Фізика 8 клас збірник задач - Леонід Кирик - 2016

ТЕПЛОВІ ЯВИЩА

11. Домашні експериментальні завдання

Продемонструйте!

В. Маяковський

Перший рівень

11.1. Зайдіть у себе вдома на кухню. Які процеси ви зможете там спостерігати: плавлення, кристалізацію, випаровування, конденсацію, кипіння? Наведіть приклади.

11.2. Поставте на плиту дві однакові бляшані банки. В одну налийте воду масою 0,5 кг, в іншу покладіть сніг тієї самої маси. Виміряйте час, потрібний для того, щоб вода в обох банках закипіла. Поясніть результат досліду.

11.3. Налийте однакові кількості води в склянку й блюдце. Виміряйте час, за який вона в них випарується. Поясніть відмінність у швидкості випаровування води.

11.4. Змочіть дві носові хустки й розкладіть їх — одну на столі, а другу на гарячій батареї центрального опалення. Хустка, що лежить на батареї, висохне значно раніше. Чому?

11.5. У два однакові блюдця налийте однакову кількість води (наприклад, по 3-4 столові ложки). Одне блюдце поставте в тепле місце, а друге — у холодне. Виміряйте час, за який випарується вода в кожному блюдці. Поясніть відмінність у швидкості випаровування води.

11.6. Нанесіть піпеткою на аркуш паперу по 2-3 краплини води й спирту. Виміряйте час, необхідний для їх випаровування. У якої із цих рідин сила притягання між молекулами менша?

11.7. Протріть руку одеколоном і помахайте нею. Що ви при цьому відчуваєте? Поясніть це явище.

11.8. Змочіть дві носові хустки й розкладіть їх на столі. Направте на одну з них струмінь повітря з вентилятора — ця хустка почне висихати буквально «на очах», помітно швидше, ніж друга хустка. Як це пояснити?

11.9. Перед носиком чайника з водою, що кипить, помістить металевий предмет (ложку, виделку, ніж, холодну праску). Простежте за утворенням краплин води на цих предметах і поясніть причини їх появи.

11.10. Потріть один палець ваткою, змоченою водою, а інший — ваткою, змоченою одеколоном. Обидва пальці відчують прохолоду, але змочений одеколоном — сильнішу. Чому саме пальцям стало прохолодно і як пояснити відмінність у відчутті прохолоди?

11.11. Візьміть дві ложки: одну холодну, іншу — нагріту. Помістить у них по 3-4 краплі води. З якої ложки швидше випаровується вода? Чому?

11.12. Зайдіть у теплу кімнату з холодної вулиці в окулярах. Чому запотівають окуляри?

Другий рівень

11.13. Наберіть із холодильника шматочки льоду в кухоль. За допомогою зовнішнього термометра, поміщеного в кухоль, спостерігайте певний час за процесом плавлення льоду й подальшим нагріванням води. Щохвилини фіксуйте показання термометра. За результатами вимірювань побудуйте графік плавлення льоду та подальшого нагрівання води.

11.14. Налийте в термос воду за температури 0 °С, опустіть у нього шматок льоду з такою самою температурою. Перевірте, чи танутиме лід у термосі. Чому?

11.15. Чи зміниться температура води і як, якщо в ній розчинити кухонну сіль? Перевірте й поясніть це явище.

11.16. Прикріпіть до резервуара зовнішнього термометра ватку, змочену одеколоном. Надайте термометру коливального руху і стежте за його показаннями. Поясніть, чому і як змінюються показання термометра.

11.17. Накрийте кришкою каструлю з гарячою водою. Через кілька хвилин зніміть кришку — ви побачите на ній крапельки води. Поясніть, як на кришці з’явилася вода.

11.18. Наповніть одну склянку по вінця гарячим чаєм, а іншу — гарячим бульйоном. Перевірте, яка з рідин швидше остигає. Чому?

11.19. Візьміть шматок хліба чи булки й спробуйте його розігріти. Чому, нагріваючись, він не розм’якшується, а стає тугішим?

11.20. Візьміть три термометри, два з яких оберніть одним шаром тонкої мокрої тканини. Перевірте дослідним шляхом, що швидкість випаровування рідини з поверхні тіла залежить: а) від його температури; б) від руху повітря над рідиною, що випаровується. Поясніть спостережувані явища.

11.21. Кілька разів прокип’ятіть воду в чайнику. Чому прокип’ячена вода закипає не так бурхливо, як сира?

11.22. Виміряйте температуру повітря перед дощем і після дощу. Визначте різницю температур і поясніть, чому після дощу стало прохолодніше.

Третій рівень

11.23. У прозорій баночці з-під ліків розплавте, парафін або віск. Поясніть, чому поверхня цих речовин неоднакова у твердому й рідкому станах. Опустіть у розплав шматочок твердої речовини. Плаває він чи тоне?

11.24. Приготуйте охолоджувальну суміш, змішавши приблизно одну вагову частку кухонної солі із трьома частками снігу. Виміряйте її температуру. Заморозьте воду в пробірці за допомогою охолоджувальної суміші. Поясніть отриманий результат.

11.25. Візьміть велику каструлю з водою. Помістить у неї маленьку каструльку (теж із водою) так, щоб вона плавала, не торкаючись дна великої каструлі. Поставте їх на плиту й почніть нагрівати. Що буде з водою в маленькій каструлі, коли у великій каструлі вода кипітиме? Чому? Киньте у велику каструлю жменю солі. Що після цього відбудеться з водою в маленькій каструлі? Поясніть спостережуване явище.

11.26. Поспостерігайте деякий час, як виходять бульбашки з газованої води, і поясніть подібність цього процесу до кипіння. Налийте газовану воду в склянку, почекайте, поки спаде піна й у воді почнуть підніматися вгору тільки окремі бульбашки, хоча рідина містить ще багато газу. Щоб газ швидше виходив, необхідно утворити центри кипіння. Це можна зробити, кинувши у воду щіпку цукрового піску або кухонної солі. Простежте за процесом виходу бульбашок, опишіть його й доведіть його подібність до процесу кипіння.

11.27. Поставте каструлю води на ввімкнену плиту. Через якийсь час біля дна каструлі почнуть з’являтися бульбашки. Чому незадовго до закипання чайника ми чуємо характерний шум? Чому перед самим закипанням він стихає?

11.28. На підошву праски, розташовану горизонтально й прогріту приблизно до 300 °С, капніть маленьку краплину води. Крапелька, упавши на праску, відскочить від неї, як м’ячик від підлоги, а потім рухатиметься, не торкаючись нагрітої поверхні. Спостерігайте це певний час і поясніть рух краплі води як фізичне явище.

11.29. Налийте в порожню пластмасову пляшку трохи гарячої води (див. Малюнок). Вона швидко випаровується, тому водяна пара заповнить пляшку, витиснувши з неї більшу частину повітря (щоб збільшити площу поверхні води, з якої відбувається випаровування, обполощіть пляшку). Вилийте воду, щільно закрийте кришку й підставте пляшку під струмінь холодної води. Пляшка із тріском розплющиться (див. Малюнок). Чим це можна пояснити?

11.30. Доведіть воду в колбі до кипіння й щільно закрийте колбу. Коли вода трохи охолоне, переверніть колбу й почніть поливати дно колби холодною водою. Вода в колбі знову закипить, хоча її температура значно нижча за 100 °С (див. Малюнок). Поясніть цей дослід.

11.31. Нагрійте воду в чайнику до кипіння. Спостерігайте певний час за білястим струменем, що виходить із носика чайника. Чи бачимо ми пару, яка виривається з носика чайника, що кипить? Поясніть цей дослід.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити