г. Вередій, ласій, плаксій, крутій.

Ґ. Голубеня, вовченя, левеня, мишеня.

Д. Веселощі, гордощі, грубощі, лестощі.

1

2

3

4

5

6

           

VI. Упишіть до таблиці термін на позначення слів, які становлять основу лексики української мови (у називному відмінку множини).

                             

Картка № 5

I. Укажіть речення, у якому вжито запозичене слово.

1. Туди не заходить ні одна людська душа, лиш іноді у свята мій неньо (О. Кобилянська).

2. Злодій виходили вої в кольчугах (Р. Іваничук).

3. Назва «академія» прийшла до нас із Давньої Греції і пов’язана з ім’ям персонажа грецьких міфів Академа (3 підручника).

4. Чернігівці ж теж не ликом шиті, теж розуміють, до чого воно йдеться (В. Кулаковський).

5. Літній ранок голоси пташині насипає місяцю в ріжок (М. Сингаївський).

II. Укажіть, у якому реченні є застарілі слова.

1. Волошка ночі вже цвісти не хоче, волошка ночі вже не пахне сном (М. Гнатюк).

2. Грає й сяє, мов самоцвітне каміння, чиста роса (Панас Мирний).

3. Я повний приязні до сонця і йду просто на нього, лице в лице (М. Коцюбинський).

4. Все упованіє моє на тебе, мій пресвітлий раю, на милосердіє твоє, все упованіє моє. На тебе, мати, возлагаю, святая сило всіх святих (Т. Шевченко).

5. Поезія — це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі (Л. Костенко).

III. Оберіть рядок, у якому всі слова є загальновживаними.

1. Сокира, копія, меч, князь, когут.

2. Ґрунт, урожай, вража, зневага, коромисло.

3. Розмова, самота, освіта, перст, урок.

4. Полотно, художник, мрія, правда, ялина.

5. Самокатка, корабель, грядущий, свобода, дуб.

IV. Позначте речення, в яких ужито неологізми.

1. Стеж, як ступаєш, ідучи до Божого дому (Книга Екклезіаст).

2. Збирають світлі, золоті меди веселокрилі та прозорі бджоли .(М. Рильський).

3. — Е, я хоч не маю в голові ніякої рихметики, так у мене в лобі око вірне (М. Стельмах).

4. Пан Купа, мало не ґиґнувши з перестраху й ледве встоявши на ногах, хутко прикрив пухкою долонею свою лисину (О. Ільченко).

5. Сто плах перейди, серцеокий, Сто плах, сто багать, сто голгоф... (В. Стус).

6. У швацькому лісопарку зібрані унікальні флора й фауна (Із посібника).

7. Себелюбцем, рабом своїх забаганок, черстводухом жорстоким — хотів би стати таким? (О. Гончар).

1

2

3

4

5

6

7

             

V. Знайдіть відповідність між групами стилістично забарвленої лексики та їхніми визначеннями, прикладами.

1. Терміни.

2. Суржикові слова.

3. Просторіччя.

4. Жаргонізми.

5. Офіційно-ділова.

А. Перекручені, спотворені слова літературної мови, а також груба лексика (спінджак, булгахтер, швендяти).

Б. Слова, що вживаються в ділових

паперах, угодах, кодексах (заява, протокол, довідка).

В. Слова-вкраплення з інших мов, що викликають ефект неграмотної з погляду літературної норми мови (дєвочка, всьо, міроприємства).

Г. Слова або словосполучення, що позначають поняття спеціальної галузі знання або діяльності (атом, відмінок, піраміда).

Ґ. Слова, характерні для певної групи людей (шпора, на шару, їмейлити).

1

2

3

4

5

         

VI. З-поміж наведених синонімів знайдіть і впишіть до таблиці емоційно забарвлене слово.

Подорож, мандрівочка, поїздка, експедиція, вояж.

                             

Картка № 6

I. Визначте, у якому рядку всі слова є загальновживаними.

1. Табу, башта, файно, таксі, край.

2. Епігон, флейта, ніжність, гіпотеза, фіра.

3. Температура, земля, корифей, любов, струм.

4. Козак, місто, вода, хліб, цукор.

5. Увага, згода, матір, речник, корида.

II. Оберіть рядок зі словами-термінами.

1. Істина, мовознавство, концерт, кенгуру, дієслово.

2. Окріп, конференція, зозуля, префікс, весна.

3. Керівник, хустка, малина, корінь, дифузія.

4. Кореляція, координація, синус, асиміляція, бароко.

5. Кемпінг, морозиво, дзеркало, ін’єкція, апельсин.

III. Укажіть речення, у якому вжито авторські неологізми.

1. В дощові дні хмари димують над самою улоговиною, звисаючи вогкими, сивими пасмами на вершинах сусідніх скель (О. Гончар).

2. На світі той мудріший, хто найдужче любить життя (В. Симоненко).

3. Темні й невисокі гори здавались вищими серед гладенького рівного степу (І. Нечуй-Левицький).

4. На розмову тихосумну, на раду з тобою опівночі падатиму рясною росою (Т. Шевченко).

5. Без мистецтва життя було б холодним, незатишним, непривітним (Л. Смілянський).

IV. Укажіть, у яких реченнях ужито історизми.

1. Внизу ратуші знаходилися кімнати війта, писаря та канцелярія; бургомістр і його райці засідали у великій кімнаті другого поверху (Р. Пастух).

2. А слідом за добрим кіберактивістом з’явиться злий хакер і напише вірус, який розсилатиме таке повідомлення з комп’ютерів «свідомих користувачів» (Із часопису).

3. Золотоковці кували хитромудрі вериги-чепи, які прикрасять груди князям чи воєводам, чеканили на тонких стінках ковшів і чаш зображення птиць, риб і звірів (П. Загребельний).

4. Протягом року хлібороб, якщо можна так висловитися, працював на останній місяць літа (В. Скуратівський).

5. Характерно, що до раба прирівнюються принципово вільні люди, якими були і закуп, і смерд (М. Попович).

6. Одна справа — виростити урожай, а інша— вчасно зібрати збіжжя (В. Скуратівський).

7. Застосування мов в Україні гарантується Конституцією України та визначається законом (3 Конституції України).

1

2

3

4

5

6

7

             

V. Знайдіть відповідність між запозиченими словами та українського походження.

1. Дебати.

2. Бізнес.

3. Домінувати.

4. Спонсор.

А. Справа.

Б. Переважати.

В. Обговорення.

Г. Поштовх.

Ґ. Доброчинець.

1

2

3

4

5

         

VI. З-поміж наведених синонімів оберіть діалектне слово і впишіть його до таблиці.

Плач, сльози, схлипування, голосіння, ридання, сквирк.

                             

Картка № 7

І. Оберіть рядок, у якому всі слова є загальновживаними.

1. Основа, миска, арбітр, мрія, рать.

2. Поступ, перстень, зело, папір, плагіат.

3. Школа, дукати, нота, пенсне, парта.

4. Тема, літопис, коса, хата, вулиця.

5. Зв’язок, поверх, простір, естетика, голосівка.

II. Укажіть речення, у якому вжито застарілу лексику.

1. Звісна річ, усім тяжка' розлука з тим, що називається життя (М. Рильський).

2. Різдво, колядують діти, вони пляшуть в кожній хаті, збирають гроші на завтрашній день (Д. Герасимчук).

3. Зимовий ранок засівав уже над землею, як перлами, срібним снігом (Г. Косинка).

4. Умре муж велій в власяніцє, не плачте, сироти, вдовиці (Т. Шевченко).

5. Я — дерево. Я — сніг. Я — все, що я люблю, і, може, це і є моя найвища сутність (Я. Костенко).

III. Оберіть рядок, у якому всі слова є термінами.

1. Дифузія, амінокислота, наука, поет, навилок.

2. Педагогіка, портфель, історизм, плід, кобза.

3. Магазин, коренеплід, зазвичай, звичай, піднебіння.

4. Лексика, омонімія, префікс, етнос, стенокардія.

5. Суфікс, уподобання, кислота, спектр, фільтр.

IV. Позначте речення з діалектними словами.

1. Гостей у Івана повна хата, газди і газдині (В. Стефаник).

2. Кілька днів поспіль на клені під моїм вікном появлялась білка (Є. Гуцало).

3. — Та дєкую вам красно, та най вам Бог дасть, що собі в него жєдаєте (В. Стефаник).

4. Подумай, мамо! Тут, на сій планеті, скінчився вже твій творчий Sturm uns Dranq... (І. Франко).

5. Так ідеш уперед, вічно повертаючись назад, відбігаючи, щоб розігнатися, як малий хлопчик, щоб перестрибнути калюжку, або й світовий чемпіон, який, перш ніж здійснити стрибок за червоний прапорець світового рекорду, відходить назад для розбігу (П. Загребельний).

6. «Йдім, хлопці, — каже Довбуш, — аби таку красну днину по крескєнцькому опровадити» (Г. Хоткевич).

7. То такий лиґун, шо можи ззісти цілий банєк зупи (Зі словника).

1

2

3

4

5

6

7

             

V. Знайдіть відповідність між ознаками запозиченого слова та мовою-джерелом запозичень.

1. Слова-терміни на -ика (-іка), -ія.

2. Префікси екс-,-ре,-де,суфікси -аці(я), -ус, -ат, -тор.

3. Звукосполучення шл, шн, шт на початку слова та ей, ай після приголосного.

4. Звукосполучення уа, пом’якшення губних та к перед у (буква ю), кінцевий наголошений голосний у незмінюваних іменниках, звукосполучення -льйон.

5. Звук дж, суфікс -инг (-інг).

А. Із латинської мови (екскурсія, реконструкція, демонтаж, радіус).

Б. Із французької мови (вуаль, бюро, таксі, бульйон).

В. Із грецької мови (граматика, фізика, графіка, біологія).

Г. Із німецької мови (шланг, штаб, шнек, крейда).

Ґ. Із англійської мови (джинси, джемпер, мітинг, боулінг).

1

2

3

4

5

         

VI. З-поміж наведених синонімів оберіть і впишіть до таблиці застаріле слово.

Шабля, клинок, шашка, корабеля.

                             

Картка № 8

I. Оберіть рядок, у якому всі слова є загальновживаними.

1. Дошка, кантарка, річка, сум, прем’єра.

2. Надія, граблі, довіра, фантазія, асиміляція.

3. Клич, птах, вітер, путівець, репродукція.

4. Дерево, стрілець, поступ, конференція, шуфля.

5. Світло, полум’я, мова, струмок, стіна.

II. Зазначте рядок, у якому всі слова є історизмами.

1. Життя, зустріч, кадило, радник, піїт.

2. Комір, суддя, бунчук, палій, струм.

3. Директор, воротар, школяр, дослід, трамвай.

4. Стенографія, дівчина, простір, політика, мірошник.

5. Рать, отаман, гетьман, голота, смерди.

III. Укажіть рядок, у якому вжито авторські неологізми.

1. Шлях-дорога в небокрай веде (М. Руденко).

2. Столітні велетні дуби, бувало, в бурю і негоду шумлять, дивуючи природу, і ждуть з піснями боротьби (Олександр Олесь).

3. Хмари незграбними клубнями низько повзуть кудись далеко (В. Винниченко).

4. Над озером пливла м'яка тендітна тиша (М. Хвильовий).

5. Людська душа тисячозвука, в гірськім одбита кришталі (М. Рильський).

IV. Позначте речення, у яких вжито запозичені слова.

1. Знання з економіки потрібні кожній людині не менше, ніж знання з хімії, фізики, географії чи біології (3 підручника).

2. Знизу підіймався до Івана і затоплював гори глухий гомін ріки (М. Коцюбинський).

3. А повінь заливала верболози по саме небо і по самі котики (Л. Костенко).

4. А повінь прибувала по інерції і заливала всі комунікації (Л. Костенко).

5. У слів, як і в людей, свої вдачі, долі (А. Содомора).

6. На завершальному етапі змагань футбольна команда нашої школи зазнала фіаско (3 учнівського твору).

7. Все упованіе моє на тебе, мій пресвітлий раю, на милосердіє твоє, все упованіє моє на тебе, мати, возлагаю (Т. Шевченко).

1

2

3

4

5

6

7

             

V. Знайдіть відповідність між типами лінгвістичних словників та їхнім призначенням.

1. Тлумачний.

2. Етимологічний.

3. Іншомовних слів.

4. Орфографічний.

5. Фразеологічний.

А. Описує лише запозичену лексику.

Б. Подає правильне написання та наголошування слів.

В. Тлумачить стійкі звороти.

Г. Описує походження та історичну спорідненість слів у різних мовах.

Ґ. Описує лексику сучасної літературної мови, а також пояснює значення фразеологізмів.

1

2

3

4

5

         

VI. З-поміж поданих синонімів знайдіть розмовне слово та впишіть його до таблиці.

Прагнення, потяг, жага, снага, гонитва.

                             

Картка № 9

I. Укажіть, у якому рядку всі слова є загальновживаними.

1. Сокіл, рука, бранець, сонце, турбота.

2. Стіл, почуття, лексика, рукопис, ратний.

3. Офіцер, тепло, розмова, чесний, держава.

4. Спів, комедія, мати, кінь, дисиміляція.

5. Омонімія, сукня, гвер, джерело, ідея.

II. З’ясуйте, у якому реченні вжито застарілі слова.

1. І соняхи, неначе скіфські вої, чекали сонця, спершись на списи (Б. Мозолевський).

2. Поези, ноктюрни, перелюди і скерцо — причали його і позиції; здається, у них загубилося й серце, не зайве при ерудиції (М. Чернявський).

3. Чекали зйомки, зали, павільйони, — чекало все! Іван косив траву (Л. Костенко).

4. Праворуч із жита випурхує хмарка диму, а незабаром виринає і громіздкий корпус степового корабля (В. Малець).

5. Кобзарі — українські народні співці, творці, виконавці та носії найкращих у світі народних пісень і дум (І. Глинський).

III. Укажіть, у якому реченні наявна експресивна лексика.

1. В життя розкритій книзі сторінок безліч є, в які вписати мусиш і ти життя своє (Р. Братунь).

2. Скільки можна мовчати? Дивися: серце попелом сиплеться в ніч (С. Пантюк).

3. За сонцем хмаронька пливе, червоні поли розстилає, і сонце спатоньки зове у синє море (Т. Шевченко).

4. Стояла я і слухала весну (Леся Українка).

5. Мотря з того часу у своїй хаті ніби на світ народилася (І. Нечуй-Левицький).

IV. Позначте речення, у яких вжито діалектні слова.

1. Жити — це значить не тільки брати, а й давати (3 газети).

2. Тут Січ стояла, тут гули майдани, димилися козацькі курені (М. Драй- Хмара).

3. І тільки на ніч, зморені, натруджені, знаходили притулок у вівчарських колибах (В. Бандурик).

4. Зіходить ніч на витишений сад (М. Вінграновський).

5. Сонце ходить до нас не в гості — сонце з нами живе! (В. Симоненко).

6. І запросив Марець Грудня на гостину, жеби до Марця на гостину приїхати (Із розповіді).

7. Дощ у цю пору добрий для картошки (Із розмови).

1

2

3

4

5

6

7

             

V. Знайдіть відповідність між термінологічними назвами та рядами слів.

1. Запозичення з неслов’янських мов.

2. Власне українські слова.

3. Старослов’янізми.

4. Стилістично забарвлені слова.

5. Просторічні слова.

А. Олімпіада, ера, юрист, журі,

Б. Спінджак, булгахтер, продльонка, пуртфель.

В. Татусю, ручище, шпора, дар.

Г. Злато, древо, вождь, невмирущий.

Ґ. Плакати, веселощі, лисеня, багаття.

1

2

3

4

5

         

VI. Упишіть до таблиці термін на позначення слів, які відтворюють колорит минулих епох (у називному відмінку множини).

                             

Картка № 10

I. Укажіть, у якому рядку всі слова загальновживані.

1. Попурі, таксі, ступінь, фото, метро.

2. Вуаль, гелікоптер, круп’є, неп, файно.

3. Денді, поні, село, депо, прах.

4. Кантарка, господарство, амплуа, сомбреро, радіація.

5. Перерва, вода, підлога, турбота, душа.

II. Визначте, у якому рядку всі слова застарілі.

1. Святиня, сопілка, подвиг, черес, любов.

2. Побратим, зразок, сіножать, воїн, шуйця.

3. Перепілка, поріг, красномовство, життя, дорога.

4. Військо, гердан, тінь, блаженство, гущавина.

5. Чернь, десниця, воєвода, рать, вої.

III. Оберіть речення, у якому вжито професійну лексику.

1. В шкіряних мішках і величних калитах стояли стоси старої, щирозолотої монети (І. Франко).

2. Наші вуличани, окрім хліборобства, ще мають і ремесло в руках: столярство, шевство, стельмахівство, бондарство і мірошництво (М. Стельмах).

3. Летять білі чайки під небом високим, летять білі чайки блакитного дня (М. Негода).

4. За нашу землю, дорогу й кохану, я рад прийнять на себе всі вогні (В. Симоненко).

5. У пам’яті іде за мною слідом моє село, де плакав і радів (М. Сингаївський).

IV. Укажіть речення, у яких вжито емоційно забарвлену лексику.

1. Той борщ був такий смачний, що вербівські бурлаки, виголодавшись після дороги, через велику силу набивали ним пельку (І. Нечуй-Левицький).

2. Своїм життям і добробутом людина зобов’язана насамперед землі (Г. Тарасенко).

3. Укріплення складалося з кількох рядів зсунутих і скріплених між собою возів (А. Кащенко).

4. Колишися, колисонько, із дуба, із дуба, колишися в колисоньці дитиночко люба (Із пісні).

5. Ще мить — і сад загубить пишну вроду (Я. Луценко).

6. [Марець] став край дороги, на палицю сперся, сердиті в простору вирячив очі; пика — червона від вітру чи злості — засіяна густо вся ластовинням (М. Коцюбинський).

7. Український жниварський обряд позначений особливою поетичністю (В. Скуратівський).

1

2

3

4

5

6

7

             

V. Знайдіть відповідність між термінологічними назвами та рядами слів.

1. Історизми.

2. Архаїзми.

3. Неологізми.

4. Діалектизми.

5. Терміни.

А. Яблуневоцвітно, брунькоцвіт, злотозор, прометейно.

Б. Чорногуз, гайстер, боцюн, бузько.

В. Лексика, лексикон, лексикографія, лексема.

Г. Князь, мечник, волхв, бунчук.

Ґ. Ректи, перст, ланіти, велій.

1

2

3

4

5

         

VI. З-поміж поданих слів оберіть діалектизм і впишіть його до таблиці.

Гурман, файно, тісто, паляниця, дядько.

                             

Картка № 11

I. Визначте, у якому рядку подано лише історизми.

1. Парасоля, явище, фарба, клен, повір’я.

2. Вишивка, літера, рука, видання, герць.

3. Оборона, допуск, образ, олень, повінь.

4. Фортеця, пір’я, поганий, темрява, умова.

5. Смерди, атаман, князь, голота, бранка.

II. Укажіть речення, у якому вжито діалектне слово.

1. Ранок, мов білий лелека, махає мені крилами (М. Сингаївський).

2. А косарі виходили у поле за хліб насущний кланятись землі (Б. Сте- панюк).

3. Ходить бузько по мочарах у червоних чоботятах, дивиться в прозору воду, ганить жаб’ячу породу (Д. Павличко).

4..Щоб дістатись до найдальших островів на океані і штурмувати Місяць та інші планети, теж потрібен хліб (О. Сидоренко).

5. На те воно й життя, щоб всюди жити і радість життєву життям нести (І. Савич).

III. Визначте, у якому рядку всі слова запозичені.

1. Суцвіття, полин, математика, птах, мова.

2. Лінгвістика, регбі, хімія, анемія, синонім.

3. Ятаган, вої, глас, волость, бунчук.

4. Яблуня, прикраса, тварина, вода, безодня.

5. Демократія, отаман, козак, гультяй, ходити.

IV. Оберіть речення із просторічними словами.

1. — Ця берізка — це моє тіло, гілки, які спустилися над землею, — це мої карі очі (Народна творчість).

2. — Нащот пирогів — моя баба перша на хуторі (Із розмови).

3. — Чужі діти своїм батькам у поміч стають, а ти тільки у нас хліб переводиш! (Народна творчість).

4. — Понімаєш, були ми вчора на дискотєке: музика, конєшно, класная (Із розмови).

5. — Що не кажи, а лелека — розумний птах (Із розмови).

6. Бій биків — це видовище. На стадіоні вроді футболу (Із розмови).

7. А вовчок-сірячок з лісу виглядає та на біле козенятко скоса поглядає (Народна творчість).

1

2

3

4

5

6

7

             

V. Знайдіть відповідність між архаїзмами та їхніми сучасними відповідниками.

1. Рало.

2. Глас.

3. Шульга.

4. Ханька.

5. Піїт.

6. Рамено.

7. Пупорізка.

А. Голос.

Б. Поет.

В. Плуг.

Г. Гарбуз.

Ґ. Лівша.

Д. Баба-повитуха.

Е. Плече.

1

2

3

4

5

6

7

             

VI. Виберіть із дужок і впишіть до таблиці правильний варіант відповіді.

Основна грошова одиниця певної держави — це... [валюта, банкнота, фінансова картка].

                             

Картка № 12

I. Укажіть, у якому рядку всі слова є загальновживаними.

1. Пріоритет, бісектриса, молекула, емігрант, жанр.

2. Проблема, диспут, когут, редут, велосипед.

3. Подорож, пшениця, вікно, спостереження, будинок.

4. Проблема, абажур, гугля, грамота, республіка.

5. Вернісаж, апеляція, травестія, бейсбол, бузько.

II. Визначте, у якому рядку всі слова є історизмами.

1. Сейм, правда, смола, полотно, осінь.

2. Ковзани, мрія, вексель, джерело, думка.

3. Вода, зневага, душа, пивовар, паритет.

4. Пристав, присяжний, глава, п’ятдесятник, воєвода.

5. Нота, зошит, вертоліт, вікно, золото.

III. Оберіть рядок, у якому подано лише терміни.

1. Прислів’я, проблема, природа, університет, земля.

2. Причина, республіка, береза, розтин, проміжок.

3. Діагональ, гіпербола, фотосинтез, п’ятикутник, молекула.

4. Рука, дільник, склероз, мереживо, серце.

5. Спортзал, чисельник, множина, однина, відмінок.

IV. Позначте речення, у яких вжито архаїзми.

1. Дай мені одну бараболину (Зі словника).

2. Хіба що нитка Аріадни вивела б нас із химерного світу (А. Содомора).

3. І слухав місяць золотистим вухом страшні легенди про князів і ханів (Я. Костенко).

4. Тур тяжку боль одоліва, к Енею руки простягає і мову слезную рече (І. Котляревський).

5. Слов’янські гради мали один центр — кремль, або дитинець, до якого тягнулись всі інші забудови (М. Попович).

6. Місяць жовтень — це якийсь блискучий, неперевершений афоризм, тільки ж як-бо він майстерно зашифрований (Є. Гуцало).

7. Енеус ностер магнус панус і славний троянорум князь, шмигляв по морю, як циганус (І. Котляревський).

V. Знайдіть відповідність між узагальненою (родовою) назвою та рядами давніх незапозичених слів.

1. Родинні зв'язки.

2. Явища й об’єкти природи.

3. Дії, процеси, стани.

4. Ознаки.

5. Час.

6. Рослини, тварини, комахи.

А. Гострий, новий, білий, гарний.

Б. День, вечір, весна, світанок.

В. Віл, оса, жито, береза.

Г. Орати, думати, спати, слухати.

Ґ. Батько, мати, жінка, брат.

Д. Небо, берег, сонце, сніг.

VI. Виберіть із дужок і впишіть до таблиці правильний варіант відповіді. Поширення відомостей про кого-небудь, що-небудь з метою популяризації — це... [афіша, реклама, слоган].





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити