Українська мова 5-11 класи - тестові завдання - 2018 рік

Морфологія

Самостійні частини мови

Іменник

Програма 1

Картка № 1

I. Укажіть рядок, у якому всі слова — іменники.

1. Рух, бігати, читати, завдання, радість.

2. Звертання, синява, сміливість, радість, читання.

3. Дія, молодий, природа, життя, рухатися.

4. Змагання, дорога, дорогий, відділ, відділяти.

5. Залізо, віск, проміння, променіти, восковий.

II. Зазначте, у якому рядку всі іменники належать до назв неістот.

1. Птах, листя, дерева, вітер, товариш.

2. Книга, хата, ніж, одяг, осінь.

3. Дощ, небо, ягоди, батько, мати.

4. Яблука, груші, сливи, вишні, садівник.

5. Праця, працівник, учитель, учень, учениця.

III. Оберіть рядок, у якому всі іменники жіночого роду.

1. Соло, рагу, шасі, депо, таксі.

2. Канікули, Суми, Чернівці, столи, друзі.

3. Степ, кір, Сибір, біль, шимпанзе.

4. Місіс, мадам, леді, путь, Беатріче.

5. Куниця, сорока, гусінь, білуга, поні.

IV. Позначте рядки, у яких усі іменники І відміни належать до м’якої групи.

1. Скриня, буря, земля, доля, Марія.

2. Наталя, станція, робітниця, мрія, лінія.

3. Анастасія, Індія, ручище, пісня, тиша.

4. Зоря, сім’я, колія, стаття, криниця.

5. Суддя, долоня, легеня, баддя, праця.

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між твердженнями й рядами слів.

1. До І відміни твердої групи належать іменники...

2. До І відміни м’якої групи належать іменники...

3. До І відміни мішаної групи належать іменники...

4. До II відміни твердої групи належать іменники...

5. До II відміни м’якої групи належать іменники...

А. Лікар, буквар, горе, завдання, полум’я.

Б. Явище, пісняр, вантаж, бабище.

В. Снігур, успіх, папір, гектар, вікно.

Г. Вага, сирота, Микола, недоріка, Микита.

Ґ. Вельможа, їжа, вежа, каша, круча.

Д. Ілля, убивця, партія, робітниця, друкарня.

1

2

3

4

5

         

VI. Упишіть до таблиці слово ванна у родовому відмінку множини.

                             

Картка № 2

I. Укажіть рядок, у якому всі іменники жіночого роду.

1. Україна, Київ, Англія, донька, кора.

2. Країна, вітрюга, Настуся, Дніпро, Біла Церква.

3. Доповідь, сирота, життя, суддя, сім’я.

4. Дівчисько, голова, капризуля, дідуля, горличка.

5. Наталка, матуся, Сахара, дівчина, путь.

II. Зазначте, у якому рядку не всі іменники мають форму і однини, і множини.

1.. Гори, річки, ходіння, Київ, озера.

2. Дитина, гілка, комаха, будинок, слово.

3. Книга, читач, пісня, вірш, викладач.

4. Країна, держава, серце, козак, гребля.

5. Садочок, вишня, дерево, поле, море.

III. Віднайдіть рядок, у якому правильно зроблено морфологічний розбір виділеного іменника.

Не раз ми ходили в дорогу,

Не раз ми вертались до хати

І знову брели від порогу —

Правдивої цілі шукати (П. Грабовський).

1. Іменник, початкова форма — ціль, загальна назва, неістота, жіночого роду, III відміни, у родовому відмінку, однина; у реченні виконує роль додатка.

2. Іменник, початкова форма — ціль, загальна назва, істота, чоловічого роду, II відміни, у називному відмінку, множина; у реченні виконує роль додатка.

3. Іменник, початкова форма — ціль, власна назва, неістота, чоловічого роду, III відміни, у родовому відмінку, множина; у реченні виконує роль додатка.

4. Іменник, початкова форма — ціль, загальна назва, неістота, жіночого роду, І відміни, у давальному відмінку, множина; у реченні виконує роль додатка.

5. Іменник, початкова форма — ціль, власна назва, істота, жіночого роду, III відміни, у родовому відмінку, однина; у реченні виконує роль додатка.

IV. Укажіть рядки, у яких усі іменники належать до мішаної групи І відміни.

1. Даша, груша, мережа, площа, подача.

2. Задача, круча, тканина, жінка, доля.

3. Межа, вдача, втеча, листоноша, віддача.

4. Каша, вежа, Саша, здача, тиша.

5. Маша, миша, душа, афіша, дача.

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між термінами та їх визначеннями.

1. Морфологія — це...

2. Іменник — це...

3.Загальні іменники означають...

4.Власні іменники означають...

5.Збірні іменники означають...

А. ...словниковий склад мови.

Б. ...розділ науки про мову, що вивчає слово як частину мови.

В. ...частина мови, що означає дію або стан.

Г. ...частина мови, що означає назву предмета і відповідає на питання хто? що?

Ґ. ...назву ряду однорідних предметів.

Д. ...сукупність предметів як єдине ціле.

Е. ...індивідуальну назву одного предмета.

1

2

3

4

5

         

VI. Упишіть до таблиці назву розділу науки про мову, який вивчає іменник як частину мови.

                             

Картка № З

I. Укажіть речення, у якому виділене слово є іменником.

1. Моя душа й по темнім трунку

Не хоче слухатись порад,

І знову радісно і струнко

Біжить під вітер і під град (О. Теліга).

2. Є місцевості веселі, радісні, є похмурі, тривожні й недобрі місця (О. Довженко).

3. Подивиться було на Орисю старий сотник, подивиться на її пишний зріст і хорошу вроду, порадується батьківським серцем, що діждав на старість собі такої дочки (П. Куліш).

4. Радіючи доброму слову, біжить, як мала дитина (Б. Лепкий).

5. Данило мав радість, коли червень клав сивину на жито, а золотінь на пшеницю (М.Стельмах).

II. Оберіть рядок, у якому всі іменники належать до назв істот.

1. Гурт, олівець, сум, подія, вихід.

2. Народ, сестра, комбайнер, любов, син.

3. Вітер, радість, шахіст, дощ, малюк.

4. Син, робітник, ворона, Сашко, джміль.

5. Зошит, учень, день, юнак, рак.

III. Зазначте, у якому рядку подано іменники тільки чоловічого роду.

1. Суддя, надія, земля, Ілля, гілля.

2. Лоша, теля, зілля, дівча, круча.

3. Дріб, край, кінь, біль, Сибір.

4. Честь, піч, ніч, путь, доповідь.

5. Книга, душа, земля, староста, голова.

IV. Укажіть рядки, у яких усі іменники належать до твердої групи II відміни.

1. Дніпро, підмет, квадрат, гектар, листопад.

2. Хор, оркестр, туман, горизонт, вокзал.

3. Спів, хліб, ключ, плащ, край.

4. Вікно, штаб, вітер, пісок, мед.

5. Розум, слух, інститут, атом, командир.

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між твердженнями й рядами слів.

1. До II відміни мішаної групи належать іменники...

2. До III відміни належать іменники...

3. До IV відміни належать іменники...

А. Галузь, любов, фальш, ніч, доповідь.

Б. Ім’я, галченя, дитя, плем’я, лоша.

В. Книгар, володар, квітникар, казкар, орендар.

Г. Вугляр, гусляр, газетяр, човняр, пісняр.

1

2

3

     

VI. Зазначте, на скільки відмін поділяються іменники української мови.

                             

Картка № 4

I. Укажіть, у якому рядку всі іменники належать до назв істот.

1. Нога, дуб, учительство, людяність, канікули.

2. Осока, голова, студентство, дітвора, син.

3. Жіноцтво, спілка, лаборант, юнь, зошит.

4. Рука, спортсмен, українець, поле, рак.

5. Лебідь, коник, дівчинка, юнак, олень.

II. Зазначте рядок, у якому подано іменники тільки чоловічого роду.

1. Лист, край, Ілля, земля, піч.

2. Честь, вість, путь, доповідь, ніч.

3. Біль, кінь, Микола, дядько, дріб.

4. Книга, вогнище, капітан, голова, рахівник.

5. Ліс, міст, озеро, суддя, староста.

III. Оберіть речення, у якому виділені іменники вжито в однині.

1. І досі сниться: під горою,

Меж вербами та над водою Біленька хаточка (Т. Шевченко).

2. І досі сниться: вийшла з хати Веселая, сміючись мати,

Цілу є діда і дитя... (Т. Шевченко).

3. Крізь верби сонечко сіяє

І тихо гасне (Т. Шевченко).

4. Суши наші сльози, заглуши кайдани,

Розвій нашу тугу (Т. Шевченко).

5. Тихесенько вітер віє,

Степи, лани мріють... (Т. Шевченко).

IV. Укажіть рядки, у яких у всіх іменниках І відміни при відмінюванні відбувається чергування приголосних г, к, х.

1. Буряк, друг, сніг, поверх, дах.

2. Луг, крик, берег, мішечок, пісок.

3. Бік, горох, вік, круг, плуг.

4. Нога, рука, муха, тривога, річка.

5. Вовк, рік, хвалько, сік, зазнайко.

V. Знайдіть відповідність між категорією роду і рядами слів.

1

2

3

4

5

         

1. Іменники спільного роду.

2. Іменники жіночого роду.

3. Іменники середнього роду.

4. Іменники чоловічого роду.

А. Біль, кір, насип, Сибір, степ.

Б. Питання, життя, теля, дитя, листя.

В. Бідолаха, базіка, нероба, сирота, листя.

Г. Криза, путь, мати, президія, філія.

1

2

3

4

       

VI. Знайдіть і впишіть до таблиці зайве слово.

Море, поле, листя, повідомлення, пісня.

                             

Картка № 5

I. Укажіть рядок, у якому не всі виділені слова є іменниками.

1. Ліс стояв, наче молода під вінцем (І. Нечуй-Левицький).

2. Висока молода береза спустила до самого долу розкішні тонкі гілки (І. Нечуй-Левицький).

3. Дорога спускалася в глибокий вузький яр, знову піднімалася на горба (І. Нечуй-Левицький).

4. Ні одна картина природи влітку не може порівнятися до тієї пишної фантастичної картини мертвої зими (І. Нечуй-Левицький).

5. По обіді Кайдашиха загадала невістці насіяти борошна (І. Нечуй-Левицький).

II. Зазначте, у якому рядку подано іменники тільки середнього роду.

1. Життя, ледащо, поле, крапля, зілля.

2. Рілля, президія, сирота, читання, видавництво.

3. Коріння, змагання, відкриття, суддя, сузір’я.

4. Листя, селище, око, завдання, гілля.

5. Поле, вогнище, дріб, біль, насип.

III. Оберіть правильний варіант морфологічного розбору виділеного іменника.

Сонце з небокраю встало рано-рано,

Знову розмовляю

з вами, рідна мамо (М. Сингаївський).

1. Іменник, початкова форма — мама, загальна назва, істота, жіночого роду, III відміни, у кличному відмінку, однина; не є членом речення.

2. Іменник, початкова форма — мама, власна назва, істота, жіночого роду, II відміни, твердої групи, у називному відмінку, множина; не є членом речення.

3. Іменник, початкова форма — мама, загальна назва, неістота, жіночого роду, III відміни, у родовому відмінку, однина; не є членом речення.

4. Іменник, початкова форма — мама, власна назва, істота, жіночого роду, IV відміни, твердої групи, у кличному відмінку, однина; не є членом речення.

5. Іменник, початкова форма — мама, загальна назва, неістота, жіночого роду, III відміни, у називному відмінку, множина; не є членом речення.

IV. Позначте рядки, в яких усі іменники незмінні.

1. Бра, Торонто, какаду, алое, журі.

2. Кенгуру, садок, Дюма, Ігор, зерно.

3. Кашне, кафе, гето, струмок, пальто, кюре.

4. Радіо, рагу, пюре, таксі, боа.

5. Леді, депо, колібрі, авеню, шимпанзе.

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між твердженнями та рядами слів.

1. Усі іменники належать до середнього роду.

2. Не всі іменники належать до одного роду.

3. Іменники вживаються у формах і чоловічого, і жіночого роду.

4. Іменники належать до чоловічого роду.

A. Зал, клавіш, санаторій, жираф, перифраз.

Б. Коло, збіжжя, горе, змагання, тім’я.

B. Поводир, розкіш, річ, тесляр, вість.

Г. Піч, сіль, тінь, міць, радість.

Ґ. Палац, успіх, темп, вихор, двір.

1

2

3

4

       

VI. Упишіть до таблиці словом кількість відмінків у сучасній українській мові.

                             

Картка № 6

I. Укажіть, у якому рядку всі запозичені іменники чоловічого роду.

1. Шимпанзе, фламінго, поні, зебу, маестро.

2. Місіс, мадам, леді, Бетті, кенгуру.

3. Бюро, журі, метро, какаду, Сахара.

4. Кашне, кіно, меню, озеро Онтаріо, місто Сочі.

5. Острів Борнео, річка Конго, аташе, колібрі, муха цеце.

II. Зазначте речення, у якому виділене слово є іменником.

1. На зачерствілих, потрісканих долонях земля простягнула людині щедрі чаші врожаю (М. Стельмах).

2. Ніщо ми так щедро не роздаємо, як поради (3 газети).

3. Звичай щедрувати і частково колядувати і віншувати на новий рік був переважно землеробським (Я. Головацький).

4. Коли ми перестали гордитися, що ми — українці! І що є в нас душа, повна власних чеснот і щедрот (В. Баранов).

5. Дивишся на масиви оці неозорі, пощедрені силою життєдайною, — і не надивишся (Я. Баш).

III. Укажіть відмінок, з яким збігається форма знахідного відмінка множини в іменниках — назвах істот.

1. Давальний відмінок однини.

2. Родовий відмінок множини.

3. Родовий відмінок однини.

4. Орудний відмінок однини.

5. Місцевий відмінок однини.

IV. Позначте відповідність між рядами слів та правилами написання закінчень у родовому відмінку.

1. Дністер, тиждень, грам, долар, атом.

2. Вид, рід, синтаксис, склад, спосіб.

3. Відмінок, додаток, мед, сир, хліб.

4. Колектив, барвінок, вокзал, універмаг, мороз.

5. Жанр, грип, ривок, опік, горб.

6. Понеділок, місяць, Франко, Париж, мільйон.

7. Алмаз, апарат, блок, інструмент, камінь.

А. Усі подані іменники в родовому відмінку однини мають закінчення -у (-ю).

Б. Усі подані іменники в родовому відмінку однини мають закінчення -а (-я).

В. Подані іменники в родовому відмінку однини мають закінчення -у (-ю), -а (-я).

Г. Кожний іменник має закінчення -у (-ю) або -а (-я) залежно від значення,

А

1

2

3

4

5

6

7

             

Б

1

2

3

4

5

6

7

             

В

1

2

3

4

5

6

7

             

Г

1

2

3

4

5

6

7

             

V. Знайдіть відповідність між відмінами та рядами іменників.

1.І.

2. II.

3. III.

4. IV.

А. Далеч, повість, емаль, мідь, честь.

Б. Оленя, вороня, дівча, плем’я, курча.

В. Чернівці, двері, вартовий, шосе, учительська.

Г. Ручище, надія, ножище, доброта, вереда.

Ґ. Велетень, завод, край, дівчисько, весілля.

1

2

3

4

       

VI. З-поміж поданих слів оберіть зайве і впишіть його до таблиці.

Телятко, оленятко, ягня, лисенятко.

                             

Картка № 7

I. Укажіть відмінок, з яким збігається форма знахідного відмінка множини в іменниках — назвах неістот.

1. Називний відмінок множини.

2. Родовий відмінок множини.

3. Давальний відмінок множини.

4. Орудний відмінок множини.

5. Місцевий відмінок множини.

II. Оберіть рядок з іменниками тільки жіночого роду.

1. Микола, курка, риба, сирота, лоша.

2. Жінка, олія, каша, калина, солома.

3. Дитя, Галя, насіння, нероба, Саша.

4. Ім’я, теля, насіння, щастя, курча.

5. Доба, ліщина, тюлька, хлопчина, сусіда.

III. Зазначте рядок, у якому всі іменники мають форму і однини, і множини.

1. Пильність, Дніпро, гнів, біг, прогрес.

2. Малина, картопля, осока, очерет, жито.

3. Дуб, стілець, вікно, дорога, хлопець.

4. Студентство, молодь, дітвора, Волинь, космос.

5. Картоплиння, морква, листя, проміння, каміння.

IV. Знайдіть відповідність між рядами слів та поданими правилами.

1. Ниткар, пекар, кухар, бондар, токар.

2. Цегляр, бджоляр, столяр, весляр, тесляр.

3. Янтар, дзигар, поштар, ліхтар, рицар.

4. Бавовняр, ковзаняр, повістяр, школяр, вугляр.

5. Бунтар, тягар, косар, страйкар, аптекар.

6. Шофер, папір, сувенір, директор, професор.

7. Інженер, звір, Каїр, прапор, муляр.

