Фізика 8 клас збірник задач - Леонід Кирик - 2016

ЕЛЕКТРИЧНИЙ СТРУМ

22. Домашні експериментальні завдання

Мистецтво експериментатора полягає в тому,

щоб уміти ставити природі запитання й розуміти її поради.

М. Фарадей

Перший рівень

22.1. Прочитайте написи на батарейках або гальванічних елементах для кишенькового ліхтарика й транзисторного радіоприймача. Поясніть, що означають написи.

22.2. За параметрами, зазначеними на цоколі лампочки від кишенькового ліхтарика, визначте номінальний опір лампи.

22.3. Визначте тип з’єднання ламп у люстрі в вашій кімнаті та накресліть схему їх з’єднання.

22.4. Розгляньте тип з’єднання лампочок у ялинковій гірлянді та порахуйте їх кількість. Накресліть схему з’єднання лампочок.

22.5. Запишіть номінальні потужності домашніх споживачів електроенергії (ламп, праски, холодильника, вентилятора, телевізора тощо). Обчисліть загальну потужність усіх цих споживачів.

22.6. Використовуючи паспортні дані батарейки й лампочки кишенькового ліхтарика, визначте роботу електричного струму, що виконується під час використання ліхтарика протягом півгодини.

Другий рівень

22.7. Розріжте сиру картоплину навпіл і в одну з цих половинок на відстані 1-2 см устроміть голки. Голки приєднайте до полюсів гальванічного елемента. Поспостерігайте за зміною кольору картоплі біля голок і зробіть висновок для кожного електрода (катода й анода). Чи можна за допомогою цього методу виявити наявність нітратів у картоплі?

22.8. Роздивіться запасні плавкі запобіжники до телевізора й інших побутових електроприладів. Запишіть граничні значення струмів плавких уставок. Накресліть схему електричного кола вмикання приладу з плавким запобіжником.

22.9. Роздивіться гальванічні елементи до кишенькового ліхтарика чи транзисторного приймача. Запишіть напругу кожного елемента. Установіть, як ці елементи з’єднані у вашому радіоприладі, та накресліть схему. Підключіть вольтметр спочатку до одного елемента, а потім до батареї елементів. Порівняйте напруги.

22.10. Візьміть ялинкову гірлянду і порахуйте кількість лампочок у ній. Запишіть паспортні дані (номінальну на- пругу та силу струму) однієї лампочки. Розрахуйте фактичну напругу на лампочці у разі вмикання гірлянди в мережу з напругою 220 В і порівняйте її з номінальною.

22.11. Запишіть за паспортом потужність домашнього електричного чайника (електрокип’ятильника). Визначте кількість теплоти, що виділяється за 15 хв, а також вартість споживаної за цей час електроенергії.

22.12. Запишіть паспортні дані всіх споживачів електроенергії у вашій квартирі та визначте, на яку силу струму мають бути розраховані плавкі запобіжники в квартирі, якщо всі ці споживачі увімкнути одночасно. Накресліть схему квартирної електропроводки.

22.13. Розгляньте домашній лічильник електроенергії. З’ясуйте, як знімаються з нього показання. Виміряйте за його допомогою електроенергію, витрачену за день. Обчисліть вартість цієї енергії.

Третій рівень

22.14. Виготовте саморобний гальванічний елемент. Для цього скористайтесь розчином оцту (2 столові ложки на склянку води), один електрод — мідний або вугільний (можна взяти стрижень від старої батарейки), другий — цинковий або залізний. У наявності напруги можна переконатися, доторкнувшись язиком до електродів: ви відчуєте солонуватий присмак. Якщо у вас є вольтметр, виміряйте напругу на полюсах вашого гальванічного елемента. Який електрод є анодом; катодом?

22.15. Візьміть лимон, яблуко або солоний огірок і встроміть у нього два провідники. Одним із них може бути мідний дріт, а іншим — залізний цвях. Принесіть виготовлене таким чином джерело струму до школи і, приєднавши його дротами до гальванометра, переконайтеся, що джерело працює. Поясніть принцип роботи виготовленого вами джерела струму.

22.16. Візьміть електричну лампочку розжарювання й уважно прочитайте напис на балоні лампи (де зазначено потужність і напругу). За цими параметрами визначте опір лампи в робочому стані. Обчисліть довжину спіралі, якщо відомо, що її виготовлено з вольфрамового дроту діаметром 0,08 мм.

22.17. Визначте потужність електроприладу (електроплитки, праски або кондиціонера) за допомогою лічильника електричної енергії та годинника із секундною стрілкою. Для визначення потужності необхідно знати сталу лічильника, тобто скільком оборотам диска лічильника відповідає 1 кВт ∙ год.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити