Українська мова 5-11 класи - тестові завдання - 2018 рік

Cинтаксис. Пунктуація

Складна синтаксична конструкція.

Програма 8

Картка № 1

І. Виберіть складну синтаксичну конструкцію з підрядним і безсполучниковим зв’язком.

1. Ті, хто пливтимуть за мною, будуть чути: над нами з радості ангели схлипнуть (В. Китайгородська).

2. Щоб ти, ясеню, став ще вищий, а ти, ружо, красніша, а ти, парубче, сміливіш, а ти, дівко, миліша (В. Китайгородська).

3. Ходить вересень в селі, а літо осені питає, де поділись журавлі (В. Китайгородська).

4. Пливе над світом осінь, як медуза, і мокре листя падає на брук (Л. Костенко).

5. Моя любове! Я перед тобою. Бери мене в свої блаженні сни. Лиш не зроби слухняною рабою, не ошукай і крил не обітни (Л. Костенко).

II. Знайдіть складну синтаксичну конструкцію з супідрядністю.

1. Я б не ступив на батьківський поріг, якби забув про долю Батьківщини, про те, що в серці змалечку зберіг (І. Гнатюк).

2. Благословляючи твоє життя, у трудну виряджаючи дорогу, яку пораду чи пересторогу я кращу дам, ніж дав собі ти сам... (М. Рильський).

3. Й полинові дні, й хмелем повиті, повідходять за обрії часу, що з тобою разом пережиті, коли пили на двох одну чашу (А. Дущак).

4. Мамо, як добре, що ти мені дарувала все, чого в небутті мені бракувало, світ цей коханий — вітальні й прощальні шати: силу кохати, вміння прощатись, змогу — прощати... (С. Йовенко).

5. Я й сьогодні не знаю, хто там ходить в саду... як я щастя впізнаю, де кохання знайду? (Є. Летюк).

III. Укажіть, до якого типу складних синтаксичних конструкцій належить речення.

Чи може людина бути щаслива, якщо життя її перетвориться в бездушне споживання радощів, якщо вона не знає, який важкий, тернистий шлях веде до джерел цього потоку радощів... (В. Сухомлинський).

1. Складнопідрядне речення з супідрядністю.

2. Складнопідрядне речення з послідовною підрядністю.

3. Складнопідрядне речення з однорідною супідрядністю і послідовною підрядністю.

4. Складнопідрядне речення з однорідною супідрядністю.

5. Складнопідрядне речення з неоднорідною і однорідною супідрядністю.

IV. Позначте речення, які відповідають поданій схемі.

image28

1. Для того щоб кожен вихованець був другом, товаришем, братом своєму співвітчизникові, щоб виріс справжнім громадянином, ми з особливою увагою дбаємо про те, якими синами та дочками виростуть наші діти (В. Сухомлинський).

2. Дай же руку, бо життя — це тільки мить, яка у вічності у час свій зазорить (А. Дущак).

3. О ціно, що платить довелося, щоб всміхалася нині дитина, щоб на сонці іскрилось колосся, не журилася в лузі калина... (Р. Братунь).

4. Книги — морська глибина: хто в них пірне аж до дна, той, хоч і труду мав досить, дивнії перли виносить (І. Франко).

5. Через той битий шлях Корсунь зазнавав багато лиха, бо як тільки вороги набігали на Київщину або Білу Русь, то вже вони не минали Корсуня... (А. Кащенко).

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між реченнями і типами складних синтаксичних конструкцій.

1. Колисав мою колиску звук підгірської трембіти, що від неї, зорі меркнуть і росою плачуть квіти (Б. Лепкий).

2. Співаю те, що в світі бачу, що в серце або в мозок впало... (Б. Лепкий).

3. З Галича Ігор з сім’єю виїхав у ясну морозну днину, та вже зараз за Дністром погода зіпсувалася: настала відлига (В. Малик).

4. Та жених якось не знаходивсь, бо ні багачкою, ні красунею панна не була, біда вдома не меншала, і по двох роках, змарнувавши батьківські надії, Раїса мусила піти в учительки (М. Коцюбинський).

5. Краще нам німими стати, легше гори нам нести, ніж тебе розіп’ясти, наша мово, наша мати! (О. Олесь).

А. Речення з сурядним і безсполучниковим зв’язком.

Б. Речення з безсполучниковим та підрядним зв’язком.

В. Складне речення з сурядністю і підрядністю.

Г. Речення з однорідною супідрядністю.

Ґ. Речення з сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком.

1

2

3

4

5

         

VI. Визначте, якою стилістичною фігурою є подана складна синтаксична конструкція (відповідь у формі орудного відмінка запишіть до таблиці).

Нехай ідуть одвічними шляхами планети в чорній глибині, нехай однаково чоло з димами схиляють в море наші дні, нехай у лапах вашої гордині в безодню тріпає земля, — на бій із вами виступить однині душа знеможена моя! (Т. Осьмачка).

                             

Картка № 2

I. Укажіть складну синтаксичну конструкцію з сурядним і підрядним зв’язком.

1. Легка, біла, прозора постать, що з обличчя нагадує Мавку, з'являється з-за берези і схиляється над Лукашем (Леся Українка).

2. Лукашева хата починає біліти стінами; при одній стіні чорніє якась постать, що знеможено прихилилась до одвірка, в ній ледве можна впізнати Мавку (Леся Українка).

3. Коли розвидняється, на галяві стає видно великий пеньок, там, де стояв колись столітній дуб, і недавно насипану, ще не порослу моріжком могилу (Леся Українка).

4. Ти не сумуй — ще зелені сповна, ще розлилися так шовково трави,

ще лісовик зелену службу править і літо в ряст заплутало човна (В. Китайгородська).

5. Вогонь у печі палає і гугонить, а Маланка заплющує очі, і їй здається, що то шумить колосом нива і серп черкає по стеблу (М. Коцюбинський).

II. Виберіть речення з неоднорідною супідрядністю.

1. Пишіть листи і надсилайте вчасно, коли їх ждуть далекі адресати, коли є час, коли немає часу і коли навіть ні про що писати (Л. Костенко).

2. Чому, чому так пізно став питати? Чому не знало серце молоде, що тільки мати може вічно ждати, а час не жде, ніколи час не жде? (М. Ткач).

3. Я засвоїв одне, що нічого не помножиться, якщо ти не навчився нажите ділити (Є. Летюк).

4. Коли пісні мойого краю пливуть у рідних голосах, мені здається, що збираю цілющі трави я в лугах (М. Рильський).

5. Ніхто розполовинити в житті не зможе нас, як віру з серця вийняти, де наш нуртує час (П. Осадчук).

III. Визначте, до якого типу складних синтаксичних конструкцій належить подане речення.

Ті, хто займається наукою, повинні дивитися на знання, як на довірену

скарбницю, що становить власність всього народу (К. Тимірязєв).

1. Складнопідрядне речення з послідовною підрядністю.

2. Складнопідрядне речення з різночленною супідрядністю і послідовною підрядністю.

3. Складнопідрядне речення з неоднорідною супідрядністю.

4. Складнопідрядне речення з однорідною супідрядністю і послідовною підрядністю.

5. Складнопідрядне речення з однорідною і неоднорідною супідрядністю.

IV. Укажіть, які з речень відповідають схемі.

image29

1. В житті я одного єством всім бажаю тій пісні, що з серця мого виринає, мов колос рясний, що зростає з зерна, — щоб тільки народу служила вона (В. Сосюра).

2. А чути треба, як співають люди в горі, як співають люди в муках, як здіймаються до неба душі змучені та хворі в довгих, вистражданих звуках (Гр. Чупринка).

3. Бийте в дзвін на тривогу, щоб збудився малий і великий, щоб до праці метнувся усякий, щоб не було на рятунок пізно (Б. Лепкий).

4. Манишкова щирості сповнена пісня скорила і місто, й село, бо в ній не водичка солона чи прісна, а те, що на серці лягло (В. Лагода).

5. Серед терпкого розписного листя, серед відбитків тисяч підошов я не шукаю те, що загубив хтось, а те, чого ніхто ще не знайшов (В. Кузьменко).

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між реченнями і типами складних синтаксичних конструкцій.

1. Страшні слова, коли вони мовчать, коли вони зненацька причаїлись, коли не знаєш, з чого їх почать, бо всі слова були уже чиїмись (Л. Костенко).

2. Ця п’єса почалася вже давно, і лиш тепер збагнув я: то вистава, де кожен, власну сутність загубивши, і дивиться, і грає... (В. Стус).

3. В душі скам’янілій є віра одна: в хвилину, коли виповняється міра, над світом підноситься судна сокира, щоб з ворога взяти за кривду сповна (Л. Первомайський).

4. Усе життя готуйся до хвилини, коли життям ти зможеш довести, що сильна духом народилась ти, і в грудях не шматок глевкої глини, а людське серце щире ти несеш, гартоване на вогнищах руїни, любові повне й віддане без меж (Л. Первомайський).

5. Можна знайти в природі півтони, можна життя спинити на півслові, але нема в житті напівціни, але нема в житті напівлюбові (А. Демиденко).

A. Складна синтаксична конструкція з сурядним і підрядним зв’язком.

Б. Складна синтаксична конструкція з безсполучниковим і підрядним зв’язком.

B. Складна синтаксична конструкція з сурядним і безсполучниковим зв’язком.

Г. Складна синтаксична конструкція з сурядним, підрядним і

безсполучниковим зв’язком.

Ґ. Складнопідрядне речення з кількома підрядними.

1

2

3

4

5

         

VI. Укажіть тип підрядності (супідрядність, послідовна, комбінована) в реченні (відповідь у формі називного відмінка запишіть до таблиці).

Коли лежиш у полі і вслухаєшся в многоголосу тишу полів, то помічаєш, що в ній щось є не земне, а небесне (М. Коцюбинський).

                             

Картка № З

I. Укажіть складну синтаксичну конструкцію з різними типами зв’язку (підрядним, сурядним і безсполучниковим).

1. Пройшла гроза — і знову літня проза: парує степ, і оживає ліс (В. Симоненко).

2. Де-не-де жовтіє деревій, пахнуть, сохнучи на сонці, волошки, пахне ще не скошеною травою (О. Гончар).

3. Сонця ще нема; воно десь там за вигином планети, а ці хлопці й дівчата вже передчувають його, вже бачать його вгорі у вранішнім першім промінні, там, де міниться барвами білий летючий метал (О. Гончар).

4. Бажав би я єдиного в житті: на гонах цих упасти у труді і знов піднятись — колосом на ниві (В. Колодій).

5. Нашої заслуги в тім не бачу, нашої не знаю в тім вини, що козацьку бунтівливу вдачу нам лишили предки з давнини (В. Симоненко).

II. Оберіть складнопідрядне речення з різночленною неоднорідною супідрядністю.

1. Я світ увесь сприймаю оком, бо лінію і цвіт люблю, бо рала промінні глибоко урізались в мою ріллю (М. Драй-Хмара).

2. Бува, навчають хлопчаків зелених, коли в життя виводять із осель, що справжнє щастя — то синиця в жмені... (Б. Олійник).

3. І тільки думки повертають тебе у минуле, у твої весни, у твої літа і зими, що пройшли над тобою хмарами чорними, хуртовинами, що світилися сонцем і зеленню пробивалися з землі (Г. Кривда).

4. Не зможу я до тебе не вернутись, бо ти — це я, моя душа і тіло, бо ти — життя, наповнене до краю моєю радістю, моїм вогнем і шалом (П. Осадчук).

5. Я не можу, не можу спинити того, що, мов чорная хмара, на мене йде, що, мов буря, здалека шумить-гуде! (І. Франко).

III. Серед наведених знайдіть речення з сурядністю і підрядністю.

1. Є люди, чия доля спонукає нас замислитись: чи не вельми поблажливо ставимось ми до себе... (З газети).

2. Бийте в дзвін, бийте в дзвін на тривогу, щоб збудився малий і великий, щоб до праці метнувся усякий, щоб не було на рятунок пізно... (Б. Лепкий).

3. Ти не дивись, що буде там чи забуття, чи зрада, — весна іде назустріч нам, весна в сей час вам рада (Олександр Олесь).

4. Хоча більшість поезій написана поза межами рідного краю, наскрізно струменить у ній світлий образ Дніпра і мріє синя далеч українських степів (О. Гончар).

5. Любов к отчизні де героїть, там сила вража не устоїть, там грудь сильніша од гармат (І. Котляревський).

IV. Позначте речення, які відповідають схемі.

image31

1. Коли б він міг, зі всього світу скликав би лікарів, щоб вони по крапельці знесли здоров’я його дружині, поставили на проворні ноги (М. Стельмах).

2. І чим яскравіші вони (спогади), чим більше їх закарбувалося в серці, тим дужче тягне до дітей, тим глибшу радість дає нове спілкування з ними, тим більше неповторного відкриваю я в новому поколінні малюків, що приходять до школи (В. Сухомлинський).

3. І хоч криницю накривають дерев’яною покривкою, у витягнутому відрі води плавають пелюстки, бо ж вишня стоїть над самою криницею (М. Коцюбинський).

4. Звів голову з трави, хотів ще раз побачити оте сяєво і біль, але диво тому й залишається дивом, що воно ніколи не повторюється (Р. Іванченко).

5. Я славлю злотокосу осінь, де смуток мій — немов рубін, у перстень вправлений; ще й досі не випав з мого серця він (М. Драй-Хмара).

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між реченнями і типами складних синтаксичних конструкцій.

1. Коли б він міг, зі всього світу скликав би лікарів, щоб вони по крапельці знесли здоров’я його дружині, поставили на проворні ноги (М. Стельмах).

2. І чим яскравіші вони (спогади), чим більше їх закарбувалося в серці, тим дужче тягне до дітей, тим глибшу радість дає нове спілкування з ними, тим більше неповторного відкриваю я в новому поколінні малюків, що приходять до школи (В. Сухомлинський).

3. І хоч криницю накривають дерев’яною покривкою, у витягнутому відрі води плавають пелюстки, бо ж вишня стоїть над самою криницею (М. Коцюбинський).

4. Звів голову з трави, хотів ще раз побачити оте сяєво і біль, але диво тому й залишається дивом, що воно ніколи не повторюється (Р. Іванченко).

5. Я славлю злотокосу осінь, де смуток мій — немов рубін, у перстень вправлений; ще й досі не випав з мого серця він (М. Драй-Хмара).

1

2

3

4

5

         

VI. Укажіть тип підрядності (супідрядність, послідовна, комбінована) у реченні (відповідь у формі називного відмінка запишіть до таблиці).

Навіть далекий вогник на хуторі біля містка теж здається мені зорею, що стала в чиємусь вікні, щоб радісніше жилося добрим людям... (М. Стельмах).

                             

Картка № 4

І. Укажіть складну синтаксичну конструкцію із сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком.

1. Ранні гречки біліють, пізні рослинки крізь клаптики снігу тільки вилазять, і на листочках в них мокра земля, яку вони ледве пробили (М. Коцюбинський).

2. Ще ранок диха прохолодою, від сну підводиться трава, та вже за першою підводою шляхом куриться курява (А. Малишко).

3. Якби не мамина пісня, сказав якось один древній історик, яким убогим було б наше життя (В. Скуратівський).

4. Вслухаюся в поетичні образи колискових пісень і уявляю немовлятко, котре покліпує віями, — дрімота-сон ходить біля вікон, заглядає ув шиби... (В. Скуратівський).

5. Доля переслідувала його [Шевченка] в житті, скільки лиш могла, та вона не зуміла перетворити золота його душі в іржу, ані його любові до людей в ненависть і погорду, а віри в Бога у зневіру і песимізм (І. Франко).

II. Оберіть складнопідрядне речення з однорідною та неоднорідною супідрядністю.

1. І скрізь, де генія сіяє слава, де світ новий підвівся із руїн, Франкові нашому — земний уклін! (М. Рильський).

2. І де в світі тая сила, щоб в бігу її спинила, щоб згасила, мов огень, розвидняющийся день? (І. Франко).

3. Той, хто любить паростки кленові, хто діброви молоді ростить, сам достоїн людської любові, бо живе й працює — для століть (М. Рильський).

4. Я мрію так життя прожити, щоб кров і піт віддать землі своїй, щоб у плодах мої хилились віти, щоб розроставсь в глибинах корінь мій (М. Стельмах).

5. Хліб любить, щоб його шанували, щоб не розкидались ним (Г. Кривда).

III. Віднайдіть складну синтаксичну конструкцію із безсполучниковим і сурядним зв’язком.

1. Народе мій! Чим я тобі віддячу за все, що дав мені, чого навчив? (П. Дорошко).

2. Воля в житті найдорожча, але мені ти миліш: сам я приборкав би крила, тінню твоєю я б став (Олександр Олесь).

3. Люди, яким завжди ніколи, здебільшого нічого не роблять, бо не вміють зорганізуватися (3 часопису).

4. Коли людина щось мусить зробити, вона ні в кого не питає дозволу і робить те, що мусить зробити (Ю. Андрухович).

5. Українська мова для мене — це море, у якого немає дна й берегів і яке настільки багатоманітне й невичерпне, що ніколи не встановити межі при пізнанні її феномена (В. Шевчук).

IV. Позначте речення, які відповідають схемі.

image32

1. З того боку, з якого надійшов був прочанин, з’являються три жіночі постаті, що хутко і легко посуваються, мов їм допомагають невидимі крила (Леся Українка).

2. Благословен, чиї пісні прихід наближують весні, хто голови в журбі не хилить, як грози крешуть навісні (О. Підсуха).

3. Я від тебе жадав незвичайного й дивного, щоб з’явилося маревом, видивом, сном, щоби я знемагав од дихання нерівного, од закляклої радості під вікном (В. Симоненко).

4. Лікарю, допоки рухові тривати, не вгамує нам сердець ніякий бром, бо людину цю лиш нам оперувати — все одно чи скальпелем, а чи пером (В. Забаштанський).

5. Як пахне хліб — це знає кожен з дитинства, бо «колискова» і «колос» зігріті теплом материнських рук, з яких починаються витоки людини (М. Подолян).

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між реченнями і типами складних синтаксичних конструкцій.

1. Старість треба приймати як дар долі, як прихід того передзим’я, коли іній паде на луки і дерева і коли небо хилиться до гір обважнілими горизонтами зі своєю красою, зі своїми потаємними чарами... (І. Чендей).

2. Зростала внутрішня ніяковість: хтось ризикує життям, а я стою під хатою на всякий випадок (І. Багмут).

3. Можна смерть лише смертю здолати, тільки в цім таємниця буття, і зерно мусить вмерти, щоб дати в життєдавчому житі життя (Є. Маланюк).

4. Якщо ти вчиш, постарайся бути лаконічним, щоб розум слухняний зразу ж усвідомив слова і зберігав би їх у пам’яті правильно (Горацій).

5. Хіба коли в житті забудеться, хіба забудеться коли — все, що збувається, що збудеться, що ми своїм трудом взяли (Є. Летюк).

А. Речення з сурядним та безсполучниковим зв’язком.

Б. Речення з сурядним, підрядним та безсполучниковим зв’язком.

В. Речення з сурядністю та підрядністю.

Г. Речення з підрядним зв’язком (однорідною супідрядністю) та безсполучниковим зв’язком.

Ґ. Речення з неоднорідною супідрядністю.

1

2

3

4

5

         

VI. Укажіть тип підрядності (супідрядність, послідовна, комбінована) у поданому реченні (відповідь у формі називного відмінка запишіть до таблиці).

Як заболить чуже, як запече холод, як затремтять струни твоєї душі від чуйності, — ти — людина (Л. Федорук).

                             

Картка № 5

I. Знайдіть складну синтаксичну конструкцію з різними типами зв’язку (сурядним, підрядним і безсполучниковим).

1. На болоті спала зграя лебедина, вічна ніч чорніла, і стояв туман... (Олександр Олесь).

2. Степан стояв коло поруччя на палубі, мимоволі пірнаючи очима в ту далечінь, і мірні удари лопастей пароплавного колеса, глухі капітанові слова коло рупора відбивали снагу його думок (В. Підмо- гильний).

3. О мово вкраїнська! Ти — вода з кринички, над якою гнуться верби (Ю. Бедзик).

4. Іди, іди, дощику, упади, щоб плодами наливалися сади, щоб родило і у полі, і в дворі, щоб співалось од зорі і до зорі (І. Нехода).

5. Не так думав Петро: він зараз здогадавсь, що Череваниха б’є на якогось іншого зятя, да й сама Леся їм гордує (П. Куліш).

II. Укажіть складнопідрядне речення з різночленною (паралельною) супідрядністю.

1. Якщо ти людина, не називай людиною того, хто не дбає про народ (Народна творчість).

2. Живе лиш той, хто не живе для себе, хто для других виборює життя (В. Симоненко).

3. Вічна слава братам, що упали в бою, щоб життя розцвітало й шуміло (В. Сосюра).

4. Невже у тому полум’ї згорить усе, людськими створене руками, тополя, що спинилась край воріт, і стежечка, протоптана до мами... (В. Коротич).

5. Як добре тій людині жить, яка в житті не знала суму, в якої серце не болить від сонця й весняного шуму (М. Рильський).

III. Оберіть речення, яке відповідає схемі.

image33

1. І хоч ти не сказала нічого, бо не слухала вітрових слів, він, забувши солодку знемогу, розганяти хмарки полетів (В. Симоненко).

2. Кажуть, що талановитий скульптор звільняє своїм різцем камінь, над яким працює, від усього зайвого (3 газети).

3. Добре, що в тебе, земле, щастя дзвінкі ключі, добре, що світ видно навіть в глухих оселях, добре, що зорі наші — мов маяки вночі (Л. Забашта).

4. Там, де калинно шепочуться з вітром роки, там, де світанок спадає на ожеледь ночі, в білому вальсі кружляють дві юні руки, в білому вальсі палають закохані очі (Т. Севернюк).

5. І тому, хто проходив тут, через Золоту палату, особливо ж у вечірні години, коли промені сонця мінливо грали на стінах, здавалося, що за цими шоломами крізь щілини заборол світяться очі людей, що броні ці ще теплі від людських сердець (С. Скляренко).

IV. Позначте речення з послідовною підрядністю.

1. Люблю вночі на небеса дивитись, коли зірки, немов бджолиний рій, поблискують крильми, і, повен мрій, виходить місяць, як прадавній витязь (Д. Павличко).

2. Благо тобі, друже-брате, як є в тебе хата, благо тобі, як у хаті є з ким розмовляти (Леся Українка).

3. Не ганьби все підряд без пуття, бо на світі той наймудріший, хто найдужче любить життя (В. Симоненко).

4. Тарас Шевченко народився на українській’ землі, під українським небом, проте він належить до тих людей-світочів, що стають дорогими для всього людства (О. Гончар).

5. Все уривається так раптово, що навіть виникає сумнів, чи було воно колись справді (Ірина Вільде).

V. Знайдіть відповідність між реченнями і типами складних синтаксичних конструкцій.

1. Справжнє громадянське виховання починається там, де ідея і особиста праця —

піт, мозолі, зливаючись воєдино, і творять те, про що народ говорить: у людини є свято за душею (В Сухомлинський).

2. В лісі поночіє, але темрява не густа, а прозора, як буває перед сходом місяця (Леся Українка).

3. Я люблю їхати на поле тоді, як ниви зеленіють та хвилюються з послідовною підрядністю, зеленими хвилями; коли обважніліколоски черкаються об голову, об вуха; коли ниви поцяцьковані синіми волошками та червоними маківками (І. Нечуй-Левицький).

4. Коли ви мисливець, то ви добре знаєте, що в ту пору, коли зайде сонце, тільки дуже бистре і надзвичайно сильне око може здаля схопити летючу качку (Остап Вишня).

5. Давно те минуло, як тими шляхами, де йшли гайдамаки, — малими ногами ходив я та плакав... (Т. Шевченко).

Ґ. Складнопідрядне речення і сурядним зв’язком.

Г. Складна синтаксична конструкція з підрядним та послідовною підрядністю.

В. Складнопідрядне речення з неоднорідною супідрядністю і безсполучниковим зв’язком.

Б. Складна синтаксична конструкція з підрядним.

А. Складнопідрядне речення з однорідною супідрядністю.

1

2

3

4

5

         

VI. Упишіть до таблиці назву розділових знаків, які найчастіше ставлять між частинами періоду, на місці значної паузи.

                             

Картка № 6

I. Укажіть складну синтаксичну конструкцію з безсполучниковим і підрядним зв’язком.

1. Коли він торкався смичком до струни скрипки, все на світі зникало і залишалася тільки музика (В. Собко).

2. Здивування в дитини виникає тоді, коли вона бачить, як з невідомого, з численних залежностей між речами й явищами відкривається щось нове (В. Сухомлинський).

3. Тут земля мене поїла соком, тут — здоров’я й сили набиравсь я, щоб прожив у битвах, а не збоку, щоб радів, і плакав, і сміявся (О. Підсуха).

4. Довго слухав того вечора Валерій Іванович сповідь архітектора, і боляче було чути, як раз у раз зривається в стражданні голос цієї мужньої людини (О. Гончар).

5. Глибока вразливість дозволяє художникові слова бути чутливим до душевного світу інших, розуміти чужі бажання, що й робить його виразником заповітних дум своєї долі (3 часопису).

II. Оберіть складнопідрядне речення з різночленною (паралельною) й однорідною супідрядністю.

1. Хто йшов до перемоги по дорогах, встелених вогнем, крізь люті заметілі й спеку, крізь концтабори, партизанські ліси і героїчні піхотинські окопи, той знає, якою ціною дісталась перемога, скільки чесної героїчної крові запеклось у її підвалинах (О. Гончар).

2. Коли ж Тимко побачив, що Орися і Ганна, взявши відра, пішли до степового озеречка, то зупинився і наказав Маркові випрягати биків, хоч до обіду ще можна було разів зо два обійти гони (Г. Тютюнник).

3. Людям потрібне лише те слово художника, яке чарує, яке бентежить, яке здатне сколихнути і серце, і розум (О. Гончар).

4. Всевладний часе — днів людських ріка, що не зміліє в просторі ніколи, бо в ній струмує міць робітника, нових епох нуртують виднокола (С. Бурлаков).

5. Ми будем слухать мову щиру, що в хвилях принесе ефір, що всі народи хочуть миру і що війну здолає мир (В. Сосюра).

III. Визначте, яке з наведених речень є періодом.

1. Шевченко й Леся виросли із пісні, до неї Пушкін спраглий припадав, живився Гейне піснею народу... (М. Рильський).

2. Як кораблі, що не припливають, як квіти, що не розквітають, як губи, що не поцілують, як діти, що ніколи не виростуть, — ось чим ставала тепер молодість для Роксолани (П. Загребельний).

3. Мова — наша зброя, якою ми служимо народові, що нас породив, вигодував і виховав. Мова — втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її! Борімося за красу мови, за правильність мови, за багатство мови... (М. Рильський).

4. Під осінніми високими зорями затихають оселі, і тепер стає чутнішою мова роси, напівроздягнених дерев і вчорнілих задуманих соняшників, що вже не тягнуться ні до сонця, ні до зірок (М. Стельмах).

5. Ридаю, молю ридаючи: пошли, подай душі убогій силу, щоб огненно заговорила, щоб слово пламенем взялось, щоб людям серце розтопило (Т. Шевченко).

IV. Позначте складнопідрядні речення з послідовною підрядністю.

1. Коли народ усім своїм життям присягне діло праве боронити, — його ніяким не розбить громам, ніяким океанам не залити (М. Рильський).

2. Над усім світом стояла така тиша, що було чути, як плакала надламана гілка (М. Стельмах).

3. Вона ж, замислена, крізь сльози все журно дивиться кудись, немов шукає по дорозі того, що втратила колись (Олександр Олесь).

4. Ми милуємось природою, і те, що в кожного з нас у ці хвилини відкриваються серця назустріч красі, здружує нас, ми ніби вперше бачимо один в одному ті рисочки, яких ми раніше не помічали (В. Сухомлинський).

5. Іскра, яку кидає вчитель у свідомість дитини, здатна запалити вогнище лише тоді, коли, образно кажучи, вона не ось тільки викресана, а горіла не один день і не один рік (В. Сухомлинський).

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між реченнями і типами складних синтаксичних конструкцій.

1. І якщо упаду я в герці головою назустріч весні, хай у тебе залишиться в серці цей вогонь, що не гасне в мені (П. Сингаївський).

2. Коли ти хочеш, щоб твої настанови справді благотворно впливали на твоїх учнів,

застерігай їх від непотрібних знань і помилкових правил супідрядністю (З часопису).

3. Високий мистецький рівень художнього твору визначається тим, наскільки часто його перечитують, чи викликає він у читача нові думки і враження (З часопису).

4. Лукаш із «Лісової пісні» доти був щасливий, доки жив тим, чого сам добре не знав за собою, про що душа його говорила «виразно-щирим голосом сопілки» (М. Зеров).

5. Щоб дружно жити з тими, з ким живеш постійно, треба вести себе з ними так, ніби ви бачитеся з ними всього раз на три місяці (З часопису).

А. Речення з однорідною супідрядністю.

Б. Речення з послідовною підрядністю.

В. Речення з неоднорідною супідрядністю.

Г. Речення з послідовною і неоднорідною супідрядністю.

Ґ. Речення з однорідною та послідовною підрядністю.

1

2

3

4

5

         

VI. Упишіть до таблиці тип супідрядності (однорідна чи неоднорідна) у поданому реченні.

Ми знаєм всі, з якого вийшли роду, в якій нас хаті мати сповила (М. Ткач).

                             

Картка № 7

І. Знайдіть речення чи уривок з тексту, що є періодом.

1. Хату можна побудувати нову. Кращу тої, що на Згариці... Та ні! Кращої мені не треба... Бо нема тих палат, на які я поміняв би рідну хату... Моя хата в мені від першого подиху і першого кроку на землі... від першого слова і першої співанки... (І. Чендей).

2. Багато бачив я гарних людей, але такого, як батько, не бачив. Голова в нього була темноволоса, велика і великі розумні сірі очі... Весь у полоні у сумного і весь в той же час з якоюсь внутрішньою високою культурою думок і почуттів. Скільки він виорав землі, скільки хліба накосив! Як вправно робив, який був дужий і чистий... (О. Довженко).

3. Коли в грудях моїх тривога то затухає, то горить; коли загублена дорога, а на устах любов тремтить; коли уся душа тріпоче, як білий парус на човні, — тоді рука моя не хоче пером виводити пісні (М. Рильський).

4. Потім вона відлетіла, моя поранкова душа, відлетіла, як день перед ніччю. І лишила жебрака (О. Кобилянська).

5. Ні, не змарнів наш рід! Не перевелися й лицарі на нашій землі! Жива душа народна! (О. Довженко).

II. Оберіть складнопідрядне речення з послідовною підрядністю.

1. Дитинство живе в людині від початку до кінця її життєвого кола, бо це найкраща частина її центру, вічно освіжаюча субстанція, яка утримує її в чистоті й оптимізмі (У. Самчук).

2. Скільки тої праці треба докласти, довготерпеливої, мудрої і зовні такої буденної, щоб виплекати посіяне, щоб викрасувалась нива колосом і сталось оте одвічне диво творення (О. Гончар).

3. Не знаю я труда такого, як труд підземний шахтаря, він пробива в пластах дороги, щоб квітли радості моря, щоб, як огонь небес над нами, сплелись огні в красу земну... (В. Сосюра).

4. Уперед за край рідний та волю, за окутий пригноблений люд, хоч нічого не знайдеш, крім болю, хоч нас жде невіддячений труд! (П. Грабовський).

5. Не було випадку, щоб видатний твір літератури був написаний сірою мовою, щоб вдалось його вибудувати словами зужитими, знебарвленими до пересічності, до нудної стертості п’ятака (О. Гончар).

III. З’ясуйте, до якого типу ускладнених структур належить подане речення.

Здається, бачу: рвуться буйні трави, де вже відговорили всі струмки, а Україна, Лебединя, Слава, за сином назирає з-під руки (В. Стус).

1. Складна синтаксична конструкція з підрядним, сурядним і безсполучниковим зв'язком.

2. Речення з кількома підрядними.

3. Складна синтаксична конструкція з сурядністю і підрядністю.

4. Речення з однорідною і неоднорідною супідрядністю.

5. Складна синтаксична конструкція з підрядним і безсполучниковим зв’язком.

IV. Позначте речення, які відповідають схемі.

image34

1. Бійтеся, казав мудрий, коли посіяні вітри обернуться на бурю, коли мова людська наповниться порожніми словами... (З часопису)

2. Холодний невський граніт тримав на своїх плечах мовчазних сфінксів, що, певно, багато чого могли б розповісти про одинокого майстра, який не раз заглядав у їхні сліпі (та хтозна, чи незрячі?) очі... (Т. Севернюк).

3. І чомусь згадується все, що бозна з яких часів роз’єднувало, і забувається, а то й зумисне стирається зовсім недалеке, рідне, що єднало, билося та й досі ще б’ється в тисячах людських сердець (Т. Севернюк).

4. Не заздрю ні старому ні малому, не гнусь перед чиновними людьми, живу й дзвеню, як дерево з-під грому, бо й наді мною гуркали громи... (М. Карпенко).

5. Повинність я над все ушанував, віддав себе я праці без вагання; я йшов туди, де розум посилав (Б. Грінченко).

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між реченнями і типами складних синтаксичних конструкцій.

1. Які б прикрощі не приготувала нам доля, найприкрішими є ті, які спричинені нами особисто (Народна творчість).

2. Швидко біжать поїзди степами, швидко пливуть кораблі морями, ще швидше летять літаки попід небесами, та найшвидше летить материне серце (І. Багряний).

3. Вона (краса) — як невинна дитина, в якої все любе та гоже: підносити може людину, але захищатись — не може... (М. Карпенко).

4. Одначе все починається з балок, де ми, набігавшись, граємось, б’ємось, плачемо і миримось, де так гарно і солов’ям, і дітям...(О. Гончар).

5. І знову — думки, гадки, припущення, від яких тільки голова болить, але так ні до чого й не додумаєшся (Б. Антоненко-Давидович).

А. Речення з сурядним, підрядним та безсполучниковим зв’язком.

Б. Речення з неоднорідною супідрядністю.

В. Речення з сурядним та безсполучниковим зв’язком.

Г. Речення з сурядністю та підрядністю.

Ґ. Речення з однорідною супідрядністю,

1

2

3

4

5

         

VI. Укажіть числівник на позначення кількості граматичних основ у поданому реченні (відповідь у формі називного відмінка (словом) запишіть до таблиці).

Нехай серця не знають супокою, хай обганяють мрії часу біг, і наша юність буде хай такою, щоб їй ніхто не заздрити не міг! (В. Симоненко).

                             

Картка № 8

I. Виберіть речення із сурядністю та підрядністю.

1. Коли ти гладиш мене по голові, мов маленьку, коли я по голівці гладжу маленьку донечку нашу, коли дитя наше гладить кучері ляльки своєї, згадую мамину руку на своїм чолі, мов прохолодний листок подорожника на рані (Я. Скирда).

2. Там, де в боях лилась багряна наша кров, де, вітер сіючи, стрів бурю лютий ворог, — о, скільки зведено прекрасних там будов, які сади цвітуть у далях неозорих! (М. Рильський).

3. Ганьба і смерть тому, хто напада, і вічна слава тим, хто не здається! (О. Підсуха).

4. Одні залюблені в старі листи. Ті — в музику. А ті — в руді томища.

Таке життя... А він любив мости. О, не любив — кохав. А може, й вище! (Б. Олійник).

5. Сумно й смутно людині, коли висихає й сліпне уява, коли, обертаючись до найдорожчих джерел дитинства й отроцтва, нічого не бачить вона дорогого, небуденного, ніщо не гріє її, не будить радості ані людяного ставлення (О. Довженко).

II. Виберіть речення із супідрядністю та послідовною підрядністю.

1. Ми щасливі і горді, що маємо дорогу спадщину наших визначних майстрів, художників слова, кращі зразки, неосяжне багатство національної мови, в яке треба проникати, яке треба вивчати і вдосконалювати (К. Гордієнко).

2. Нема тих грошей, якими можна б заплатити за людський розум і людське серце навіть тоді, коли хтось думає, що в світі все купується і все продається (І. Чендей).

3. Щасливий ти, коли чуєш, що даси людям хоча б маленький промінчик доброго сонця на землі... (І. Чендей).

4. Питають сосни, де я мешкаю, куди іду сумною стежкою... (Д. Павличко).

5. Біда навчить, кому подати руку і від кого прийняти сіль і хліб... (Д. Павличко).

III. Визначте тип ускладнених структур, до якого належить речення.

Хто відчуває завтрашнє у буднях, тому судилось роздивитися, як наступаюче майбутнє відсвічує на наших лицях (Л. Талалай).

1. З однорідною супідрядністю.

2. З послідовною підрядністю.

3. З різночленною супідрядністю.

4. З однорідною і неоднорідною супідрядністю.

5. З однорідною супідрядністю та послідовною підрядністю.

IV. Зазначте, які речення відповідають схемі.

image35

1. Під синім небом, над ясним колоссям, серед степів, де грала ковила, де щастя й горе водночас велося, моя херсонська юність розцвіла (Яр Славутич).

2. Мені співати хочеться натхненно, і пригадати радісно мені, як з ранніх весен до міцних морозів текло струмком дитинство в кураю, як дикий терен, ставши при дорозі, збирав розгублену журбу мою... (Яр Славутич).

3. Моє чоло дві зморшки перетнули — і вже здалось мені, що я старий, що спочиваю під гіллям розлогим... (Яр Славутич).

4. Коли мене в бою поцілить куля і я впаду, поранений смертельно, передихаючи зведусь на руки і пригадаю південь України (Яр Славутич).

5. Я пригадаю світ у рідних барвах, зелений, синій, жовтий, пурпуровий, що розстелився в полі килимами, що — як веселка — в небеса устав (Яр Славутич).

V. Знайдіть відповідність між реченнями й типами складних синтаксичних конструкцій.

1. Були то звичайнісінькі слова втіхи, але, може, тому, що йшли вони від серця, і вчула в них мати і сурядним зв’язком, щире вболівання за свого сина (О. Гончар).

2. Я готовий повірити в царство небесне, бо не хочу, щоб в землю, ішли без сліда безіменні, святі, незрівнянно чудесні, горді діти землі, вірні діти труда (В. Симоненко).

3. Я бачив, як зірниця впала, як на снігу вона палала, як сніг, біліший від лілеї, вночі іскрився біля неї (Д. Павличко).

4. І темними вулицями, де менше горіло, поніс Гонта дітей своїх, щоб ніхто не бачив, де він синів поховає... (Т. Шевченко).

5. І віриться мені: коли мене не буде, відчує в серці хтось хоч іскру почуття того, що я вам ніс в своїй любові, люди, — я йду, я йду до вас (В. Колодій).

А. Складна синтаксична конструкція з безсполучниковим і підрядним зв’язком

Б. Складна синтаксична конструкція з підрядним

В. Складнопідрядне речення з однорідною супідрядністю

Г. Складна синтаксична конструкція з неоднорідною супідрядністю та послідовною підрядністю.

Ґ. Речення з послідовною підрядністю.

1

2

3

4

5

         

VI. Укажіть тип підрядності (супідрядність, послідовна, комбінована) у реченні (відповідь у формі називного відмінка запишіть до таблиці).

Витри піт солоний із чола і трудись, забувши про утому, бо людина ціниться по тому, чи вона зробила, що могла (М. Луків).

                             

Картка № 9

I. Знайдіть уривок з тексту чи складну синтаксичну конструкцію, що є періодом.

1. Неописанно чудова літня ніч в степах України. Широкі простори, видимість велика, величава. Небо в мільйонах зірок (О. Довженко).

2. Чи тільки терни на шляху знайду, чи до мети я повної дійду, чи без пори скінчу той шлях тернистий, — бажаю так скінчити я свій шлях, як починала: з співом на устах (Леся Українка).

3. Ну що ж, все підлягає законам людської мудрості. І серце відступає, бо воно завжди чесне. Щире. Непідкупне людське серце. Тільки якщо воно — людське (Р. Іванченко).

4. А діти? У них попереду довге життя. І вони мусять прожити його чесно і чисто. Але це залежить від того, чи мають вони у серці своєму любов до людини. Чи розуміють людське горе і людську радість. Чи вміють творити добро... (Р. Іванченко).

5. Сніги випали негадано рано. Глибокі, чисті, пахучі. І несподівано, як і щороку, як і справіку, оновили світ. Щось з’являється в ньому в таку пору світле й дитинно-ніжне (Р. Іванченко).

II. Знайдіть речення з однорідною супідрядністю і послідовною підрядністю.

1. Колосе-повеню! Знаком пшеничної віри в небо зійди і прости заблу- калих нетям, що й дотепер іще золото мають за міру, так, ніби золотом вимірять можна життя (Б. Олійник).

2. Нехай ніхто не половинить, твоїх земель не розтина, бо ти єдина, Україно, бо ти на всіх у нас одна (Д. Чередниченко).

3. На цій землі, яку терзали битви, в яку неволя в’їлась до основ, приречені свій рідний край любити, в єдину зброю віримо — в любов (Б. Осадчук).

4. Треба прожити так, щоб тобою пишались, щоб твоя праця давала людям радість і благо (В. Сухомлинський).

5. О тату мій, моя старенька мати! Якби ви тільки знали, як я рад, що я живу, що йду перемагати, що я у армії життя солдат (Д. Павличко).

III. З’ясуйте, до якого типу ускладнених структур належить складнопідрядне речення.

Кажуть, що батьки старіють од того, що їхні діти роблять не так, як хотілося їм (Т. Колісник).

1. З послідовною підрядністю.

2. З однорідною супідрядністю.

3. З різночленною супідрядністю.

4. З однорідною і неоднорідною супідрядністю.

5. З однорідною супідрядністю і послідовною підрядністю.

IV. Визначте, які речення відповідають схемі.

image36

1. Хтось влучно визначив поняття «невдаха» — це категорія людей, які не досягають у своїй роботі жодного позитивного результату, але майстерно знаходять причини, чому їм не пощастило (А. Погрібний).

2. Душа людини — велемовна книга, яку що більше пристрасно читай — то глибше радістю дзвінкою двигай і жни пізнань довершений розмай (Яр Славутич).

3. При тихім слові тихшає вертеп, блажен, хто вміє слухати цю тишу і чути, чути — як трава росте в степу... (Т. Севернюк).

4. Це літо — для нас товариство! Давайте жить, щоб чистим був колір і світлим було горіння. Щоб ярою кров’ю судини синам налить, щоб нами міцніло Вкраїни густе коріння (І. Жиленко).

5. ...Та прийде час, і ти огнистим видом засяєш у народі вольнім колі, тряснеш Кавказ, впережешся Бескидом, покотиш Чорним морем гомін волі і глянеш, як хазяїн домовитий, по своїй хаті і по своїм полі (І. Франко).

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між реченнями та типами складних синтаксичних конструкцій.

1. Навколо рівно поблискував сніг, він був ще таким молодим, що навіть одсвіт зірок не тремтів на ньому (М. Стельмах).

2. А пісня ллється дуже мелодійна, урочиста, виявляє дужу силу України, розлягається живою силою по тих степах, де колись тирса мулила, де кров ворога текла-червоніла, де ховалась вольна воля (І. Нечуй-Левицький).

3. Ми дбаємо про те, щоб школярі не лише приносили радість колективу, але й самі відчували її (В. Сухомлинський).

4. Не хотів би він ні чинів, ні орденів, ні слави, аби тільки встали ті, далекі і прекрасні, які назавжди зосталися на шляхах великого походу (О. Гончар).

5. Одійде в морок підле і лукаве, холуйство у минувшину спливе, і той ніколи не доскочить слави, хто задля неї на землі живе (В. Симоненко).

А. Речення з однорідною супідрядністю та підрядністю.

Б. Речення з послідовною підрядністю.

В. Речення із сурядністю та безсполучниковим зв’язком.

Г. Речення із сурядним, підрядним зв’язком.

Ґ. Речення з підрядним зв’язком

1

2

3

4

5

         

VI. Визначте, який розділовий знак потрібно поставити замість рисок у реченні (відповідь у формі знахідного відмінка запишіть до таблиці). Людині визначено Богом місце народження, .країна, небо / вона не може нічого того поміняти, як не може поміняти себе саму, а якщо щось із того, призначеного їй, поміняє, то не на краще, бо чуже ніколи не буває кращим за своє / і куди б ти не пішов, твоя батьківщина, вітцівщина буде завжди з тобою (Ю. Мушкетик).

                             

Картка № 10

I. Знайдіть речення з різночленною супідрядністю та послідовною підрядністю.

1. А вірші писать, молоді поети, буду вчитись у вас, але вчитиму й вас: як треба любити цю землю й це небо, не лякатися щастя, не зрікатись біди, і як від вчорашнього — відмовитись від себе, щоб собою завтрашнім стать назавжди (Л. Первомайський).

2. Те, що ти віддав товаришеві, другові, людині, яка потрапила в біду, — це твоє багатство (В. Сухомлинський).

3. Хто любить творити красу, той ніколи не буде байдужим до праці, бо всяка праця на благо людини — прекрасна (В. Сухомлинський).

4. Тільки той має право на радість, хто знає, що таке праця і піт, хто в праці бачить радість (В. Сухомлинський).

5. Коли мені не дано крил міцних, щоб я могла орлицею підбитись геть високо понад найвищі гори, то прагну я собі потоків сліз нестриманих, раптових, що рвуться з глибини самого серця джерелами живущої води (Леся Українка).

II. Укажіть, до якого типу ускладнених структур належить речення.

Якщо вірно землю ти любитимеш, жар душі віддавши їй сповна, якщо

в праці щирим серцем грітимеш, то тебе пригріє і вона (І. Гончаренко).

1. З послідовною підрядністю.

2. З однорідною і неоднорідною супідрядністю.

3. З однорідною супідрядністю та послідовною підрядністю.

4. З різночленною супідрядністю та послідовною підрядністю.

5. З однорідною супідрядністю.

III. З’ясуйте, яке речення відповідає схемі.

image37

1. Заговорив у сутінках годинник про те, як час проходить крізь людину і там, за нею, — вічністю стає (І. Жиленко).

2. В солодкім ювілейнім гулі гіпербол, од і нагород нехай постануть дні минулі, де серцю тісно від щедрот кохання, дружби, навіть долі; де зорі в небі і в душі; де маяки — стрункі тополі; де вірні всі товариші.. (В. Калашник).

3. Експериментально доведено, що зле слово здатне навіть змінити структуру води, перетворивши її молекули на такі, що нагадують за характеристиками відомі отрути (Б. Ніцович).

4. Відомо, що чим більше людина думає, чим більше інформації пропускає через себе, тим більше звивин з’являється у мозку (3 часопису).

5. Добридень, гаю, зажурився, кажеш, що літо цвіт останній полива і що позолотиться голова, як осінь хустку золоту зав’яже (В. Китайгородська).

IV. Зазначте, які речення відповідають схемі.

image38

1. Мова — це п’ята ефірна стихія, яка облягає національний простір, і зменшення її сфери приводить до утворень своєрідних озонових отворів, через які вривається чорна енергія, що деморалізує народ (П. Мовчан).

2. Тоді, коли душа співає від великого щастя чи плаче від тяжкого болю, вона викрешує у слові такі діаманти, що кожен поетичний рядок стає дивовижною коштовністю (П. Мовчан).

3. Мистецтво не вимагає, щоб його розуміли. Воно діє на ті сторони підсвідомості, які не контролюються логікою (Т. Севернюк).

4. Розум, якщо навіть нехтують ним, у кінцевому рахунку завжди перемагає, бо без нього жити неможливо (А. Франс).

5. Хочеться подякувати молодому письменникові за його подорож, в якій він побачив героїв чистих і гарних, що дивляться на світ очима поетів (3 часопису).

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між реченнями та типами складних синтаксичних конструкцій.

1. Як той може навчати, котрий сам лукавий, як він правити може, коли сам неправий? (С. Климовський).

2. Так було тепло, самотньо і лячно у віковічній тиші, яку беріг ліс, що діти чули власне дихання, але вухо вперто ловило і побільшувало до найбільших розмірів всякий згук, що мусив жить у лісі (М. Коцюбинський).

3. Хіба може говорити про біле той, котрому невідоме, що таке чорне? (Г. Сковорода).

4. Як бджола тебе куса, потерпіти треба, бо ти гнівом безліч жал викличеш на себе (М. Довгалевський).

5. Славен, хто зборов пишний гонор свій, хто кінця дійшов V борні святій (В. Ловгович).

А. Речення із сурядністю і підрядністю.

Б. Речення з безсполучниковим і підрядним зв’язком.

В. Речення з неоднорідною супідрядністю.

Г. Речення з однорідною супідрядністю.

Ґ. Речення з послідовною підрядністю.

1

2

3

4

5

         

VI. Укажіть тип підрядності (супідрядність, послідовна, комбінована) у реченні (відповідь у формі називного відмінка запишіть до таблиці). Коли є червінець, навіщо бажати, щоб і гаманець був золотий? (Г. Сковорода).

                             

Картка № 11

І. Знайдіть складнопідрядне речення з однорідною і різночленною (паралельною) супідрядністю та послідовною підрядністю.

1. Недарма люди, котрим лишилося небагато жити, й особливо ті, хто знає про це, здогадується чи хоч неясно почуває, загоряються якоюсь силою, іноді диявольською, руйнівною, а ще частіше творчою, встигають за короткий час стільки, що за звичайних обставин не завершили б і за десятиліття (Ю. Мушкетик).

2. Люди, які сидять перед нами за партами, стають вихованцями лише тоді, коли вони відчувають, що вчитель, допомагаючи їм пізнати світ, не тільки викладає знання, а й натхненно обстоює ті ідеї, які він висловлює (В. Сухомлинський).

3. Моя душа ніколи не забуде того дарунку, що весна дала; весни такої не було й не буде, як та була, що за вікном цвіла (Леся Українка).

4. А Ярині так хотілось, щоб хтось побачив і витер її сльози, щоб хтось почув її гірке слово і відповів словом теплим, ласкавим (С. Скпяренко).

5. Перекладачка пішла позаду, думала, як би сказати гостеві, щоб не толочив хліба, і машинально рвала волошки, сокирки, свирілку, буркун і ромашку, які траплялися в житі, які привільно кивали їй голівками (Ю. Яновський).

II. Укажіть, до якого типу ускладнених структур належить речення.

Летить життя моє, кружляє, і хто б його спинити міг, коли воно в цю мить лягає, як зжовклий лист, тобі до ніг (Л. Первомайський).

1. Складнопідрядне речення з кількома підрядними.

2. Складне речення з безсполучниковим, підрядним і сурядним зв’язком.

3. Складнопідрядне речення з однорідною і неоднорідною супідрядністю.

4. Складне речення з безсполучниковим і сурядним зв’язком.

5. Складне речення із сурядним і підрядним зв’язком.

III. Оберіть речення, яке відповідає схемі.

image39

1. Тут завжди квітнуть мальва і жоржина, тут серед цвіту золота бджола, тут юності замріяна стежина, що вабить за околицю села (В. Калашник).

2. Для кого не видається достатнім те, чим він володіє, той почуватиметься вбогим, хоч би став повелителем усього світу (Сенека).

3. Світ рухає і зло, і жорстокість, але вони живуть лише через те, що живе любов (Ю. Мушкетик).

4. Се та зоря, що бачила звідтіль минулих, нині сущих і прийдешніх, що розвивала квітку на черешні і на губах сушила моря сіль (В. Китайгородська).

5. О, як світяться паростки клину у небесній медовій імлі, де зоря напуває калину, в Україну летять журавлі (Т. Севернюк).

IV. Укажіть речення з підрядним та безсполучниковим зв’язком.

1. Якби ж серцю я міг наказати, наказав би: живи, як є, поки будеш незрадно кохати, поки полум’я в груди б’є! (В. Лучук).

2. Це, мабуть, — та любов, що землю зігріває, яка винагород не знає за тепло, і затишку собі ніколи не шукає, яка тому й живе, щоб знищувати зло (В. Колодій).

3. Я той, що в серці бурю носить. Я той, що в вас поради просить...

(В. Швець).

4. Хоч як би важко не було, а залишатись сильним треба і неподільним, як число, що ділиться лише на себе (Л. Талалай).

5. Яка потрібна воля, сила, міць, як треба в правду вірити свою, щоб не здригнутись, не схилитись ниць і твердо простувать в залізному строю! (М. Бажан).

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між реченнями та типами складних синтаксичних конструкцій.

1. Слухайте, ви, що ідеї розплямкали, чиїми руками ту стелю роблено, —

воскресла думка, встає над уламками, живою водою правди скроплена! (Л. Костенко).

2. Не знаю, хто ти, де живеш, кого милуєш і голубиш (Л. Костенко).

3. Я існую в світі, а світ існує в мені; я існую в часі, а час існує в мені (В. Чернях).

4. Коли підносять до небес, дивись, щоб не впустили (Л. Сухоруков).

5. Істина не потребує захисту, проте захисту потребують ті, що її сповідують (А. Коваль).

А. Речення з однорідною підрядністю.

Б. Речення з неоднорідною супідрядністю.

В. Речення з безсполучниковим зв’язком і супідрядністю.

Г. Речення із сурядним і підрядним зв’язком.

Ґ. Речення із сурядним та підрядним зв’язком.

1

2

3

4

5

         

VI. Визначте тип підрядності (супідрядність, послідовна, комбінована) у реченні (відповідь у формі називного відмінка запишіть до таблиці). Як добре, коли почуваєш, що зробив саме те, що слід було зробити, що можеш тепер відкрито глянути кожному зустрічному в вічі (М. Стельмах).

                             

Картка № 12

І. Знайдіть серед наведених речень складну синтаксичну конструкцію із сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком.

1. В цьому саду я виросла, і він мене впізнав, хоч довго придивлявся (Л. Костенко).

2. За подихом полів стоїть осіннє диво, рихтоване в блакить і повне через край, з білявих снів і див, що сходять неквапливо із протиріч буття і журавлиних зграй (А. Малишко).

3. Ні, зерна із садка душі твоєї ти пронеси крізь бурю і вогонь у тихому теплі твоїх долонь, щоб знов колись хтось викохав лілеї (Ю. Клен).

4. Одного разу в Бомбеї, де пізньої ночі приземлився наш літак і довелося в аеропорту перебути кілька годин, чекаючи подальшого рейсу, вийшли ми з товаришем глянути на незнайоме місто (О. Гончар).

5. Коли за лісом зав’яне молодик, там десь, на степах, над озиминою, цвіт стелеться, а він зав’яне — в оселях сутеніє, розливаються цебри темряви — тихої, блідої, і вмирають каганці (М. Хвильовий).

II. Укажіть складнопідрядне речення з послідовною підрядністю.

1. Рвучким, єдиним піднятий поривом підвівся зал. І тиша залягла, яка буває тільки перед боєм, яка стоїть на братських кладовищах, яка витає славою незримо, коли звучать солдатські імена (Р. Лубківський).

2. Ще не вродився той, хто все порвати б міг, що зв’язане народами й віками (Д. Павличко).

3. Синам, що віддають життя за отчий дім, що волю принесли крізь непроглядний дим, наш Київ Золотий розкрилює ворота (М. Рильський).

4. Коли ти хочеш, щоб твої настанови справді благотворно впливали на твоїх учнів, застерігай їх від непотрібних знань і помилкових правил, тому що позбуватися непотрібного дуже важко (Й.-В. Гете).

5. Що краще юності на світі, її орлинокрилих мрій, коли усі шляхи відкриті, коли усі сади у цвіті, серця ж, промінням вщерть налиті, тремтять у радості надій (О. Новицький).

III. Визначте, яке з наведених речень відповідає схемі.

image40

1. Правди в брехні не розмішуй, не ганьби все підряд без пуття, бо на світі той наймудріший, хто найдужче любить життя (В. Симоненко).

2. Мета наша десь у тумані, за мороком ночі, але ми готові, здається, хоч все життя іти, аби лиш досягти її (О. Гончар).

3. Є поети, які своєю особистістю осяюють цілі періоди в історії народу і без яких він втратив би своїх співців і сурмачів (Р. Братунь).

4. Ні перед ким не станеш спину гнути, не піддасися ворогу в ясу, якщо ти зміг, товаришу, збагнути свого народу велич і красу (В. Симоненко).

5. Звився жайворонок високо під чисте, наче нове, небо і заспівав про те, що мертва земля ожила знов, що сонце, зрадівши щастям землі, стало ласкавим, теплим, ясним, що повіяли вітри і принесли на своїх крилах невідомі досі пахощі, що забриніли у веснянім повітрі мухи... (М. Коцюбинський).

IV. Виберіть складні синтаксичні конструкції із супідрядністю та послідовною підрядністю.

1.Коли зграя залетить далеко і в тумані стане тихо, я зупиняюся й наслухаю, що робиться попереду (Г. Тютюнник).

2. Страшні слова, коли вони мовчать, коли вони зненацька причаїлись, коли не знаєш, з чого їх почать, бо всі слова були уже чиїмись (Л. Костенко).

3. Так минають години, поки око не почне в пітьмі читати, а думка до заколоту не звикне (Б. Лепкий).

4. Коли ж яка смутна година прийде і сльози самохіть поллються із очей, тоді поглянь, кохана, на схід сонця (в ту сторону, де наша Україна) і пригадай, що десь є хата й серце, тобі одкриті завжди (Леся Українка).

5. Коли ми прагнемо до добра, то природно, що настане колись так, що земля стане раєм (М. Яцків).

1

2

3

4

5

         

V. Знайдіть відповідність між реченнями та типами складних синтаксичних конструкцій.

1. Не смерть страшна, не довгий час неволі, — не важко буть героєм проти тих; а страшно жить, запрягшись мимоволі та безсполучниковим в ярмо дурниць та клопотів дрібних (П. Грабовський).

2. А може, ви знаєте, що мені сниться, як в полі хвилюється яра пшениця? (Л. Первомайський).

3. Ридаю, молю ридаючи: пошли, подай душі убогій силу, щоб огненно заговорила, щоб слово пламенем взялось, щоб людям сонце розтопило (Т. Шевченко).

4. Щоб зрозуміти, чого людина домагається, досить дізнатися, про що вона мовчала (О. Перлюк).

5. Потім, як дійшли ми повноліття, боронить готові ми були те, що найдорожче нам у світі, що в серцях гарячих ми несли (О. Ющенко).

А. Речення з послідовною підрядністю.

Б. Речення з підрядним зв’язком.

В. Речення з неоднорідною супідрядністю та послідовною підрядністю.

Г. Речення з однорідною та неоднорідною супідрядністю.

Ґ. Речення із сурядним та безсполучниковим зв’язком.

1

2

3

4

5

         

VI. Укажіть тип підрядності (супідрядність, послідовна, комбінована) у реченні (відповідь у формі називного відмінка запишіть до таблиці). Усе, чим я щасливий та багатий, чим гордий був і ще гордитись буду, я мушу рідним словом оспівати, узявши слово те із серця люду (В. Лучук).

                             




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити