Фізика 8 клас збірник задач - Леонід Кирик - 2016

ТЕПЛОВІ ЯВИЩА

4. Домашні експериментальні завдання

А тепер ти покрути мозком...

Марк Твен

Перший рівень

4.1. Покладіть на ковадло великий цвях (або шматок дроту) й ударами молотка розплющте його. Доторкніться пальцем. Що ви відчули? Поясніть це явище.

4.2. Візьміть у руки шматок залізного дроту й швидко зігніть його кілька разів. Потім торкніться пальцем місця згинання. Що ви виявили? Поясніть це явище.

4.3. Запаліть сірник двома способами: а) помістивши його в полум’я запаленої свічки; б) тертям сірника об сірникову коробку. Чи однаковим способом змінилася внутрішня енергія сірника під час його загоряння?

4.4. Притисніть монету до картону чи якої-небудь дощечки. Зробивши спочатку 10, потім 20 рухів то в один, то в інший бік, зверніть увагу на те, що відбувається з температурою тіл у процесі тертя. Як змінюється внутрішня енергія від виконаної роботи?

4.5. Візьміть в одну руку ножиці, а в другу — олівець. Чому на дотик ножиці здаються холоднішими?

4.6. Порівняйте власні відчуття температури дерев’яної та металевої ложок до занурення їх у гарячу воду, а потім через 4-5 хв після занурення. Поясніть, чому ви відчуваєте різну температуру ложок як у першому, так і в другому випадках.

4.7. Зайдіть на кухню й подивиться, що робить ваша мама, щоб не обпектися об гарячий посуд.

4.8. Дістаньте з холодильника шматочок льоду. Спробуйте його зберегти протягом години поза холодильником. Що вам для цього буде потрібно?

4.9. Чи гріє шуба? Щоб з’ясувати це, візьміть термометр і, визначивши його показання, загорніть у шубу. Через півгодини вийміть його. Чи змінилися показання термометра? Чому?

4.10. Виміряйте термометром температуру повітря біля цоколя й над балоном настільної електричної лампи розжарення. Поясніть, куди переміщується тепле повітря.

Другий рівень

4.11. Якнайщільніше оберніть металевий стрижень папером в один шар і потримайте його над полум’ям свічки. Папір у вогні не горить! Чому? А ось на дерев’яній паличці відразу згоряє. Чому?

4.12. Попросіть маму зварити вам компот. Візьміть із морозильника кілька шматочків льоду. Коли каструля з компотом охолоне швидше: якщо ви поставите каструлю на лід або якщо покладете лід на кришку каструлі? Поясніть результати досліду.

4.13. У якому місці треба нагрівати пробірку з водою, щоб вся вода швидше закипіла, — біля середини чи коло дна? Відповідь перевірте на досліді, використовуючи спиртівку й годинник.

4.14. Розгляньте будову медичного термометра. Поясніть принцип його дії. Визначте верхню й нижню межі шкали термометра, ціну поділки. Виміряйте температуру власного тіла, спочатку затиснувши термометр між пальцями руки на 2-3 хв, а потім під пахвою на такий самий час.

4.15. Помістить термометр для вимірювання температури повітря спочатку під сонячні промені, а потім у тінь. Використовувати медичний термометр не можна!!! Зробіть висновки з досліду й визначте правильну температуру повітря, тобто ту, про яку повідомляють по радіо й телебаченню.

Третій рівень

4.16. Чи можна довести до температури кипіння воду в паперовій коробці? Щоб відповісти на це запитання, проведіть дослід. Для цього зі щільного паперу зробіть коробку, налийте в неї води й обережно підвісьте її над полум’ям пальника. Вода нагріється й закипить. Коробка залишиться цілою. Чому?

4.17. Користуючись термометром, визначте швидкість природного перемішування води у двох випадках: а) коли гарячу воду наливають у холодну; б) коли холодну воду наливають у гарячу. Об’єми холодної й гарячої води мають бути однаковими. У чому причина різної швидкості вирівнювання температур?

4.18. Наповніть окропом дві склянки до половини їхнього об’єму. У першу склянку відразу долийте холодну воду. Почекайте 5 хв і налийте таку саму кількість холодної води в другу склянку. Виміряйте температуру води в кожній склянці. У якій із двох склянок буде холодніша вода? Поясніть, чому це відбулося.

4.19. У дві однакові склянки налийте порівну гарячої води. На поверхню води однієї з них накапайте 4—5 крапель соняшникової олії. Через 5 хв виміряйте температуру води в обох склянках. Поясніть, чому показання термометра різні.

4.20. Запаліть свічку, накрийте її скляною циліндричною трубкою (див. рис. а). При цьому полум’я зменшується й може згаснути. Чому?

Якщо трубку підняти, то свічка горить яскравіше (див. рис. б). Чому?

Якщо трубку не піднімати й опустити в неї паперову перегородку (див. рис. в), що не доходить до полум’я, то воно збільшується. Чому?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити