Українська мова 5-11 класи - тестові завдання - 2018 рік

Cинтаксис. Пунктуація

Складнопідрядне речення

Програма 7

Картка № 1

І. Оберіть складнопідрядне речення, у якому засобом зв’язку між частинами є сполучне слово.

1. Не мале те, що для прожиття достатнє, а достатність і багатство є те ж саме (Г. Сковорода).

2. Ми щасливі, що ти у нас є — наша рідна, свята Україно (С. Галябарда).

3. Україно моя барвінкова, переконаний твердо в однім, що мені усміхнулася доля народитись під небом твоїм (І. Яворський).

4. Мак облітає так швидко, що не встигає зів’янути (Г. Тарасюк).

5. Досліджено, що комар відчуває запах крові за п’ятдесят кілометрів (Р. Дідула).

II. Визначте складнопідрядне речення зі з’ясувальною частиною.

1. Хто може випити Дніпро, хто властен виплескати море, хто наше злото-серебро плугами кривди переоре, хто серця чистого добро злобою чорною поборе? (М. Рильський).

2. Груша стара не може ніяк збагнути, чому ж тепер така довга осінь? (В. Китайгородська).

3. Поглянь, уся земля.тремтить в палких обіймах ночі (О. Олесь).

4. Все повторялось: і краса, й потворність. Усе було: асфальти й спориші (Я. Костенко).

5. Я знаю: кожній дитині потрібна ласкава увага батьків (В. Сухомлинський).

III. Укажіть складне речення з підрядною означальною частиною.

1. Мов тихоплинь літньої ріки, розплилася музика: вона одразу брала кожного за серце, виймала з найчерствішої душі власну струнку... (В. Качкан).

2. Наука є найкращою, міцною, найсвітлішою опорою у житті, якими б не були її мінливості (К. Тимірязєв).

3. Який наш край багатий, який наш люд завзятий, який прекрасний подвиг вершиться на землі! (М. Бажан).

4. У роки дитинства я розкривав перед дітьми яскраві образи людей, імена яких стали для багатьох поколінь провідною зіркою (В. Сухомлинський).

5. Чого тільки не розповість дорога, биття яких сердець не поєднає! (М. Подолян).

IV. Позначте складнопідрядні речення з підрядними обставинними частинами місця.

1. Де пройде сила наша — пречудові в житті людини зміни постають (П. Тичина).

2. Сонце сходить не тільки в небі, сонце сходить у нас самих (Р. Дідула).

3. Благословенна будь, родино, де в згоді сестри і брати (М. Ткач).

4. Врешті — хіба я знаю, де кінчається власне життя, а чуже починається (М. Коцюбинський).

5. Справжня любов народжується тільки там, де панує турбота про долю іншої людини (В. Сухомлинський).

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між складнопідрядними реченнями і їх типами.

1. Усі з нетерпінням чекали, коли зацвітуть яблуні (З журналу).

2. Чудовими уроками сприймань і відчуттів були наші подорожі

до лісу, коли осінь розкриває свою багату палітру обставинною (В. Сухомлинський).

3. Коли вже й справді світ почавсь од слова, то слово те було єдине — «брат» (Б. Олійник).

4. Верхів’я дерев так тісно спліталися над нею, що сонячні промені не досягали землі (В. Малик).

5. Земля і небо в тому супокої, коли задумлива природа переступає рубіж від осені до весни... (М. Подолян).

А. Складнопідрядне з підрядною означальною частиною.

Б. Складнопідрядне з підрядною з’ясувальною частиною.

В. Складнопідрядне з підрядною частиною часу.

Г. Складнопідрядне з підрядною обставинною частиною умови.

Ґ. Складнопідрядне з підрядною обставинною частиною міри і ступеня

1

2

3

4

5

         

VI. Визначте тип сполучників підрядності (відповідь у формі родового відмінка запишіть до таблиці).

Коли б, якщо, як, коли, раз.

                             

Картка № 2

I. Укажіть складнопідрядне речення, частини якого з’єднані сполучником що.

1. І дивно, що, відкривши для себе універсальні гуманістичні істини, людство ще й сьогодні часом поводить себе як жорстокий сліпець (О. Гончар).

2. Кожна людина гордиться тим, що вона робить для інших людей (В. Сухомлинський).

3. Не перекладай на інших те, що мусиш зробити сам (В. Сухомлинський).

4. Першопроходець — це боєць, який долає гору, міст наводить, корчує пні, висушує болото для тих, що йдуть за ним, повірили у нього (М. Подолян).

5. Не скрізь повинен брати гору практицизм, особливо той, що висотує з нас душевність (М. Стельмах).

II. Віднайдіть складне речення з підрядною означальною частиною.

1. Далеч ховалась у млі, до неї можна було долетіти хіба що думкою (Є. Гуцало).

2. Коли нам довго не відписують, хапаємось останньої ілюзії: лист, очевидно, пропав на пошті (Ірина Вільде).

3. Позаздриш долі берези, верби, явора, калини, що зеленіють у людській пам’яті (Є. Гуцало).

4. Коліна приклонивши, як Почаїв, стоїть душа перед усім святим (Л. Костенко).

5. Дюймовочка в листочку капустяному, — я у життя із вічності пливу (Л. Костенко).

III. Оберіть речення, у структурі якого є підрядна з’ясувальна частина.

1. Всесвітові, як твердять учені, приблизно 20 мільярдів років (М. Подолян).

2. Ми, як відомо, не з полохливих (М. Подолян).

3. І, мабуть, не одному з нас подумалось в ті дні, яким великим може бути внесок письменника у духовне життя нації (О. Гончар).

4. Як мовиться, хмара сонця не заступить (М. Подолян).

5. Знаю: друзі-брати ждуть мене у безмежному світі (М. Нагнибіда).

IV. Позначте складні речення з підрядними частинами причини.

1. Знову довелося кинути роботу через те, що мусив виправляти другу частину російського перекладу гуцульського оповідання (М. Коцюбинський).

2. Не співай печальної: й так на серці тінь (П. Усенко).

3. Дезорганізований раптовістю атаки, ворог не встиг учинити скільки- небудь сильного опору (О. Гончар).

4. Так шумить поріг — людського голосу не чутно (Л. Костенко).

5. Не кидай слів дарма на вітер, бо їх ніколи не збереш (М. Бакай).

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між складнопідрядними реченнями і їх типами.

1. Той, хто угору йде, не оглядається на скелі і на терни (М. Подолян).

2. Матері боляче, якщо її син став поганою людиною — ледачою, бездушною, слабовільною, лицемірною, нечесною (В. Сухомлинський).

3. Дитина абстрагується від речей, що її оточують, починає мислити абстрактно (В. Сухомлинський).

4. Немов стріла з натуженого лука, розлука в серце вдарила моє (М. Ткач).

5. Я буду на світі, допоки незнане світло в обличчі твоєму світить (Д. Павличко).

А. Складнопідрядне з підрядною означальною частиною.

Б. Складнопідрядне з підрядною займенниково-означальною частиною.

В. Складнопідрядне з підрядною обставинною частиною часу.

Г. Складнопідрядне з підрядною частиною умови.

Ґ. Складнопідрядне з підрядною порівняльною обставинною частиною.

1

2

3

4

5

         

VI. Визначте тип підрядної частини в реченні (відповідь у формі називного відмінка запишіть до таблиці).

Книжка вчить, як на світі жить (Народна творчість).

                             

Картка № З

I. Укажіть складнопідрядне речення з підрядною допустовою частиною.

1. І де б я не був за далекою даллю, тебе, Україно, завжди пізнаю... (А. Малишко).

2. Збоку дивитися легко, одначе не так воно просто бігти (О. Гончар).

3. Хай у колі і справ, і пісень найсердечніші будуть в нас стрічі (П. Усенко).

4. Не встигли дужі ноги находитися, натомитися по зелених дорогах, а вже земля заколисала своїх оборонців міцним непробудним сном (М. Стельмах).

5. Хай говорить серце... Невиразно воно говорить, як весняна річка (Леся Українка).

II. Оберіть складнопідрядне речення з підрядною займенниково-означальною частиною.

1. Є два слова, які викинула б я з усіх словників на всіх мовах, — це «смерть» і «запізно» (Ірина Вільде).

2. Здається, ніби прямо з каменя виростають квіти... (М. Подолян).

3. ...Душа моя розкрита для чужого горя, як квітка для роси (М. Коцюбинський).

4. Той, хто по-справжньому любить Батьківщину, — в усіх відношеннях справжня людина (В. Сухомлинський).

5. Інженером можна стати за п’ять років, учитися ж на людину треба все життя (В. Сухомлинський).

III. Віднайдіть складнопідрядне речення, підрядна частина якого пояснює в головній іменник.

1. Слався той, хто в піснях оспівати зумів джерело і вогонь — два великих начала (Р. Гамзатов).

2. На землі блажен навіки той, хто не тліє, а горить (В. Сосюра).

3. А ця рука, що тільки не торка, дає усьому руху, льоту, росту... (В. Бичко).

4. Що минуло, те вже не повернеться (Леся Українка).

5. Тільки справді сильні духом могли звершити ту страдницьку і героїчну путь, що від закривавлених мурів Бреста... пролягла у безсмертя (О. Гончар).

IV. Позначте речення зі сполучником що.

1. Чи згадав той козаченько, йдучи на чужину, що повернеться з його серця квітка на Вкраїну (Леся Українка).

2. Не іти, не вітатися, що в красі — не любить, жити й начеб не знатися — то навіщо ж і жить? (П. Усенко).

3. Шуміти тобі, кучерявий прибузький лісе, такими чарівними голосами й підголосками, що серце болісно завмиратиме від насолоди (В. Бабляк).

4. Немає сили, що брати не зборють, коли в довічній дружбі стануть поряд! (В. Мисик).

5. Великі дерева шануй, що плід дають і в спеку тінь (І. Франко).

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між складними реченнями і їх типами.

1. Душа, як день, також розвидняється, бо ми зіткані із сонця (Р. Дідула).

2. Літо осені питає, де поділись журавлі (В. Китайгородська).

3. Як поле чекає на сівача, так дівоче серце на любов (М. Подолян).

4. Щоб зірвати одну квітку, треба виростити десять (В. Сухомлинський).

5. Якщо ви любите садівництво — виростіть дерево... (В. Сухомлинський).

А. Складнопідрядне з підрядною з’ясувальною частиною.

Б. Складнопідрядне з підрядною обставинною частиною причини.

В. Складнопідрядне з підрядною обставинною частиною мети.

Г. Складнопідрядне з підрядною умови.

Ґ. Складнопідрядне з підрядною порівняльною частиною умови.

1

2

3

4

5

         

VI. Визначте тип обставинної підрядної частини у реченні (відповідь у формі родового відмінка запишіть до таблиці).

Перед тим як вийти на вулицю, ми постояли трохи у під’їзді (І. Муратов).

                             

Картка № 4

І. Укажіть складнопідрядне речення, частини якого поєднані сполучним словом.

1. Що було — не вернеться (Б. Олійник).

2. Хоч піднімай його домкратом, а хам не стане демократом (Л. Костенко).

3. Як окриля і як нас зігріва передчуття віднайденого слова! (Т. Коломієць).

4. До Дніпра я приходжу вмивати свій зір, щоб у темряві дух мій не згас (Д. Павличко).

5. Птахи співають для того, щоб оспівати свою територію, позначити її співом... (Р. Дідула).

II. Знайдіть складнопідрядне речення, яке має займенниково-означальну підрядну частину.

1. Саме вона, праця, є тією енергією, яка рухає крила народу — його душу й думу (М. Подолян).

2. Хай ніч за ними кинеться в погоню — не дожене (О. Пахльовська).

3. Це та яблунька, що ми посадили удвох (А. Малишко).

4. Проймається серце теплотою, яку одвічно бережуть в селі (О. Довгий).

5. Нехай проклятий буде той, хто хоч однією думкою, одним словом, одним вчинком своїм виявить зневагу до хліба і праці... (В. Сухомлинський).

III. Оберіть складнопідрядне речення з підрядною частиною місця.

1. Народ мій тут, на рідних цих просторах, від Києва до Ладоги живе... (І. Кочерга).

2. Де діти перестають любити й поважати батьків, там кінець усьому (В. Сухомлинський).

3. Забреду, запорошений квітами, задзвоню в синю чашу небес, обніму лебединими крилами все навкруг... (В. Крищенко).

4. Скільки б у лісі не було солов’їв, у кожного своя пісня (Р. Дідула).

5. Хіба розумно чинить той, хто, починаючи довгий шлях, в ході не дотримується міри? (Г. Сковорода).

IV. Позначте складнопідрядні речення з підрядною допустовою частиною.

1. Хай мовиться слово дзвінке, як ніколи, нам пісню співати у братньому колі (П. Усенко).

2. Незважаючи на те, що часу було досить, майже всі пасажири кинулись бігти до своїх вагонів (М. Трублаїні).

3. Хоч нашу правду не здолать нікому, за неї стій грудьми, на повен зріст (П. Ребро).

4. Час стирає сходинки буднів, але він не владний над висотами подвигів (М. Подолян).

5. Путь нелегка, та гордо і достойно її пройшов, іду і буду йти (М. Бажан).

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між складнопідрядними реченнями і їх типами.

1. Для того щоб людина зненавиділа тебе, інколи досить лише полюбити її (З часопису).

2. Як будеш, земле, ти щасливою, то буду в щасті жить і я (П. Сингаївський).

4. Душа моя розкрита для любові, як нива — для солодкого зерна (Т. Севернюк)

3. Так тихо, спокійно в зелених берегах, що хочеться сісти на човен й поплисти

(М. Коцюбинський).

5. Нема тії драбини, щоб до неба дістала (Народна творчість).

А. Складнопідрядне з обставинною порівняльною підрядною частиною.

Б. Складнопідрядне з підрядною обставинною частиною міри та ступеня.

В. Складнопідрядне з підрядною частиною мети.

Г. Складнопідрядне з підрядною обставинною частиною умови.

Ґ. Складнопідрядне з підрядною означальною частиною

1

2

3

4

5

         

VI. Визначте тип підрядного речення, у якому головна і підрядна частини пов’язані за допомогою поданих сполучників (відповідь у формі родового відмінка запишіть до таблиці).

Бо, для того щоб, через те що, тому що, тим що, завдяки тому що, позаяк.

                             

Картка № 5

I. Зазначте, на які типи поділяють складнопідрядні речення.

1. З’ясувальні, означальні, обставинні (місця, часу, причини, мети, умови, допустові, способу дії, міри та ступеня, наслідку).

2. Підметові, присудкові, з’ясувальні, обставинні (місця, часу, причини, мети, умови, допустові, способу дії, порівняльні, наслідку).

3. Підметові, присудкові, додаткові, означальні, обставинні, супровідні.

4. Додаткові, означальні, обставинні (місця, часу, причини, мети, допустові, умови, способу дії, міри та ступеня, порівняльні), супровідні.

5. Підметові, присудкові, означальні, додаткові, супровідні.

II. Віднайдіть складнопідрядне речення з підрядною з’ясувальною частиною.

1. Не було дня, щоб я тобі не написав (М. Коцюбинський).

2. Бажано, навіть потрібно, щоб між автором оригіналу і перекладачем була внутрішня спорідненість (М. Рильський).

3. Скажіть мені: чи не знаєте, бува, Григорія Петровича Проценка? (Панас Мирний).

4. Здається, ти й позаторік тут був та капості мені робив?.. (Л. Глібов).

5. Сушилося сіно в покосах, — світ сіном, здавалось, пропах! (І. Нехода).

III. Визначте складнопідрядне речення з підрядною означальною частиною.

1. Подумайте, яка цивілізація тут загинула, — вона гуде під ногами, воскрешаючи щем утрати, але й гордість за наших прапращурів (В. Коломієць).

2. Сталева каска, очі карі, — такою, пісне, будь — моя! (В. Сосюра).

3. Скільки оком, брате, глянеш, то й Верховина, та яка ж зелена, мила серденьку вона (П. Усенко).

4. Він говорив про речі, повні жаху для мене, так просто й спокійно, як жайворонок кидав на поле пісню... (М. Коцюбинський).

5. А що вже там казати про людину, яка сама собі господар і творець своєї долі (3 часопису).

IV. Позначте складнопідрядні речення з підрядними частинами мети.

1. ...В ім’я майбутнього ми не можемо, не маємо права забувати минулого (3 часопису).

2. Прагнучи пізнати безконечне, наука сама кінця не має (Д. Менделєєв).

3. Щоб прийшло на землю сподіване щастя, треба великої праці (М. Коцюбинський).

4. Особливою моєю турботою було те, щоб серце дитяче не огрублялось, не озлоблювалось, не робилось холодним, байдужим і жорстоким (В. Сухомлинський).

5. Своїми руками Максим спорудив прилади, для того щоб переконатися у практичному здійсненні деяких положень своїх розрахунків (Н. Рибак).

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між складнопідрядними реченнями і їх типами.

1. Місяць, підводячись вгору, пірнає в хмару, так що видніється лише срібний край (М. Стельмах).

2. Навіть тоді, як людина згорить, совість людини продовжує жить (М. Вінграновський).

3. Зоря упала, загубилась в травах, неначе доля в лініях долонь (Б. Грищук).

4. Полинова межа поміж нами у даль пролягла, стала раптом чужа та надія, що в серці була обставинною частиною (М. Ткач).

5. Той, хто не знає меж своїм бажанням, ніколи не стане справжнім громадянином (В. Сухомлинський).

А. Складнопідрядне з підрядною означальною частиною.

Б. Складнопідрядне з підрядною займенниково-означальною частиною.

В. Складнопідрядне з підрядною обставинною порівняльною частиною.

Г. Складнопідрядне з підрядною частиною наслідку.

Ґ. Складнопідрядне з підрядною обставинною часу.

1

2

3

4

5

         

VI. Укажіть тип підрядної частини складнопідрядного речення (відповідь у формі родового відмінка запишіть до таблиці).

Всі Тимкові товариші були на роботі, так що до нього ніхто не приходив (Г. Тютюнник).

                             

Картка № 6

I. Укажіть рядок, у якому правильно названо засоби зв’язку у складнопідрядному реченні з підрядною часовою частиною.

1. Як тільки, відколи, поки, після того як, доки, допоки.

2. Коли, як, якщо, в той час як, тим часом як, перед тим як.

3. Поки, доки, коли, що, щоб, після того як.

4. Відколи, в той час як, якби, коли, допоки, перед тим як.

5. Коли, як тільки, коли б, хоч, після того як, тоді як.

II. Виберіть складнопідрядне речення з підрядною займенниково-співвідносною частиною.

1. Право й правда. Які співзвучні, які рідні поняття! (М. Подолян).

2. Я піду дорогою тією, на якій страждав Ісус від крові, і нехай глумляться фарисеї! (Ю. Дмитренко).

3. Хто любить батька, матір і родину, той нелюдом не стане й на хвилину (О. Маковей).

4. Від культури слова до емоційної культури, від емоційної культури до культури моральних почуттів і моральних відносин — такий шлях до гармонії знань і моральності (В. Сухомлинський).

5. За своєю натурою і за освітою Василь Стус був далеко не тією вузькою людиною, що ятрить у собі національні болі і потихеньку шукає винуватців серед сусідів (Є. Сверстюк).

III. Укажіть, яке з речень є складним із підрядною наслідковою частиною.

1. Нам ніколи не було легко й просто — тим більше навчилися ми цінувати все досягнуте (В. Коротич).

2. Заспіваю чи заграю — з гір покотиться луна (М. Ткач).

3. Сніг блищав так, що аж очі боліли глянути на нього (М. Коцюбинський).

4. Зима цього року видалась малосніжною і чимало озимих вимерзло, так що окремі площі довелося пересівати (3 газети).

5. Дочка моя працює в цегельні, так вона брала у вас ту книжечку й читала вдома уголос... (В. Собко).

IV. Зазначте, у яких реченнях що виступає сполучним словом.

1. Світанку наш! Як шкода? Тратимо зміст, що в тобі — в трояндній краплі (В. Барка).

2. Ми будемо сьогодні говорити про те, що мали б говорити давно (І. Цюпа).

3. Пам’ятай, що книги — це тисячолітня мудрість людини (В. Сухомлинський).

4. Своїм життям ми довели не раз, що нас ведуть не вигода, не користь — серця гарячі плюс — ентузіазм (Є. Летюк).

5. Здавалось, що якийсь чарівник, як у казці, убрав дерева в щирозолоті шати (М. Коцюбинський).

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між складнопідрядними реченнями та їх типами.

1. Чим чорніший пар, тим більша паляниця (Народна творчість).

2. На шторм виглядає, хоч хвилі не злі (Т. Севернюк).

3. Чим я маю привернути серце милої, — не знаю! (Леся Українка).

4. Так для сонечка осінь убралась, мов цариця у свято врочисте (Леся Українка).

5. Той, у кого порожня душа, не може бути справжнім другом (В. Сухомлинський).

А. Складнопідрядне з підрядною займенниково-означальною частиною.

Б. Складнопідрядне з підрядною з’ясувальною частиною.

В. Складнопідрядне з підрядною обставинною частиною міри і ступеня.

Г. Складнопідрядне з підрядною обставинною допустовою частиною.

Ґ. Складнопідрядне з підрядною обставинною порівняльною частиною.

1

2

3

4

5

         

VI. Продовжте речення: «Складне речення, підрядна частина якого вказує на умову, всупереч якій відбувається дія головної частини, називається складнопідрядним... (відповідь у формі орудного відмінка запишіть до таблиці).

                             

Картка № 7

І. Знайдіть складне речення з підрядною частиною умови.

1. Чи Україні ти син, її вірна опора, коли отчих сивин не помітив у горі? (В. Василашко).

2. Якби мені знову колишняя сила, якби мені гуки міцнії... (Леся Українка).

3. Навчай інших — сам навчишся (Народна творчість).

4. Стану я, гляну я — скрізь весна запашна, квітами, перлами закосичена (П. Тичина).

5. Павло Гречаний всю зиму не злазив із печі, хіба щоб води принести та дров нарубати (Г. Тютюнник).

II. Укажіть, яке речення є складнопідрядним з підрядною займенниково-означальною частиною.

1. Та не те мене чарує, ні, не те в мені бринить — як люблю я, як люблю я світлосяйний небозвід! (П. Усенко).

2. Стояла та досвітня пора, коли небо ховає в обіймах гори і ще спить на вершинах, мов у колисці (Я. Гоян).

3. Не піддамся тим людським законам, що не Божі (Ю. Дмитренко).

4. Я домагався, щоб у кожної дитини в серці найрадіснішим, найдорожчим, найсвятішим були мати, батько, брати і сестри, друзі (В. Сухомлинський).

5. І справді, вона [Наумиха] була тяжким ворогом того, хто калічив рідну мову, ламав прадідівські звичаї або пнувся в пани... (М. Коцюбинський).

III. Виберіть складнопідрядне речення з означальною підрядною частиною.

1. Усі матері чимось схожі, як і їхні долі, вічні турботи про дітей своїх, якими б вони не були — дорослими чи малими, героями чи звичайними людьми (3 часопису).

2. З самого початку думай, який буде кінець (Народна творчість).

3. Шматка землі немає під ногами, в яку б ще міг упертися Антей (Л. Костенко).

4. Не знаю я, що буде після нас, в які природа убереться шати (Л. Костенко).

5. Душа — мов ніч, розшарпана вітрами (О. Пахльовська).

IV. Визначте складнопідрядні речення з підрядними частинами причини.

1. Порівнювати чистоту душі з білизною снігу досить ризиковано: надто багато сажі у повітрі (Ірина Вільде).

2. Митцю не треба нагород, його судьба нагородила (Л. Костенко).

3. Тут кожен двір вважає себе «морською державою», тому що має бодай невеличкий вихід до моря (В. Земляк).

4. ...Найгіркіша правда утверджує в душі прагнення бути хорошим, бо правда за самою природою ніколи не принижує людської гідності (В. Сухомлинський).

5. Григорій Сковорода справді не проповідував ніколи перед юрбою: він ретельно добирав собі слухачів, щоб бути почутим (Б. Криса).

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між складнопідрядними реченнями та їх типами.

1. І пам’ятай, що легко над усім буває сплутать щирість і підступність (Л. Забашта).

2. Тих мостів, що в народ від народу, не порушить віків течія (М. Ткач).

3. Як тільки Семен вийшов з хати, молодиці метнулися оглядати кожний куточок (М. Коцюбинський).

4. Широкі вікна вище підіймай, щоб сонце щедро сяяло людині (О. Довгий).

5. Спілкуйся з тим, хто може тебе зробити кращим (З часопису).

В. Складнопідрядне з підрядною займенниково-означальною частиною.

А. Складнопідрядне з підрядною означальною частиною.

Б. Складнопідрядне з підрядною з’ясувальною частиною.

Г. Складнопідрядне з підрядною обставинною частиною часу.

Ґ. Складнопідрядне з підрядною частиною мети.

1

2

3

4

5

         

VI. Укажіть тип підрядної частини у реченні (відповідь у формі родового відмінка запишіть до таблиці).

Він зважив на всі обставини, перед тим як сказати правду своїй матері (М. Науменко).

                             

Картка № 8

I. Віднайдіть рядок, у якому правильно названо сполучні засоби складнопідрядного речення з підрядною допустовою частиною.

1. Хоч, дарма що, хай, незважаючи на те що, всупереч тому що.

2. Хоч (хоча), незважаючи на те що, якби, всупереч тому що, хай (нехай).

3. Хай, нехай, хоч, щоб, незважаючи на те що, коли б.

4. Хай, нехай, хоч (хоча), всупереч тому що, якщо, незважаючи на те що.

5. Хай (нехай), скільки б не, хоч (хоча), як, коли б, незважаючи на що.

II. Укажіть складнопідрядне речення з підрядною частиною міри і ступеня.

1. Живи і працюй так, як цього вимагає Батьківщина (В. Сухомлинський).

2. Скільки б не судилося страждати, все одно благословлю завжди день, коли мене родила мати (В. Симоненко).

3. ...Того, що вже колись було, ніхто ж не пророкує (О. Ільченко).

4. ...А неба тут було так багато, що очі тонули у нім, як у морі (М. Коцюбинський).

5. Правда, не все так сталося, як жадалося (М. Коцюбинський).

III. Визначте, яке складнопідрядне речення має підрядну з’ясувальну частину.

1. Чи ти за мене душу віддаси, чи розміняєш суєтно і дрібно? (Я. Костенко).

2. Пам’ятається досі мені, квітла радість у хаті святкова... (В. Забаштанський).

3. Киріак спостеріг: жорстокі люди бояться жорстокості і відступають перед нею (М. Івасюк).

4. У щастя людського два рівних є крила: троянди й виноград, красиве і корисне (М. Рильський).

5. Виноград любить, щоб коло нього ходити (М. Коцюбинський).

IV. Виберіть складнопідрядні речення з підрядними обставинними частинами умови.

1. Як хочеш світити — потрібно згорять (І. Жиленко).

2. Якби сила та воля, то дядько Зновобрать заборонив би в школі вивчати умовну форму на уроках мови (П. Загребельний).

3. Не дай, щоб тішилась біда (М. Ткач).

4. Словам, що блищать чи затерті, не віриш (М. Ткач).

5. Будь-яка праця стає творчістю, якщо ти вкладеш в неї душу (В. Сухомлинський).

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між складнопідрядними реченнями та їх типами.

1. Грицько з Миколкою, як тільки розвиднілось, були в класі (С. Васильченко).

2. Лише тим людина дорожитиме все життя, що далося їй дорогою ціною (В. Сухомлинський).

3. Межи зеленими килимами біліє гречка, наче хто розіслав великі шматки полотна білити на сонці (М. Коцюбинський).

4. Тому тобі не байдуже, який твій друг (В. Сухомлинський).

5. Так мокре горить, як нині тягнеться день (Є. Гуцало).

А. Складнопідрядне з підрядною займенниково-означальною частиною.

Б. Складнопідрядне з підрядною з’ясувальною частиною.

В. Складнопідрядне з підрядною обставинною частиною способу дії.

Г. Складнопідрядне з підрядною обставинною порівняльною частиною.

Ґ. Складнопідрядне з підрядною обставинною частиною часу.

VI. Укажіть тип підрядної частини в реченні (відповідь у формі називного відмінка запишіть до таблиці).

Чуєш, ненько моя, вічна пісня та, що з дитинства несу через всі літа (М. Ткач).

                             

Картка № 9

I. Знайдіть серед наведених речень складнопідрядне з підрядною частиною умови.

1. Вогонь горить, як в ньому щось згорає (Т. Севернюк).

2. Гей, коби-то я газдинькою була в тім ластів’ячім гнізді! (Г. Хоткевич).

3. Ми з ним сиділи у садку вечірньою порою, в той час, як захід запалив пожежу за горою (Леся Українка).

4. Стоїш високо — не будь гордим, стоїш низько — не гнися (Народна творчість).

5. ...Ох, не такою я була й малою, коли летіла зірка над Сулою (Л. Костенко).

II. Визначте, яке складнопідрядне речення має займенниково-означальну підрядну частину.

1. І стежечка від хати до дороги, що ми пройшли, спинаючись на ноги, чи не найбільше наше відкриття (І. Гнатюк).

2. ...А хто стрічався на шляху зо мною, того я щирим серденьком вітала (Леся Українка).

3. Ти ж молодий, — чому ж ти не підіймеш тої зброї, що батькові з старечих рук упала? (Леся Українка).

4. Дружба потрібна нам не для того, щоб якось заповнити час, а для того, щоб утверджувати в людині і насамперед в собі самому добро (В. Сухомлинський).

5. Що за розкіш ці зелені поля і темний гай, що синіє далеко-далеко! (І. Кочерга).

III. Укажіть, яке речення є складнопідрядним з підрядною означальною частиною.

1. Буяли, як велети, осокори, неначе сріблом перелиті (Є. Чередниченко).

2. Потім підлітки переходять до іншої праці для людей — так і йдуть вони стежкою моральної культури (В. Сухомлинський).

3. Великою вадою, якій я прагнув запобігти, є байдужість, безпристрасність (В. Сухомлинський).

4. Лиш слово просте, в щирості безкрає, не куплене й не продане ніде — в своїй красі ніколи не злиняє, у саму душу людям западе (В. Бичко).

5. Якою справді життєдайною силою, якими барвами сповнена сьогодні українська пісня! (М. Подолян)

IV. Серед наведених речень зазначте складнопідрядні з підрядною допустовою частиною.

1. Хай буду білява та ясна, мов ангел у Божім раю (Леся Українка).

2. Хай буде мій милий щасливий, як дрібная пташка в маю (Леся Українка).

3. Хай у колі і справ, і пісень найсердечніші будуть в нас стрічі (П. Усенко).

4. Хай посивіло волосся, — серце моє, не сивій (В. Сосюра).

5. Хай в царство машинного дива йдемо, житиме завжди поезія серця — велика й безсмертна (В. Соколов).

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між складними реченнями та їх типами.

1. Й чомусь мені здається: я неначе за часом і водою не пливу (В. Калашник).

2. Милуюся-дивуюся, чого душі моїй так весело (П. Тичина).

3. Люди живуть, ніби сади цвітуть (Народна творчість).

4. Що чують тумани, коли гай зелений цілують-милують? (П. Тичина).

5. Як ми можемо бути щирими з іншими, коли часто-густо нам не вистачає відваги

на щирість із собою? (Ірина Вільде).

з’ясувальною частиною.

А. Складнопідрядне з підрядною

Б. Складнопідрядне з підрядною обставинною частиною часу.

В. Складнопідрядне з підрядною обставинною частиною умови.

Г. Складнопідрядне з підрядною порівняльною частиною.

Ґ. Складне безсполучникове речення.

1

2

3

4

5

         

VI. Укажіть тип підрядної частини у реченні (відповідь у формі родового відмінка запишіть до таблиці).

Перш ніж шити, треба вузлика зав’язати (Народна творчість).

                             

Картка № 10

І. Укажіть речення, у якому підрядна частина приєднується до головної за допомогою сполучного слова.

1. Груша стара не може вночі заснути, згадує пісню, що вітер колись приносив (В. Китайгородська).

2. Для народу свойого велика кожна з мов, як творіння вінець; люд без мови — то глина безлика, без’язика отара овець (В. Забаш- танський).

3. Добру науку приймай, хоч і від простого чуєш, злої ж на ум не бери, хоч би й святий говорив (І. Франко).

4. В морі спокуси є хвилі великі, та не забудь у захопленні ти, що лиш родина — бальзамові ліки, ліки від старості і самоти (В. Крищенко).

5. Аби втратити віру до людини, не потрібно, щоб вона двічі обдурила вас (Ірина Вільде).

II. Знайдіть складнопідрядне речення з підрядною частиною причини.

1. Гори! Життя — єдина мить, для смерті ж — вічність ціла (Олександр Олесь).

2. Тому, що немає в житті забуття, ніколи немає спочину (В. Гуртовенко).

3. Скажи, чому нам випала розлука, чому любов надій не подає? (М. Ткач).

4. В душі Оксен непокоївся: весна видалася засушливою (Гр. Тютюнник).

5. Я даю тобі вражіння безконечності, безкраю — і тому ти так у мене, як у дзеркало, глядиш (Б. Лепкий).

III. Укажіть, у структурі якого речення наявна підрядна означальна частина.

1. Пам’ятай, що любов — це насамперед відповідальність за ту людину, яку ти полюбив, за її долю, за її майбутнє (В. Сухомлинський).

2. Від кого пішла та думка, хто її перший подав, трудно було сказати (М. Коцюбинський).

3. Обличчя Миколи Івановича помережане червоними прожилками, від чого завжди здавалося рум’яним, було тепер жовтувато-бліде (Р. Іваничук).

4. Гей, було в нашій юності сонця так багато, що й очі сліпить! (П. Усенко).

5. І кожного разу, коли я чую українську пісню, дивуюся: якими ж чарами слова володіє, яку ж душу й серце має народ наш (М. Подолян).

IV. Виберіть складнопідрядні обставинні речення з підрядними частинами мети.

1. Якщо хочеш мати дозвілля, не витрачай марно часу (Народна творчість).

2. Для того й дається нам, смертним, життя, щоб більше сонця у собі засвітити (Р. Дідула).

3. Не чекай від пташки пісень, коли вона відчує себе полонянкою (В. Сухомлинський).

4. Щоб добре жити, треба працю любити (Народна творчість).

5. [Парвус:] Я волів би, щоб се сказав хтось інший (Леся Українка).

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між складними реченнями та їх типами.

1. Калюжний кладе мені руки на голову, так що шапка наповзає аж на очі (Г. Тютюнник).

2. Сонця так багато, що небо аж побіліло від нього (О. Гончар).

3. Прочитав словник Грінченка і ледве не танцював на радощах — так багато відкрив мені цей блискучий твір (Г. Тютюнник).

4. Я б побажав тобі когось отак любити, як я тебе люблю (В. Симоненко).

5. Коли добром ніхто не дасть нам світла, його здобути треба (І. Кочерга).

А. Складне безсполучникове речення.

Б. Складнопідрядне з підрядною обставинною частиною міри і ступеня.

В. Складнопідрядне з підрядною обставинною частиною наслідку.

Г. Складнопідрядне з підрядною обставинною частиною умови.

Ґ. Складнопідрядне з підрядною обставинною частиною способу дії.

1

2

3

4

5

         

VI. Укажіть тип підрядної частини в реченні (відповідь у формі родового відмінка запишіть до таблиці).

Що багатша думка, то багатша мова (М. Рильський).

                             

Картка № 11

I. Укажіть типи складнопідрядних речень, які визначено у підручнику для загальноосвітніх навчальних закладів.

1. Означальні, у тому числі займенниково-означальні, з’ясувальні, обставинні (місця, часу, причини, мети, способу дії, порівняльні, наслідку, умови, допустові, міри та ступеня).

2. Підметові, присудкові, додаткові, означальні, обставинні, супровідні.

3. Означальні, займенниково-означальні, часу, місця, способу дії, причини, мети, наслідку, умови, допустові.

4. Означальні, додаткові, обставинні (часу, місця, причини, мети, умови, допустові, наслідку, способу дії).

5. Означальні, займенниково-означальні, обставинні (місця, часу, причини, мети, умови, допустові, наслідку), супровідні.

II. Визначте, яке речення є складнопідрядним з підрядною займенниково-означальною частиною.

1. Але й завзяття все таке ж, така ж хода їх, очі, о юність мила, ти без меж, як море, що клекоче... (П. Усенко).

2. Яка совість, така й честь (Народна творчість).

3. Я піднявся на вершину щастя і кажу: дивися, світе, яка земля моєї України, які і я, і ми на ній — плугатарі і будівничі (М. Подолян).

4. Ми віримо глибоко й безконечно, що правда, і добро, і наш народ не вмре! (Б. Лепкий).

5. Перекотиполе не знає, що таке справжнє коріння (М. Стельмах).

III. Виберіть складнопідрядне речення з підрядною частиною причини.

1. Косивши дядько на узліссі жито, об жовтий череп косу зазубрив (Є. Плужник).

2. Ти сьогодні спокійний: твоя доля — у долі Вітчизни (М. Подолян).

3. Бо пісня — це все-таки людська краса, бо пісня — це світло душі людської (М. Подолян).

4. Скільки людського щастя розбилося у друзки тільки від того, що одне з двох своєчасне не вимовило слівця «пробач» (Ірина Вільде).

5. Чому те серце не хоче вдовольнитись своїм близьким щастям, чого воно скоріше б’ється від одної мрії про щастя других, чужих людей? (М. Коцюбинський).

IV. Укажіть, у структурі яких складних речень є підрядна з’ясувальна частина.

1. І вже коли ти похитнувсь у слові, вважай, що похитнувся у собі (Б. Олійник).

2. З давніх-давен кажуть: життя прожити — не поле перейти (М. Подолян).

3. Здавалось малому чи снилось, не знаю, малому, пішли мої стежки- доріжки від отчого дому (А. Малишко).

4. Чому пішов за ним простий люд, Генріх не знав (П. Загребельний).

5. Досвідчені педагоги нерідко скаржаться: важко працювати з підлітками; щось таємниче, незрозуміле відбувається з ними (В. Сухомлинський).

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між складними реченнями та їх типами.

1. Згадується школа край узлісся, біла хата й батьківський поріг, звідки у життя пішов колись ти (К. Дрок).

2. І трави ждуть отар, і жде Дніпро пташок — човнів веселих (П. Филипович).

3. Нам літечко святе судилось не на те, щоб у гнізді сидіть, як печериці (Л. Глібов).

4. Коли мало сумнівів, мало діла (В. Кисельов).

5. Трава росте, де захоче (П. Тичина).

А. Складносурядне речення.

Б. Складнопідрядне з підрядною означальною частиною.

В. Складнопідрядне з підрядною обставинною частиною місця.

Г. Складнопідрядне з підрядною обставинною частиною мети.

Ґ. Складнопідрядне з підрядною обставинною частиною умови.

                             

VI. Укажіть тип підрядної частини в реченні (відповідь у формі родового відмінка запишіть до таблиці).

Люби, як світ і світло, Україну, допоки твій світильник не погас (Б. Чепурко).

                             

Картка № 12

I. Оберіть речення, у якому підрядна частина приєднується до головної за допомогою сполучного слова.

1. Там, де була твоя вуличка, — листям вітер мої замітає сліди (І. Давидков).

2. Щоб не кришилася родина, щось треба вміти і прощать (В. Крищенко).

3. Нехай не всі форми прийнятні в наш час, але переважну більшість зразків народної етнопедагогіки варто й необхідно усвоювати, повертати із забуття (В. Скуратівський).

4. ...А глухоти не зможу перенести, бо не замінять співу мертві жести... (Д. Павличко).

5. Як добре знати, що тебе веде твій власний шлях — єдиний із можливих (Я. Первомайський).

II. Укажіть, яке речення є складнопідрядним із підрядною допустовою частиною.

1. Порожнеча душі, те, що в людини нема віри ні в що, — найстрашніша вада (В. Сухомлинський).

2. Я вважаю правильним відмовитися від поїздки, бо обставини надто несприятливі та й погода не туристична (3 газети).

3. Чогось мені привиділась Десна, хоч серцю світять Ікопоті хвилі (Т. Севернюк).

4. Нехай людські любов і шана осилять всі шляхи круті, — бо в дітях ми себе лишаєм, себе продовжуєм в житті (В. Крищенко).

5. Марта обернулася і вийшла, замкнувши з такою силою двері, якби їх ніхто більше не мав відмикати (Б. Лепкий).

III. Знайдіть складнопідрядне речення з підрядною обставинною частиною способу дії.

1. Чи зігрієш поріг у краях загадкових, як тепла не зберіг, де колиска вербова (В. Василашко).

2. Тріпоче листя — ще живе й зелене — так, ніби тихо музика звучить (Т. Севернюк).

3. Важко переоцінити вплив, що його справив на перебіг української історії Богдан Хмельницький (О. Субтельний).

4. Будь непримиримим до того, хто прагне жити за рахунок інших людей (В. Сухомлинський).

5. Яке «помагайбі», таке й «доброго здоров’ячка!» (Народна творчість).

IV. Виберіть складнопідрядні речення з підрядними обставинними частинами умови.

1. Учив він (учитель) сумління, бо сам був ходяча совість людська (Остап Вишня).

2. Глибока туга властива душевному станові жінок усіх часів, бо їм суджено народжувати життя, призначене для смерті (Р. Іваничук).

3. Полетіла б я до хмари, коли б крильця мала (Народна творчість).

4. Людина може стати другом, товаришем і братом іншій людині лише за умови, коли горе іншого стане її особистим горем (В. Сухомлинський).

5. Чим більше слухаєш, тим більше хочеться чути (М. Коцюбинський).

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між складними реченнями та їх типами.

1. А прийшла лиха година — впав козак наш у траві (В. Крищенко).

2. Бо народу, що втратив мову, більше нічого вже втрачать (В. Гончаренко).

3. Запах хліба кожен знає з дитинства, бо і «колискова», і «колос» зігріті теплом материнських рук (М. Подолян).

4. Поки сію — живу (П. Загребельний).

5. Ніколи не забуду, як тихого літнього ранку ми спостерігали народження дня і схід сонця (В. Сухомлинський).

А. Складнопідрядне з підрядною означальною частиною.

Б. Складнопідрядне з підрядною з’ясувальною частиною.

В. Складнопідрядне з підрядною обставинною частиною причини.

Г. Складнопідрядне з підрядною обставинною частиною часу.

Ґ. Складне безсполучникове речення з неоднорідними частинами.

VI. Укажіть тип підрядної частини в реченні (відповідь у формі називного відмінка запишіть до таблиці).

З людиною буває часто так, що, добре знаючи колишнього події, вона сучасності ні в зуб не розуміє (М. Рильський).

                             




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити