Фізика 7 клас збірник задач - 2016

ФІЗИКА ТА ФІЗИЧНІ МЕТОДИ ВИВЧЕННЯ ПРИРОДИ

2. Фізика - наука про природу

Нам тайны нераскрые раскрыть пора —

Лежат бел пользы тайны, как в копилке, —

Мы тайны эти с корнем вырвем у ядра —

На волю пустим джина из бутылки!

Володимир Висоцький

Усна розминка

2.1. Який із наведених рисунків ілюструє поняття «речовина» (ластівка, квітка, мед, захід сонця)?

2.2. Який із наведених рисунків ілюструє поняття «фізичне тіло» (блискавка, веселка, краплина води, горіння свічки)?

2.3. Який із наведених рисунків ілюструє поняття «явище» (танення снігу, камінь, птах, хмара)?

2.4. Наведіть декілька прикладів фізичних тіл. Назвіть речовину, з якої складається кожне з них.

2.5. Назвіть відому вам речовину. Наведіть назви трьох предметів (фізичних тіл), виготовлених із цієї речовини.

2.6. Які з наведених явищ можна віднести до теплових: а) надворі йде дощ; 6) у чайнику закипіла вода; в) продзвенів дзвоник з уроку; г) у пічці згоріли дрова.

2.7. Наведіть по два приклади електричних, теплових і механічних явищ.

2.8. Які з наведених явищ можна віднести до механічних: а) випаровування води; б) гальмування автомобіля; в) поширення запаху; г) щебетання птахів.

2.8. За якими ознаками можна дізнатись, що внутрішня енергія тіла змінилася?

Перший рівень

2.9. Ви поклали в кишеню шоколадну цукерку, і вона там розтанула. Чи можна те, що відбулося, назвати явищем?

2.10. Які основні фізичні явища супроводжують постріл із гармати?

2.11. Із яких речовин складаються фізичні тіла, зображені на рисунку?

2.12. Які фізичні явища зображено на рисунках?

2.13. Які фізичні явища ви спостерігаєте вдома; по дорозі до школи?

2.14. Які з перелічених слів і словосполучень означають фізичне тіло, які — речовину, а які — явище: Місяць, авторучка, кипіння води, захід сонця, камінь, буревій, мед, комп’ютер, пластмаса, повінь, грім, туман, тістечко, окуляри?

2.15. Які з перелічених явищ належать і до механічних, і до теплових: первісна людина тертям добуває вогонь; умикається електричне опалення; автомобіль різко гальмує; гаряча вода остигає; туристи розпалюють вогнище?

Другий рівень

2.16. Зазначте фізичні явища, відображені у вірші Ф. І. Тютчева «Весняна гроза»:

Люблю я час грози весною,

Кили травневий перший грім,

Немовби тішачися грою,

Гуркоче в небі голубім.

Гримить відлуння голосисто!

От дощик бризнув, пил летить.

Краплин прозорчасте намисто

На сонці золотом горить.

2.17. Розгляньте репродукцію картини І. К. Айвазовського «Дев’ятий вал». Так зобразити море вмів лише він. Море ніби дихає, бурхає, розмовляє, воно живе. Здається, що на полотні «зустрілися» всі природні стихії. Які фізичні явища змалював художник на цій картині?

2.18. Під час грози відбуваються різні фізичні явища (див. Малюнок). Які з них належать до механічних, теплових, звукових, електричних, світлових, магнітних?

2.19. Укажіть усі фізичні явища, оспівані великим українським поетом Т. Г. Шевченком у вірші.

Реве та стогне Дніпр широкий,

Сердитий вітер завива.

Додолу серби гне високі.

Горами хвилю підійма.

І блідний місяць на ту пору

Із хмари де-де виглядав,

Неначе човен в синім морі,

То виринав, то потопав.

Ще треті півні не співали,

Ніхто ніде не гомонів,

Сичі в гаю перекликались,

Та ясен раз у раз скрипів.

2.20. Які фізичні явища ви спостерігали: влітку, відпочиваючи на березі моря; навесні під час грози; узимку в завірюху?

2.21. Опишіть, якими основними фізичними явищами супроводжується старт ракети з поверхні Землі.

2.22. Накресліть у зошиті наведену таблицю. Визначте, які з перелічених явищ належать до механічних, звукових, теплових, електричних, магнітних, світлових, і запишіть їх у відповідну колонку: краплина падає, плавиться лід, горить сірник, долинають звуки музики, тане сніг, світить лампочка, співає кенар, кипить вода, пливе човен, летить літак, відбувається розряд блискавки, шпилька притягується до магніту, мерехтять зорі, шелестить листя, електромагніт піднімає вантаж, електричний струм іде по проводах.

Механічні

Теплові

Звукові

Електричні

Світлові

Магнітні

Третій рівень

2.23. Наведіть приклади фізичних тіл, які ми не можемо бачити.

2.24. Чому не всі явища, які відбуваються в природі (рослина росте, залізо у воді покривається іржею), можна назвати фізичними?

2.25. Які закономірності ви вже помітили у природі? Чому ви впевнені, що це закономірності? Чи враховуєте ви ці закономірності у повсякденному житті? Як саме?

2.26. Чи можна вважати фізичними явищами події, що відбуваються уві сні або в уяві?

2.27. У російського поета Ф. І. Тютчева є такий вірш:

Не те, що мислите, природа:

Не зліпок, не бездушна твар —

В ній є душа, в ній є свобода,

В ній мова є й любові жар.

Чи згодні ви з поетом? А чи має природа душу, свободу, мову, любов? Що ви про це думаєте? Яка вона, мова природи?

2.28. Чи вірите ви у дива? А що таке диво? Чи бачили ви хоча б одне диво? Розкажіть про це.

2.29. Які «дива» подарувала людям наука? Наведіть приклади.

2.30. На штучному супутнику Землі не встановлено жодних джерел світла (див. Малюнок). Чому ж ми бачимо його? Опишіть фізичне явище, яке ми спостерігаємо при цьому.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити