Загальний курс транспорту

 

РОЗДІЛ 7 АВІАЦІЙНИЙ ТРАНСПОРТ (АТ)

7.1. АВІАЦІЯ - НАЙМОЛОДШИЙ І НАЙБІЛЬШ ДОСКОНАЛИЙ ВИД ТРАНСПОРТУ

  Авіація, що в XIX столітті вважалася далекою мрією, ледь з'явившись, міцно ввійшла в життя людства. За сторіччя свого існування вона значно змінила як темп, так і сам характер життя людей. Завдяки їй людина одержала одну з найбільших своїх перемог над Простором і Часом.   Подорожі, на які в минулому витрачалися місяці, і навіть роки, наші сучасники, завдяки могутнім повітряним лайнерам, здійснюють за лічені години.

  Авіаційний транспорт - наймолодший і найшвидкісніший, але поки що дорогий. Авіація - найбільш досконалий вид транспорту, якому не потрібні дорогі і не страшні перешкоди. Він став саме тією сходинкою, піднявшись на яку, людство одержало вихід в Космос.

Україна і безпосередньо м. Київ є батьківщиною вітчизняної цивільної авіації, 100-річчя якої відзначалося людством у 2003 році.

  Відомі американські винахідники брати Райт зробили 17 грудня 1903 р. свій перший політ на побудованому ними літаку. І вже 5 червня 1910 р. на Сирецькому іподромі в Києві відбувся перший політ російського літака (крім двигуна). Побудував літак і літав на ньому професор Київського політехнічного інституту A.C. Кудашев.

  Але перед цим 21 березня 1910 року в Одесі відбувся перший публічний політ російського авіатора М.Н. Єфімова (1881-1919 р.) на літаку «Фарман-4». У цей день було зроблено 5 польотів, причому два з них - з пасажирами. За період 1909-1912 років тільки київськими ентузіастами було створено близько 40 різних типів літаків.

  Згодом у Києві виділилося два основних центри повітроплавання: Сирецький - військовий і   Куренівський - цивільний. 9 вересня 1913 року на Сирецькому аеродромі поручик П.Н. Нестеров на літаку Ньюпор-4 перший у світі виконав «мертву петлю», називану зараз його ім'ям. Ігор Іванович Сікорський і його колеги в 1910 році побудували літак БІС-1 (Билінський, Йордан, Сікорський) із двигуном «Анзані» у 15 к.с., потім був БІС-2, потужність «Азани», але вже в 25 к.с.

  За своє недовге життя БІС-2 провів у повітрі 8 хв., і потім розбився, польоти в той час проходили по прямій на висоті 1-2 метра тривалістю 1-2 хвилини. Потім Сікорським 1.1, були побудовані літак С-1 і ін. На літаку С-5 він у 1911 році установив відразу чотири Всеросійських рекорди: висота польоту - 500 м, дальність - 85 км, тривалість - 52 хв., швидкість -125 км/год. У цьому ж році на літаку 3-6 він установив світовий рекорд швидкості з екіпажем у 3 чол. - 111 км/год. А в березні 1912 року Сікорський 1.1, на літаку С-6А зробив рекордний політ вже з п'ятьма людьми на борту зі швидкістю 106 км/год.

  На початку XX століття в Україні сформувалися три центри розвитку авіабудування й освоєння літаків у польоті: Київ, Одеса і Харків. Перші польоти цивільних літаків у Києві й Одесі стали поштовхом до планомірної підготовки авіаційних фахівців у Київських політехнічних і Харківському технологічному інститутах.

  Початком регулярних перевезень суднами цивільної авіації в рамках акціонерного товариства «Укрвоздухпуть» можна вважати 25 травня 1924 року, коли почали діяти дві лінії: Харків-Полтава-Київ і Харків-Кіровоград-Одеса. Літаки літали всього два рази в тиждень. Час шляху до Одеси складав 5-6 годин, до Києва - 3-4 години.

  У 1924 році на повітряній лінії Харків-Київ було виконано 62 рейси і 31 рейс на авіалінії Харків-Одеса. Усього було перевезено 760 пасажирів, 137 кг пошти і 519 кг вантажів. Вже в 1927 році у своєму розпорядженні «Укрвоздухпуть» мав 10 обладнаних аеродромів і 15 посадкових площадок.

  Літаковий парк складався з 13 літаків «Дорнье Комета» і трьох літаків інших іноземних марок.

  До 1930 року завдяки освоєнню випуску вітчизняних літаків К-4 і К-5 експлуатувалося 8 літаків К-4 і тільки два - «Дорнье Комета-3». Надалі, аж до 1941 року, літаки К-5 (близько 290 од.) були основним видом цивільних повітряних судів, що експлуатувалися в повітряному просторі СРСР.

  Регулярне застосування літаків на авіахімічних роботах датується літом 1925 р. проти італійської сарани в Ізюмському окрузі Харківської області.

  Післявоєнний період характеризується стрімким розвитком цивільної авіації. Наприклад, уже до кінця 1945 року в Україні діяло 10 союзних і республіканських повітряних ліній, 17 обласних і 51 внутріобласних. Обсяги перевезень пасажирів, у порівнянні з довоєнним рівнем, зросли більш ніж у два рази.

  До 1956 року пасажирські перевезення цивільної авіації України досягли 380 тис. чол. У 1964 році став до ладу найбільший аеропорт України - Бориспіль з аеровокзальним комплексом 107 тис. кв. м і пропускною здатністю 1600 пасажирів за годину. До 1991 року до складу Українського управління цивільної авіації входило 36 аеропортів, загальний парк повітряних судів перевищував 1500 літаків, у тому числі сучасні літаки Ту-154, Ту-134, Як-42, Ан-24 і ін. Загальний обсяг перевезень пасажирів у 1991 р. складав 14,7 млн. чоловік за рік.

  Після 1991 р. обсяги перевезень значно скоротилися.

  Загальний стан авіаційного транспорту України. Поряд з перевезенням вантажів, пошти і пасажирів він використовується для санітарних перевезень, а також для аерофотозйомок, хімічної обробки посівів та боротьби з лісовими пожежами.

  Найбільші авіапорти — Бориспіль (Київ), Харків, Донецьк, Дніпропетровськ, Одеса, Вінниця, Львів, Луганськ, Запоріжжя, Сімферополь, Чернівці, Херсон, Миколаїв, Івано-Франківськ. У післявоєнні роки збудовано нові аеровокзали у Харкові, Києві (Борисполі), Львові, Сімферополі, Дніпропетровську, Донецьку, Миколаєві, Одесі, Вінниці, Івано-Франківську, Полтаві, Чернігові, Кіровограді, Тернополі.

  Авіаційний транспорт України об'єднаний у «Авіалінії України», до яких належить 27 авіазагонів, 105 аеродромів, а також підприємства для ремонту авіатехніки.

  Авіаційний транспорт в основному перевозить пасажирів. Із здобуттям Україною незалежності зросла роль міжнародних перевезень. Відкрити повітряні лінії до США, Канади, Ізраїлю, Німеччини, Польщі, Австрії та інших країн. Обмежені обсяги паливно-мастильних матеріалів, зменшення польотів на короткі відстані, сучасна тарифна політика, а також розвиток мережі наземних видів транспорту зробили ряд місцевих аеропортів неперспективними, що призвело до закриття їх.

  Найперспективнішими аеропортами е Бориспіль, Жуляни, Луганськ, Донецьк, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Львів, Одеса, Івано-Франківськ, Сімферополь, Харків, з місцевих аеропортів — Вінниця, Кіровоград, Полтава, Ужгород, Херсон та Керч.

  Технічно поновити повітряний флот передбачається за рахунок літаків Ту-204, Ту-154 М, В, ЯК-42, Іл-114. Для міжнародних перевезень у 1992 р. на умовах лізингу придбано два літаки «Боїнг-737», що мають високі параметри паливної ефективності та комфорту. Особливі надії покладаються на створення вітчизняного аеробуса АН-218, що за основними параметрами наближається до найкращих західних зразків авіатехніки.

  Подальший розвиток усіх видів транспорту України передбачає збільшення загального обсягу перевезення вантажів, пропускної і провізної спроможності залізничних магістралей, будівництво та реконструкцію автомобільних шляхів, під'їзних шляхів з твердим покриттям до

сільських населених пунктів, внутрішньогосподарських шляхів з твердим покриттям, спорудження нових та реконструкцію ряду старих залізничних вузлів, станцій, морських та річкових портів, аеропортів, вантажних і пасажирських автопарків, станцій технічного обслуговування, поповнення рухомого складу транспортної системи великовантажними та швидкохідними комфортабельними суднами, літаками та автомобілями, розвиток усіх видів транспорту.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити