Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Підручник Природознавство 5 клас - Т.В. Коршевнюк - Генеза 2018 рік

РОЗДІЛ 1 ТІЛА. РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС

§ 10. ЯВИЩА ПРИРОДИ. ФІЗИЧНІ ЯВИЩА, ЇХНЯ РІЗНОМАНІТНІСТЬ

Усе, що створила природа або людина, учені називають фізичними тілами. З плином часу тіла змінюються. Наприклад, з маленького жолудя виростає могутній дуб. З його стовбура столяр виготовляє меблі. Гончар з глини робить посуд. Під дією вітру, води і сонячних променів руйнуються гори. І таких прикладів можна наводити безліч.

• Світ явищ

Зміни, що відбуваються з тілами, дістали назву явища. Розрізняють біологічні, фізичні, хімічні та деякі інші явища.

До біологічних явищ належать явища в живій природі, наприклад турбота про новонароджених малят, приліт птахів навесні, об’єднання вовків у зграю, розмноження, ріст і розвиток організмів (мал. 34).

Фізичним явищам властиві зміни агрегатного стану речовини, розмірів і форми тіла, положення тіл одне відносно одного. При цьому нові речовини не утворюються.

Перетворення води на лід та її випаровування, виготовлення з граніту пам’ятника, подрібнення цукру на цукрову пудру - усе це приклади фізичних явищ. Вони дуже різні, проте під час них жодна речовина не зруйнувалася і нові речовини не утворилися (мал. 35).

На відміну від фізичних явищ, під час хімічних явищ одні речовини перетворюються на інші. Наприклад, дрова в багатті перетворилися на купку попелу, на залізному ланцюгу утворилася іржа, соняшникову олію перетворили на маргарин.

Мал. 34. Ріст і розвиток рослини - приклад біологічного явища

Мал. 35. Фізичні явища

У природі одні явища супроводжуються іншими. Приміром, ріст організму є біологічним явищем. Проте воно супроводжується фізичним явищем - збільшенням лінійних розмірів тіла. Щоб рости, організми мають живитися, а отже, під час росту в організмах відбуваються і хімічні явища. Ще приклад: хімічне явище горіння супроводжується виділенням світла і тепла, які є фізичними явищами.

• Повторюваність явищ у природі

Явища природи час від часу змінюють одне одного, тобто здатні чергуватися або повторюватися. З початкової школи ти знаєш про чергування пір року, дня і ночі. Повторюються кольори веселки, незалежно від того, у якому місці нашої планети вона з’явилася.

Приклади повторюваних явищ у живій природі - це листопад; приліт і відліт птахів, поява потомства (мал. 36). З дитинчатами відбуваються ті самі біологічні явища, що й з батьками. Вони народжуються, ростуть, розвиваються, живляться, залишають потомство, гинуть. Завдяки такій повторюваності явищ існує життя на Землі.

• Як можна описувати явища

Щоб твої спостереження за явищами в природі були впорядкованими, їх слід описувати за певним планом. Для цього потрібно визначити мету спостереження і фіксувати перебіг подій. Наприклад, зміни, що відбуваються.

1. Зміна форми тіла.

2. Зміна лінійних розмірів.

3. Зміна кольору.

4. Зміна запаху.

5. Зміна агрегатного стану.

6. Зміна положення тіла.

7. Чи зникли одні речовини і чи утворилися інші?

Мал. 36. Повторюваність біологічних явищ - основа життя на Землі

• Різноманітність фізичних явищ

Ознайомся за малюнком 37 з назвами основних фізичних явищ. Явища, що пов’язані з рухом тіл, називають механічними. При цьому тіла змінюють своє положення відносно інших тіл. Наприклад, політ птаха, рух автомобіля, падіння крапель дощу.

Теплові явища пов’язані з нагріванням і охолодженням тіл. Прикладом теплових явищ є нагрівання вдень і охолодження вночі поверхні Землі.

До звукових явищ належать явища, пов’язані з виникненням і поширенням звуку. Спів пташки, дзижчання крилець комара, гуркіт грому - це звуки. їх ми сприймаємо вухом завдяки коливанню повітря.

Світлові явища пов’язані з поширенням світлових променів. Світло випромінюють Сонце, блискавка, увімкнена електрична лампочка, палаюча свічка тощо.

Мал. 37. Різноманітність фізичних явищ

Магнітні явища - це явища притягування тіл магнітом. Наприклад, покази стрілки компаса, притягування магнітом залізних цвяхів.

Явища, зумовлені електризацією тіл, називають електричними. Завдяки їм працює багато сучасних побутових і освітлювальних приладів (холодильник, телевізор, люстри тощо). Навіть мобільний телефон ти не зможеш зарядити без електричного явища.

Докладніше про особливості фізичних явищ ти дізнаєшся в наступних параграфах.

Підсумки

ü Будь-які зміни, що відбуваються у природі, називають явищами.

ü Розрізняють біологічні, фізичні та хімічні явища.

ü Біологічні явища відбуваються у живій природі.

ü Під час фізичних явищ не відбувається перетворення одних речовин на інші, а під час хімічних - з одних речовин утворюються інші.

ü Явища природи описують за певним планом.

ü У природі багато явищ змінюють одне одного, здатні чергуватися, повторюватися.

Сторінка ерудита

Електричні явища трапляються і в природі. Під час грози можна спостерігати блискавку. Вона є різновидом потужного електричного струму. Звідки беруться заряджені частинки, що спричиняють блискавку? Унаслідок тертя в хмарах шарів повітря і краплин води вони електризуються. Під час грози наелектризовані хмари можуть зблизитися настільки, що виникає електричне явище - блискавка.

Під час грози блискавка також може виникнути між хмарою і землею. Це дуже небезпечно, бо може спричинити й ураження людей.

Тому під час грози потрібно дотримуватися певних правил поведінки: уникати контакту з металевими тілами. Якщо гроза застала тебе на відкритій місцевості, потрібно сісти на землю і перечекати її.

Щоб запобігти влучанню блискавки, на будинки й інші споруди встановлюють блискавковідводи.

Запитання і завдання

1. Назви основні явища природи.

2. Наведи приклади біологічних явищ.

3. Чим фізичні явища відрізняються від хімічних?

4. Розподіли явища в наведеному переліку на біологічні, фізичні, хімічні: котиться м’яч, висихає білизна, пливе качка, горить свічка, цвіте барвінок, гримить грім, скисає молоко, проростає насінина.

5. Наведи приклади: а) явищ природи, пов’язаних зі зміною сезонів; б) явищ природи, що повторюються.

загрузка...

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.