А. Усі іменники II відміни з основою на -р належать до твердої групи відмінювання;

Б. Усі іменники II відміни з основою на -р належать до м’якої групи відмінювання;

В. Усі іменники II відміни з основою на -р належать до мішаної групи відмінювання,

А

1

2

3

4

5

6

7

             

Б

1

2

3

4

5

6

7

             

В

1

2

3

4

5

6

7

             

V. Знайдіть відповідність між твердженнями та рядами слів.

1. Службові частини мови.

2. Слова, які не належать ні до повнозначних, ні до службових.

3. Іменники.

А. Думати, мислити, гадати, поглядати, доказати,

Б. Ку-ку, ай, будь ласка, лишенько моє, ціп-ціп.

В. Думка, мислення, гадка, погляд, доказ.

Г. Лише, проте, біля, через, зате.

1

2

3

     

VI. Упишіть до таблиці слово стаття в родовому відмінку множини.

                             

Картка № 8

I. Зазначте, у якому рядку всі іменники мають форму лише однини.

1. Дзвін, долина, артист, турист, людство.

2. Дитина, учитель, селянин, ялина, ворона.

3. Дуб, птах, юнак, козак, товариш.

4. Листя, козацтво, дітвора, молодь, учительство.

5. Урок, школа, учень, дорога, степ.

II. Укажіть рядок, у якому при написанні власних назв допущено помилки.

1. Леся Українка, Тарас Григорович Шевченко, газета Чернівці, журнал Дніпро.

2. Академія наук України, журнал «Всесвіт», князь Володимир, Дніпро, Київ.

3. День Незалежності України, Богдан Хмельницький, Галич, Прут, газета «Молодь України».

4. Україна, Дунай, Чорне море, Будинок народної творчості, фабрика «Киянка».

5. Олекса Довбуш, Карпати, Черемош, Юрій Федькович, Кирило Кожум'яка.

III. Оберіть рядок, у якому всі подані іменники не розрізняються за родами.

1. Ліси, річки, школи, сини, батьки.

2. Мрії, думки, шаблі, палиці, статті.

3. Літаки, пустелі, країни, ріки, погляди.

4. Школи, дерева, студенти, учні, педагоги.

5. Ворота, гроші, солодощі, окуляри, ножиці.

IV. Позначте рядки, у яких усі іменники належать до м’якої групи І відміни.

1. Кухня, господиня, пісня, лікарня, колія.

2. Марія, мрія, вишня, душа, площа.

3. Лисиця, течія, надія, земля, долоня.

4. Гиря, хвиля, оселя, сотня, олія.

5. Гребля, крапля, буря, праця, доля.

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між твердженнями і рядами іменників.

1. Іменники — назви неістот.

2. Іменники — назви істот.

3. Іменники збірні.

4. Іменники — власні назви.

А. Дітвора, гілля, комашня, учнівство, людство.

Б. Карпати, Буковина, Європа, Марко Вовчок, Черемош.

В. Шахта, береза, дороги, весна, думка.

Г. Син, робітник, лелека, бджола, дівчина.

1

2

3

4

       

VI. З-поміж поданих слів оберіть і впишіть до таблиці те, у якому в орудному відмінку однини не відбувається подвоєння.

Галузь, вісь, височінь, сіль, вість.

                             

Картка № 9

І. Зазначте, які іменники української мови стоять поза відмінами.

1. Жіночого, чоловічого і спільного роду із закінченням -а, -я в називному відмінку однини.

2. Незмінювані іменники або ті, що мають форму тільки множини чи утворилися з прикметників.

3. Чоловічого роду, що в називному відмінку однини мають нульове закінчення або закінчення -о, а також середнього роду із закінченням -о, -є, -я, -а.

4. Жіночого роду з нульовим закінченням у називному відмінку однини та слово мати.

5. Середнього роду на -а, -я, які в непрямих відмінках набувають суфіксів -аг-; -ят-; -єн-.

II. Укажіть, яким членом речення виступає іменник у називному відмінку.

1. Обставиною.

2. Додатком.

3. Означенням.

4. Підметом або додатком.

5. Підметом або іменною частиною складеного присудка.

III. Оберіть правильний варіант морфологічного розбору виділеного іменника.

Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть;

Співають ідучи дівчата (Т. Шевченко).

1. Іменник, початкова форма — вишня, загальна назва, неістота, середнього роду, IV відміни, м’якої групи, в орудному відмінку, множина; у реченні виконує роль додатка.

2. Іменник, початкова форма — вишня, власна назва, неістота, жіночого роду, III відміни, м’якої групи, в орудному відмінку, однина; у реченні виконує роль додатка.

3. Іменник, початкова форма — вишня, власна назва, істота, чоловічого роду, І відміни, м’якої групи, в орудному відмінку, множина; у реченні виконує роль додатка.

4. Іменник, початкова форма — вишня, загальна назва, неістота, жіночого роду, І відміни, м'якої групи, в орудному відмінку, множина; у реченні виконує роль додатка.

5. Іменник, початкова форма — вишня, загальна назва, неістота, жіночого роду, І відміни, м’якої групи, в давальному відмінку, однина; у реченні виконує роль додатка.

IV. Позначте рядки, у яких не всі іменники І відміни у називному відмінку множини мають закінчення -и.

1.Вишня, брова, хаща, сторінка, круча.

2. Загадка, хустинка, сестра, рука, помилка.

3. Груша, муха, тривога, площа, бригада.

4. Книжка, перемога, лисиця, пуща, різка.

5. Огорожа, вишивка, легеня, миша, лопата.

1

2

3

4

       

V. Подані слова поставте в родовому відмінку множини та знайдіть відповідність.

1.Закінчення -ей.

2. Закінчення -ів.

3. Нульове закінчення.

А. Вила, дрова, ясени, ночви, коноплі.

Б. Гроші, двері, люди, сани, кури.

В. Окуляри, сходи, хитрощі, в’язи, кліщі.

1

2

3

     

VI. Упишіть до таблиці слово жнець у кличному відмінку.

                             

Картка № 10

I. Укажіть, які іменники належать до І відміни.

1. Чоловічого роду, що в називному відмінку однини мають нульове закінчення або закінчення -о, а також середнього роду із закінченням -о, -є, -а, -я.

2. Жіночого роду з нульовим закінченням у називному відмінку однини та слово мати.

3. Жіночого, чоловічого і спільного роду із закінченням -а, -я в називному відмінку однини.

4. Усі іменники — назви істот.

5. Середнього роду на -а, -я, які в непрямих відмінках набувають суфіксів -аг-, -яг-, -єн-.

II. Зазначте рядок, у якому всі іменники І відміни в орудному відмінку однини мають закінчення -ею.

1. Планета, думка, людина, нафта, вода.

2. Тиша, краса, площа, дума, круча.

3. Пшениця, вишня, земля, в’язниця, груша.

4. Рука, мова, актриса, сила, дочка.

5. Акація, ідея, лілея, надія, конвалія.

III. Віднайдіть рядок, у якому всі іменники не змінюють свого закінчення ні за відмінками, ні за числами.

1. Марія Іванівна, мати, син, донька, батько.

2. Двері, ножиці, чари, обценьки, граблі.

3. Денисенко (Марія), таксі, Батумі, ательє, колібрі.

4. Зустріч, портрет, мед, подорож, ансамбль.

5. Листя, ведмежатко, солов’я, дівчатко, внученя.

IV. Укажіть рядки, у яких не всі іменники II відміни мають у родовому відмінку однини закінчення -а (-я).

1. Вік, синтаксис, вітер, грам, понеділок.

2. Кілок, замок, Київ, пес, відмінок.

3. Склад (слова), вид, рід, борщ, спосіб.

4. Пісок, рай, парк, горох, лід.

5. Кодекс, малюнок, хліб, бузок, сир.

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між твердженнями та рядами слів.

1. Іменники, що вживаються в однині і множині.

2. Іменники, що вживаються тільки в однині.

3. Іменники, що вживаються тільки в множині.

А. Висівки, витрати, гроші, фінанси, посиденьки.

Б. Листя, студентство, худоба, мушва, олія.

В. Вишні, дороги, тварини, студенти, сини.

1

2

3

     

VI. Упишіть до таблиці слово текст у родовому відмінку однини.

                             

Картка № 11

I. Укажіть, які іменники належать до III відміни.

1. Чоловічого роду, що в називному відмінку однини мають нульове закінчення або закінчення -о, а також середнього роду із закінченнями -о, -є, -а, -я.

2. Жіночого роду з нульовим закінченням у називному відмінку однини та слово мати.

3. Жіночого, чоловічого і спільного роду із закінченням -а, -я в називному відмінку однини.

4. Усі іменники — назви неістот.

5. Середнього роду на -а, -я, які в непрямих відмінках набувають суфіксів -аг, -яг, -єн.

II. Зазначте рядок, у якому всі іменники II відміни мають у родовому відмінку однини закінчення -у (-/о).

1. Вік, Лондон, стіл, тиждень, учень.

2. Мед, університет, вітер, розум, сміх.

3. Гараж, жаль, камінь, Ужгород, рік.

4. Олівець, квадрат, штаб, театр, характер.

5. Зошит, ключ, інститут, парник, коридор.

III. Оберіть речення, у якому всі виділені іменники вжито в давальному відмінку однини.

1. Холод не брат, а завірюха не сестра (Народна творчість).

2. Січню морози, а лютому — хурделиці (Народна творчість).

3. Щедрик-бедрик, дайте вареник, грудочку масла, кільце ковбаски (Народна творчість).

4. Зимонько-снігурочко, наша білогрудочко, не верти хвостом, а труси тихесенько... (Народна творчість).

5. Найсмачніший хліб од свого мозоля (Народна творчість).

IV. Укажіть рядки, у яких не всі іменники належать до IV відміни.

1. Левеня, наука, площа, доля, сирота.

2. Дитя, груша, узбіччя, подвір’я, сузір’я.

3. Внуча, курча, орля, ім’я, плем’я.

4. Теля, листя, дощ, стежка, знання.

5. Читання, безмежжя, черешня, соколя, мода.

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між твердженнями та рядами слів.

1. Іменники — загальні назви.

2. Іменники — власні назви.

3. Іменники — назви істот.

4. Іменники — назви неістот.

А. Дівчина, дерево, будинок, країна, хлопець.

Б. Продавець, Перун, ластівка, метелик, помічник.

В. Стіл, метр, гнів, футбол, Крим, народ.

Г. Прикарпаття, «Дивослово», Тарас, Дніпро, Київ.

1

2

3

4

       

VI. Упишіть до таблиці слово Київ у давальному відмінку однини.

                             

Картка № 12

I. Укажіть рядок, у якому в усіх іменників III відміни в орудному відмінку подовжуються м’які приголосні.

1. Тінь, ніч, даль, мідь, міць.

2. Зелень, радість, честь, кров, віддаль.

3. Любов, сухість, мазь, синь, мораль.

4. Неповторність, область, піч, акварель, користь.

5. Ненависть, зустріч, велич, педаль, мужність.

II. Зазначте, у якому рядку всі іменники II відміни в орудному відмінку однини мають закінчення -ем.

1. Машиніст, кравець, ткач, відро, серце.

2. Життя, агітатор, кобзар, командир, Ігор.

3. Берег, вальс, телефон, міст, урок.

4. Гонець, горе, плече, лікар, сіяч.

5. Гай, обрій, край, змій, трамвай.

III. Оберіть рядок, у якому всі іменники II відміни в орудному відмінку однини мають закінчення -ом.

1. Палець, море, горе, кухар, перукар.

2. Село, пісок, поле, ніж, приймач.

3. Вікно, богатир, вівчар, казкар, луг.

4. Вокзал, туман, олівець, хлопець, стадіон.

5. Бік, город, коліно, полотно, прапор.

IV. Укажіть, які іменники не належать до мішаної групи II відміни.

1. Незмінювані іменники.

2. Іменники з основою на твердий приголосний (крім шиплячих) і нульовим закінченням і закінченням -о.

3. Іменники чоловічого роду з основою на м’який приголосний і нульовим закінченням; іменники середнього роду з закінченням -є та -а (на письмі -я).

4. Іменники, що мають форму тільки множини.

5. Іменники чоловічого роду з основою на шиплячий, також іменники на -яр ( назви людей за родом їхньої діяльності), у яких при відмінюванні наголос переходить із суфікса на закінчення.

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між категорією роду і рядами іменників.

1. Іменники чоловічого роду.

2. Іменники жіночого роду.

3. Іменники середнього роду.

4. Іменники спільного роду.

5. Іменники, що не мають категорії роду.

А. Чернівці, Карпати, канікули, двері, сани.

Б. Насип, підпис, літопис, ступінь, ярмарок.

В. Листоноша, базіка, ледащо, головище, сирота.

Г. Школярка, совість, мати, сестра, радість.

Ґ. Поле, вікно, море, дівча, курча.

VI. Упишіть до таблиці слово грам у родовому відмінку множини.

                             




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити