Загальний курс транспорту
РОЗДІЛ 7 АВІАЦІЙНИЙ ТРАНСПОРТ (АТ)
7.6. АЕРОПОРТИ УКРАЇНИ
Наземне обслуговування повітряних суден
Загальні положення
Головна проблема і вимога діяльності цивільної авіації — безпека польотів, яка безпосередньо залежить від якості наземного обслуговування повітряних суден. Організація і технологія наземного обслуговування характеризується тим, що відбувається перехід до повітряних технологій, прийнятих у світовій авіації. Типовою є ситуація, коли аеропорт обслуговує багато авіакомпаній, які працюють на значній відстані від власних технологічних баз. Тому наземне обслуговування літаків авіакомпаній здійснюють інші, так звані обслуговуючі компанії. В зв'язку з тим, що в світі існує багато авіакомпаній, виникла необхідність узгодити в світовій цивільній авіації правила і процедури наземного обслуговування, а також розробити стандартні форми відповідних угод. Уперше це було здійснено 1967 року ІАТА (Міжнародна авіатранспортна асоціація) у вигляді стандартної угоди наземного обслуговування (SGHA), яку включили до Керівництва ІАТА з наземного обслуговування в аеропортах (AHM). Вказані документи отримали статус 1988 року, коли була утворена Рада ІАТА з наземного обслуговування (IGHC), що об'єднала представників авіакомпаній, незалежних компаній, які виконують наземне обслуговування, адміністративні органи аеропортів та інші організації, що безпосередньо здійснюють наземне обслуговування.
Прийняті документи постійно оновлюються і вдосконалюються новими редакціями або додатками, оформлюються у вигляді стандартів:
AHM 801 - вступ до стандартної угоди ІАТА про наземне обслуговування;
AHM 802 - коментарі до стандартної угоди;
AHM 803 - рекомендований текст - Меморандум про взаєморозуміння;
AHM 804 - система оцінки стандартів аеропортових послуг (AHS 1000);
AHM 810 - стандартна угода ІАТА про наземне обслуговування;
AHM 814 - стандартна угода щодо послуг із бортхарчування;
AHM 815 - угода ІАТА щодо оформлення перевізної документації;
AHM 817 - стандартна угода про навчання персоналу.
Основна угода між перевізником і компанією, яка здійснює наземне обслуговування, встановлює:
• перелік разових послуг;
• конфіденційність;
• порядок видачі субпідрядів на виконання послуг;
• вимоги до обслуговування;
• оплату послуг;
• відповідальність сторін і відшкодування збитків;
• порядок арбітражу;
• гербові і реєстраційні збори;
• строк дії і порядок припинення угоди.
Послуги з наземного обслуговування згідно із вказаними міжнародними документами включають в себе:
• надання відомостей про представництво обслуговуючої компанії і її розміщення;
• процедури контролю завантаження ПС, надання засобів зв'язків і автоматизованої системи керування вильотом (ОС5);
• контроль за засобами пакетування вантажів (ІЛ-0);
• обробку багажу і обслуговування пасажирів, вантажів і пошти;
• використання перонних технологій (супроводження, стоянка, зв'язок з екіпажем, завантаження-розвантаження, запуск, переміщення ПС, безпека);
• обслуговування ПС після польоту і перед вильотом (очищення, внутрішнє прибирання, обслуговування туалетів, заправлення водою, кондиціювання, послуги діайсингу, обслуговування окремих сервісних систем пасажирського салону, внутрішньої екіпіровки);
• заправлення пальним, дозаправлення мастильними матеріалами і спецрідинами;
• технічне обслуговування ПС (транзитне, додаткове, місце в ангарі тощо);
• забезпечення польоту і робота з екіпажами;
• забезпечення спецтранспортом;
• забезпечення бортовим харчуванням;
• здійснення контролю і управління;
• забезпечення охорони і безпеки.