Фізика 9 клас Збірник задач - 2017

МАГНІТНІ ЯВИЩА

4. Домашні експериментальні завдання

Продемонструйте!

В. Маяковський

Перший рівень

4.1. Загорніть магніт у папір. За допомогою компаса визначте полюси магніту.

4.2. Намагнітивши лезо від безпечної бритви, позначте його полюси. Розділіть лезо на дві частини. Чи вдалося вам одержати окремо північний полюс і окремо — південний?

4.3. Виготовте зі сталевої голки або леза безпечної бритви саморобну магнітну стрілку. Голку або лезо закріпіть горизонтально на невеликій пластинці пінопласту, що плаває в посудині з водою. Переконайтеся, що виготовлена таким чином стрілка дійсно весь час орієнтується в певному напрямі.

4.4. Поспостерігайте за поведінкою двох швейних голок, підвішених поряд, коли до них підносять постійний магніт. Поясніть, що відбувається.

4.5. Поясніть, чому цвяхи, канцелярські скріпки, що зависли на магніті та розташовані поруч, відхиляються від вертикального напрямку. Виконайте дослід і переконайтеся в цьому.

Другий рівень

4.6. На полюси магніту покладіть скло, посипте його зверху сталевими ошурками й обережно постукайте пальцем по склу. Замалюйте магнітне поле у зошиті.

4.7. Візьміть два однакових леза для гоління, одне з яких попередньо намагнітили. За допомогою компаса визначте намагнічене лезо. Опишіть спосіб визначення. Чи можна зробити це без компаса?

4.8. Намагнітьте голку за допомогою тертя об магніт (або магнітну защіпку для дверей, або магніт динамічного гучномовця). Підвісьте голку на нитці і, підносячи до неї предмети домашнього побуту, визначте за її відхиленням, які з них сталеві.

4.9. За допомогою компаса визначте, чи намагнічене лезо для гоління. Перевірте можливість розмагнічування цього леза шляхом нагрівання в полум’ї свічки або газового пальника. Під час нагрівання тримайте лезо пінцетом або плоскогубцями.

4.10. На цвях чи залізний стрижень намотайте 40-50 витків ізольованого мідного дроту й кінці його під’єднайте до батарейки від кишенькового ліхтарика. Дослідіть тіла, до яких притягається створений вами електромагніт.

4.11. Розгляньте за допомогою батьків будову електричного дзвінка та слухавки. Зробіть ескізний Малюнок цих приладів і поясніть принцип їхньої дії.

Третій рівень

4.12. Північний полюс магніту піднесіть до позитивно зарядженої тенісної кульки, яка висить на нитці. Що спостерігатиметься — притягання чи відштовхування? Як зміниться відповідь, якщо кульку заряджено негативно?

4.13. Чи можна за допомогою компаса визначити полюси магніту, якщо він лежить у закритій картонній коробці; у залізній коробці; у підфарбованій воді; у піску? Відповіді поясніть, перевірте їх на досліді.

4.14. Піднесіть компас спочатку до дна, а потім до верхньої частини залізного відра (каструлі), що стоїть на землі. Біля дна стрілка компаса обертається південним полюсом до відра, а у верхній частині — північним. Перевірте це явище та поясніть його.

4.15. Виготовте саморобний електромагніт. Для цього візьміть цвях, обмотайте його ізольованим мідним дротом, а кінці дроту приєднайте до джерела струму. Спробуйте визначити піднімальну силу електромагніту за найбільшою кількістю цвяшків, які він утримує.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити