ПРИРОДОЗНАВСТВО 5 КЛАС

РОЗДІЛ ІІ ВСЕСВІТ

§ 24. Астрономія — наука, повивчає Всесвіт

Вивчення параграфа допоможе вам:

•   дізнатися, що вивчає астрономія, коли розпочалися перші астрономічні дослідження;

•   називати найвідоміших астрономів та дослідників <осмосу;

•   ознайомитися з методами і засобами астрономічних досліджень;

•   виявляти своє ставлення до вивчення Всесвіту для потреб людини.    .

Астрономія є однією із стародавніх наук. У перекладі з грецької мови астрономія означає: «астро» — зоря і «номос» — закон. Цим словом стародавні греки називали науку про будову і розвиток небесних тіл і Всесвіту. Виникла вона з практичних потреб людини. За положенням зір первісні хлібороби визначали настання пір року. Кочові племена та мореплавці за зорями і Сонцем орієнтувалися під час пересування, на основі видимих рухів Сонця і Місяця були створені календарі.

Розвиток астрономічних досліджень. Перші астрономічні записи, знайдені в давньоєгипетських робітницях, були зроблені за 4 тис. років до наших днів, а ще за 5 тис. років єгипетські жерці за появою на небі зорі Сіріус визначали час розливу річки Ніл. Китайські астроніми 4 тис. років тому, вивчивши рухи Сонця і Місяця, передбачали сонячні і місячні затемнення. Результати астрономічних спостережень передавались від покоління до покоління. Використавши ці спостереження, давньогрецький учений Клавдій Птолемей створив модель світу з нерухомою Землею в центрі (мал. 73). Такий погляд на Всесвіт проіснував майже 1500 років. Але в XVI ст. польський астроном Микола Коперник запропонував іншу модель — із Сонцем у центрі, нею ми користуємось і сьогодні (мал. 74).

Пригадайте, як людина пізнає світ.

Клавдій Птолемей

Мал. 73. Модель Птолемея

Видатний астроном Галілео Галілей за допомогою власноруч збудованого телескопа зробив багато астрономічних відкриттів на підтвердження моделі Всесвіту Коперника.

Значного розвитку астрономія досягла і в Україні. У 1821 р. у м. Миколаєві для обслуговування Чорноморського флоту було створено астрономічну обсерваторію-лабораторію, в якій проводились астрономічні дослідження.

На початку XX ст. роботи фізика-теоретика Альберта Ейнштейна, американського астронома Едвіна Габбла остаточно підтвердили модель Миколи Коперника.

На відміну від стародавніх астрономів, ми знаємо, що, окрім зір, у Всесвіті існує багато різних небесних тіл та їх систем. Тому і поняття астрономії як науки сьогодні суттєво змінилось.

Микола Коперник

Мал. 74. Модель Коперника

Астрономія — наука про рух, будову і розвиток небесних тіл і їх систем.

Прилади для дослідження Всесвіту. Давні дослідники зоряного неба спостерігали за Всесвітом, використовуючи прості прилади: гномон, квадрант, астролябію (мал. 75). Ці прилади давали змогу визначити положення світил на небесній сфері.

Після того, як у 1609 р. Галілео Галілей уперше поглянув на небо в телескоп (мал. 76), можливості астрономічних спостережень зросли у багато разів. Цей рік вважається початком нової ери в астрономії — ери телескопічних досліджень.

Галілео Галілей

Мал. 75. Прості прилади дослідження Всесвї а — гномон; б — квадрант; в — астролябія

Тепер виготовлено потужні телескопи (мал. 77),

_ працюють як у наземних обсерваторіях, так і на космічних орбітальних та міжпланетних станціях.

4 жовтня 1957 р. почалась ера космонавтики — новий етап у дослідженні Всесвіту. В цей день у космос було запущено перший штучний супутник Землі, у створенні якого брали участь українські 5 вчені, інженери та робітники. Слово «космос» прийшло до нас із Давньої Греції і в перекладі означає порядок». Ним греки характеризували Всесвіт чітку організовану систему. Останнім часом під космосом розуміють навколоземне та міжпланетне середовище, яке знаходиться за межами атмосфери Землі.

Назавжди в історію освоєння космосу ввійшли імена росіянина Костянтина Ціолковського, українців Юрія Кондратюка, Сергія Корольова.

Вони доклали багато зусиль, щоб мрія людства про космічні польоти здійснилася.

Ера космонавтики. 12 квітня 1961 р. вся планета почула радісну звістку про те, що людина вперше побувала в космосі. За 108 хв росіянин Юрій Гагарін облетів земну кулю зі швидкістю 8 км/с (її називають першою космічною швидкістю) і приземлився визначеному районі. Цей день увійшов в історію людства як День космонавтики.

Мал. 76. Телескоп Галілея

Мал. 77. Сучасний телескоп

Юрій Гагарін

Ніл Армстронг

Леонід Каденюк

Запуск космічного корабля «Восток-1» з першою людиною на борту

Запуск багаторазового космічного корабля «Шаттл»

Успішним було і подальше освоєння космосу. У 1962 р. українець Павло Попович здійснив перший у світі груповий політ (разом з Андріяном Ніколаєвим) на космічному кораблі

«Восток-4». У 1965 р. росіянин Олексій Леонов першим вийшов у відкритий космос, а в 1969 р. американець Ніл Армстронг ступив на поверхню Місяця і взяв проби місячного ґрунту, які дали змогу з’ясувати, що умов для існування живих організмів на Місяці немає.

Тепер стало можливим тривале перебування спеціально підготовлених людей (їх називають космонавтами) в космосі. Космонавти можуть працювати на орбітальних станціях по кілька місяців і здійснювати надзвичайно важливі дослідження. Перший космонавт незалежної України Леонід Каденюк у 1997 р. 16 діб працював на такій станції разом із американськими космонавтами.

Освоєння космосу збагачує науку новими знаннями про небесні тіла.

Скарбничка знань

5 серпня 2011 р. за допомогою ракети-носія «Атлас-5» здійснено успішний запуск американської автоматичної міжпланетної станції «Юнона» (мал. 78). Цей космічний апарат летить до Юпітера — найбільшої планети Сонячної системи.

Джерелом енергії станції служать три сонячні батареї. Зауважимо, що Юнона» — перший космічний апарат -а сонячних батареях, призначений _ я польоту до істотно віддаленої від Сонця планети.

Юнона» летітиме до Юпітера приблизно п’ять земних років. За програмою польоту влітку 2016 р. автоматична міжпланетна станція (АМС)

вийде на видовжену полярну орбіту навколо Юпітера. Найбільше зближення «Юнони» з цією планетою-гігантом під час руху на такій орбіті становитиме приблизно 5 000 км.

Мал. 78. АМС «Юнона»

Перевірка знань

Що вивчає наука астрономія?

2  Коли виникла астрономія?

3. Як астрономи давнини уявляли собі Всесвіт?

4. Коли почалась нова ера в астрономії?

5. Запишіть у зошит приклади небесних тіл, що становлять Всесвіт.

6. Користуючись довідковими виданнями та інтернет-ресурсами, відшукайте прізвища космонавтів — вихідців з України за походженням. Ознайомтеся з їх внеском у дослідження Всесвіту. Результати пошукової роботи презентуйте на уроці.

Тестові завдання до розділу II

1. Установіть відповідність між назвами ліній і точок на глобусі та небесній сфері.

1   глобус                        А зеніт

2   небесна сфера           Б Південний полюс світу

В Північний полюс світу

Г вісь світу

Ґ меридіан

Д екватор

2. Укажіть назву групи зір із найвищою температурою.

А блакитні                       В червоні

Б білі                               Г жовті

3. До якого типу зір належить Сонце?

А карлик                         В надгігант

Б гігант                           Г нейтронна зоря

4. Хмари міжзоряного газу і пилу називають:

А кометами                     В туманностями

Б галактиками                 Г астероїдами

5. Полярна зірка вказує на:

А схід                              В захід

Б північ                           Г південь

6. Виберіть твердження щодо впливу Сонця на Землю.

А Освітлює Землю Б Утримує Землю на орбіті В Зігріває Землю Г Усі відповіді правильні

7. Укажіть перелік, укладений із назв лише планет групи гігантів.

А Юпітер, Сатурн, Уран і Нептун

Б Венера, Нептун і Земля

В Меркурій, Венера, Земля і Марс

Г Сатурн, Місяць і Уран

8. Між якими планетами існує пояс астероїдів?

А Меркурія і Марса          В Марса і Юпітера

Б Юпітера і Венери          Г Меркурія і Венери

9. Небесні тіла, що досягли поверхні Землі, мають назву:

А астероїди                     В метеорити

Б метеори                       Г комети

10.    Небесні тіла: Меркурій, Венера, Земля, Марс, Опітер, Сатурн, Уран, Нептун — це:

А галактики Б планети В туманності Г сузір’я

11.    Зміна пір року відбувається тому, що:

А у Землі є природний супутник Місяць

Б Земля віддалена від Сонця на 150 млн. км

В Земля рухається навколо Сонця

Г Сонце рухається навколо своєї осі

12.    День і ніч бувають тому, що:

А Земля далеко розташована від Сонця

Б Місяць частково закриває Сонце

В Земля обертається навколо своєї осі

Г між Сонцем і Землею існують ще дві планети

13.    Наша Галактика — це:

А сузір'я

Б усі видимі на небі зорі

В велике зоряне скупчення, до якого входить Сонце

Г Сонячна система

14.    Як називається наша Галактика?

А Велика Ведмедиця

Б пояс астероїдів

В Молочний Шлях

Г туманність Андромеди

15.    Установіть послідовність виникнення Всесвіту.

А розширення Всесвіту

Б утворення частинок світла

В Великий Вибух

Г утворення небесних тіл

16.    Укажіть науку, що досліджує небесні тіла.

А біологія Б фізика В астрономія Г географія